Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

-89 100 quattron perän ja sen öljyn öljyn oikea tyyppi?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • -89 100 quattron perän ja sen öljyn öljyn oikea tyyppi?

    Milläs periaatteella torsen-nelivedon taka-akselin lukko toimii?

    Paikallisella korjaamolla katseltiin mobilin taulukkoa. Se kertoi oikeaksi tyypiksi laatikkoon VS200 ja perään SHC

    SHC ei ole kitkalukkoperän öljy, SHC LS on (?)

    Onko kardaanivirhe, jos laittaa VS 200 koko voimansiirtoketjuun?

    VS 200 on erikoisöljy, jossa hyvin voitelevaan öljyyn on lisätty sen verran kitkaa lisäävää ainetta, että synkronit toimivat. Perässä ei moista ominaisuutta tarvittane.

    Öljyt lienee hyvä vaihtaa, mutta ei viitsisi väärää öljyä laittaa, kun samaan hintaan saanee oikeaa tyyppiä.

  • #2
    Juu, tiedän, että haulla löytyy asioita, mutta kohinaa on ja virheisiin ei olis varaa.

    Comment


      #3
      Nopeesti muistin syövereistä:
      - Ainoastaan V8:ssa on ollut kitkalukkoa takapäässä, muut typ44-torsenit kytkettävällä lukolla: tavallinen peräöljy käy
      - Itse en laittaisi VS200:sta perään vaan laadukasta perus peräöljyä, muistaakseni GL5:sta

      Comment


        #4
        Castrolin SAF XJ:stä (GL 5 valmiste) quattron ei_torsen_perä tykkää.

        Comment


          #5
          Ja torsen-periä, niitäkin oli vain V8:ssa

          Comment


            #6
            ja mun varastossa pari, arvokasta tietoa siis tämäkin.

            Comment


            • #7
              Kiitos vastanneille!

              SHC:tä on hieman varastossa, samoin VS200:aa. Ei muuta kuin autoa firman nosturille joku ilta ja itseänsä viihdyttämään.

              Tarkentava, toteamuksen muodossa oleva kysymyssarja:

              Perässä on kaksi tyhjennysproppua, mutta vain yksi täyttö.

              Laatikossa yksi tyhjennys ja yksi täyttö.

              Täytetään täyttöproppuun asti, perässä annetaan öljyn valua laakerin läpi, täytetään hitaasti ja hetken päästä lisätään, jos menee.

              Comment


                #8
                VS200:sta on muistaakseni GL4/5 ja GL4 luokitettua. 4/5 sopinee perään sekä lootaan, mutta 4:nen vain lootaan. Kannattanee tarkistaa asia purnukan kyljestä, ennen vaihtoa, ettei perään vaan mene väärää tavaraa vahingossa.

                Täyttö menee silleen, että täytät siitä yläropusta niin paljon, että ropun reiästä alkaa valua lientä ulos auton ollessa vaakasuorassa. Kannattaa tietysti katsoa hetken päästä, josko sitä menisi vielä lisää, jos ei ole öljyt ehtineet valua laakerin tms. läpi.

                Perässä on kaksi tyhjennysroppua, eli perämurikalle omansa ja lukolle oma. Lukolle on siksi oma roppu, kun se ei ihan kokonaan pääse tyhjenemään jos öljyt laskee vain murikan ropun kautta ulos. Öljynvaihdossa siis kannattaa avata molemmat roput, jos ne vaan saa auki. Saattavat olla tosi tiukassa.

                Comment


                • #9
                  tuohon laitettiin keväällä perään SAF-XJ lientä. ainetta kului n~1.5litraa +mitä valui pitkin "kainaloita" :) vähäsen ilkee paikka. castrollin taulukko "uusi" suositteli SAF-XO öljyä, mikä siihen varmasti myös käypi. (uudempi--lue---vielä parempi--- öljy) SAF-XJ hinta N 20? litra.

                  Comment


                    #10
                    Lötkön perä- ja laatikkoöljyistä + määristä

                    Tämä on vanha aihe, mutta ei viitsi aloittaa uuttakaan.

                    Vm.88 Audi 100 turbo quattroon olisi aikomus vaihtaa peräöljyt (ja mahdollisesti laatikkoöljyt) lähiaikoina ja mietinkin sopivia öljyjä
                    Ohjekirja antaa peräöljyille viitteitä API GL5, SAE90.

                    Minun ei ole tarvinnut vaihdella perä/laatikkoöljyjä ennen mihinkään, joten käykö tämä öljy perään? Olisi sopivan hintaistakin...
                    http://www.villenrengasjakone.fi/teb...emart&Itemid=1
                    http://www.teboil.fi/Product.asp?pat...4356;5691;4462

                    Kokemuksia kaivataan, mikä olisi järkihintaisista öljyistä toimivin vaihdelaatikkoon?

                    Sitten määristä ei sitten puhuta mitään ohjekirjassa. Onko niistä tarkkaa tietoa?
                    Viimeksi muokannut Härski; 28.4.2010, 15:06.

                    Comment


                      #11
                      Jos ohjekirja sanoo GL5 niin laita silloin sitä. Noissa menee siten että isompi numero on parempaa, eli raskaampaan käyttöön speksattua, tavaraa. Minusta tuossa ei nyt älyttömästi kannata säästellä, jos perä ei vuoda niin niillä öljyillä ajaa taas muutaman sata tuhatta kilometriä.

                      Linkittämäsi öljy on ihan käypäistä tavaraa kohteeseen.

                      Comment


                        #12
                        Laitetaas tänne nähtäväksi kuva, millaiseksi menee peräöljyt kun niillä ajetaan ties miten paljon.

                        Comment


                          #13
                          Cappuccinot :) Voi miettiä mitä laatikossa tapahtuu "ikuisen täyttövälin" öljyille...

                          Comment

                          Working...
                          X