Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi 90:n nykivä ohjaus

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi 90:n nykivä ohjaus

    Ohjaustehostimella varustettu A90:n ohjaus on kumman nykivää varsinkin 50-60 km:n vauhdissa. Ei tämä nyt suuri ongelma ole, mutta jos tähän jokin kikka kutonen olisi. Katsastuksessa todettiin, että alapallonivelessä on jonki verran väljää - uusi on jo ostettuna mutta ei vaihdettun johtuisiko tästä.

  • #2
    Mitenkäs kuivan vetonivelen oireet sopivat 90:n vaivoihin.
    https://www.audiclub.fi/audifinns/sh...d.php?t=97576&

    Ja nyt kun on talvirenkaat varmaankin jo alla, niin onko vaiva ilmennyt molemmilla rengassarjoilla?

    Comment


    • #3
      Vaihdoin tänään talvirenkaat. En päässyt kokeilemaan, kun tuli otettua pari olvia työn ohessa - koitetaan huomenna. Vetonivelet eivät ainakaan ääntele, enkä aio ruveta suojakumeja raottelemaa saattaa vaselinnit valua pihaan. Tuli vain mieleen, että onkohan tuossa pikkuaudissa samanlainen ruuvi kuin satkussa siinä ohjaushydrauliikka putkessa (en muista osan nimeä). Eli satkussa saa ruuvia varovasti vääntämällä tiukentaa/löysentää ohjausta. En nyt näin pimeässä ainakaan löytänyt sen näköistä ruuvia.

      Comment


      • #4
        On hammastangossa välyksenpoistoruuvi, mutta ei auta tuollaiseen vaivaan. Joko siellä on se vetonivelvika, tai sitten hammastanko vuotaa sisäisesti jotenkin.

        Comment


        • #5
          Talvirenkailla tuo nykiminen väheni. Vetonivelistä ei kuulu rahinaa eikä hydrauliikkanestepinta alene, joten pärjätään tällä ja seurataan tilannetta. Eli ongelma on lähinnä kosmeettinen.

          Comment


          • #6
            Paljonko kesä- ja talvirenkaiden leveydessä/profiilissa, sekä vanteiden(kesä/talvi) et-luvuissa on eroa?

            Comment


            • #7
              Kesärenkaat ovat Continentalit 195/60/15. Ja Talvikumit saman kokoiset misukan nastat. Et on mulle tuttu vain elokuvista. Molemmat pyörät ovat aluvanteilla, joissa on sisäpuolen keskiössä jokin punainen `muovirengas` liekö levityspala vai jokin sovituspala. Ja tosiaan talvipyörillä ei vetele oikeastaan yhtään mutta kesäkumeilla pitää hieman koko ajan korjailla varsinkin kaupunkinopeuksilla ja pienissäkin urissa tai tien epätasaisuuksissa.

              Comment


              • #8
                Et on mulle tuttu vain elokuvista
                http://www.vannehaku.fi/site_media/i...TB_iframe=true

                Tuossa vähän tosta ET luvusta, eli periaatteessa sama kuin offset, mut arvo ilmotetaan toisinpäin: + merkkinen ET on sama kuin - merkkinen offset jne.

                Vanteiden ET vaikuttaa auton raideleveyteen. Raideleveyttä lisäävät vanteet lisäävät taipumusta vetelyyn ja uraherkkyyteen. Ja voivat myös korostaa alustan vikoja. Samoin kuin leveät ja matalaprofiiliset renkaat.

                Ne muovirenkaat on soviterenkaita joilla aluvanne saadaan sopimaan tiukasti napaan, levityspalat (spacerit) on yleensä alumiinia ja paljon isompikokoisia, tämmösen näkösiä esim -> http://verkkokauppa.harline.com/fi/A...Supersport/696
                Viimeksi muokannut Kenda; 22.11.2011, 03:18.

                Comment


                • #9
                  Kesärenkaista löysin sellaisen kuin E37 - tämä lienee se et. Talvirenkaissa merkintä todennäköisesti sisäpinnassa. Ja kyllä muovirenkaat on sovituspaloja.

                  Comment


                  • #10
                    6J15 AUDI 80 B4 ET37

                    Tuommoiset vanteet meillä on ainakin yhdessä 100:ssa.
                    Voisiko tuo ET37 olla alkuperäistenkin vanteiden ET-luku, kun 80:iin tuollaisia vanteita myyvät.

                    Comment


                    • #11
                      Saattaapi olla. Tämä 90 on meidän perheen uusi jäsen, enkä ole oikein hyvin perehtynyt sen sielunelämään. Tuo lötkö avant on ollut mulla 15 vuotta kesä/mökkiautona kun siinä on sitä kuljetuskapasiteettia sopivasti. 90 on näppärämpi ja taloudellisempi näin talviajossa näillä lyhyillä kauppareissuilla - tämä nyt menee enemmän tuohon esson baari jutuksi. Eli tämä alkuperäinen ongelma katosi talvirenkaiden vaihdolla.

                      Comment


                      • #12
                        Arvaus: Vaihda se pallonivel niin vetely häipyy kesärenkaillakin. Väljä nivelhän aiheuttaa aurauskulmien vaihtelua tienpinnan ja kaltevuuden mukaan. Kesärenkaan pito asfalttia vasten on parempi jolloin ilmiö korostuu. Niin, ja ota pari Olvia taas päälle :)

                        Comment

                        Working...
                        X