Jotta voisit osallistua keskusteluihin, sinun pitää ensin rekisteröityä. Rekisteröityminen edellyttää sitoutumista foorumin käyttöehtoihin. Rekisteröidy täällä.
Jos olet ensimmäistä kertaa tällä foorumilla, ole hyvä ja tutustu ensin jo kysyttyihin kysymyksiin. Kysymykseesi löytyy mahdollisesti jo useita vastauksia. Hae vanhoja kysymyksiä ja vastauksia täältä.
Tuolla Audi kiertueella missä oli s/rs mallit, kertoi muuten myyjä että rajoitin ei ole 250km/h? vaan jossain himpun korkeemmalla? liekkö puhu lämpimikseen? rs5 tais olla sillon puhe.
Ainakin quattro GmbH:n rajoitetuissa malleissa (RS:t) se "250" on tarkoittanut noin 270 todellista, ennenkuin rajoitin on tullut kehiin. B7 RS4 kulki muistaakseni 270 GPS-nopeutta, kun Ringille aikanaan mentiin kaverin kanssa. Silloin mulla alla ollut vakio RS6 plus (rajoitin virallisesti 280) otti myöskin enemmän nopeutta, siinä oli toleranssi 10 km/h.
Taannoin ajamani A6 V8 -07 kulki mittariin 273 joka oli GPS 259 ja oma S6 V10 meni samoin ennen rajoittamattomuuttaan. Tehdas jättää ilmeisesti hieman toleranssia rengaskoon yms. varalle ettei kenenkään tarvitse tulla kauppaan narisemaan ettei se auto kulje edes luvattua.
Sinänsä tuo on puhtaan akateemista tietoa. Toimii vain teoriassa koska Saksassakin saa kauan odotella ja etsiä tilaa ajaa oikeasti kovaa pientä hetkeä pidempään.
Vastaampa tähänkin että A5 3l TDI kelaa 266/kmh. Kiekat on silloin jotain 3800-3900. Nopeudenrajoitin taitaa stopata tuon tuohon kun kulkee samaa vauhtia ylä- ja alamäissä (loivissa)
Jos kiekat sais tuonne punarajalle niin teoreettinen maksimi lienee 310-315 km/h :)
Miepäs sanoisin, että kyllä siitä veto loppuu - ilmanvastus on aika kova :) Oman B8:n olen saanut menemään jonkun hiukan yli 260km/h ja kyllä siitä veto sillon loppuu (ABT).
Viimeksi muokannut okkim; 10.9.2015, 08:50.
Perustelu: Poistettu tarpeeton lainaus.
Mun edellisestä autosta markkinoilla on ollut myös versio, joka oli maailman nopein perheauto. Siinä ei ollut nopeutta rajoitettu ja se oli 290. Alla olevassa videossa auto kiihdytetään mittarinopeuteen 300 yön pimeydessä. Minusta se on jo ihan hullua. https://www.youtube.com/watch?v=xik1rRS3e9Q
Jos muistan oikein taisi 3.0tdi:llä loppua kierrokset jossain 270km/h tienoolla (vakiotehoilla Vmax ~250, eli periaatteessa ei tarvitse edes rajoitinta). S5 menee välitykset 300km/h (mutta teoreettinen Vmax tehot huomioiden ~280). http://www.automobile-catalog.com/
Tuolla voi väsäillä ajotilapiirroksen tapaisia kuvaajia. Suht' hyvin on tiedot audeista. Ilman vastus alkaa olla aika kova pala ja nousee todella rajusti yli 250km/h. Tarkoittaa käytännössä tyyliin 100hp lisää, että saa 10km/h lisää.
Olen vertaillut toisiinsa toisiinsa nykyautoa Audi A4 ja edellistä eli Opel Omegaa. Audin keula ja tuulilasi on paljon pystympi kuin Omegan. Omegan puskurista moottorin (R4) etureunaan oli matkaa 83 cm, joten keula voi olla hyvin kiilamainen. Kun tuulilasia pesi sisältä, piti olla varrellinen pesin, jotta ylettyi alareunaan. Omegalla vauhdin lisäys 80->120 lisäsi kulutusta vain noin 0,5 litraa. Audilla taitaa olla suurempi.
Jos asia kiinnostaa teoreettisessa mielessä, niin kai se auton muoto määrittää ilmavastuskertoimen ja otsapinta-ala (suoraan edestä mitaten sen ilmaa syrjäyttävän pinta-alan) yhdessä se vastuksen eri nopeuksille (nopeuden muutos -> tehon tarve -> kulutus ero tasanopeudella). Kaivaa teknisistä tiedoisto nuo ja vertailee. Se on iso osa vaikutusta, mutta luulenpa välitykset ja muu tekniikka yms. vaikuttavan enemmän näiden kahden auton välillä. Tästä aiheesta saa kyllä pitkästi juttua ja löytyy foorumilta tietäjiä... Jos vain jaksaisi kaivaa mitat ja kertoimet, niin laskisi erot 80-120 ilmanvastuksen osalta...
Potilaana VW LT vm. 2002, joka tällä hetkellä bussina ja nopeudenrajoitin säädetty tasan sataseen. Normaalisti kuorma-autoissa se säädetään 89km/h, ja luulisin että tässäkin sen turvallisesti voisi säätää n. 110km/h.
VCDS näyttää Engine groupissa 018 kovasti rajoittimeen viittaavaa (kuva). Uskaltaisiko ja pystyykö tuota jollain opilla muokkaamaan, syvää rintaääntä tällä foorumilla?
Onko tietoa että kuinka ikuisesti se sitten on lukittu jos tästä siirrän alaspäin? Jos nyt rekisteröin kuorma-autoksi ja seuraava omistaja haluaakin takas linja-autoksi 100km/h niin pystyykö edes VW merkkiliike sen nostamaan takaisin vai meneekö hakkeroinniksi? Tai uuden ECU:n ostoksi? Mietin että menettääkö tässä potentiaalista jälleenmyyntiarvoa ja pitäisinkö tämän sittenkin bussina...
Virallisesti ei pysty muuttamaan kuin alaspäin, jos pitää muuttaa ylöspäin, niin se on ohjelmointi/hakkerointi hommia.
Siellähän on asiakaskohtainen rajoitin ja lain asettama rajoitin, nyt sulla on varmaankin lain asettama rajoitin 100kmh, niin laitat 90kmh siihen asiakaskohtaiseen, mitä pystyy muuttamaan jälkikäteen ihan mihin vain.
Ja bussien rajoitin on tasan 100kmh, se ei saa mennä kovempaa, eli mitään toleranssia ei ole toisin kuin rekoilla.
Ihan vinkkinä, että se rajoitintodistus on vain paperia mitä ei pysty juurikaan todistamaan että rajoitin on sillä hetkellä ollut toiminnassa, varsinkin kun kyseessä LTII, missä se testi tehdään testerillä tuota kyseistä arvoa katsomalla, ei siitä jää jälkeä autoon ja tuskin testeriinkään.
Eikös sen saa eeprommia sorkkimalla pois kokonaan, toki pitäisi ensin tietää missä osoitteessa tuo numeroarvo on..
Kokonaan pois ottaminen on hyvin vaikeaa, koska se edellyttää ohjelman muutosta. Asian voi hoitaa paljon yksinkertaisemmin siten, että laittaa rajan niin korkealle, että raja ei tule vastaan. Esim 500 km/h. Tällainen rajan muutos ei edellytä kuin yhden tavun muuttamisen ohjelmakoodissa. On vain tiedettävä missä osoitteessa ko raja on. Lisäksi on oltava laite ja osaaminen muistin arvojen muuttamiseksi tai muistin vaihtamiseksi.
Edit. Kun luin uudelleen Jultsun vastauksen, niin arvon muuttamista hänkin varsinaisesti tarkoittaa eikä rajaustoiminnan poisottamista.
Comment