Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Lambda vaihdettu rikkinäiseen?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Lambda vaihdettu rikkinäiseen?

    Kävin tuossa kaverille lukemassa vikakoodit, kun oli meno halut hiipuneet ja kulutus kasvanut -> antoi vikakoodia lambdaan liittyen no hain uuden Delphi lambdan motonetistä ja kiinni no nyt tuntuu että käy siitten ihan helvetin rikkaalla ja palaa putkessa. Vaikuttaako lambdan arvo niin paljon ruiskutus aikaan/ennakkoon jne?
    Ei anna vikakoodia uudesta anturista. Katsoin kanavasta 31 jänitettä ja pomppi omituisesti välillä 0.70V eli = 700mV -> 400mV -> 20mV onko tämä nyt ihan normaalia? ei minusta. Onko nuo Delphin tuotteet mistään kotoisin? Liitäntä kohdasta ei pääse oikein mitenkään mittaamaan tuota jännitettä liitoksen vuoksi eli ainut luottamus tuohon v checkerin lukemaan?
    Auto VW Passat vm00 APT 1.8i 20v

    Mitään muita vikakoodeja ei ole...

    #2
    Kyllä sen niin pitääkin sahata. Kuvassa esimerkki.

    Kannattaa nollata adaptaatiot, vanha lambda voi olla sen verran sekaisin että ECU on oppinut väärille tavoille.
    Attached Files

    Comment


      #3
      Mites olet tuon logannut? Eli tyhjäkäynnillä kierroksilla vapalla? Normi ajossa? Mielestäni ei ollut tuollaista "saahamista" esim. tasakaasulla 3000rpm ja nousi 400mV hyppäs 700mV ja tippui 20mV ja pysyi sielä hetken jne jne... Ei kertaakaan mennyt oikein tuon 700mV yli ei lambdan mukaan ei kävisi edes riikkaalla vaikka osa paloi putkessa varmaan tuli vähän raakaa myös putkesta ulos. Vaatteet haisi ihan bensalle kotona... Hyvin toimii Mikon kuva... Vieläkin olisin tuon lambda vian puolella mutta mutta

      Comment


        #4
        Olen ajanut noin 1800 kierroksella minuutissa, suunnilleen tasakaasulla.

        V-checkerillä on vähän vaikea lukea tuollaista dataa. ME7logger rules! :)

        Comment


          #5
          ME7logger rules! :)
          Varmasti on, mutta eipähän ole tähän hätään tarjolla itselle...
          Olisiko muita kanavia mistä katsoa? Varmaan pitäisi itsellekkin ostaa muutama kaapeli lisää ja asennella ohjelmia, kun tuntuu niitä silloin tällöin ehkä tarvitsevan... Prkl, kun ei millään jaksaisi uskoa tuohon uuden lambdan rikkinäisyyteen, mutta eipä auta, kuin kokeilla "uutta" sitten.

          Vikakoodien nollaus nollaa myös adaptaatiot....
          Amalin kirjoittanut VCDS topicissa ja Porkkis perään, että ei kaikissa tapauksissa. Mistä löydän tuollaisen arvon? Onko eräänlainen offset tms? Mikä on edes adaptaatio? Yleis sivistyssana?
          Viimeksi muokannut GTI 2.0; 6.12.2011, 07:35.

          Comment


            #6
            Adaptaatio eli sopeutus. Siellähän saattaa olla ECUSSA rikkinäisen vanhan lambdan jäljiltä vaikka +20% (tai mitä ne säätörajat sit ikinä onkaan) seokset tällä hetkellä ja sitten uusi lambda näyttää eri arvoa johon lasketaan vanhan anturin mukaan seokset... Ompas ontuvaa...

            Kuvitellaan esimerkin vuoksi sokea baarimikko joka on ikänsä kaatanut viinaa 8cl lasiin. Sitten jonain päivänä joku tulee ja vaihtaa lasit 4cl kokoisiin eikä kerro baarimikolle. Sit ihmetellään että missä vika kun viinaa valuu varpaille kun ihan normaalisti kaataa. Pikkuhiljaa ajan kanssa baarimikko totuttelee (adaptoituu) kaatamaan vähemmän kunnes määrä on taas oikea.

            Comment


              #7
              Adaptaatio eli sopeutus.
              Aivan! Tuossa V checkerissä muistaakseni on tuollainen sopeutus valikko? Menen siitä sisään ja sopeuttaa kaikki uusiksi vai pitääkö erikseen sopeuttaa tuo lambda?

              arvoa
              Kyllä mutta en oikein ymmärrä sitä että lambda kapeakaistainen antaa 0-1000mV välillä eculle jännitettä ja myös uusii pitäisi olla tällä välillä, niin mistä muualta moottori voi "haistaa" seos arvon, kuin tuosta lambdasta=)
              Eikös lambdalla ole jokin perus arvo paljonko vaikuttaa seokseen eli vaikka olisi rikki korjaa se max. esim. 30% seosta? En tiedä tuosta sen tarkemmin eli hatusta tulee taas kysymyksiä ja toteamuksia=)

              Comment


                #8
                V-checkeristä en tiedä mutta perusnollauksen nyt tekee helpoiten nyppäämällä miinuskengän hetkeksi irti.

                Comment


                  #9
                  Oli kaveri ottanut eilen jo. Kohta kokeilemaan uudestaan.

                  Comment


                    #10
                    Sopeutuksen voi nollata "adaptation - 10" kohdasta. "If you would like to restore all adaptation channel factory defaults you can save a test value of "000" to channel zero". Vikakoodien nollauskin ilmeisesti resetoi jotain.

                    Tuolla on myös asiaa sopeutuksesta: http://www.scribd.com/doc/57099690/TTweakers-Guide

                    Comment


                      #11
                      Kävin katsomassa josko vielä löytyisi jotain ja pistin merkille, että alku ulostulo jännite olisi 430mV ja siitä lähtisi säätämään normal?

                      Comment


                        #12
                        Suunnilleen siinä se köllöttää omassakin kun konessa on virrat, mutta ei ole käynnissä.

                        Eikö tuo sopeutksien nollaus auttanut?

                        Comment


                          #13
                          Sopeutusta yritin, mutta ei saa sopeutuksen, kuin 1 kanavaan (kanavat 0-255) ja muista kanavista, herjaa että ei mahdollista.
                          En tiedä loppuu jo järki kesken. Vikakoodeja ei tule vieläkään. Varmaan sytkä puolelle alkaa kallistumaan pikku hiljaa.
                          Onko tuolle 0-1V jotain AFR talukkoa itse en jaksa juuri nyt edes googlata=)


                          E. jaksoimpas=)

                          http://www.google.com/imgres?q=0-1v+...w=1280&bih=845
                          Vai onko edes...

                          Sitten kertokaas jo mitkä ovat moottorin lämpötila, ilmamäärämittarin kanavat ja muut mitkä voisi vaikuttaa tuohon seokseen
                          V-checkerillä katsottuna??
                          Pitää vielä katsoa mahdolliset alipainevuodot tarkemmin jne...
                          Lambda tuntuu olevan kuitenkin ehjä...
                          Viimeksi muokannut GTI 2.0; 7.12.2011, 10:20.

                          Comment


                            #14
                            Kapeakaistalambdan jännite ei ole kovin lineaarinen.

                            Comment


                              #15
                              Tuosta näkee hyvin, miksi se ulostulojännite heiluu.

                              Comment

                              Working...
                              X