Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Taas ahtaa!

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Taas ahtaa!

    Eli mitä vialla kun S2 ABY koneella antoi seuraavat vikakoodit: 00513, 00516 ja 00518?
    Auto myös tuntuu tehottomalta.
    Hall-anturi on oireillut ja uusi on jo valmiina ja aika korjaamolle tilattu, mutta voiko viedä tehot?
    Katselin jo searchilla, mutta aika sekalaista vastausta on tullut.

  • #2
    00513=Engine Speed Sensor (RPM)
    00516=Closed Throttle Position (CTP) switch
    00518=Throttle Position(TP) Sensor

    Comment


      #3
      Ei varmaan nosta ahtoja oikein jos kaasuläppätunnistimessa vikaa.

      00513 tulee aina jos kone sammuksissa ottaa koodit (rupean oppimaan tämän sanomisen joka kerta :).

      Comment


      • #4
        Vikakoodit nollattiin ja ei ole nyt parin ajon jälkeen niitä eikä muitakaan ilmoitellut. Pitää rakentaa tuommoinen paineistus "työkalu" ja kokeilla onko ahtovuotoja.

        Comment


        • #5
          Ahtomittari asennettu ja nousee max 0,3 bariin eli jossain jotain vikaa. Voi ehdottaa tutkimuskohteita.

          Comment


            #6
            Olinko jotenkin epäselvä?

            Comment


            • #7
              Kiitos porkkikselle kertauksesta. Kaasuläpän asentoanturin mittaan illalla.

              Comment


                #8
                Niin, hyvä :)

                Tavoiteahdot kun määräytyy kaasun asennon mukaan joten se on nyt se vihje jota kannattaa seurata.

                Mittaa myös WGFV:n resistanssi että on noin 30 ohmia. Tavattu viallisia, joiden resistanssi suurempi, mutta ei ääretön ja ei anna vikakoodia, mutta ei myöskään toimi.

                Jos lähistöllä vagcom niin output testit käyntiin.

                Comment


                • #9
                  Tutkittu on;
                  Kaasun asentoanturi on kunnossa.
                  Ahtopaineensäätöventtili wgfv jumissa ja ei toimi.
                  Ahtovuotokin voi olla, mutta hankala sanoa. Pitää saada nosturille. Voisi olla koneen imusarjan puolella-mikäköhän letku?

                  Comment


                  • #10
                    siis eikö tuossa nyt löytynyt selvä ja varma vika? tuo wgfv.. Jos on jäänyt auki niin ei varmaan nosta paineita. ei muutakuin uutta osaa paikalleen

                    Comment


                    • #11
                      Uutta osaa huomenna, mutta sama tutkia kunnolla kun on aloitettu.

                      Comment


                        #12
                        Hyvä että selvisi. Tutkaile silti jatkossa uusiiko tuota kaasuläppätunnistimen vikakoodia. Eihän ne itsestään sinne tapaa pomppia.

                        Comment


                        • #13
                          Taas lisää tutkintaa ja ei taida olla putkistossa vuotoja(toivottavasti). Maanantaina uusi solenoidi kiinni ja toivotaan, että toimii.

                          Comment


                          • #14
                            Tänään töihin ajellessa pikkaisen reippaammin kiihdytellessä ahdot nousi pari kertaa jopa 0,6bariin.
                            Viitsiköhän joku mitata mitkä arvot on kaasuläpän asentoanturilla? Täytyykö olla 0-5v vai onko jotain muuta?
                            Millaista ääntä tuon ahtopaineiden säätösolenoidin kuuluu pitää kun siihen sen irtiollessa syötetään 12v? Kun itse mittasin yleismittarilla niin arvoksi tuli muistaakseni 30 ohmia.
                            Kaikki apu/neuvot kiitollisena vastaanotan vaikka foorumilla tuntuu olevan monenlaista "auttajaa...."

                            Comment


                              #15
                              Solenoidi naksuu suht isoon ääneen.
                              Tuo mittaamasi 30 ohmia on ilmeisen kohdillaan. Omaani kun putsasin, niin tuli melkoisen mustat mönjät sisältä. Tosin ei puhdistuksella ollut vaikutusta vedon aaltoiluun. Kai tuo lambda kauppaan pitäisi lähteä, josko tuokin olisi vaihtokunnossa. Huoltohistoriassa ei ainakaan ole merkkejä, että olisi koskaan vaihdettu. Itsekin ajanut jo n. 40tkm (total reilu 260tkm). Ei varmaan vaihdosta ainakaan haittaa olisi.

                              Ahdotkin käyttäytyy (hitsi, no lainataan topiikkia...) jotenkin kummasti, väliin kun kiihdyttää kolmosella, niin ahdot nousee kiltisti näyttämään 2.2, välillä 1.8 tai 1.9, mutta nopeasti kun käyttää poljinta ylhäällä ja runttaa takaisin, niin ahdot saattaakin nousta "tappiin". Mutta, tämähän voisi johtua kaasuläpän asentotunnistimesta. Onko AAN koneen tunnistin samaa mallia kuin 10vt koneissa, eli on kaksi tunnistusta, tyhjäkäynti ja WOT. Jos tuo WOT kenkkuilee, niin voisiko auto toimia juurikin noin, ettei ahda täysillä?

                              Comment


                              • #16
                                Solenoidi naksuu suht isoon ääneen.
                                Ei pitänyt minkäänlaista ääntä kun kokeilin.

                                Comment


                                  #17
                                  Hyvin pitkälle silloin viittaisi sinun ongelma juuri tuohon solenoidiin. Ainakin itsellä irrallaan piti selkeää ääntä. Samoin VAG-COMilla kun ajoi testin, niin naksutti ihan selkeästi.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Tuolta ohjeet kaasuläppäanturin testaukseen:

                                    http://www.s2central.net/ds_F60_G69.html

                                    Olen mitannut omani joskus aikoja sitten ja tulokset olivat linjassa linkin takana olevien arvojen kanssa. Ainoastaan tuo viimeinen arvo ("approx. 3600 ohms"), heitti hieman, ollen mulla 2650 ohm.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Tein nyt nuo Markuksen linkittämät testit ja kolmasessa pomppas. Resistanssi oli kaasu kiinni 975 ja nousi kaasuläppää aukaistessa n 1900 ja sitten arvoksi 1(tai oliko se 0).
                                      Eli taitaa olla särki.

                                      Comment


                                        #20
                                        Noita resitanssimittauksia vähän karsastan itse. Kaasuläppäpotikkaan syötetään reguloitu 5v ja se antaa kaasun asennosta riippuen ulos noin 0.3-4.8 volttia, hieman säädöstä riippuen. Lisäksi sille tulee muistaakseni maa ja lähtee maakarva indikoimaan tyhjäkäyntikärkien kiinnioloa. Ulkomuistista tajunnanvirtaa enkä jaksa edes s2centralista katsoa. Joka tapaukseessa noi resistanssimittaukset voi jättää vähän omaan arvoonsa ja mitata sitä mitä boksikin näkee. Resistanssimittaus tietysti paikallaan tyhjäkäyntikärjissä ja jos siitä on nyt kyse niin pitäisihän sen nolliin mennä kun kaasu on ylhäällä.

                                        En osaa kuvitella yhteyttä tyhjäkäyntikärjillä ja ahtamattomuudella ainakaan tapauksessa ettei boksi saisi ollenkaan tyhjäkäyntitietoa.

                                        Ja WOT-kärkiä ei ole ollenkaan, vain lineaarinen asento ja tyhjäkäynti.

                                        Solenoidi on rikki jos ei pidä ääntä. Se ihan tosiaan napsuu reippaasti, ei voi erehtyä.

                                        Ahtojen nosto yli tietyn perustason eli ns overboost taitaa olla suorasytkäboksissa linkitetty kaasun painamisen nopeuteen kuten vanhemmassa viestiketjussa pähkäiltiin.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Tyhjäkäyntikytkimestä tässä ei ollut kyse (eri nastat).

                                          VAG-COM:illa voisi vielä tarkistaa miten ECU tulkitsee tuota kaasuläpän asentoa.

                                          En oikein ymmärrä miksei resistanssimittauksiin voisi luottaa, ei kai tuossa sen kummempaa elektroniikkaa ole kuin tavallinen potikka.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Pidemmän reissun viikonloppuna tehneenä malttamattomana odotan, että saa nuo pari (oleellista) osaa vaihdettua. Toivottavasti vika niillä korjaantuu ja ahdot palaa.
                                            Ei tuolla noilla 0,3 barin ahdoillakaan jalkoihin jää, mutta tieto siitä, että parempaa on tarjolla (mutta ei voi hyödyntää)kismittää.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Kun tuo kaasuläppäanturi vaihdetaan niin miten se kalibroidaan auton muun järjestelmän kanssa?

                                              Comment


                                                #24
                                                Katsot että näyttää vähän yli nollan voltin ulostuloa lepoasennossa ja melkein viittä volttia läppä levällään tai sitten vagcomilla. Ja käytännössä siis ihan ruuvin rei'issä kääntämällä.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Kiitokset selkeästä neuvosta.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Nyt kokeiltu uudella kaasuläpän asentoanturilla ja kävi ilmi, että ei ainakaan se ole rikki. Mitatessakin kaikki arvot lähes identtisiä.
                                                    No huomenna kokeillaan sitä uutta solenoidia(jos kerkeää-viimeistään torstaina).

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Jos autosi on vähäpäästöinen niin tarkista ettei katalysaattori ole TUKOSSA.
                                                      Itselläni kävi hiljattain niin, kun oltiin kutiteltu lisää voimaa, ja ajettu paripäivää niin ahdot putosi 1,6 barista 0,3 ja 0,4 baariin ja vikaa etsittiin ja paineistettiin kaikki mahdollinen kunnes tajusin tarkistaa pakoputken. Katissa oli irtosälää (lähinnä hiiltä) joka nousi katin pohjalta takasihtiä vasten aina paineen kasvaessa ja tukki lähes koko katin. Ja sitten katti roskiin niin johan alkoi ahtamaan.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Pidetään katit mielessä jos ei vika kohta löydy.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Solenoidi uusittu ja nyt toimii!
                                                          Kiitos avusta!

                                                          Comment

                                                          Working...
                                                          X