Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Tehty: Jakopään huolto

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Tehty: Jakopään huolto

    Hankin autoni vähänaikaa sitten ja varmuutta tuosta jakohihnan vaihdosta ei oikein ollut ja vilkaisu hihnaan lisäsi epäilyksiä ettei autoon olisi koskaan vaihdettu sitä.

    Työnkalun tein hihnapyörän lukitsemiseksi mutta ei tullut kovin nautinnollinen visuaalisesti niin ei tullut kuvattua sitä.

    Kun lukitustyökalu oli paikallaan oli hihnapyörän pultille helppo antaa kaikki mitä ranteista löytyy, tulos: http://kotisivu.dnainternet.fi/jaymz/nax.jpg
    Tuo siis tämmöinen tavallinen 1/2" väännin. Wurthin 3/4" räikällä aukesin sitten aika kivuttomasti.

    Löytyi pieni yllätys kun sain hihnapyörän irti: http://kotisivu.dnainternet.fi/jaymz/alapyora.jpg
    Onneksi tuli alettua tuohon remppaan...

    Kasaaminen olikin sitten purkamisen jälkeen aika helppoa.

    #2
    Oho! Tuossa vaan voi kiitellä itseään että tuli alettua remonttiin ajoissa. Olisi jossain vaiheessa saattanut tulla "vähän" sanomista tuosta osasta...

    Minäkin sain momenttiavaimen 1/2" -> 3/8" adapterin poikki yrittämällä aukaista vaihdelaatikon öljytulppaa. Oli ihan sairaan tiukassa, vaikka kiristysmomentti on 40 Nm.

    Comment


      #3
      Minä sain katkaistua 1/2 avaimen jatkokaran kampuran pulttia kiristettäessä. Laadukas 3/4 satsi lienee se oikea valinta hihnanvaihtohommiin.

      Comment


        #4
        Nuo alapyörät suorastaan *ituttaa. Miksi ne pitää tehdä noin huonosta materiaalista? Vai johtuuko kaikkien hajoaminen pulttipyssyllä paukuttelusta tms vääristä menetelmistä? Ei ole ihan eka tai toka tai kolmas tai viidestoista josta kuulen.

        Joku narikka teki billettiosina noita teräksestä. Muistaako joku mikä? Voisi panna vahvaan harkintaan omalle kohdalle, kun hihnanvaihto koittaa 40tkm päästä.

        Comment


          #5
          Ihmetyttää tosiaan noiden rikkoutuminen. Hihna ei pyöriessään millään aiheuta noin suurta kuormaa, jotta noin rikkoutuis. Tuohan välittää osan hihnapyörän massasta (tasapainotuksesta) kampiakselille. Onko se vain liikaa?

          Mutterimopolla isoa pulttia avatessa kuormitus kohdistuu ehkäpä liiaksi kiilaan ja kiilalle se välittyy noiden pikkupulttien kautta, joten joten. Ehkä siinä mopon käytössä on sittenkin riskinsä..

          Comment

          Working...
          X