Kiihdyttäessä kuuluu hirveä räminä auton alta. Alkaa kunhan on kone hiukan lämmennyt ja loppuu, kun on lämmennyt kunnolla, mutta siinä välissä hirvee meteli. Onko se se vakio katalysaattori vai mikä? Katti ei pidä mitään ääntä, vaikka sitä nyrkillä paukuttaa. Samaten pakosarjan lämpösuojapelti tuntuis olevan kiinni kunnolla.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Räminä
Collapse
X
-
Avainsanat: Ei mitään
-
Onko sulla rosteriputki? Se (kyllä kai tavallinenkin joskaan ei niin paljon) leviää lämmetessään aika lailla ja kun on pitkä ja kapea niin käytännössä siis pitenee. Voisiko pakoputki resonoida runkoon kylmänä ja lämmettyään on ratkaisevat millit pidempi? Pakoputki tapaa juurikin kiihdyttäessä liikkua sen verran, että ottaa kontaktia.
Comment
-
Ihan orkkisputket on. Toi lämpösuoja pitää kurkata onko se kunnolla kiinni. Viimeks ku katoin, niin oli kiinni.
Comment
-
anttihyttinen
Kyllä mie sinne katalysaattori puolelle kattoisin. Tietenkin homma selviää parhaiten kun tiputtaa putken pois ja katsoo. Putken irrottaminen kuuluu kategoriaan "melko iisi ja nopee homma". Joten jos aikaa, paikkaa ja motivaatiota löytyy niin pura ja katso oliskos se katti vai mikä. Välillä nää resonanssi äänet on mielenkiintoisia ja tulee mielenkiintoisista paikoista, mut katti tulis miulle ensiks mieleen, koska miulla ainakin nuo lämpösuojapellit oli melko taipuvaista tavaraa.
Comment
-
Lare
Minulla alkoi rämisemään, ajoin korjaamoon ja katsoivat että katti kilisee kun polkaisee - sekä etuputki (pakosarjalta katille) tiiivisteestään ennen kattia vuotaa. Joka olisi ilmeisesti aiheuttanut katinkin rikkoutumisen.
Uusi etuputki ja katti, ja nyt kylmänä rämisee edelleen, nyt todettu että toinen vaimentimista pitää ääntä kylmänä kun polkaisee kaasua ja häviää kun kone lämpiää. Rahanmeno vituttaa.
Onkohan tuo vuotava etuputken liitos voinut aiheuttaa sekä katin että vaimentimen hajoamisen pikkuhiljaa? Ilmaa pääsee ennen kattia putkeen - palaa liian kuumana tms?
Comment
-
En ole vielä ehtinyt kurkkimaan tuonne alle sen kummemmin, mutta räminä on pahentunut. Nyt sen saa esille jo vapaalla polkasemalla. Äänikin on muuttunut sellaiseksi heliseväksi ja hiukan kiliseväksi räminäksi ja sitten on tullut vielä semmoinen turina, niin kuin putki vuotaisi.
Tolla ei kohta enää kehtaa ajaa yleisillä paikoilla :)
Comment
-
Ei välttämättä katti...
Itselläni oli samoja huolia viime kesänä. Vein autoni pakoputkifirmaan, jossa kaveri irroitti katalysaattorin apukuskin puolelta, josta räminä selvästi kuului. Kemiran katalysaattoritehtaallakin työskenneelleenä, kaveri tuumasi heti, että "Voidaanhan me se katti vaihtaa, jos haluat", mutta hän kyllä tietää miltä ehjä katalysaattori näyttää ja että: "tässä katissa ei ole mitään vikaa." rehti kaveri! Räminän syyksi paljastui se, että AAH- moottorin pakosarjalta katille tuleva putki, joka on kaksikerroksista putkea( !!?!!), oli sisemmän putken osalta siten irti katista, että lämmetessään, jolloin se piteni, se pääsi rämisemään katalysaattorin sisääntuloaukon reunoja vasten. !! Korjaus oli lopulta helppo. Sisempi putki hitsattiin päästään kiinni ulompaan putkeen ja katti paikoilleen. Räminä poistui!! Korjausta kannattaa kokeilla aluksi mielestäni siten, että poraa aluksi pienen 5-8 mm:n reijän katalysaattorin etupuolelle pakoputkeen lähelle kattia. Ulomman ja sisemmän putken välissä on noin 3-4 mm:n ilmarako. Kannattaa porata siten, että vain ulompaan putkeen tulee reikä. Tuo reijän kautta voi sitten sen sisemmän putken "sitoa" Migillä värinättömäksi. Tietenkin 3-4 reikää sitoo putken aina paremmin, kuin yksi hitsausheppi. Kannattaa ainakin kokeilla tapauksissa, joissa lämmöllä on oleellinen osuus räminään. On ainakin roimasti edullisempi, kuin uusi katti. Good Luck!
Comment
Comment