Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Kysymys: viive öljynpaineen nousussa

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Kysymys: viive öljynpaineen nousussa

    Haeskelin kyllä "söörtsillä", mutta en löytänyt aivan vastaavaa...

    Tapahtui tuossa pari viikkoa sitten, että aamulla startatessa ei öljynpaineen merkkivalo sammunutkaan. En antanut käydä kuin ehkä 5-6 s, sammutin ja tsekkasin öljyn tason (tahtoo hiukan hukata), mutta oli normaalitasolla. Epäilin anturivikaa, mutta kun käynnistin uudelleen, niin nostimien kilkatus kuului häiritsevän kovaa > ei paineita. Annoin käydä ehkä 10-15 sekuntia (tuntui tosin viideltä minuutilta :), jolloin paineet löytyivät, ja on sen koommin toiminut.

    Tosin joskus ö-paineen valon sammuminen antaa odottaa pari sekuntia startista. Yleensä kyllä sammuu välittömästi kun käynnistää.

    Kone on siis ABK, ajettu reilu 200k, öljynä n. 3000 km sitten vaihdettu Valvoline MaxLife 10W40 (tihkumisen vähentämiseksi), suodatin on tarvikekamaa jonka merkkiä en muista.

    Olenko hakoteillä, jos
    a) vaihdan suodattimen orkkisosaan (voinee vaikuttaa?)
    b) heitän fortet koneeseen (a-kohdan jälkeen)
    c) onko rakentavia ehdotuksia

    #2
    Varmaan kannattais heittää fortet ennen a) kohtaa, menee öljyt/putsari vaihtoon forte pesun jälkeen.

    Comment


      #3
      Ei maalata piruja seinälle, mutta mulla alkoi edellisessä satkussa vika juurikin noin.

      Kone tosin V6 2,8 (AAH), mutta silti. Diagnoosi oli öljypummpun antautuminen. Lopuksi ei nostanut enää lämpimillä öljyillä painetta ollenkaan. Remppahan oli halpa, niinkuin noissa V-koineissa yleensä, eli 996,00 euroo, tosin merkkikorjaamossa, elikkäs Turun VV-autossa...

      Comment


        #4
        Varmaan kannattais heittää fortet ennen a) kohtaa, menee öljyt/putsari vaihtoon forte pesun jälkeen.
        ... joo aivan tottakai, tahtoo olla allekirjoittaneelta looginen ajattelu liikaa vaadittu näin maanantaina :P

        Mutta jatkan ääneen ajattelua: voisiko ko. öljynpaineilmiö johtua sikäli suodattimesta, että se on "valunut tyhjäksi", ja uudelleen täyttyminen on vaatinut tuon 10-15s tyhjäkäyntiä? Olen ymmärtänyt tämän olevan mahdollista. Vai onko pelättävä jotain vakavampia kauhukuvia?

        edit: Johan noita kauhukuvia tulikin tässä välillä, kiitos siitä :D

        edit2: Kone muuten hukkailee öljyjään, mutta outoa asiassa on se, että se näyttäis fuskaavan vähän sieltä sun täältä. Takapään stefa ainakin, mutta kannentiivisteen seutuvillakin on tihkuööliä ja ties missä. En tunne tuota öljynkierron sielunelämää laisinkaan, joten kysyn: onko teoriassakaan mahdollista että paineet olisivat jossain vaiheessa liian korkeat?

        Comment


        • #5
          Volkkareissa on käynyt samoin, kun öljynpaineanturiin on päässyt vettä esim. moottoripesun jäljiltä. Anturin kuivettua valo sammuu.

          Comment


          • #6
            mites sitten nämä öljynkierron paluuventtiilit. Siellähän on 2 kpl venttiilejä imusarjan alla siellä V-koneen "laaksossa" (engl. valley pan). Niiden homma on estää sammuksissa olevan koneen öljyn valuminen yläkerrasta pois.
            Voisi olla yksi aiheuttaja....? sitä en nyt tiedä vaikuttaisiko tuo öljynpaineen määrään noin kokonaisuudessaan.
            Viisaammat jatkakoon...

            Comment

            Working...
            X