Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Multitronic automaatti ravistaa välillä.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Multitronic automaatti ravistaa välillä.

    Olen uusi foorumilla, mutta ajettuani Audillani ekan viikon, huomasin että olen ihan myyty! Ei mulla ennen ole autoa ollut, vain kulkuneuvoja ; )
    Hommasin saksasta A4:n 6 vaihteisella multitronic vaihteistolla. Lämpöisenä kun hitaasti kiihdyttää vaihteisto välillä ravistaa vaihtaessa automaatilla. Jos kiihdyttää reippaammin tai vaihtaa manuaalilla, vaihtaa ok. Ja kylmänä tuntuu toimivan paremmin.

    Voiko vika olla öljyissä, vaihtoväli on 60000 ja huoltokirjan mukaan on tehty 61230 ja 110331 kohdalla. Nyt mittarissa 154000 eli vaihtoaika lähellä. Audin mukaan näissä ei ole ollut vikoja kuin luistikotelossa ja siellä oleva kosteus aiheuttaa vaihteiston "luistamisen" tuntua, ei ravistusta.

    Yksi vaihteistoguru pelotteli sen metallisen vetoremmin mahdollisella vioittumisella, jolloin ainoa lääke on vaihtolaatikko, sillä osia ei saa. Onko kellään tietoa/tai hyviä arvauksia.
    Viimeksi muokannut Killeri; 29.10.2017, 18:40. Perustelu: Ketjut yhdistetty.

    #2
    Multikokemusta löytyy.
    Ihan hyvä laatikko...silloin kun ei ole vikoja.
    Omassa autossa on ajoasennontunnistinvika(mittarissa oli 150tkm kun tuli).
    Piti saada kuntoon js varasin ajan VV:lle herttoniemeen.
    Varasivat laatikon laitolle 2 päivää. Olin maanantaina aamulla puoli kahdeksan aikoihin herttoniemessä ja auton ottivat sisään vasta puoli yhden maissa(edellä oli yksi muukin multitroniccilainen)...
    Tunnin työn jälkeen tulivat samaan lopputulokseen kuin Audi-Centerin ukot tampereella.
    Vikana ajoasennontunnistin F125
    Osa tilattava rungonnumeron perusteella Saksasta ja sen saantiin menee kuitenkin vähintään viikko. Joten suhtkoht turha matka oli ajella hesaan(puhelusta päätellen luulin pääseväni ehjällä autolla kotiin viimeistään tiistaina).

    Kyselin VV:ltä valmistajan vastuuta vian ollessa melkeinpä tyyppivika...ei kuulemma korvaa mitään. Auto on jo toisella omistajalla ja ajettukin melko paljon.
    Onko 150tkm sitten paljon Audille?? Joka hiton japsikinnerilläkin se onnistuu...
    Joten...todella mukava laatikko toimiessaan mutta pirun vikaherkkä ja pirun kallis korjata.
    Ajoasennontunnistin ~1300? + vaihtotyöt.

    En valita, mutta kyllä kyrsii...

    E: Ai niin...auto ei ole virallisen maahantuojan tuoma ja siinä on täydellinen saksalaisen merkkiliikkeen huoltokirja.
    Viimeksi muokannut diexsel; 30.10.2007, 01:49.

    Comment


      #3
      Kannattaa muuten laittaa hakuun sanaksi multitronic niin jo vain löytyy kokemuksia.

      Ainakin forumin perustella tiptronic ja multitronic laatikot kannataa kiertää kaukaa. Ainakin tietyn ikäiset multit. Sellanen fiilis tullut.
      3:s vag-automaatti itellä jo. Seuraava saattaa kyllä olla manuaali.

      Comment


        #4
        Hiiteen vaan

        Hepsan

        Itsellä kävi tuossa kesällä se pahin mahdollinen Multitronicin suhteen. Auto oli A4 Avant 1.9TDI vm 2004 ja siis juurikin multikroonisella varustettuna.

        Erehdyin ostamaan kyseisen menopelin 2 vuotta vanhana ja 50 tkm ajettuna. Vuosihan siinä meni rallatellessa kunnes rysähti, mittarissa oli tuolloin 101 tkm. Kaikki määräaikaishuollot oli tehty ohjeiden mukaisesti ja auto oli matka-ajossa, joten suurelle rasitukselle vaihteisto ei sinällään joutunut.

        Ensin vaihteistoa tutkittiin ja hutkittiin, alustava kustannusarvio oli paikallisessa merkkihuollossa 5600 ?. Meni vähän aikaa ja todettiin, että ehkä saadaan korjattua, kustannusarvio 2-3 k?. No, kuten arvata saattaa, ei saatu.
        Lopputulemana oli, että koko laatikko piti vaihtaa uuteen. Korjauksen/vaihdon loppusumma oli karvaa alle 8000 ?, johon maahantuoja tuli hieman vastaan uuden laatikon ja sen vaihtotöiden kustannusten osalta. Itselleni jäi maksettavaksi rapiat 4500 ?. Lisäksi vaihdelaatikon vaihdossa tunaroitiin ja liittimen huonon kiinnityksen takia jäin tielle viikkoa vaihdelaatikkoremontin valmistumisen jälkeen. Vaihdelaatikon vuoksi auto oli huollossa 4 viikkoa ja liittimen kanssa tunaroinnin takia viikon, jälkimmäinen sentään meni liikkeen piikkiin, itsehän olivat senkin ryssineet.
        Merkkihuoltopa hyvinkin, ihme, että testissä saivat edes sen 2 tähteä viidestä.

        Nyt tappelen kuluttajariitalautakunnassa vielä vaihdelaatikon kustannuksista myyjäliikkeen kanssa, käsittelyajaksi ilmoitettiin 18 kk, joten tovin saa vielä odotella päätöstä.

        Kaiken kaikkiaan meni maku niin Audeista kuin koko konsernista / huoltotoiminnasta. Nyt on 3 kk ja 30 tkm huolettomia kilometrejä takana toisen mantereen autonvalmistajan tuotteen kanssa ja Audiin päin en tule lähivuosina kyllä vilkaisemaankaan. Harmi sinällään, ihan laadukkaista vehkeitä ne mitä ilmeisemmin pääsääntöisesti ovat, mutta omat kokemukset vain ovat jotain ihan muuta. Nyt on kuitenkin iso ja luotettava (toistaiseksi) auto alla ja jos joskus vielä saksalaisiin erehdyn niin valinta on sitten baijerilainen tuote, mieluummin kuin VW konsernin kapistus.

        Ja edelleenkään en mustamaalaa, vaan kerron omat mielipiteeni omista lähtökohdistani. Multitroniceista kannattaa pysyä niin kaukana kuin mahdollista, varsinkin jos on diesel-pannu alla. Voi tulla muuten kalliiksi. itse voin huoletta protestoida vaihtamalla saman tien koko paskan toiseen merkkiin, mutta kaikille se ei välttämättä ole aina mahdollista, joten sen suhteen varoituksen sana.
        Viimeksi muokannut Sleepy2; 3.11.2007, 13:11.

        Comment


        • #5
          Omani on nyt Espoon Audicenterissä ja ensimmäisten koeajojen mukaan ei ravistusta ole ilmaantunut. Samaan hengenvetoon varoittivat, että tarvitaan hieman lisää kilometrejä testiajoa jotta nähdään loppuiko nykiminen. Varoittivat samalla myös pahimmista mahdollisista vaihtoehdoista (kytkinlevypakan vaihto tai kannattaako kun autolla on ajettu noin paljon) HALOO, 150 000km ei ole diesel autolle mitään. Sanoin että ajakaa niin paljon kuin haluatte, ei oo kiirettä. Katsotaan miten käy. Tähän asti on pakko kehua Espoon Audi Centeriä, kaikesta on soitettu ja kerrottu missä mennään, sekä kysytty miten edetään. Toivon parasta, pelkään suomalaisittain pahinta. Ensi viikon aikana kerron mikä on tulos.

          Comment


            #6
            Mulla on Herttoniemessä ajoasennontunnistimen vaihto 27/28 päivä ja sit "pitäis" kaiken olla kunnossa.

            Lähetin sähköpostia Audillekin päin...automaattivastaus tuli.
            Ootetaan vielä rempan jälkeiseen ajankohtaan ja jos ei siiheks oo tullu kunnon vastausta niin pistetään lisää postia Saksanmaalle.

            Asiasta kolmanteen...Onneks ei oo ton auton veropäätös tullu vielä...taitaa hyvässä lykyssä tippua verot hieman yli 8000 eurosta likimain 5000 euroon. Olis toi kiva lisä laatikonlaittoon.

            Comment


              #7
              Joo...osa on nyt vaihdettu ja tuntuis pelittävän ihan OK.
              Hinta töineen 1408€ josta osan hinta karvan alle 900€.

              Veropäätöskin tuli...8981€ ja eräpäivä 5.12. jolloin peruutus ja uusi haku verolle 2.1.-08

              Comment


              • #8
                Multitronik tutkimukset ja ehdotuset Espoon Audicenterissä

                Moi vaan onnelliset multitronikin omistajat. Olen perusluonteeltani aika positiivinen, mutta toisaalta salaa pelkään aina pahinta. Palvelu espoossa oli ensiluokkaista, vastaanotto, töiden kulusta informointi jne. MUTTA, ei niillä ei tunnu oikein olevan varmuutta mitä pitäisi tehdä. Vaihtoivat öljyt kuten pyysin, ja varoittivat varautumaan pahimpaan. Pyysin laittaan pelin takasin kasaan ja kysyin mikä on ennuste. Ei osaa sanoa, voi hajota, voi kestää. Siis hain pirssin pois ja ajoin 1 päivän testiajoa. Pelaa kuin Buick! Nyt se saa seisoa vuoden loppuun, panen verokäsittelyn vireille vasta silloin, ja kun auto on saatu rekisteriin aion ajaa niin kauan kun loota kestää. Aion sitä informoida sitä mukan kun kokemusta tulee.

                Comment


                • #9
                  multitronic

                  Hyvin kestää normaali ajoa,mittarissa yli 200000km
                  ei pienintäkään vikaa

                  Comment


                    #10
                    Mikä mahtaa olla vikana, kun A6:n Multitronic-vaihteisto (vm. 2003) ravistaa liikkeelle lähdettäessä ja hitaasta vauhdista kiihdytettäessä varsinkin, kun moottori ei ole vielä lämmennyt? Onko kellään kokemusta/tietoa mikä vaihteistossa on hajoamassa?
                    Viimeksi muokannut Killeri; 29.10.2017, 18:39.

                    Comment


                    • #11
                      Vai onko kyseessä kuluneet vetarit? Näyttääkö laatikko mitään vikatilaa mittaristossa, vai toimiiko muuten ihan normaalisti?

                      Comment


                      • #12
                        Kytkinpaketti alkaa olla valmis, kannattaa vaihtaa levyt ennenkuin katkeaa laatikon pääakseli ja joutuu vaihtaa koko loovan.

                        Näihin multitonicceihin kun vaihtaa asiaan kuuluvat rasvat säännöllisesti niin säästyy monelta vaivalta.

                        Comment


                          #13
                          Multitronicissa on kaksi kytkinlevypakkaa, toinen eteenpäin menoa varten, toinen peruutusta varten ja nämä kytkimet uivat öljyssä. Kun kytkin alkaa luistamaan, yleensä eteenpäinajonkytkin, se tyypillisesti alkaa ravistamaan hienokseltaan tai sitten hitaasti ajettaessa tasanopeutta tuntuu hienoista nytkytystä. Tämä nytkytys pikkuhiljaa pahenee ja sitä alkaa esiintymään myös korkeammilla nopeuksilla. Mitään vikakoodia tämä kytkimen luistaminen ei anna.

                          Comment


                          • #14
                            Tämä kannattaa lukea, ihan perimmäinen vika ravistuksessa oli kuitenkin vetarit:

                            http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=63062

                            Mutta voi ne kytkinlevytkin olla toki loppu.

                            Comment


                            • #15
                              Kun kytkin alkaa luistamaan, yleensä eteenpäinajonkytkin, se tyypillisesti alkaa ravistamaan hienokseltaan
                              Ilmeneekös tämä ravistus vain ja ainoastaan auton ollessa liikkeessä? Vai voiko esim. täristää/resonoida auton ollessa paikallaan D kytkettynä ja seistessä jarrulla?

                              Comment


                                #16
                                Alkuperäinen kirjoittaja Audi Näytä viesti
                                Ilmeneekös tämä ravistus vain ja ainoastaan auton ollessa liikkeessä? Vai voiko esim. täristää/resonoida auton ollessa paikallaan D kytkettynä ja seistessä jarrulla?
                                Tuo ajonaikainen nytkyttäminen alkaa hyvin hienokseltaan ja pahenee hiljalleen. Jos auto ravistaa D:n ollessa kytkettynä ja jalka jarrulla, ravistus tulee jostain muualta. Tai sitten kytkinpakat on todella pahoin vialla.

                                Comment


                                • #17
                                  Tai sitten kytkinpakat on todella pahoin vialla.
                                  Mutta jos nuo kytkinpakat olisi pahasta viottuneet, eikö se oireilisi myös ajossa? Eikä vain pysähdyksissä D päällä?

                                  Comment


                                    #18
                                    Nimenomaan näin. Oireet alkavat tuntumaan pikkuhiljaa ajaessa.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Alkuperäinen kirjoittaja Audi Näytä viesti
                                      Vai voiko esim. täristää/resonoida auton ollessa paikallaan D kytkettynä ja seistessä jarrulla?
                                      Onkos tuota vaivaa muilla?

                                      Oma -10 mallinen 2.0 tdi (170 hp) multitronic ravistaa paljon, kun laittaa P tai D vaihteen päälle ja pitää jarrulla auton paikallaan.

                                      Tämä oire on pahimmillaan kun laatikko on lämmin.

                                      Mikähän voi olla vialla?

                                      Comment


                                        #20
                                        Alkuperäinen kirjoittaja Hdsi Näytä viesti
                                        Onkos tuota vaivaa muilla?

                                        Oma -10 mallinen 2.0 tdi (170 hp) multitronic ravistaa paljon, kun laittaa P tai D vaihteen päälle ja pitää jarrulla auton paikallaan.

                                        Tämä oire on pahimmillaan kun laatikko on lämmin.

                                        Mikähän voi olla vialla?
                                        Oletko varma että ravistus tulee laatikosta? Kasvaako moottorin kierrosluku ylöspäin kun D on valittuna ja pidät jarrulla autoa paikoillaan?

                                        Comment


                                        • #21
                                          Onkos tuota vaivaa muilla?

                                          Oma -10 mallinen 2.0 tdi (170 hp) multitronic ravistaa paljon, kun laittaa P tai D vaihteen päälle ja pitää jarrulla auton paikallaan.

                                          Tämä oire on pahimmillaan kun laatikko on lämmin.

                                          Mikähän voi olla vialla?
                                          Itselläni on vielä hieman vajavainen tietämys näistä multitronicvaihteistoista. Mutta nuo oireet kuulostaa samanlaisilta mitä omassani esiintyi. Pois lukien tuota tärinää P ollessa kytkettynä ei esiintynyt. Omassani konehuoneesta kuunneltuna moottorin takaa kuului myös pientä kolinaa/säksätystä, joka koveni voisko sanoa päivä päivältä. Äänen ollessa kovimmillaan tuo kuului parhaiten kun kyykistyi auton alle. Alussa tuo tärinä oli pahimmillaan laatikon ollessa kylmä. Mutta oireiden pahentuessa sitä esiintyi myös lämpöisellä laatikolla. Ja juurikin D ollessa kytkettynä ja seisotettaessa autoa paikallaan. No äänen lähde oli kaksoismassavauhtipyörä. Muutakin pientä oireilua oli havaittavissa ajaessa. Tuon tärinän ja kolinan lisäksi oli havaittavissa pientä hytkyntää tyhjäkäynnillä.

                                          Vauhtipyörän uusimisen jälkeen kaikki edellä mainitut ongelmat poistuivat.

                                          Omani lisäksi tässä on lyhyen ajan sisällä tullut vastaan kaksi A4 B8 multitroniclaatikolla olevaa autoa, johon on tuo kaksoismassavauhtipyörä vaihdettu. Kuuleman mukaan näissä alkupään B8 multissa on jollain tapaa alimitoitettu vauhtipyörä? Ja lisää kuultua, että 2010 tienoilla näihin B8 koppasiin olisi tullut parannettu vauhtipyörä. Mutta tuo sinun näyttääkin olevan A6.

                                          Kuinka paljon autollasi on ajettu?
                                          Viimeksi muokannut Audi; 18.6.2012, 09:41.

                                          Comment


                                            #22
                                            Kaksoismassavauhtipyörä vaihdelaatikossa? Kai se dieseleissäkin on kampiakselin päässä kiinni moottorin ja vaihteiston välissä?

                                            Comment


                                            • #23
                                              Alkuperäinen kirjoittaja Audi Näytä viesti
                                              Pois lukien tuota tärinää P ollessa kytkettynä ei esiintynyt.
                                              Nyt meni pöljällä kirjaimet sekaisin, eli kun valitsin on joko asennossa R tai D, auto täristää jarrulla paikallaan pidellessä.

                                              Valitsimen siirto P tai N asentoon lopettaa tärinän.

                                              Kierrokset pysyvä samalla tasolla.

                                              Alkuperäinen kirjoittaja Audi Näytä viesti
                                              Kuinka paljon autollasi on ajettu?
                                              rapiat 52 tkm

                                              Comment


                                              • #24
                                                Kaksoismassavauhtipyörä vaihdelaatikossa? Kai se dieseleissäkin on kampiakselin päässä kiinni moottorin ja vaihteiston välissä?
                                                No siellähän se samassa paikassa. Tarkoitin vaan tuota äänen lähdettä että tuli tuolta laatikon suunnalta. Ehkä hieman epäselvästi tarinoitu. Mutta syyllinen itselläni oli vauhtipyörä.

                                                Hdsi: onko muita oireita kun tämä täristäminen?

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Alkuperäinen kirjoittaja Audi Näytä viesti

                                                  Hdsi: onko muita oireita kun tämä täristäminen?
                                                  Ehkä on ilmennyt äkkinäisiä nykäyksiä paikaltaan lähdettäessä,

                                                  Muutoin pelaa hyvin

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Näitä nykäyksiä esiintyi myös itsellä. Eli ensin kierrokset nousi paikaltaan lähdettäessä ja yht'äkkiä nappasi kytkin kiinni. En tosin ymmärrä kuinka tuo vauhtipyörän rikkoutuminen aiheuttaa nuita nykäyksiä.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Tuo ajonaikainen nytkyttäminen alkaa hyvin hienokseltaan
                                                      Palataksemme tuohon nytkyttelyyn vielä. Minkälaista tämä nytkyttäminen tarkalleen ottaen on. Onko se esim. milläänlailla rinnastettavissa tien epätasaisuudesta tulevaan hyvin pieneen "pomputukseen" jota tuntuu esiintyvän mm. Audeissa joissa on sport-alusta. Vai onko se enemmänkin tuollaista pientä edestakaista (nytkyttävää) liikettä?

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Ihan ensimmäinen oire esiintyy taajamanopeuksissa kierrosluvun vaeltamisena tasanopeutta ajettaessa esim. vakionopeussäädin päällä. Takapuoli ei vielä tässä vaiheessa mitään huomaa. Kun oire pahenee, kierrosluku vaeltaa yhä korkeammissa nopeuksissa esim. 80 km/h, tällöin alkaa jo takapuolikin huomaamaan hienoista nykimistä taajamanopeuksissa. Tämä ei ole rinnastettavissa tien epätasaisuudesta tulevaan pompottamiseen, enemmänkin tunne on sellainen kuminauhamainen eteneminen. Eli se ei ole luonteeltaan terävää nykimistä vrt. jos vaikka sytytys pätkii.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Voisiko 2.0 TFSI + Tiptronic yhdistelmässä olla sama vaiva kun tekee tota kierrosten hummausta?

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Onko tuo kierrosluvun vaeltelu ihan huomattavaa. Eli esim. 100-200rpm heittelyä. Vai puhutaanko +/-50rpm? Entä voiko tämän kierrosluvun elämisen aiheuttaa jokin muu?

                                                            enemmänkin tunne on sellainen kuminauhamainen eteneminen.
                                                            Mutta eikös tämä koko vaihteisto ole kuminauhamainen käytökseltään? :)
                                                            Ehkäpä nuo omat havainnot tulevat vain ja ainoastaan tien epätasaisuuksista.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X