Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi 100 2.2E pätkii...

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Audi 100 2.2E pätkii...

    Terve vaan foorumilaiset! Olen uusi tällä palstalla. Elikkäs tuore hankintani oireilee seuraavasti: Alhaisilla kierroksilla ajettaessa ja ennen kaikkea vaihteen vaihdon jälkeen, kun nostaa kytkimen ja antaa kaasua uudelleen, niin auto pätkäiseen/nyökkää. Lyhyen pätkäisyn jälkeen toimii ihan normaalisti. Kylmänä vastaavaa ongelmaa ei esiinny, mutta lämpimänä pätkintä alkaa. Isoilla kierroksilla toimii moitteitta. Käyntiin lähtee hyvin sekä kylmänä että lämpimänä. Tyhjäkäynti käy tasaisesti, eikä heijaile. Olen tarkistattanut seokset ja ne on ok. Virranjakajan kannen ja pyöriän just vaihdoin. Aikasen kiusallinen oireilu varsinkin kaupunkiajossa. Missähän vika mahtaisi olla??? Bensa vai sähköpuolella???

    #2
    Aluksi tarkista kaikki imupuolen letkut ja röörit ettei haukkaa ilmaa ohi. Seos voi tyhjäkäynnillä olla ok,
    mutta kun alipaine kasvaa voi imaista pienestäkin reiästä ilmaa, isoilla kierroksilla vuodolla taas ei suhteessa ole suurta merkitystä.

    Comment


      #3
      Läppärungossa kiinnioleva haitariputki aiheutti itsellä samanlaisia ongelmia. Ratkeama ´avautui´ aina koneen voimakkaamman heilahduksen myötä, pieni vapina ei aiheuttanut vuotoa. Ilmamäärämittari sekoaa tuosta vuodosta.

      Comment


        #4
        Tarkistettiin jo kaverin kanssa imupuolen letkuja tossa viime viikolla ja uusittiin muutamia niistä. Pahiten rikki oli venttiilikopan päällä oleva kuminen "jakotukki", joka jakaa letkut neljää eri suuntaan (huohottimelle, venttiilikoppaan, imusarjaan ja ilmamäärämittarille päin). Myöskin imusarjalle päin menevä letku oli revennyt. Läppärungolta lähtevän haitariputken kävimme silmämääräisesti läpi ja ehjältä näytti. Näillä kyseisillä letkujen vaihdolla ei mainittavaa merkitystä ollut, ihme kyllä. Toimii lähes samanlailla nyt kuin silloin risoilla letkuilla?! Täytyneen ottaa tarkempaan syyniin vielä kaikki imupuolen lekut ja hautariputki, jos sieltä löytyisi lisää vaihdettavaa.

        Comment


          #5
          Suuttimien o-renkaat? Maksavat yhteensä alta kympin bosch-huollossa.

          Comment


            #6
            Onkos nuo suuttimien o-renkaat helposti vaihdettavissa. Ilmeisesti ihan tavalliset kumiset? Enpä ole ikinä tarvinut moisia vaihtaa.

            Comment


              #7
              Helppo homma, mutta voi vaatia työkalujen värkkäystä että lähtee irti ja saa painettua takaisin. Nimittäien ei ole nitriili mitä ns normaali onkaan -kumia vaan vitonia.

              Comment


                #8
                Eilen ajaessani isolla tiellä havaitsin seuravaa: Ajelin 100km/h ja päästin kaasun mottorijarrutukselle. Jonkun aikaa moottorijarruruksella mentyäni ja kun laitoin kaasua uudeleen autoni nyökkäsi/nyppäsi oikeen selvästi. Kokeilin vielä muutaman kerran uudelleen ja aina sama toistui elikkä aina moottorijarrutuksen jälkeen (kaasu täysin pois) ja kaasun uudelleen antaminen aiheutti pätkäisyn. Liekkö tämä ongelma johtuu samasta kuin ylempänä kirjoittelin ja syyt siihen samat kuin olette vastaileet? En ole vielä ehtinyt tekemään mitään korjaavia toimenpiteitä lisää, mutta viikonloppuna olis tarkoitus perehtyä. Kiitoksia tähän menneistä tulleista neuvoista!

                Comment


                  #9
                  Joo ei noita kumirenkaita konttoristisormin väännetä paikalleen, tai sitten on väärässä ammatissa. Ne isot donitsit osaavat paljain käsin olla tosi tiukkoja.

                  Comment


                    #10
                    Kokeileppa huviksesi tätä. Jos koneen vasemmalta (kuljettajan puolelta) puolen, siitä lohkon kyljestä keskeltä löytyy semmoinen tupakkiaskin kokoinen mötikkä (mikähän sen nimi taas oli?), johon menee 2 bensaletkua, sähköjohto ja alipaineletku, niin ota siitä alipaineletku irti ja tulppaa se sekä mötikässä oleva letkuyhde. Tuota "mötikkää" on olemassa ainakin kahta eri mallia, toisessa on tuo alipaineohjaus ja toisessa ei.

                    Tämä operaatio aiheuttaa sen, että koneen seokset menevät hieman rikkaalle, koska tuon vekottimen tarkoitus on rikastaa seosta esim. kiihdytystilanteessa (-> pieni alipaine imusarjassa) ja kylmäkäynnistyksessä. Nyt kun tuo alipaineletku on tulpattuna, niin vekotin ei näe alipainetta ja se luulee, että kone käy pienellä alipaineella (-> kuormitettuna) ja se rikastaa seosta koko ajan. Jos systeemissä on alipainevuoto eli seokset menevät laihalle, niin em. operaatio saattaa "korjata" vian. Ei tuo toki ole mikään lopullinen ratkaisu ja auto ei mene katsastuksesta läpi päästöjen takia (BTDT), kun käy liian rikkaalla, mutta voipi auttaa ongelman ratkaisussa.

                    Virranjakajan alipainesäätimen kalvo on myös hyvä ehdokas alipainevuodon aiheuttajaksi. Se on helppo kokeilla imaisemalla alipainesäätimen kyljessä olevasta letkuliitännästä. Alipainesäätimen kalvon tulee selvästi vastata imutukseen, jos säätimen kalvo on rikki, niin ilmaan pääsee virtamaan alipainesäätimen suunnalta ja se taasen aiheuttaa seoksien laihenemisen.

                    Comment


                      #11
                      Kävin katsomassa konepellin alta ja tuossa meikäläisellä olevassa mötikässä on tuo alipaineohjaus. Tulppaan huomenna sen mötikän puoleisen letkunpään ja käyn kokeilemassa mitä vaikuttaa. Virranjakajan kalvon jo tetasinkin ja ehjältä vaikutti. Otin virranjakajan kannenkin auki ja katsoin, että imiessä liikettä tapahtuu.

                      Comment


                        #12
                        Tulppaa myös se mötikälle menevä alipaineletku, muuten koneeseen tulee yksi ilmavuoto lisää.

                        Comment


                          #13
                          Kokeilin tänään tulpata mötikälle menevän alipaineletkun sekä mötikän puolen. Tämä operaatio ei ongelmaani auttanut vaan toi mukanaan lievää röpötystä. Elikkäs oireilu jatkui lähes tulkoon samana. Otin vielä virranjakajan alipainesäätimen uudelleen tarkasteluun ja kävin paikallisessa korjaamossa testaamassa kalvon alipaine pumpulla. Tuon pumpun mukaan kalvo päästää läpi. Varmistettiin vielä, että pumppu on ehjä. Testattiin useampaan kertaan ja joka kerta päästi läpi. Aika ihme juttu, että kyseinen ei ilmentynyt imaisemalla. Täytyneen nyppästä jakaja irti ja vaihtaa kello ja kokeilla mitä sitten tapahtuu.

                          Comment


                            #14
                            Älä suotta osta uutta alipainekelloa kokeilua varten. Ota vaan se virranjakajan alipainesäätimen letku irti ja tulppaa se niin, ettei kone pääse letkua pitkin horimaan ilmaa. Kone toimii melko ok. ilman sitä virranjakan alipainesäädintäkin normaaliajossa. Jos ongelma poistuu letkun tulppauksella, niin vika on tod. näk. alipainesäätimen kalvossa.

                            Comment


                              #15
                              Ok. Mites noiden ennakoiden kanssa? Ajatelin että jos ei kalvo toimi kunnolla niin ei ota ennakoita ja siitä johtuisi tuo pätkäisy?! Vai mitä mieltä olette. Voinhan tietysti ensin kokeilla tulpatakkin letkun ja käydä ajelemassa.

                              Comment


                              • #16
                                Omassa kaksistasessa oli pari vuottasitten alipainekello hajalla. Testerissä näkyi, että ennakot ei ole ihan kohillaan ja epäily kohdistui alipainesäätimeen, jonka reikä löytyi alipainepumpulla.
                                Rupesi vetämään hieman paremmin, kun sen vaihtoi.

                                Comment


                                • #17
                                  Mites tulpanjohdot? Oikea tyyppi on kuparijohdot 5kOhm etuvastuksella. Mulla parani taannoisessa pelissä alarekisterin toiminta huomattavasti, kun vaihtoi oikeat johdot. Merkkejä esim. Bosch ja Beru. Ei siis esim. HotWire.

                                  Terminaalivaiheessa oleva sytkän ohjausyksikkö saattaa toimia samalla lailla. Kannattaa kokeilla varmasti ehjällä yksiköllä. .

                                  Alipainesäätimestä: vaikka kalvo on ehjä, kannattaa varmistaa mekaaninen yhteys säätimeltä hall- anturille. Mulla on kerran ollut säätimen reiästä pois ennakonsäätösysteemin tappi.

                                  Comment


                                    #18
                                    Tsekkasin tulpanjohdot ja ne ovat juuri nuo Boschin 5kOhm. Näyttivät päällepäin hyviltä, mutta se ei kyllä takaa mitään. Tulpat olen katsonut jo aiemmin kolmikärki-mallit (olikohan NGK). Ihan hyviltä näytti tasasen ruskeat.

                                    Alipainesäätimelle menevän alipaineletkun tulppasin ja kävin heittää lenkin. Tuntui, että olis toiminut vieläkin huonommin.

                                    Kyllä menee oudoksi...

                                    Comment


                                      #19
                                      Seuraavaksi voisi tutkia vaikka seuraavia asioita: Kylmäkäynnistysuuttimen toiminta ja määräjakajan läppä.

                                      Kylmäkäynnistyssuuttimessa kiinnostaa lähinnä se, sulkeutuuko se kunnolla koneen ollessa käyntilämmin. Silloin kk-suutin ei saisi päästää pensaa koneeseen ollenkaa. Suutin löytyy imusarjasta venttilikopan ja sarjan välistä. Suuttimelle menee yksi bensaletku ja sähköpiuha. Enivei, ota suutin irti, tulppaa suuttimen reikä imusarjassa ja käynnistä auto. Suuttimesta ei saisi tulla bensaa yhtään koneen ollessa lämmin. En kyllä usko kk-suuttimen olevan syyllinen, mutta eipä sen testaaminen pahaa tee. On aika helppo homma kuitenniin.

                                      Ton määräjakajan läpän säätöön en osaa antaa ohjeita, kun itse ei ollut koskaan siihen tarvis koskea. Joku viisaampi ohjeistakoon sen homman.

                                      Comment


                                        #20
                                        Eli ensiksi määräjakajan päältä kumitörtsö pois. Läppä onkin sitten siinä heti näkyvissä.

                                        Läppä on 10mm kuusioruuvilla kiinni. Ruuvi irti. Putsaa paikat ja laita ruuviin lukitetta, läppä ja ruuvi takaisin paikalleen mutta älä vedä ruuvi niin tiukalle ettet voisi säätää läppää ruuvin alla.

                                        0,10 mm rakotulkilla, mieluummin kaksi sellaista, keskitä läppä kartion keskelle, niin että 0,10 rakotulkki kulkee ympäriinsä hyvin. Kun on kohdillaan, tiukkaa ruuvi. Läpän yläpinnan pitäisi levätä samassa tasossa kuin kartion alareuna, ei liian alhaalla, eikä liian ylhäällä.

                                        Jos ei lepää samalla tasolla, läpän vartta voi säätää allaolevasta jousesta - tätä ei ole koskaan tarvinnut tehdä, mutta on mahdollista.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Mulla oli ihan hyvän näköiset tulpat, kun taannoin auton ostin. Silti ero oli jopa dramaattinen, kun vaihdoin uudet. Kannattaa kokeilla, ei maksa paljon ja joka tapauksessa on kulutusosaa.

                                          Comment


                                            #22
                                            Kiitoksia taas kaikille lisä neuvoista. Viikonloppuna olisi taas tarkoitus paremmalla ajalla syventyä Audini henkimaailmaan ja kokeilla noita mainitsemianne toimenpiteitä.

                                            Comment


                                              #23
                                              Rupesin pitkästä aikaan taas tutkimaan kyseistä ongelmaa. Käynti huonontunut lämpimänä entisestään. Olen kokeilla antamianne vinkkejä, kiitos niistä. Otin tutkinnan alle uudestaan tuon kk-suuttimen ja nyppäsin suuttimelle menevän johdon kokonaan irti. Johdon irroituksen jälkeen auto alkoi toimimaan lämpimänä "paremmin kuin hyvin" elikkäs ongelmat hävisivät. kk-suutin on nyt ilmeisesti pois käytöstä kokonaan. Saapa nähdä miten kylmänä pelittää. Ohjaako kyseistä suutinta jokin kytkin/anturi??? Vai onko kk-suutin sökö???

                                              Comment


                                                #24
                                                Se kk-suutin on yksinkertainen solenoidiventtiili, jota komentaa lämpöaikakytkin. Suutin voi vikaantua kahdella tapaa; se alkaa jatkuvasti vuotamaan tai se ei avaudu/sulkeudu kunnolla. Tässä tapauksessa vika tuskin on vuotavassa suuttimessa, koska sähköpiuhan irroitus auttoi asiaa. Vaikuttaa siltä, että vika olisi suuttimen ohjauksessa.

                                                Tuo on kovasti tyypillinen vika noissa laitteissa ja monet on tehneet tuosta kk-suuttimesta "manuaalikäyttöisen ryypyn" jota tarvittaessa ohjata kabiiniin laitetusta kytkimestä. Se on helppo toteuttaa. Otatensin sen orkkispiuhan pois kk-suuttimesta. Suuttimessa on kaksi napaa, toiseen viet plusjohdon kabiinin kautta ja laitat siihen kytkimen. Toiseen napaan tietysti miinusjohto. Nyt kun painat plusjohdossa olevasta kytkimestä, kk-suutin aukeaa ja sieltä suihkuaa kylmäkäynnistystä avittavaa lisäbensaa imusarjaan. Kytkimen ollessa "off" tilassa, kk-suutin ei tee mitään.

                                                Onhan toi kytkentä vähän sellainen viritys, mutta voisi olla ihan jees väliaikaisena ratkaisuna todellista vikaa etsittäessä.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Kiitoksia tiedoistaa Ilkka!

                                                  Mistäs päin mottia tuo lämpöaikakytkin löytyy? Kannen taka-osassa (tulipellin puolella) näkyi joku kytkin, onkohan se juuri tuo? Jospa kokeilisi tuon lämpöaikakytkimen vaihtoa tai sitten rakennella "manuaali ryyppy". Auto seisoi -15 asteen pakkasessa 3 tuntia ja ainakin tuon ajan jälkeen lähti tosi hyvin käyntiin (sähköpiuha irrallaan).

                                                  Vaikuttaneen kulutukseenkin jonkun verran, jos tuo venttiili on vuotanut...

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Oma Audi (rahareikä!) teki tuota nykäisyä ja syy oli luultavasti ilmansuodatinkotelossa (lokasuojan sisällä) oleva mötikkä?, jonka letkuja korjaamalla/muuttamalla vika hävisi. Ostaessani auton siihen oli moottori vaihdettu ja alipaineletkut olivat irti tai väärin ja joutokäyntiluistin oli irti, käyntiinlähtö oli huono, kylmänä (noin 1min) vaeltavakäynti ja käynti lämpöisenäkin ontuvaa. Yhden vian kun sai korjattua, niin ilmeni jokin uusi ominaisuus ja tuo "nykäisy" ilmaantui muistaakseni sen jälkeen, kun olin kytkenyt siihen "mötikkään" alipaineletkut ja hävisi muistaakseni siihen tulevaa putkea muuttamalla. Yöunet/rahat ovat myös menneet sähköjärjestelmän takia, esim. kun startin heräte (50) hyppi johtosarjassa, niin että kaasuttaessa löi startin päälle. En saanut paikallistettua johtoa mikä aiheutti tuon ominaisuuden, mutta startilta lähtee myös kk-suuttimen +, jos kytkentä sama kuin omassani ja johto on samaa (paskaa) laatua kuin startin herätejohto. Kytkentäkaavion mukaan lämpöaikakytkin sekä kk-suutin saisivat jännitteen sieltä startilta, mutta omassani lämpöaikakytkin sai jännitteen virtalukolta(50) ja vain kk-suutin startilta. Muutin kytkennän niin , että molemmat saavat jännitteen virtalukolta.
                                                    Eli tarkistaisin lämpöisestä koneesta vastusmittauksella, onko maayhteyttä lämpöaikakytkimeltä (kk-suutin maaohjaus) maihin ja vuotovirrat kk-suuttimen + johdosta. Jos vuotovirrat hankala mitata, niin kokeilisin kytkeä kk-suuttimenkin myös virtalukolta tulevaksi(50). Tuo teoria vaatisi siis vuodon kk-suutin +johtoon ja lämpöaikakytkimen kautta tulevan maan lämpimästä koneesta. Tuollainen vika olisi mahdollinen, vaikka ei kovin todennäköinen, jos kytkentä samanlainen kuin omassani on aikaisemmin ollut.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Valitettavasti en nyt pysty muistamaan mikä se lämpöaikakytkin noista koneen antureista oli. Lisäksi mulla on sellainen epämääräinen muistikuva, että kk-suuttimen ohjaukseen liittyisi jokin relehässäkkä. Voi olla, että tämä on täysin väärä tieto. Voin katella noita juttuja, kun iltasella ehdin kirjojen/muistiinpanojen äärelle. Ton lämpöaikakytkimen testaus on sikäli hankala juttu, että koneen pitää olla silloin täysin jäähtynyt ja pitää tietää, kuinka pitkään se käskee kk:ta suihkuttamaan missäkin lämpötilassa.

                                                      Käynnistysongelmat ilmenevät ilman kk-suutinta yleensä vasta silloin, kun motti on päässyt jäähtymään kunnolla. Eli yön yli -20C pakkasessa, niin voi olla, ettei kone lähde tulille kovin herkästi. Tämmöisessä tilanteessa voi toki sen piuhan kytkeä startin ajaksi kiinni ja nypätä irti, kun kone käy. Ton kk-suuttimen kuuluu itseasiassa suihkuttaa tosi lyhyt aika. Olikohan niin, että se suihkuttaa maksimissaan 20sekuntia startin aikana/jälkeen.

                                                      Varsinaisen kylmäkäyntirikastuksen hoitaa se kuormitus/kylmäkäyntirikastin siinä lohkon kyljessä. Siis se mötikkä johon menee kaksi bensaletkua.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Lämpöaikakytkin on siellä kannen takaosassa (tulipellin puolella). Iso 6kulmakanta ja kaksi johtoa.
                                                        Lämpöaikakytkimen oikeaoppinentestaus on tosiaan täysin kylmästä moottorista, mutta jos oireet ovat myös lämpöisessä koneessa ja epäillys kk-suuttimen suuntaan, niin silloin voidaan kytkin mitata sillä lämpötila-alueella millä vika ilmenee. Releohjausta on käytetty joissakin malleissa, mutta minulle jäänyt vähän epäselväksi onko sitä K-Jetronicin yhteydessä.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Mulla oli tuo kylmäkäynnistyssuutin pois toiminnasta koko talven Audi 2.0E 5-sylinterisessä koneessa ja ei mitään ongelmia käyntiinlähdön kanssa ollut 8 vuotta vanhalla Vartan akulla.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Tänään auto seisoi koko työpäivän pakkasessa ja hyvin lähti käyntiin päivään päätteeksi. Täytyypä perehtyä tuon tuon lämpöaikakykimen toimintaan tuossa pyhien jälkeen. Näin ens alkuun antaa olla piuhan irti kk-suuttimelta, kun näyttäis pelittävän ainakin toistaiseksi moitteitta. Toiminut sähköpiuhan irroituksen jälkeen todella hyvin, eroa kuin yöllä ja päivällä entiseen, ei tietoakaan pätkinnästä.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X