Saahan sen ilmastoinninkennon käännettyä edestä pois kun purkaa keulan, niin ei tarvitse kylmäaineista murehtia. Minä nyt arvelin että tässä tapauksessa keula puretaan kun kerta stefat menee vaihtoon samalla, ainakin kampiakselin stefan vaihto varmaan mukavampi tehdä kun keula on edestä pois.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
A4 V6 2,8 30V jakohihnan uusinta
Collapse
X
-
a4 b5 nokan stefat
Eli 2.8 litranen 97 vuosimalli, kun vaihtaa nokan stefat niin meneekö stefat normisti sinne vai pitääkö siihen olla joku erikoistyökalu paikalleen laitossa, kun olen kuullut että tarviis jonkin erikoistyökalun siihen. ja pitääkö uudet stefat öljytä ennen kun laittaa paikalleen samaten kun vaihtaa kiertokangen stefan?
Comment
-
Erikoistyökaluhan siihen on, mutta saa muullakin lyötyä ulkokehästä, esim. sopivalla hylsyllä. Katsot vain, ettei mene samaan kohtaan vanhan kanssa, jotta tulee stefalle nokka-akselissa ns. uusi tiivistepinta. Vanha stefa monesti kuluttanut jo pienen uran eikä uusi välttämättä tiivisty kunnolla. Ja tärkeää saada stefa ehdottoman suoraan, siinä tuo erikoistyökalu on hyvä.
Pientä liukkaria käyttäisin samalla, vaikka jostain syystä korjausohjeet ei yleensä käske näin tekemään.
Ja kyseessä varmaan lisäksi kampiakselin stefa?
Comment
-
Vieras
Teflon stefat pitäisi kieltää lailla. Kenelläkään ole aikaa odotella niiden asettumista. Onneksi yleisimpiin VAG stefoihin löytyy vielä perinteinen jousimalli.
Comment
-
Comment
-
Tuskinpa tuo (nokka)stefan asennustyökalu kovinkaan kriittinen on? Pääasia lienee, että stefan saa suht tasaisesti naputeltua reikään. Itse laittanut muutaman ihan hylsysarjan jatkovarrella naputellen tasaisesti ympäri stefaa. Sitten kun jokapuolelta kilahtaa metalliin, ollaan melko hyvin tontilla.
Ja tipalla öljyä olen nuo perinteiset jousimalliset hiplannut ennen asennusta.
Comment
-
Vieras
Jousimallisia. Nykyään myydään jousettomia oletuksena. Tarvikkeena löytyy vanhaa mallia.
Tarvike tefloneissa tulee yleensä asennustyökalu, alkuperäisissä ei koska merkkikorjaamolla on asennustyökalu valmiina.
Comment
-
Kyseessä avant a4 b5 2.8 quattro 1997 malli, pitääkö ottaa nokkaakseli irti tai löysyttää nokka akselin pultit kun vaihtaa stefat vai lähteekö jollain piikillä irti?
onko tietoa mikä momentti on noille nokka akselin pulteille? ja onko jokin kiristys järjestys?Viimeksi muokannut okkim; 1.7.2018, 21:15. Perustelu: Viestit yhdistetty, älä tee heti uutta viestiä perään vaan muokkaa edellistä.
Comment
-
Ei tarvitse irroittaa nokkaa. Eikä kannatakaan, jos tuntuu hieman epävarmalta tuo homma, joudut nimittäin ajoittamaan jakopään. Stefat saa esim ruuvilla vetämällä, tai siihen hommaan tarkoitetulla työkalulla.
Momentti on 10 Nm, eikä tarvitse uusia pultteja. Kiristä tasaisesti joka puolelta vähän kerrallaan.
Comment
-
tota nyt on myöhästä tolle, ei lähtenyt stefat irti millään, ja otin nokka akselin pukkien pultit irti, nokka akseli ei ollut kokonaan irti nostin sitä vähän että stefat lähti irti, oli aika tiukalla siellä, ainoastaa pukit oli irti ja vähän nostin nokka akselia. Joutuuko nyt siltikin ajoittamaan jakopään?
Comment
-
joo kaikki on pois mutta siinä on se mötikkä johon se hihnapyörä tupee kiinni onko se nyt 8 kappaletta niitä kuusiokolo pultteja, niin se pitää saada irti kun sen takana on se stefa?
tossa videolla miehellä on se kädessä mikä pitäs saada irti että stefan voi vaihtaa.
https://www.youtube.com/watch?v=0Q873lpln3w
eli joo se hihnäpyörä pitää saada irti, mutta minkälainen ulosvedin siihen pitää olla kun siellä on todella pieni rako, en usko että se hihnapyörä lähtee käsin irti.Viimeksi muokannut Dean; 5.7.2018, 12:12.
Comment
Comment