Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Tiptronic valitsee vaihteet tyhmästi, mikä avuksi?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Tiptronic valitsee vaihteet tyhmästi, mikä avuksi?

    Eli olen nyt ihmetellyt vähän aikaa, kun vaihteisto tekee välillä täysin järjettömiä vaihtoja. Ajetaan esimerkiksi suoraa tietä ~60-70kmh ja tulee pitkä ylämäki vastaan. Suoraa ajettaessa kierrokset ovat 1500-1600rpm (vakkarilla) ja kun auto alkaa nousemaan mäkeä, lyö se välillä hetken kuluttua vielä isompaa pesään (5?) jolloin kierrokset n. 1000 rpm. Tällöin kierrosmittarikin jo hermostuu ja humppaa 1000-1100rpm välillä edestakaisin ja moottori tuntuisi jo melkein nykivän. Pieni painallus kaasulla ja sitten heti vaihtaa kyllä taas pienemmät sisään.

    Olen myös havainnut, että jos ajan maantiellä vaikka 80km/h (D-1750rpm) ja joudun nostamaan kevyesti nopeutta, niin auto ikäänkuin "kiristää kytkintä" ja kierrokset tippuvat ~100rpm. Onko kytkimen tarkoitus luistaa ajon aikana noin paljon? Muut kaikki ajamani automaatit taas vastaavassa tilanteessa kaasua painettaessa nostavat kierroksia sen muutaman satkun ja vauhti nousee variaattorimaisesti. Laatikolta jää joskus myös vissiin vähän vaihde kytkemättä esim kaarteen jälkeen, kun painan kaasua kierrokset vähän nousee liian ylös (ikäänkuin kytkin pohjassa), kunnes laatikko äkkää ja kytkee nopeasti vaihteen silmään, jolloin koko auto tömähtää.

    Apukuljettajan oven kohdalla auton pohjassa on letku, josta kuuluu kosteilla keleillä horinaa, aivankuin joku ryystäisi mäkkärin limpparia. Letkussa on reilu alipaine, sormella sen tukkimalla olen kokeillut. Mikä letku tämä on? Siinä tuskin alipainetta pitäisi olla, koska on heti renkaan takana ja kaikki kuravesi lentää siihen ja se imee ne ilmeisesti sisäänsä, siitä johtuen toi horina. Ei liity ilmastointiin/ilmanvaihtoon, olen sulkenut koko sisätilapuhallin kapistuksen, ei vaikutusta.

    #2
    Se letku liittyy bensatankin hengitykseen. Siitä imetään tankkiin korvausilmaa, kun tankista imetään bensahöyryjä moottoriin. Se letkuun menevä kura kertyy apparin etupyörän takana olevan aktiivihiilisäiliön pohjalle. Vaatii puhdistusta, jos tankin korkilla käy kova suhina (eli korvausilma kulkee väärästä paikasta).
    Viimeksi muokannut alpi; 10.11.2011, 07:49. Perustelu: häröjä

    Comment


      #3
      Lainaan tätä topickia kun en muutakaan löydänyt.

      En tiedä onko muita koskaan haitannut mutta minua alkoi ärsyttämään A6 3.0T v.2009 6-lovisen tiptronic ominaisuus vaihtaa manuaali asennossa pienemmälle kuten se tekee d- ja s-asennossakin. Isommallehan se ei vaihda - mistä ei olekkaan kyse.

      Mielestäni manuaali asennossa sen ei kuuluisi vaihtaa mihinkään suuntaan joten löytyisikö jostain apuja/koodajaa joka saisi laatikon toimimaan manuaali asennossa niinkuin sen pitäisi...tämä on vain oma kantani manuaali toimintaan ?

      Comment


        #4
        Suosittelen laatikon aivojen nollausta, eli palautetaan tehdas asetuksiin. Kun tuo tippi lootahan omaksuu kuljettajan ajotavat iän myötä. Eli akunkenkä irti pariksi tunniksi tai toisella tapaa, eli virrat päälle ja kickdown katkasijalle asti kaasupohjaan min. 30sek ja poljin ylös, sitten auto käyntiin ja vaikka pikku lenkin heittää. Itsellä auttoi 3BG passatin 5 vaihteiseen tiptronikkiin.

        Comment

        Working...
        X