Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Öljynvaihtoväli ylipitkäksi

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Öljynvaihtoväli ylipitkäksi

    Mitä haittoja voi aiheutua siitä, että öljynvaihtoväli menee pitkäksi useamman tuhat kilometriä? Itseäni askarruttaa A3 1.4TFSI CAXC 92kw, manuaalivaihteinen, ei lohkolämmitintä, ei tallia, kone ei syö öljyä. Laite on otettu käyttöön aika tarkalleen kolme vuotta sitten ja edellinen huolto oli 3.1.2011 kilometrilukemassa 61500. Nyt on mittarissa 93500km ja ilmoittaa öljynvaihdolle, että 1500km on mennyt yli. Huolto on varattu pari viikkoa sitten ja pitkistä jonoista johtuen se on vasta parin viikon päästä. Varattaessa huoltoa öljynvaihtoon oli matkaa vielä yli 1000km. Kilsoja tulis vielä helposti 1500 ennen huoltoa, tosin siitä voi niistää ehkä puolet pois ajamalla enemmän kakkosautolla. Se ei houkuta taloudellisesti koska tuo mainittu potilas on vapaa autoetu ja kakkonen oma. Ei tosin myöskään kiinnosta aiheuttaa mahdollisesti ongelmia jollekin, joka tuon auton itselleen oletettavasti vuoden vaihteen jälkeen ostaa.

    Audi centeristä varauksen yhteydessä todettiin, että näillä kilsamäärillä ei haittaa jos tonnin, pari menee yli. Pitänee soittaa uudestaan ja kysyä, että entä jos menee kolme-neljä tonnia yli...

    #2
    LL- öljyt menettää ominaisuutensa aika rajulla pudotuksella 30tkm jälkeen. Ketjuhan tuosta itseensä ottaa ensimmäisenä.

    Comment


    • #3
      Jos öljymäärä on ylämerkin alapuolella, niin lisää uutta öljyä ylämerkkiin asti. Silloin koneessa olevan öljyn laatu paranee, ja öljynvaihtoa voi hyvällä omallatunnolla vähän myöhästyttää.

      Comment


        #4
        No monet LL autot Volvolla ja volkkarilla on ajettu 50tkm ennen öljynvaihtoa mitä tos katteltiin.

        Ei se auto hajoa vaikka menee vähän yli. Sama se on onko se 30 vai 33tkm ajettu.

        Comment


          #5
          No eipä se Petri hyvä ole sama onko ajettu 30 vai 33 tkm. Suosittelen käymään kursseilla niin asia valkenee enemmänkin.

          Comment


            #6
            No eipä se Petri hyvä ole sama onko ajettu 30 vai 33 tkm.
            Heh, eiköhän se ole aivan sama. Olisi pitänyt vaihtaa 15 tkm sitten!

            Mutta varmasti kerrot tuosta 3 tkm erosta lisää?
            Viimeksi muokannut porkkis; 3.2.2012, 10:14.

            Comment


              #7
              No se on totta että olis pitäny joo :)

              Pari- kolme vuotta sitten tuli ihmeteltyä tehtaan materiaaleista esim. Castrolin näkemystä aiheesta. Öljyjä ei ole suunniteltu käytettäväksi yli tuon 30tkm:n, tämän jälkeen ominaisuuksissa tapahtuu hyvinkin jyrkkä romahdus. 3-5 tkm ylipitkällä vaihtovälillä saa venytettyä ketjut nopeasti, tokihan asia pahenee mitä pidemmpi ylitys kyseessä.
              Huuhaata tuo puhe ei siis ole, vaikka kilometrimäärä tuntuukin pieneltä max. vaihtoväliin nähden.

              Josko löydän arkistoista ko. lappusen niin voin sen pistää näytille.

              Comment


                #8
                Castrolin näkemystä aiheesta.
                Mieluummin jos olisi jonkun muun kuin öljyvalmistajan näkemys?
                Viimeksi muokannut porkkis; 3.2.2012, 10:14.

                Comment


                  #9
                  Siis tehtaan tekemä tuo oli.
                  Castroliahan ne vag- numerolla myytävät litran öljytonkat sisältää.

                  Comment


                    #10
                    Mittarilukema ei taida olla kovinkaan tarkka indikaattori millekään. Aika fakiiri on se, joka pystyy siihen sitomaan jotain oikeasti merkittäviä tutkimuksia tuollaisella tarkkuudella. Yhtä tarkka on huoltovälilaskin. Ei se mitään tiedä öljyn oikeasta tilasta, vaan laskee jonkin algoritmin läpi jotain olettamuksia sinne päin.

                    Comment


                      #11
                      Samaha se on sit laskea se 80tkm samoilla litkuilla, turhaan sitä vaihtelee. :)

                      Comment


                        #12
                        Samaha se on sit laskea se 80tkm samoilla litkuilla, turhaan sitä vaihtelee. :)
                        No kyllä jos on parempaa tietoa, muuten vaihtelee 15tkm välein ;)
                        Viimeksi muokannut porkkis; 3.2.2012, 10:14.

                        Comment


                        • #13
                          luulisin ettei kyllä ihan ihmeitä tapahdu onko mittarissa 30 vai 33tkm.. Kun esim. neste oilin LL saa ajaa jopa 50tkm tietyillä diesel-koneilla.

                          Comment


                          • #14
                            toki kaikkein paras olisi vaihtaa öljyä mahdollisimma tiheään, mutta mikä on todellinen vaikutus sitten, etenkin jos autoa ei aio ajaa paalaimeen saakka? Ainakin öljy-yhtiöt, jälleenmyyjät sekä huoltofirmat tienaa enemmän.

                            Comment


                              #15
                              No eipä se Petri hyvä ole sama onko ajettu 30 vai 33 tkm. Suosittelen käymään kursseilla niin asia valkenee enemmänkin.
                              Ei pelkkä kilsamäärä ole mikään rajoite. Sillä on vissi ero onko matka tullut maantiellä vai kaupungissa ajaessa. Onko aikaa mennyt pari vuotta vai 6 kuukautta.
                              Kerrottiinko kursseillä tästä mitään?
                              Entäs kerrottinko kursseilla miksi pelkkä vuosimalli määrittelee samalle moottorikoodille, joko kiinteän 15tkm tai LL-vaihtovälin?

                              Pidän mielipiteeni vaikka Castrol onkin toisin väittänyt tutkimuksissa. Ihmettelen suuresti, jos ylitys nyt rikkoisi jotain. Tehtaat aina pelaa varman päälle, ja siten tuo 30tkm ei ole mikään ultimaattinen raja, jonka ylittyessä moottori automaattisesti hajoaisi.

                              Minä en sanonut, ettei niitä kannattaisi vaihtaa.
                              Miksi monilla uusilla autoilla on eka öljynvaihto vasta jossain 40-50tkm kohdalla? Kannattaa kattoa autoliikkeissä, koska noihin max3 vuotta vanhoihin diisseleihen on tehty eka öljynvaihto. Mun otanta on toki vain 4-5 autoa, mutta kaikissa se eka huolto oli vasta pitkästi yli 30tkm jälkeen.

                              Meidän nelosautoa ajettiin 3 vuotta golffin jäteöljyillä. Toki se oli öljynpoltin muutenkin, mutta ei se leikannu kiinni siltikään.
                              Viimeksi muokannut Puuhapete; 18.11.2011, 11:57.

                              Comment


                              • #16
                                Öljyn voiteluominaisuuksiin vaikuttaa eniten käytetty polttoainemäärä ja sen laatu, ei kilometrit... Suomen polttoaine on huippulaatuista, jonka mukaan harvemmin annetaan huoltovälisuosituksia. Minun edustamissa työkoneissa öljynvaihtoväli pelkästään polttoainelaadun takia heittelee 50:stä 500tuntiin, vaikka käyttö olisi identtistä.

                                Comment


                                  #17
                                  Kyllä Petri kerrottiin kaikkiin noihin vastaus. Ja kuten yltä voidaan lukea, oli kyseessä tehtaan oma tutkimus Castrolin öljyillä.
                                  Tokihan kyseessä oli vain öljyntuottajien ja merkkiorganisaation salaliitto. Samassa kustiin duunaria silmään että voi sitten tehdä itsestään naurunalaisen kun koittaa joskus antaa vastausta johonkin. :)

                                  Mutta jätän asian tähän, turha on mutterin vääntäjän väitellä insinöörin kanssa.

                                  E: Ja kyllä näköjään on tullut asiavirhe ekaan postaukseeni, jota kuitenkin koitin oikaista jo edellisessä viestissä.
                                  Viimeksi muokannut Jartsake; 18.11.2011, 13:21.

                                  Comment


                                    #18
                                    Ei tässä mitään vääntöä ole.
                                    Tehtaat joutuu vain antamaan omat suosituksensa ja tutkimuksia on moneen lähtöön.
                                    En usko, että Castrolkaan voi sanoa, että 30tkm on kaikissa tilanteissa se raja jossa tapahtuu jokin romahdus. Jos sanovat niin melkosta älyöljyä ovat kehittäneet.

                                    Eikä kukaan varmaan meistä toitota kuinka mahtava asia tuo LongLife oikein on.
                                    Mun mielestä Caddyssä, joka siis on 15tkm huoltovälillä ja LL öljyillä varustettu, tuo kiinteä välikin on jo paljon. Caddy samalla koneella vuotta nuorempana on taas Longlife malli jo.
                                    Viimeksi muokannut Puuhapete; 18.11.2011, 15:39.

                                    Comment


                                      #19
                                      Jartsake onkin jo kertonut tehtaan teknisen kannan asiaan, seuraavaksi kerron takuuasiaa.
                                      Jos yksikin huoltoväli, etenkin siis öljynvaihto, vedetään yli 10% maksimista, raukeaa tekniikasta takuu samalla hetkellä. Tämä on fakta jonka olen omin silmin todennut useasti. Samoin mahdolliset "jatkotakuut, vastaantulot jne" katoaa.
                                      Nyt kun kyseessä on liisari, niin toki maksaja löytyy muualta kuin käyttäjästä. Ja omistussuhteen muutos katkaisee nuo muutkin avut pois. Mutta yleisesti tiedoksi kaikille, etenkin niille jotka maksavat kaiken itse.

                                      Comment


                                        #20
                                        Jos yksikin huoltoväli, etenkin siis öljynvaihto, vedetään yli 10% maksimista, raukeaa tekniikasta takuu samalla hetkellä.
                                        Ja tämä kertoo sen taloudellisen puolen! Eli ei mitään tekoa sen todellisuuden kanssa oikeesti.
                                        Viimeksi muokannut porkkis; 3.2.2012, 10:14.

                                        Comment


                                          #21
                                          Juu ei :)

                                          Comment


                                          • #22
                                            Kiitoksia kommenteista, mielenkiintoista pohdintaa. Polttoaineena tuossa laitteessa on käytetty 90% Nesteen 95E:tä, loput 10% ST1 vastaavaa tuotetta (hihasta vedetty arvio).

                                            Kun asiasta keskustelin huollon kanssa, oli lopputulema kutakuinkin se, että tuskin on mitään käytännön väliä tekniikan kannalta tämän tapauksen ylityksellä (ottaen huomioon auton ikä, käyttö, aikaisemmat huollot/öljynvaihdot, jne) mutta se merkittävin on tehtaan/maahantuojan vastaantulo jos joskus tulevaisuudessa jotain rikkoutuu. Eli sen voi kokonaan unohtaa kuten Pullakin tuossa aiemmin totesi.

                                            Yksi 1000km on jo ylikilsoista niistetty pois, mutta silti menee yli 10% pitkäksi. Ja kuitenkin se myydään jossain liikkeessä todennäköisesti täydellisesti huollettuna ja hyvin pidettynä työsuhdeautona, jolla on ajettu pelkkää matkaa...

                                            Comment


                                            • #23
                                              Kyllä mun mielestä näissä meidän oloissa kannatta öljyt vaihtaa valmistjien suosituksista huolimatta noin kolmannesta tiheämmin, eli jos suositus on 30 tkm niin vaihto 20-25 tkm. Autoilun kokonaiskuluista tämä on kuitenkin aika pieni kuluerä ja uskon, että tämä lisää kulkupelin elinkaarta, jos sillä käyttäjälle on merkitystä - ainakin seuraaville omistajille on. Tämä on kuitenkin enemmän tunneperäinen tulkinta, kun tieteellisiin tutkimuksiin perustuva fakta. Vanhat taxarit olivat vahvasti sitä mieltä, että kun mersun suositus oli 15 tkm niin kun vaihtoi öljyt 10 tkm niin kone kesti helposti yli 700 tkm ilman ongelmia. Eli ole päättänyt uskoa tähän....

                                              Comment

                                              Working...
                                              X