Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 (B7) 3.2 FSI kierrosten humpaaminen matalilla kierroksilla

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A4 (B7) 3.2 FSI kierrosten humpaaminen matalilla kierroksilla

    Meidän A4:een on ilmestynyt sellainen vika että moottorin kierrokset humpaa 100-200 kierrosta kun ajetaan matalilla kierroksilla 1100-1600. Kierrokset nousee ja laskee suunnilleen 1 sec ylös ja 1 sec alas ja samaa rataa edelleen. Tekee tuota kylmällä ja lämpimällä koneella ja eri vaihteilla. Auto on 3.2 FSI Quattro tiptronicilla, ajettu 100 tkm, vm. 2007 (B7).

    Sen verran olen testaillut, että:
    - kierrokset ei humpaa, jos vaihde vapaalla tai P asennossa
    - ilmastoinnin päällä/pois ei ole merkitystä
    - vika ilmenee kylmänä tai lämpimänä

    Voisiko kyseessä olla joku imupuolen vuoto? MAF anturi? Joku muu?

    Mulla ei ole VagComia, joten en pääse ottamaan logia :(

    #2
    Ihan hyvä vikakuvaus, mutta valitettavasti vastaus on silti: Vikakoodit lukuun ensimmäiseksi.

    Jos ei ole omia laitteita eikä halua korjaamolle maksaa: Liity klubiin ja näin pääset lukemaan ketjua "VAG-COM apua jäsenille", Espoostakin löytyy useita vapaaehtoisia.

    Comment


    • #3
      Kiitos vastauksestasi. Pitääpä lukea tuolta "VAG-COM apuja" sivulta ja kysellä sieltä tarkemmin. Saan kyllä ystävältäni VAG-COM kaapelin lainaan ja mulla on ainakin Ross Techin Softa koneella, joten pitänee kysellä ohjeet mitä sieltä kannattaa lukea ja miten. Olettaisin, että kaapeli kiinni ja läppäri vänkärin penkille ja tien päälle ottamaan logit vikatilanteesta.

      Comment


        #4
        Mainitsemallani sivulla on siis vapaaehtoisia auttajia listannut yhteystietonsa, ja sinne pääsee vain jäsenmaksun maksaneet.

        Kannattaa ihan alkuun lukea moottorinohjauksen vikakoodit. Jos sillä tavoin ei tärppää, voi logittaa anturiarvoja. Toki ihan perinteiset imuvuodot ja muut voi nykyautoissa paikallistaa vanhoja tuttuja keinoja käyttäen (starttipilotti jne.).

        Comment


        • #5
          Diagnostiikalla tosiana liikkeelle. MAF-anturia moisessa keksinnössä ei ole ollenkaan.

          Comment


          • #6
            Hyviä vinkkejä. Laitoin jäsenpyynnön menemään ACF:ään ja samoin pyysin VAG-COM kaapelia lainaan. Palaan varmaan tähän asiaan tarkemmin, kun jäsenyys/kaapeli-asiat etenee.

            Comment


            • #7
              Tulikos tähän ikinä selvyyttä?

              Comment


              • #8
                Tiptronic ketjuissa laajemmin juttua tästä humppaus ongelmasta. Eipä taida aiheuttajasta olla kenelläkään tietoa vaikka "ominaisuus" tuntuu olevan erittäin monessa autossa.

                Tässä yksi esimerkki. Lainattu toiselta foorumilta:

                "Aiempi auto oli B7 korin A4 Sedan 2.0tfsi quattro tiptronic -06 ja nyt siis ollut kesästä lähtien B8 A4 Avant 2.0tfsi quattro stronic -10.
                Ajettaessa tasakaasulla kierrokset heiluu/hummaa. Sama ominaisuus oli B7:ssa, eikä syy selvinnyt silloinkaan."

                "Molemmat tekee tuota ihan samaa B7 ja B8, molemmat 2.0tfsi ja automaatteja (B7 tiptronic ja B8 Stronic). Tuon B7:n aikana siitä Laakkosella mainitsin ja eivät tulkinneet sitä viaksi, kun ei mitään varsinaista löytynyt. Auto oli mulla 3,5 vuotta / 115 tkm ja jotenkin tuntu, että kylmällä kelillä ilmeni tota useemmin ja kesällä ei juuri lainkaan. Kaverini (entinen laakkosen huoltopäällikkö) epäili kerran apukuskin paikalla istuessaan, että automaattilaatikko ajaisi liian isolla vaihteella ja auton sähköjärjestelmä tarvitsisi korkeampia kierroksia. Tiedä sitten, kun en itse ole tekniikan ihmelapsia. Ei siitä kuitenkaan haittaa tuntunut olevan muuten, mutta häiritsi silmää."

                Comment


                  #9
                  B8;n on muistaakseni olemassa päivitys, joka lopettaa kierroslukumittarin heittelyn kun ajetaan tasanopeutta. Siinä vika ei siis ole laatikossa ja korjaantuu päivityksellä.

                  Comment


                  • #10
                    Trekkeriä lainaten näin muutaman vuoden jälkeen.. tuliko tähän selvyyttä?
                    Itselläni -02 vuoden äskasissa samoja ongelmia. Kierrokset humpaavat n.50-150 rpm 1000-2000rpm aluella ajat millä vaihteella tahansa. Tämä tosin ei häiritse pelkkää silmää vaan tuntuu myös pienenä nykimisenä. vikakoodit luettu eikä vikoja ole.. Mistähän tämä voi johtua?

                    Comment


                    • #11
                      Luultavasti jostain tippilootan sisältä se syypää löytyy: turbiinin lukko ehkä kulunut eikä osaa päättää pitääkö lukittuna vai ei. Turbiinilukon tilaa pystyy seuraamaan vcds:llä ajonaikana, josta voisi saada vähän osviittaa. Tuo mainitsemasi kierrosluvun heittely viittaisi vähän turbiinin suuntaan.
                      Mahdollisesti voi venttiililohkossa olla paskaa öljykierrossa tai sitten jonkun venttiilin o-rengas vuotaa öljyä läpi.
                      Milloin on laatikon öljyt vaihdettu viimeksi? Jos ei vähään aikaan niin suosittelisin Bg-öljynvaihtoa.
                      Lue näistä lisää:
                      Tiptronic humppaa
                      Tiptronicin öljynvaihto

                      Comment


                      • #12
                        Kiitos nopeasta vastauksesta! Auto on tuotu saksasta ja minulle uusi. Ei oikein tuo kieli taitu, mutta luultavasti ei ainakaan huoltokirjan mukaan ole öljyjä vaihdettu (165tkm ajettu). Mitä tarkoitat Bg-öljynvaihdolla? Huuhtelemalla? Ja kuinka se tässä audissa tehdään? löyty kyllä tuo lontoonkielinen ohje, muttei tuossakaan ilmeisesti huuhtelemalla tätä öljynvaihtoa tehty. Luulisi että keulalla on lauhdutin josta saisi letkun/putken irti ja liitettyä pitemmän letkun josta näkisi koska tulee kirkkaat öljyt. Öljytikkuakaan ei näissä taida olla niin öljyn lisääminen taitaa olla oma hommansa huuhtelun aikana. Paljon öljyntilavuus ja mitä öljyä sinne suittaa tukkia?

                        Comment


                        • #13
                          Huuhtelemalla tapahtuva öljynvaihto siis kyseessä ja tehdään siihen tarkoitukseen sopivalla laitteella, joka siis kierrättää puhdistusaineen vanhan öljyn mukana laatikon läpi ja täyttää uuden öljyn+ tiivisteiden elvytysaineen laatikkoon.
                          https://www.automerkit.fi/korjaus-hu...oljynvaihdolla
                          Tuo öljynvaihto ei tosin auta juurikaan, jos autossasi on turbiini lopuillaan.
                          Viimeksi muokannut vV8m5; 23.1.2017, 14:15.

                          Comment

                          Working...
                          X