Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Tiptronic ongelma Audi s6 -00

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Tiptronic ongelma Audi s6 -00

    Manuaali puoli ei kytkeydy laatikosta sekä D-vaihteelle kytkeytyminen menee vain kierroksien kautta useiden sekunttien jälkeen. Liikkeelle lähtö 2000rpm kohdalla ja todella kuminauhamaisesti. Pakki toimii hyvin.

    1500km kerkesin ajelemaan viime laatikko öljyjen vaihdosta ja eilen yks kaks kyseinen vika tuli julki, tänään vaihdatettu uudet öljyt, mutta sama vika pysyy. Vikakoodiksi antaa "väärä välityssuhde"

    Autolla ajettu 190tkm. Kaikki neuvot / ideat / linkit uusiin laatikoihin otetaan enemmän kuin mielellään vastaan.

    Tai jos joku tietää Pk:n seudulta asiantuntijaa hommalle niin yhteystietoja kiitos.

    #2
    Powermaticilla onnistui ainakin omaan kulkineeseen laatikon öljyjen vaihto. Sitä en osaa sanoa, onnistuuko korjaus myös siellä.

    Comment


    • #3
      Sen verran korjaan vielä että Pohjois-karjalan seudulla :)

      Comment


      • #4
        Menee Savoon mutta soittele Jarkolle:

        http://www.konehuolto.vze.com/

        Comment


          #5
          Eikös Siekkinen ole sillä suunnalla jossain? PK hiukan sekoitti, pahoittelut siitä :)

          Kovasti ainakin "isot pojat" puhuvat täällä Siekkisestä, onko sitten kyseessä tämä paikka, siitä en ole varma.

          Comment


          • #6
            Kiitoksia, jarkolle täytynee rimauttaa ja tiedustella lisää.

            Lisätään vielä asiaan vähän täytettä, vedenlämpötila anturi on viallinen. Voiko vaikuttaa asiaan?

            Comment


            • #7
              Eikai sen pitäisi mitenkään vaikuttaa askin toimintaan.

              Hitto pitää kyllä koputella puuta. 190tkm ajettu ja ongelmia askissa. Omassa on 345tkm kohta (varmaan tänään pyörähtää) täynnä ja pelaa kuin kello. Uskaltaako siihen sitten ölpät vaihdattaa onkin toinen juttu. Siekkiselle menee kyllä siihen hommaan kun paja on tuossa ns hollilla.

              Comment


              • #8
                Siekkisellä onkin parin kuukauden jono :/ No tässä tapauksessa ainakin entiset öljyt olivat todella mustat ja nyt vaihdon yhteydessä tehtiin forten käsittely sekä uusi öljyn vaihto olisi suoritettu max 5000km, mutta kerkesi porsimaan ennen sitä.

                Comment


                • #9
                  Siekkinenkin mainitsi että huuhtelee askin pariin kertaan öljyjen vaihdon yhteydessä. Muistelen ettei se hintaluokka öljyineen ja huuhteluineen kovin rapsakkakaan ollut huomioiden firman erikoistumisen noihin tomaattiaskeihin. Jonot voi olla isompi hidaste... :P

                  Comment


                  • #10
                    Onhan tähän varmasti vaihdettu öljyt oikein? Nää lootat on sairaan herkkiä oikealle öljylle ja ennen kaikkea sen määrälle. Itsellä sekosi kokonaan, kun reilu puoli litraa oli vajetta vuotavan kardaanin stefan takia. Eli auto vaaterissa, öljyn lämpö about 40C, kone käynissä jne...Se proseduuri kyllä löytyy täältä hakemalla.

                    Comment


                    • #11
                      Mietin itsekkin samaa että käytänkö vielä merkkiliikkeellä vaihdattamassa öljyt kertaalleen, jos se niin sanottu kolmas kerta toden sannoo. Joensuun öljypisteellä vaihdettu nyt toiseen kertaan öljyt ja määrät ovat kulma oikeat sekä lämpimäksi asti käytetty ja täytetty.

                      Vikakoodiksi työntää jatkuvana tuon "väärä välityssuhde"

                      Liikkeelle lähtö todella kuminauhamaista, tuntuu että 3 vaihde olisi silmässä.

                      No mutta jos ei korjaannu tuolla seuraavalla kokeilulla niin perjantaina laatikon irrotukseen ja laatíkko imatralle, turbiini sekä levyt lähtee ainakin vaihtoon ja kaikki muu mikä näyttää siltä.

                      Comment


                      • #12
                        Liikkeelle lähtö todella kuminauhamaista, tuntuu että 3 vaihde olisi silmässä.
                        Eli vikatilassa ollaan. Meneekö aina heti vikakoodien nollauksen jälkeen uudelleen?

                        Comment


                        • #13
                          Omalle kohdalle on osunut, että pyörimisnopeusanturin kontaktit olivat hapettuneet lootan boksin päästä ja ongelma oli suunnilleen kuvatun kaltainen. Kaiva TCU esiin matkustajan jalkatilasta ja tsekkaa ettei ole vihreää möhnää moninapaliittimen kontakteissa. Joskus kuulemma voi ongelma olla myös auton alla vaihteiston ja auton johtosarjan välisissä liittimissä.

                          Comment


                          • #14
                            Menee heti nollauksen jälkeen, eli käytännössä samantien kun käynnistät auton. Kuulin itseasissa tuosta boxista myös muualta että on ollut hapettumia tms. huomenna pitänee purkaa ja tarkistella tarkemmin.

                            Kiitoksia jo tässä vaiheessa porukalle vastauksista!

                            Comment


                            • #15
                              No jos tosiaan menee vikatilaan ennen kuin edes ehtii pyytää lootalta vaihdetta silmään viittaisi se vahvalla mutulla muuhun kuin fyysiseen vikaan.

                              Tuo "incorrect gear ratio" tulee mm. silloin jos pakat pääsevät luistamaan ja sisään/ulostulevan voiman ero on liian suuri. Mutta jos ei ehdi edes tökätä vaihdetta päälle niin ehkäpä sähkövialta kuulostaisi.

                              Mullahan hajosi johtosarjasta yksi piuha turbiinirempan yhteydessä, sama oire eli vikatilassa koko ajan. Piti vetää yksi piuha irrallaan uusiksi ja taas pelittää. Ei kun johtosarjaa mittailemaan ;)

                              Comment


                                #16
                                Onhan siellä oikea määrä öljyä?
                                Porukoiden A8 pukkas tuota koodia kun oli laatikossa liika vähän öljyä.

                                Comment


                                • #17
                                  Sitähän on mahdoton todeksi sanoa kun ei itse ole vaihtanut, samassa liikeessä vaihdettu öljyt ennen sekä jälkeen vikatilan. Kävin laakkoselta kysymässä aikaa öljyjen tarkistamiselle niin täällä joensuussa ensimmäinen aika 3-4 viikon päähän, jep jep :D No illasta ruetaan tutkimaan noita boxeja sekä antureita yms.

                                  Jos ei torstaihin mennessä löydy mitään niin lähtee laatikko alas ja avaukseen.
                                  Viimeksi muokannut _EeroR_; 3.1.2012, 13:44.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Incorrect gear ratio on monessa vikakoodissa mukana eli mikähän se vikakoodi on.
                                    Vaihdelaatikkoon voi tehdä output testin eli siinä käydään komponentteja yksitellen läpi. Useimpien korjaamoiden pitäisi osata ko. testi tehdä.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Petri,öljyä pitäisi olla monta litraa liian vähän että tuollaista koodia antaisi.

                                      Comment


                                        #20
                                        Veikkaisin että sisääntulo pyörintänopeus anturi ei kepitä tai johto lootan ja ohjausboksin väliltä poikki, johtosarja on helppo testata molemmistapäistä vastusmittaamalla, pinnien numeroita en nyt muista mutta voin sen selvittää jos tai sitten käyt läpi joka johdon, ei ole isohomma sekään.
                                        Ihan ok. välillä tuulettaakin sen ohjausboksin rasiaa siellä lattiamaton alla, ei olis ensimmäinen josta löytyy vettä pohjalta.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Sen verran asiaa tarkennusta että tcu on nyt puhdistettu, pientä hapettumista oli havaittavissa samoin tuo lämpötila anturi vaihdettu ja sekin ok. Vika vain ei tosin korjautunut.

                                          Vikakoodista sen verran että autocomilla seuratessa koodin lyö päälle vasta ajossa, paikallaan ollessa saa rempata vaihteita pykälästä toiseen käynnissä ollessa, mutta ei tuo koodia. Tosin että vaikka koodi ei ole nollauksen jälkeen päällä niin ei se loota D:llä toimi silti. Sama kuminauha venytys jatkuu.

                                          Tcu:lta lähtevät johdot katsoin silmämääräisesti ja ehjältä äkkiseltään näytti, tosin ne johtonipun ympärillä olevat teipit ja muut olivat hapristuneet jonkin verran, joten varuilta pitää mitata ne johdot. Varmaan Örumnetistä löytyy pinnikaaviot näille.

                                          Eikös jos "sisääntulo pyörintänopeus anturi" on sökönä niin mittaristo ei pelaa? kilometrit ei kerry ja näin pois päin?
                                          Viimeksi muokannut arto s; 4.1.2012, 09:03. Perustelu: Muokkaa edellistä, jos ei ole vastauksia välissä.

                                          Comment


                                            #22
                                            Kyllä tuo minusta lootarempalta haiskahtaa. Sähkövika on melkein pois suljettu, jos koodi ilmestyy vasta liikkeelle lähdön jälkeen.

                                            Comment


                                              #23
                                              Petri,öljyä pitäisi olla monta litraa liian vähän että tuollaista koodia antaisi.
                                              En tiedä litroista, mutta porukoilla se laatikko kyllä toimi ok. Isommissa kiihdytyksissä selkeesti pumppu kavitoi ja oli jyrkähkö nousu niin veti laaatikon vikatilaan.
                                              Viimeksi muokannut Puuhapete; 4.1.2012, 09:39.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Itsellä oli taannoisessa A4:ssä ulostuloakselin nopeusanturin pinnit syöpyneet tomuksi TCU:n liittimen sisältä. Koodi pamahtaa tosiaan aktiiviseksi vasta kun auto on liikkunut vähän matkaa. Kannattaa katsoa VAG-comilla nuo speed sensorien taajuudet kun auto liikkuu, ei saa olla 0 Hz koko ajan.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  tänään mitataan vielä nuo piuhat ja ajetaan vag comilla autoa ja katsotaan anturit. Luulisi vaan että jos laatikko kaput niin kuuluisi jotain sivuääniä esimerkiksi jos vaikka turbiini rikki tms. No mutta kaikkeen varauduttava.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Öljyn määrään virheellisyyteen en minäkään enään sun tapauksessa usko.

                                                    Jos siellä on liian vähän öljyä, kiihdytyksissä pitäs kuuluua selkeetä ulinaa, kun laatikon pumppu kavitoi. Tai sitten laatikko luistaa hemmetisti koko ajan.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Mitään ylimääräisiä ulinoita, kolinoita, ujellusta tms ei kuulu missään vaiheessa, luistamista kyllä senkin eestä. Eli vielä kertauksena:

                                                      Käynnistämisen jälkeen D-vaihteen joutuu kierroksilla herkuttelemaan pykälään, tämän jälkeen ajoon lähtö vaatii 2000rpm ja lähtee liikenteeseen, tosin vaihteiden vaihtoa ei tunnu missään vaiheessa vaan auto menee kuin kuminauha ihan sinne 100kmh matkavauhtiin.

                                                      R, P, N, D toimii, mutta 2,3,4 / manuaali puoli ei kytkeydy. Ja tuota herkuttelua D:lle ei tarvitse tehdä kuin aina käynnistyksen jälkeen.

                                                      Olen myös auton antanut olla noin tunnin verran N:llä että öljyt varmasti kiertää ja ei mitään töhnää ole venttiilikoneistossa, mutta ei auttanut kyllä mitään.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Menee siis vikatilaan vaikka ei yritä liikkeelle?Mikä on vikakoodi tarkalleen?

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Autocomilla kun tarkastelin tilannetta niin vikakoodi lävähtää päälle vasta kun ajanut muutamia metrejä, tarkempaa koodia ei tuolla irti saanut kuin tuon "väärä välitys suhde, jatkuva"

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Käynnistämisen jälkeen D-vaihteen joutuu kierroksilla herkuttelemaan pykälään, tämän jälkeen ajoon lähtö vaatii 2000rpm ja lähtee liikenteeseen, tosin vaihteiden vaihtoa ei tunnu missään vaiheessa vaan auto menee kuin kuminauha ihan sinne 100kmh matkavauhtiin.
                                                            Mun omassa A8:n tippilootassa oli vastaava tilanne, kun merkkiliike vaihtoi öljyt ja suodattimen laatikkoon.
                                                            Luisti ja vaati paljo kiekkoja, että se lähti liikkeelle.
                                                            Vika oli, että siellä oli 0,5l kuulemma liian vähän öljyä. Lisäsivät siis öljyä ja sillä ratkes.

                                                            Tiedä sitten mikä oli oikea syy.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X