Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

AAN:n jäähdytysjärjestelmä kerää painetta..

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • AAN:n jäähdytysjärjestelmä kerää painetta..

    Sattui tässä sitten audi rykäisemään jäähdytysnesteet tosta lämppärinkennon vedensulkuventtiilistä pihalle ja auto alkoi hetkessä keittään. sain ajettua auton parin kilsan päästä kotiin lämmöt suht. 100ºC.
    Venttiili korjattiin ja uus toinenkin vika löyty eli myös sähköinen kiertovesipumppu oli sökö, lähtöpää oli paskana, oli muovit ihan murentunu sinne letkuunkin.
    No nyt kun sai uuden sähköpumpun kiinni, niin ajossa (tyhjäkäynnillä ei niinkään) kerää painetta niin että ampuu vettä sieltä paisuntasiliön alapuolella, keskellä olevasta kolosta jonka pohjalla on kaksi neliskanttista reikää(olisko joku ylivuotoa varten oleva juttu?) lämmöt on kuitenkin vielä siinä vaiheessa 90ºC.
    Järjestelmä on kyllä ilmattu moneen kertaan mutta silti sinne jostain ilmaa pääsee.
    Vesipumppu on vaihdettu viimevuoden puolella jakopäärempassa eli tuskin se ainakaan vikana.
    Eli... Mitä luulette olisko voinut kannentiiviste mennä? (vedessä ei oo kyllä öljyä ja öljyssä ei vettä)
    tätä ainakin yhen korjaamotutun kanssa päädyttiin epäilemään.
    Sitten yks toinenkin juttumissähän ton sähköflektin anturi sijaitsee kun se ei kyllä tunnu tajuavan enää elämästä mitään.
    Tuossa ainakin tarkistamiskohteita sellaisille joilla katoaa jäähdytysnestettä, mutta vuotoa ei näy missään, itselläni näin oli eikä vikaa löytynyt kunnes vasta nyt sitten vittumaisimmalla mahdollisella tavalla :)

    #2
    Mulla on sellainen kuva, että tuo sähköpumppu jota kai tarkoitit, on vain turbon jälkijäähdytykseen (auxiliary waterpump). Eli se käynnistyisi vain kun a) lämpöä on riittävästi (harvoin esim. talvella) b) after run temp sensor on kunnossa c) se ei ole rikki. Siinä on se "ominaisuus" että kun ne kumirinkulat joilla se on kiinni löystyvät, alkaa pumppu täristää --> rikkoo muovit letkujen sisällä --> uusi pumppu.

    Pumpun ja jälkijäähdytyksen voit testata kun otat piuhat irti afterrunsensorista ja kytket toisiinsa. Täällä on hyvä ohje http://www.sjmautotechnik.com/troubl...g/cooling.html

    Comment


      #3
      Kyllä ikävä kyllä kuulostaa aika paljon kannen avaukselta tämä homma.

      Comment


      • #4
        Sitä kansipaffia mä vähän pelkäsinkin, ihan vain sen takia että rahaa menee kun siinä samalla saa vaihtaa vähän muutakin käikälettä sitten ;)
        osaako kukaan heittää "noin" hintaa tiivisteelle, kaikki pultithan näköjään kannattaa ostaa heti uudet ainakin mitä noilla searchilla löytyneillä vanhoilla topikeilla luetellaan.

        Comment


          #5
          Kansitiiviste on jotain 65 euroa. Samlla menee läjä muitakin tiivisteitä, eli suosittelen yläpään tiivistesarjaa ~200 euron kantturoissa. Ja mopo lähtee sitten käsistä, kun kansi on kerran irti kannattaa siihen tehdä/teettää kaikki olennainen.

          Comment


            #6
            Nokkien välinen ketju ainakin ja pako-ohjurien uusintaan kannattaa varautua henkisesti.

            Comment


              #7
              Joo, mopo karkaa käsistä helposti. Itse juuri vaihdoin uuden kannen haljenneen tilalle, niin samalla tuli vaihdettua:

              männänrenkaat & hoonaus
              kiertokangen laakerit
              venttiilien läppäys & uudet kumit
              kannen tasohionta
              nokkahihna & kiristin
              vesipumppu
              tiivisteitä
              ym.
              ym.

              Ja tosiaan se nokkaketju kannattaa vaihtaa samalla jos ei ole vaihdettu. Ja tosiaan itselläkin moottorina AAN.

              Comment


              • #8
                joo tämä varmaan todistaa sen kansipahvin:

                http://netti.nic.fi/~jasajulo/ksalaa/DSC00184.JPG

                http://netti.nic.fi/~jasajulo/ksalaa/DSC00183.JPG

                Näin tapahtuu kun koneen ihan kylmänä käynnistää, mutta kuinka se tosta voi kastua...

                Comment


                  #9
                  Kyllähän se kastuu, jos sylinter(e)issä on on vettä. Käynnistyykö heti jokaisella sylinterillä? Itselläkin vähän tuli vettä samasta paikasta, mutta ei noin paljon. Käynnistyi heti kaikilla sylintereillä hyvin ja mitään käyntiongelmaa ei ollut. Vettä vain meni litra per 200km... :/ Loppujen lopuksi alkoi puurot ja vellit menemään koneessa sekaisin ja öljy olikin harmaata. Kansi oli sitten 20cm:n matkalta halki venttiilijousien alta = romu.

                  Comment


                    #10
                    Pasi, älä perskeles pelottele. Mullakin syö jäähdytysnestettä. Tosin melko vähän. Jotain puoli litraa parilla tuhannella, en ole mitannut. Olen kuvitellut, että se voisi vaikka tihkua lämppärin (tai miksei isostakin) kennosta ja haihtua siitä sitten. Auton alle ei mitään nesteitä valu muualta kuin sieltä ilmastoinnin putkesta. Tuo kennon vuoto selittäisi ehkä pikkupakkasten (1-5) tuulilasin huurtumisen kun koneen käynnistää tunnin seisokin jälkeen. Mistäs ja miten voisi tutkailla tuota mahdollista kansipahvin vuotamista?

                    Comment


                      #11
                      Koneistamoilla ja korjaamoilla tapaa olla sellasia vempeleitä, jotka tulee paisuntasäiliön korkin tilalle joilla voi mitata painetta ja häkä tms arvoja.

                      En usko että Hannulla on mitään kansipahviongelmaa. Kyllä sitä vettä sitten menee ja enenevissä määrin, jos se kansi vuotaa tai on halki. 20vt on melko hässäkkä vesilinjoiltaan jne eli potentiaalisia vuotopaikkoja on paljon. Esim ahtimen alaputki voi vuotaa vähän eikä sitä oikeastaan helposti näe.

                      Comment


                      • #12
                        Joo ei kyllä kylmänä kaikki sylinterit ihan heti käymään rupea, parin sekunnin päästä tulee kaikki mukaan, noooo huomenna pitää alkaamaan tota purkamaan ja tilata uudet kilkkeet..
                        toivottavasti kannessa ei mitään halkeamia ole, koneistamolle se nyt kuitenkin lähtee jokatapauksessa kun kieroon se kyllä varmaan on vetänyt.
                        Että sellasta. asennuskaljakauppaan... :)

                        Comment


                          #13
                          Sitten kun kansi on irti niin ehdottomasti koeponnistukseen. Maksaa 50e ja samalla näkee että pääseekö kansikauppaan vai riittääkö pelkkä pahvi.

                          Onko Hannulla muuten punaista vai vihreää nestettä. Ehkä halvin tapa löytää vuodot on laittaa punaista nestettä, siitä jää sellainen valkoinen mälli vuotokohtaan. Ainakin porkkisella näkyi vuodot selvästi, kun konehuonetta katseli... ;)

                          Comment


                            #14
                            Ai siksikö se auto on valkoinen? :)

                            Comment


                              #15
                              Täällä ne kiusaa mua selän takana :)

                              Kuten jossain sanoin että niitä potentiaalisia vuotopaikkoja todellakin on paljon niin tarkoitin sitä. Nimittäin oma on vuotanut ihan joka paikasta :)

                              Febin punainen on tehokkain tuossa hommassa.

                              Comment


                              • #16
                                Hannu: Joo niitä potentiaalisia vuotopaikkoja C4-koppasessa on ainakin lämmityslaitteen kennon muoviputket jotka halkeaa n. 12-13 vuoden iässä, edellisestä lähtevässä letkussa oleva muovinen ilmausventtiili, syylarin päädyt (lähes kaikissa vageissa, ovat muovia), löysät klemmarit, klemmarin alta murtunut letku... Keskeisintä kuitenkin on että vuoto on aina siellä minne ei voi nähdä, jotta saadaan nähdä painajaisia haljenneista kansista. Minä taistelin yli puoli vuotta minimaalisten jäähdytysnestevuotojen kanssa ja vaihdettuani syylarin, lämppärin kennon, tuon ilmausventtiilin (tehtiin rosteriputkesta ns. ydinpomminkestävä), sekä pätkän klemmarin alta murtunutta letkua, en vieläkään usko silmiäni kun nesteen pinta on pysynyt vakiona jo kohta puolisen vuotta :) Haulla löytyy juttua, kirjoittelin nuista huolistani aikoinaan tänne.

                                Comment


                                  #17
                                  Ensin OT: voisko joku pienentää noita kuvia, ettei tarvii scrollata näyttöä oikealle-vasemmalle. Teksti kun menee oikealta 'reunan yli' kun on noin iso kuva.

                                  Joo, aamulla lisäsin taas melkein litran nestettä. Tällä kertaa oli veden vuoro. Mulla on vihreät nesteet. Tarkoititteko, että laitan sinne sekaan punaista ja sitten kun se tulee läpi, niin on helpompi löytää ne vuotopaikat? Tuo on vain vianetsintään? Muistelen lukeneeni, että vihreän sekaan ei saa normaalisti laittaa punaista. Pitänee tutkailla noita letkuja ja liitoksia, erityisesti syylarin päädyt. Auto kun on oikein sopivasti tuossa 12-13 vuoden haarukassa.

                                  Comment


                                    #18
                                    Ei tokikaan noita kuvia voi kukaan muu pienentää kuin kirjoittaja itse. Muutin kuvat linkeiksi niin homma helpottui tuolta osalta.

                                    Ei vihreän sekaan punaista eli kyllä ne pitäisi vaihtaa ja huuhdella vaikka välissä.

                                    Comment


                                    • #19
                                      OT: digiaikaa vitsaus: kuvia on helppo ottaa, mutta käyttöjärjestelmästä ei välttämättä löydy työkalua, jolla kuvat saa nettikelpoiseksi. Oman malporoaskin kokoisen pokkarini resoluutio on 6.3Mpix ja kuvan koko levyllä on 2.8Mb...
                                      Taisi olla jotain -95, kun VAG -laitteiden neste muuttui punaiseksi.

                                      Comment


                                        #20
                                        Lähes jokaisesta vähänkin uudemmasta wintoosasta löytyy MS Photo Editor ( image -valikosta resize), jolla saa dikikuvat helposti pienennettyä järkevään nettikokoon. Jos käyttiksenä joku muu, niin kyllähän noita kuvankäsittelyohjelmia tarjolla on, jolla homman saa hoidettua.

                                        Mielestäni tollainen 200k on järkevä maksimikoko nettikuville. Suurempien kuvien esittäminen on hitaiden nettiyhteyksien käyttäjien kiusaamista ja muutenkin WOB.

                                        Comment


                                          #21
                                          OT: MS Photo Editor taisi olla MS Officen kylkiäinen.

                                          kätevä työkalu tuohon löytynee täältä - http://www.irfanview.com

                                          Comment


                                            #22
                                            Kävikös rs2:n kansipahvi aan-koneeseen vai olenko nähnyt unta?

                                            Comment


                                            • #23
                                              Eikai mitään rs2-kansipahvia enää erikseen ole olemassakaan. Sama reinzin peltinen 3b/aan/aby/adu -ympäristöissä.

                                              Comment


                                                #24
                                                Ach so. Eli orggisosa onkin jo peltinen.

                                                Comment

                                                Working...
                                                X