Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Letku- ja säteilylämmittimen yhteiskäyttö 2.0Tdi?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Letku- ja säteilylämmittimen yhteiskäyttö 2.0Tdi?

    Autossani on Defa:n letkulämmitin, kohtuu tehokas apuväline moottorin esilämmittämiseen...Mielessäni on kuitenkin jo jonkin aikaa pyörinyt ajatus myös toisen moottorilämmittimen rinnakkaiskäytölle, jolloin esilämmitystä saataisiin tehostettua entisestään...Tiedän tapauksen, jossa kaveri on asentanut haaroitussarjan avulla 2.0tdi Octaaviaan molemmat lämmittimet, letku- ja säteilylämmittimen...Hänen automalliin ei ollut DEFA:lla tarjolla muuta kuin letkulämmitintä, mutta nokkelana kaverina hän oli asennuskuvista katsonut öljypohjan rakenteen olevan pari vuotta uudemmassa autossa (tähän malliin lämmitintä oli tarjolla) samanlainen ja tehnyt ostopäätöksen sen perusteella...Lisäksi hänellä on myös pienitehoinen sisätilan lämppäri käytössä...Tässä asennuksessa mietityttää vain lämpötolppien sulakkeiden kesto, mutta ainakin tämä kaveri vakuutteli että vielä ei ole yhtään sulaketta paukkunut...Sisätilan lämmitin ei minulle ole välttämätön...Tässä vaiheessa porukka alkaa varmaan ehdotella Webastoa tai Eberiä, sellainenhan korvaisi kaikki nuo 3 lämmitintä yhtäaikaa...Mutta jätetään ne jossittelut ainakin tästä keskustelusta poies...

    Autoni kyseiseen moottorityyppiin ei kuitenkaan ole Defa:n sivujen mukaan tarjolla kuin letkulämmitintä: http://www.defa.com/en/html/automoti...engine_heater/

    Toisin kun esimerkiksi 140hv versioon on tarjolla myös säteilylämmitintä...Kiinnostaisikin tietää, että onkon näissä tämän ikäluokan VAG:sissa moottorin alakerran ja öljypohjan rakenne samanlainen...?Eli saakos tuollaista säteilylämmitintä asennettua kohtuu kivuttomasti, vaikka sitä ei ko. moottorityypille olekkaan suositeltu...?Muita suurempia ongelmiahan tämän minun fantasiani toteutuksessa ei ole kuin pistorasioiden sulakkeiden kesto...?Onko muut tehneet vastaavia asennuksia...?

    #2
    Sulakkeiden keston voi karkeasti laskea perus tehon kaavalla. P=V*A jossa P on teho watteina, V on voltit ja A on amppeerit.
    Lämpötolppaan tulee perus 1-vaiheinen sähkö jolloin voltit on 230v. Jos tolpassa on esim 10A sulake niin laskennallinen maksimi teho on siis 230V*10A=2300W. Käytännössä 10A posliinisulake (hidas sulake) kestää 2300W (ja vähän ylikin) kuormaa jonkin aikaa ennen kuin palaa.
    Tuosta voi sitten lähteä pyörittelemään kaavaa siten että voi kattoo sulakkeen amppeerit. Esim. P/V=A eli lämmityslaitteiden yhteen lasketut watit jaettuna 230 voltilla.

    Joku enemmän sähkötekniikkaa tunteva voi korjata jos olen pahasti väärässä.

    Comment


      #3
      Jos haluaa hifistellä, onhan niitä autoon laitettavia purkkeja joilla voi vuorotella yhtä syöttöä kahdelle haaralle.

      Comment


      • #4
        Hmmm, näkeeköhän tuollasesta jo paikoilleen asennetusta letkulämppäristä mistään sen tehoa...?Defan sivuilla kun ei ole noiden lämmittimien tehoja ilmoitettu...Eikös ne yleensä ole jotain luokkaa 1000W (+ - 300W)...?

        Jos haluaa hifistellä, onhan niitä autoon laitettavia purkkeja joilla voi vuorotella yhtä syöttöä kahdelle haaralle.
        Hyvä idea siinä mielessä, jos sulakkeet eivät kestä...Syö kuitenkin lämmitystehoa tuollainen kytkentä...Lähtökohtaisesti kuitenkin yritän löytää sellaisen ratkaisun, että ei tarvitse miettiä kestääkös sulakkeet vai ei, vaikka molemmat lämmittimet on päällä koko ajan...

        Comment


        • #5
          Hmmm, näkeeköhän tuollasesta jo paikoilleen asennetusta letkulämppäristä mistään sen tehoa...?Defan sivuilla kun ei ole noiden lämmittimien tehoja ilmoitettu...Eikös ne yleensä ole jotain luokkaa 1000W (+ - 300W)...?
          550-600w

          Comment


            #6
            Alkuperäinen kirjoittaja Gekkonen Näytä viesti
            Hmmm, näkeeköhän tuollasesta jo paikoilleen asennetusta letkulämppäristä mistään sen tehoa...?Defan sivuilla kun ei ole noiden lämmittimien tehoja ilmoitettu...Eikös ne yleensä ole jotain luokkaa 1000W (+ - 300W)...?
            550W Löytyy tuolta, sivu 134 lämmitin 761http://www.defa.net/doc/24697.130632...-11xE11_CE.pdf, jos tulkitsin autosi oikein :)
            Jos letkulämppäri 550W ja Säteilylämmitin 300W =>850W , niin jää vielä sisätilanlämmittimelle 10A sulakkeella 1450W ja 16A sulakkeella 2830W.
            Todellisuudessa kuormitus voi olla vähän suurempikin, koska sulakkeet (johdonsuoja)kestävät hetkellistä ylikuormaa 1.13*nimellisvirta >1h eli 10A sulake 2600W ja 16A sulake 4150W.http://www.utupowel.fi/liitetiedosto...ojat_t.pdf&s=2
            Kannattaa huomioida, että nykyään lisälämmittimien antoteho ilmoitetaan esim.-25/1350W eli pienemmällä pakkasella teho on oleellisesti pienempi.Lämmittimen PTC-elementti rajoittaa tehoa, mitä suurempi lämpötila on auton sisällä.
            Attached Files
            Viimeksi muokannut KimmoL; 3.12.2011, 18:09. Perustelu: tarkennus

            Comment


            • #7
              550W Löytyy tuolta, sivu 134 lämmitin 761http://www.defa.net/doc/24697.130632...-11xE11_CE.pdf, jos tulkitsin autosi oikein :)
              Aivan oikein näytit tulkitsevan, kiitosta linkistä...;) Hyvinhän tuossa näyttäisi jäävän vielä tehoreserviä sisätilan lämppärille...Jos sisätilan lämmittimelle jää vielä varaa, niin tuollainen kapea Termini (1350W) voisi olla aika jees valinta...

              Onkos kellään faktaa heittää noista öljypohjan/asennusympäristön rakenteista näissä 2.0tdi moottoreissa...?Voisi kuvitella olevan aikalailla samanlaisia...

              Comment


              • #8
                Kiitosta Kimmolle vinkeistä, niin hyvin selitetty että meikäläinenkin ymmärsi...:) Kävin tänään tosiaan tarvikeliikkeessä hypistelemässä tuollaista 2.0 tdi moottoriin (A6, BLB?) tarkoitettua säteilylämmitintä...Melkoisen yksinkertaisen ja vaatimattoman näköinen kapistus...En yhtään ihmettele jos ihmiset valittavat noiden tehottomuutta kovilla pakkasilla...Kiinnitys 2 pultilla lohkon kylkeen/öljypohjaan...Hintaa kapistuksella oli 95€/netto...Pitänee varata lähiaikoina nosturipaikka asennusta varten...

                Comment


                  #9
                  Yksi piste riittää, niin jaksaa lukea pidemmätkin tarinat.

                  Comment

                  Working...
                  X