Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 2.8 v6 30v miten "sivistyneet" mörinät?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A4 2.8 v6 30v miten "sivistyneet" mörinät?

    Nyt tuli meikäläisestä Audimiehiä ja tuli hommattua tollanen -97 A4 2.8 v6 30v. Muuten on mahtava auto ja on yhtä hymyä ajaa, mutta meteli on hirveetä 2-3k rpm:ssä. Autoon oli vaihdettu vapaammin hengittävä suodatin(kartiomallinen, merkistä ei tietoa), vakiokateista eteenpäin 2,5" tuumaseksi putkeksi ja loppupönttönä taitaa olla joku halppis bilteman mökäpönttö 3" ulostulolla.

    Nyt pähkäilenkin että miten saisin autoon "sivistyneet" äänet, niin että ei ole sitä matalaa amishuminaa niin, että sisällä kuule ajatuksia, mutta kuitenkin niin että v6 mörinät ei vaimentuisi vaan vastikään korostuisi?

    Katalysaattorit on menossa vaihtoon ens viikolla, kun on sisuskalut menny hajalle. Sekin saattaa vaikuttaa jonkun verran ääneen.

    Magnaflow:n takapönttöä olen ajatellut, ei varmaan pahasti menisi pieleen:
    http://www.magnaflow.eu/02product/sh...e=main&id=9295
    Tuossa joku video: [ame]http://www.youtube.com/watch?v=ZetntWECG8c[/ame]

    Minkälaista vaimenninta samaa autoa omistavat käyttävät ja mitä suosittelisitte?
    Viimeksi muokannut tmstr; 25.12.2011, 20:54.

  • #2
    Ex audissa oli Simonsin cat-back putkisto. Äänet olivat rauhallisessa ajossa erittäin pienet pörinät, mutta sai siitä ääntäkin, kun polkaisi lapun lattian.

    Alussa huomasi kierrosherkkyyden paramisen simonsin putkella :)

    Monet ovat vaan vaihtaneet vakioputkeen viimeisin pöntön. Varmaan edullisin ratkaisu.

    P.S Mulla on vielä orginelli 2.8 V6 cat-back varastossa, jos on tarvetta.
    Hinta 20€

    Comment


    • #3
      ozzz: joo, käytän ens viikon torstaina vaihattamassa katit ja pyydän tsekkaamaan ihan varmuuden vuoks että onko vuotoja tms.. katotaan sen jälkeen vaikuttiko yhtään.

      löytyykö sulta siis putkisto alusta asti, katit, väliputki ja takapönttö? vai olikos tuossa vielä joku keskipönttökin orkkiksena(resonaattori tms?)?

      Comment


      • #4
        Eli kateista taaksepäin oleva putkisto. (Väli- ja takapönttö)

        Vakioputkikin on 2,5", mutta pöntöt varmaan ahdistaa.

        Comment


        • #5
          Minkä ikänen se sun putkisto on ja missä kunnossa? Siinä vakiopöntöissähän taitaa olla hirveät mutkat vai onko se vapaastihengittävästä kuullukkaan..? Mulla ois ajoa keskiviikkoiltana Suonenjoen läpi, joten voisin ehkäpä napata mukaan pöntöt?

          Huomasitko kierrosherkkyyden(ja äänen) lisäksi mitään konkreettista muutosta moottorin luonteessa?

          Comment


          • #6
            Putkisto on alkuperäinen vuodelta -99. Alkuperäisellä ei kuulu V6 murinoita ollenkaan. Ei se vakio putki kovin mutkikas ole, mutta on kyllä hiljainen.
            Jos on tarvetta vakioputkelle, kyllä ke ilta onnistuu. Laita vaikka yksityisviestiä, jos tulet hakemaan.

            Ei mitään suurempia muutoksia. Auto tuntui vain paremmin toimivan, eli ehkä 3hv ja 3nm tuli lisää :)



            Simonsin putkisto meni auton mukana, mutta Ebay:stä niitä saa.

            Comment


            • #7
              Ootko tän threadin tsekannu?

              Comment


              • #8
                Alkuperäinen kirjoittaja Drunkenmunky Näytä viesti
                Ootko tän threadin tsekannu?
                En ollut, kiitos vinkistä. Ei löytynyt hauilla, tai en osannut hakea oikein.

                Comment


                • #9
                  Mielipiteitä tosta 2x80mm bsr putkistosta?http://www.doc-power.com/index.php?p...=8&sengine=658

                  Katista lähti rojut liikkeelle ja tukki toisen putken jostain. Nyt on siis hyvä perusteltu syy emännälle putkiston ostoon :D

                  Comment


                  • #10
                    Tuli tilattua tuo bsr catback putki. Hyväksyntäähän tuollakaan putkella ei ole. Onko niitä virallisia yleensäkään saatavilla?

                    Katsotaan saako tolla sitä otsikon "sivistynyttä" pörinää aikaiseksi. Kaverilla on T4 volvossa vastaava ja siinä ei ainakaan äänet juurikaan kasvaneet..
                    Viimeksi muokannut LilJon; 24.1.2012, 13:25.

                    Comment


                    • #11
                      on noita hyväksyttyjäkin putkia. Yleensä löytyvät Saksanmaalta, maksavat toki ehkä enempi kuin RAY:n tuotokset.

                      Comment


                      • #12
                        Tuota.. eikös tuo e-hyväksyntä vaadita 1.1.1998 jälkeen tyyppihyväksytyille autoille? 2.8 30v A4 lienee tyypitetty jo -96 lopulla?

                        Comment


                        • #13
                          Oiskos tosta lyödä jotain faktaa pöytään?

                          Comment


                          • #14
                            Äänissä on tosi iso ero vaparin ja ahdistetun välillä.

                            1.8T ilman välipönttöjä vapaasti henkivällä takapöntöllä (BSR catback) ei pidä kummoista ääntä, kun taas 2.8 30v pelkästään takapöntöt vaihtamalla murisee jo aika reilusti.

                            Comment


                            • #15
                              Alkuperäinen kirjoittaja LilJon Näytä viesti
                              Oiskos tosta lyödä jotain faktaa pöytään?
                              Muistelin vaan jostain tuon päivämäärän lukeneeni ja eikös ekat 30v a4:tullut -96 lopulla. Itselläni on alkuvuodesta 97 rekisteröity.
                              Tämä oli vaan minun käsitys, siksi varovaisen kysyvä asian esitys.

                              Comment


                              • #16
                                Se hyväksyntä taitaa riippua ihan siitä mitä siellä konehuoneen tietolätkässä lukee. Jos siellä on E1 merkintä niin hyväksyntää vaatii. Näin jotkut viisaammat kertoneet.

                                Comment


                                • #17
                                  Alkuperäinen kirjoittaja Japi Näytä viesti
                                  Muistelin vaan jostain tuon päivämäärän lukeneeni ja eikös ekat 30v a4:tullut -96 lopulla. Itselläni on alkuvuodesta 97 rekisteröity.
                                  Tämä oli vaan minun käsitys, siksi varovaisen kysyvä asian esitys.
                                  Oma taas on -97 loppuvuonna jotain uudempaa alustamallia.

                                  Otan äänimateriaalia kun saan putken kiinni.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Eilen sain laitettua putkiston kiinni. Asennus oli erittäin helppo kun putkisto on kolmessa pätkässä.
                                    Äänet ovat ainakin omaan korvaan juuri sopivat. Tyhjäkäynnillä hieman matalampaa murinaa ja normiajossa ei juurikaan originellista erota jos ei kaasua polje.

                                    Tuossa vielä videopätkä äänistä.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Nythän kävi niin, että mun Passatista oli päättäny toinen amiskromiputkenpää lähteä lentoon ja toisen nyppäsin tänään ihan käsivoimin irti.
                                      Eli kummastakaan takavaimentimesta ei lähde putkepätkää enää mihinkään...

                                      Lisäksi kurkkasin auton alle ja totesin, että sen sijaan kun ostan uudet putkenpäät ja alan niitä virittelemään, niin sama laittaa jotkut cat backit.
                                      Nimittäin välivaimennin näyttää melko haperolta.

                                      Kysymys kuuluukin, että onko välivaimennin nelikossa sellainen missä noi putkistot yhdistyy, vai onko ne erilliset?
                                      Samaa puuta ainakin noin ulkoisesti katsottuna.

                                      Passattiin löytyy tosi heikosti mitään valmiita cat backeja, ja jos löytyy, niin hemmetin kalliita.

                                      Jos askartelen vaikka Motonetin tavarasta putkiston ja teen erilliset välivaimentimet (lisäksi tietty takavaimentimet, etten kuulosta amikselta), niin olenko miten mettässä?

                                      Comment


                                      • #20
                                        Ennen keskivaimenninta on haara. Tuossa kuva bsr-catbackista
                                        Attached Files

                                        Comment


                                        • #21
                                          Juuh, niin on.

                                          Passatin putkisto vaan on vähän erilainen.

                                          Eli tulee samalla tavalla kahtena putkena nelikossa keskivaimentimelle kuin esim. B5:ssä, keskivaimenteja on sitten ikään kuin yhtä puuta ja sitten taas sen jälkeen jatkuu kahtena erillisenä auton molemmille puolille.

                                          Tuossa vaikka esimerkki:
                                          http://www.supersprint.com/it/prod_z-p-8692.aspx

                                          Kuvan putki maksaa 650€ ja siihen päälle takaänkkärit á 470€...

                                          E: Ja tuoltahan se näytti oman auton peruus ennen. Tulihan nuo putket kyllä liialti omaan makuun liian ulos.
                                          Attached Files
                                          Viimeksi muokannut A6tonen; 26.7.2012, 22:52.

                                          Comment


                                          • #22
                                            4-motion Passatissahan tuo putkisto on erilainen kuin b5 a4:ssä. Siinähän putket tulee molemmin puolin b6:n tapaan.
                                            http://farm8.static.flickr.com/7169/...07e5218769.jpg Veikkaisin että kyllä ne siellä pöntössä yhdistyy, näin on ollut tapana v-moottoreissa tehdä. Ääni olisi varmaan jossain määrin törisevä jos yhdestä putkesta tulisi vain 3 pytyn pulssit. Tämä oli siis vain minun veikkaus.
                                            Mutta jos teet tuollaisen koko matkan kahdella putkella ilman yhdistymistä tulevan putkiston niin pistähän ääninäytettä.
                                            Viimeksi muokannut Japi; 26.7.2012, 22:54. Perustelu: Oho A6tonen ehti ensin.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Jaa että noinkin erilainen. Eikös noissa pitäisi olla periaatteessa sama alusta?

                                              Kolmenpytyn saundi on tosiaan aika hirveää kuunneltavaa ainakin kun toinen puoli vuota katin jälkeen. Kuulostaa että kierrokset käyvät 250-2000 väliä kun vaikka kuinka huudattaa :D

                                              Comment


                                              • #24
                                                Itse otin väliäänenvaimentajan pois tässä kesälomien alussa. Äänet voimistu ihan puikkuisen matka-ajos. Jos ennen matka-ajos ei kuulunu mitään, niin nyt kuuluu sellainen hiuksen hieno tasainen humina. Revittäes fiilistä tulee hyttihin mukavasti ja vielä, kun olen asentanut vapaavirtauskartiosuodattimen niin putken pörinät menee alueella 1500 - 4000rpm ja imu äänet lähtee jostaki 3000rpm - 5000rmp ja kaikki siitä ylös päin sitte tihenee tosi ohkaiseksi.

                                                Jos haluat videota äänistä niin voin käydä kuvaamas vähän soundimaailmaa.

                                                http://www.facebook.com/photo.php?fb...type=3&theater


                                                Asennus oli suhteellisen helppo, kun ei tarttenu hitsailla mitään ja vedin tilalle vaan saman paksuisen sinkityn lentopalloverkon tolpan väliäänenvaimentajan tilalle. Kaksi 3 tuuman mutkapalaa pakoputki klemmariilla kiinni ja pakoputkireikien paikkausaineella saumat umpeen. Tämä operaatio makso itselle 30 euroa.
                                                Viimeksi muokannut Tanehau; 27.7.2012, 07:53. Perustelu: Kuva ei näkynyt

                                                Comment


                                                • #25
                                                  4-motion Passatin putkisto taitaa olla aika identtinen A6q C5:n putkiston kanssa. En ihmettelisi vaikka olisi täysin identtinen, onhan noissa paljon muitakin yhteisiä osia. Täytyykin tutkia Etkaa jossain välissä.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Ainakin tuo Supersprintin putkisto näytti samanalaiselta molempiin autoihin, vaikka koodi onkin eri.

                                                    E: Etkasta Passatin osanumero keskiputkelle 3B0 253 409 AB ja A6:lle 4B0 253 409, loppukirjaimet Audissa vaihtelee konekoodin mukaan.

                                                    Mitäs Aleksi ajoit takaa tuolla, onko A6:een tarjolla paremmin valmiita ratkaisuja?

                                                    Omatekoinen lie poissuljettu ainakin keskiosan suhteen, koska en äkkiä löytänyt tuplavaimentimia.
                                                    Viimeksi muokannut A6tonen; 27.7.2012, 10:20.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Lähinnä ääneen mietin käykö esim. takapöntöt ristiin. Niitähän on A6 quattroon tarjolla useilta valmistajilta, samoin koko catbackeja. Esimerkiksi Simons.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Kyllä mitä ilmeisemmin käy ristiin. Ja jos ei käy, niin suurta muokkausta ei tarvi.

                                                        Täytyy nyt pureskella ja ihmetellä, kattoo meneekö kuukausi vai vuosi kun jotain tulee laitettua.
                                                        Sain nimittäin ny kuitenkin viriteltyä uudet putkenpäät paikalleen (kuva).

                                                        On niin kalliita nuo valmiit ja jos niiden kanssa käykin niin, että pettyy ääniin, niin sitten ottaa pattiin.
                                                        Magnaflow myy tuplavaimennintakin mutta se on sellainen pullaposki, että ei oikeen taida käydä. Alkuperäinen välivaimennin kun on litteää mallia.
                                                        Menee myöskin vaikeaksi kun ei ole nosturia ja hitsausvehkeitä.
                                                        Vaikkakin tokassa kuvassa näyttää, että auto olis nosturilla mutta se on ekassa kuvassa näkyvien pukkien päällä.

                                                        Jälkimmäisessä kuvassa näkyy, että välivaimentimen jälkeen aika pilliä tuo putki.
                                                        Lisäksi Etkaa tutkittuani olin siinä käsityksessä, että välivaimentimen ja takapönttöjen välissä on vielä liitokset mutta eipä näytä olevan.
                                                        Attached Files

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Sanotaan väliin sen verran että mulla on A4 B5 2.8 audissa Simons(RAYS) putkisto katin jälkeen ja on todella miellyttävät äänet. Katin jälkeen on siis välivaimennin ja sit myös takapönttö, samaan sarjaan kuuluvat. Tyhjäkäynnillä kuulee että on kutonen ja normi ajossa ei metelöi vaan on just hyvä jopa melko hiljainen jylinä, +4000rpm niin alkaa kuulua imuäänien kanssa kyllä hyvin sitten. Plussaa myös siitä että putkisto on mielestäni erittäin kevyt vakioon verrattuna. Joskus oli Sierrassa putkisto kahdella simonssin vaimentajalla ja sekin oli hyvä, ei tule mitään amis pörinöitä. :)

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Äkkiseltään etsittynä juurikin tuo Simons cat-back olisi halvimmasta päästä, kai.

                                                            Toki hintaa silläkin meilkein 900€.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X