Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Mikä "ujeltaa" ? (Audi A3 1.8t quattro -00)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Mikä "ujeltaa" ? (Audi A3 1.8t quattro -00)

    Tyhmä kysymys ehkä mut kysytään nyt täälläkin? Autolla kun lähtee ajamaan ja vauhti nousee noin 80km/h niin alkaa kuuluumaan ihmeellistä "ujellusta" ? ja sitten sama ääni kuuluu 100km/h nopeudella..? ääni ei ole mitenkää kierroksiin yhteydessä. sama ääni kuuluu kun vaihdat vaihteen vapaalle..

    Haldex-öljyt vaihdettu noin.3000km sitten. ja sitä ennenkin on vaihdettu ajallaan?

    Onko mahdollista pyöränlaakeri? mut ääni ei ole tasaisesti kuuluva....? Taka-perään ostin nyt uudet öljyt mutta en ole kerennyt vaihtamaan viellä.

    Mielipiteitä kuunnellaan mielellään!

  • #2
    Muuttuuko ääni kun eturenkaiden asento muuttuu? Monesti laakeritapaukset ujeltaa vain yhdessä asennossa (suoraan ajettaessa useimmiten).

    Comment


    • #3
      Pyörien kääntely ei vaikuttanu.

      Comment


      • #4
        Onko tämä ilmennyt yhtäkkiä? Myös halpakumeista (tai ikääntyneistä paremmistakin) voi lähteä melkoinen meteli. Onko rengaspaineet kunnossa?

        Comment


        • #5
          Melkein heti kun ostin auton. Mutta kesärenkailla tätä ääntä ei kuulunut 80km/h vauhdilla. ja silloin autossa oli säädetty alusta tosi matalaksi? (talveksi on korotettu alustaa) voisiko tässä nyt joku ns. ilmavirta tehdä alustaan jonkun pyörteen ja siintä tulee ääni? autoon esim. vaihdettu s3 putkisto jne.

          Comment


          • #6
            Tuossa oli jotain keskustelua hieman samasta aiheesta.

            http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...d.php?t=103068

            Löytyy ääninäytekin omasta kulkineesta. Laakeri piti mekkalaa...

            Comment


            • #7
              itse ihmettelin aikoinaan samaa, mutta kuin ajo kohtuulähelle esim rekkaa niin ujellus loppu. Hetikun siirty rekan takaanta viereiselle kaistalle ujellus alkoi taas.

              Comment


              • #8
                Kiitoksia vastauksista... Mietin että voiko tosiaan joku "ilmapyörre tehdä alustasta esim. sen äänen? autoon on myös muuten vaihdettu s3-putkisto??? tuli tuossa mieleen.

                Comment


                • #9
                  Ääni kuuluu edelleen... Eikä se kuulu jatkuvasti.? Ottakaahan kantaa ja antakaa mielipiteitä? tai kokemuksia onko ollut samanlaisia.? Miten onko vaihdelaatikko mahdollisesti menossa?? peräöljytkin vaihdoin ja sama "ujellus" kuuluu....

                  Comment


                    #10
                    Nastarenkaatkin osaavat ääntää ja ei paljoa tarvitse tienpinnan vaihtelua että ääni häviää. Itsellä nokian hakka vitoset ja asfalttia vasten ujeltaa/jollottaa niin pirusta, mutta kun tulee millikin jäätä tai lunta tai vettä kunnolla niin ääni loppuu.

                    Comment


                    • #11
                      Mutta tämä ääni kuului myös kesärenkailla? se just tästä tekeekin erikoisemman...

                      Comment


                        #12
                        Ahaa, alkaa olla melko mielenkiintoista :) kyllähän se sitten kuulostaisi voimansiirtopuolella olevan. Laakerit ensimmäisenä kannatta tarkistaa.

                        Comment


                        • #13
                          Voisin väittää että pyöränlaakeri. Omastani paikansin myöskin samantapaista ujellusta, tuli vaihdettua peräöljyt, ja toisen puolen pyöränlaakeri taakse, mutta ujellus vain jatkui. Lopulta uskoin ja vaihdoin myös toisen laakerin, jolloin kaikki ulinat katosi kertaheitolla. Tuli jälleen todistettua että jos ääni kuuluu oikealta, vika onkin vasemmalla. Välystä laakereissa ei tuntunut, mutta olivat ilmeisesti vaihtokunnossa.

                          Comment


                          • #14
                            Meidän perheessä niin täysin samaan autoon kuin topicin perustajalla vaihdettu joka pöyrään kertaalleen laatulaakerit, sekä 8P koriseen vajaavetoiseen A3 2.0TDI 2004 vm myös, kuluvia osia.
                            Vanhempi korisella oli ajettu 135tkm ja uudempi 220tkm pintaan.

                            Kannattaa jos laakereissa viat niin ostaa ihan marmoritiskiltä osat ettei osta motonetin halpis laakereita mitkä saa kuukauden jälkeen vaihtaa uudestaan.
                            Omiin kulkineisiin vaihdettu aina oikea/vasen samalla kertaa ei ole tarvinut sen jälkeen vaihdella enää :)
                            Kerrasta oppineena helpompi ostaa kerralla napoineen päivineen eikä erikseen laakereita.

                            Kannattaa tommoset hoitaa kuntoon niin ei tule ylläreitä laakereiden leipoessa kiinni ja aiheuttaen isomman rempan.

                            Comment


                            • #15
                              Onko mitään järkevää/toimivaa keinoa kotikonstein testata noita laakereita? Itsellä on ässä pitänyt jo pidemmän aikaa 60+ vauhdissa katkonaista mutta jatkuvaa ulahtelua johon ei vaikuta vaihde, veto tai pyörien asento. Kummallista kyllä tuosta on lähes mahdoton sanoa mistä nurkasta se tulee, kun tuntuu resonoivan ympäri autoa ja kuuluu melko vaimeasti ylipäätänsä. Pitäisi jotenkin selvittää mistä nurkasta lähteä vaihtamaan, ja etu- vaiko takapäästä ylipäätänsä.

                              Comment


                              • #16
                                Kylläkai nyt pyörän laakerin voi paikantaa aika helposti. Joku vain kyytiin kuuntelemaan samalla kun ajaa. Ainaki mitä itselläni on mennyt pyörän laakereita autoista, niin helposti sen on kyllä pystynyt todentamaan mikä kulma siellä ulisee. Itselläni ulisee tällä hetkellä ässässä vaihdelaatikon laakerit, tai ei itseasiassa laakerit, vaan rattaat alkaa ulisemaan, kun laakereissa on väljyyttä ja akselin kulma muuttuu hiukan aina veto päällä. Ilman vetoa ei siis ulise.

                                Comment


                                • #17
                                  Omassa kulkineessa rikkinäinen laakeri löytyi siten, että auto ilmaan ja pyöriä pyöriteltiin yksi kerrallaan käsin.

                                  Comment


                                    #18
                                    Nimenomaan. auto pukeille ja sitten vaan rengasta pyörittelemään, huomaat kyllä jos laakeri laaha tai rutisee yms.

                                    Comment


                                      #19
                                      Takuu varmasti laakerit, itsellä pitää oma kanssa ujeltavaa ääntä, joka kuulu satunaisesti, ettei voisi uskoa äänen tulevan laakereista, tästä monen kaverin kanssa käyty monen monta koeajo kuulostelu lenkkiä läpi, mutta niistä se vain tulee.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Nelikoissa käsin pyörittämällä viallisen laakerin paikallistaminen voi olla vaikeaa. Yleensä jos laakeri on rikki niin pyörittämällä sen tuntee pitämällä samalla jousesta kiinni ja vertailemalla tuntumaa muihin pyöriin. Näissä vaan helposti sekoittaa laakerin rahinat laatikon ja perien rahinoihin.

                                        Tuomaksen kanssa olen ehdottomasti eri mieltä laakereiden ostosta marmorilta. On aivan turhaa maksaa marmorilisää kun saman osan saa "tarvikkeena" halvempana. Kannattaa vaan muistaa pysyä erossa halvimmisa ja suosia laatumerkkejä, kuten SKF / FAG / INA, yms. Motonetissäkin on usein tarjolla kahta erihintaista vaihtoehtoa, joista kalliimpi on poikkeuksetta aina joku näistä laatimerkeistä.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X