Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi 100 -90 käyntiongelma, 2,0e

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi 100 -90 käyntiongelma, 2,0e

    Viikko sitten hommattu lötkö-Audi Avant. Olis kiva jos joku pystyy auttamaan mistä käyntihäiriö löytyy.

    Audi 100, vm. 1990, kone on 5 syl mallia RT. ajettu 400tkm. Kylmänä saattaa käydä pari minuuttia lähes OK, mutta kun hiemankin lämpiää, ei käy kuin vaikeasti röpöttämällä. Saattaa pysyä nippanappa käynnissä hoyrykonemaisesti jyskyttäen mutta ei ota kierroksia yhtään.

    Tulpille tulee kipinä, virranjakajan kansi ja pyörijä vaihdettu uusiin. Bensa haisee voimakkaasti. Kun nostettiin öljytikku, hämmästys oli suuri kun bensa haisi sielläkin ja nestettä oli n. 2 litraa ylimääräistä! Laskimme öljyt pois ja seassa oli tosiaankin runsaasti bensaa. Ei aavistustakaan mitä edellinen omistaja tehnyt sille.

    Puristukset mitattu, välillä 7,5 -9,5.

  • #2
    Tutkisin ekana imuvuodot..???

    Comment


    • #3
      Mineraaliöljy ei kestä sitten bensaa seassa ollenkaan. Synteettinen paremmin, mutta kohtuu kaikessa.

      Ensin tutkisin, ettei siellä ole mitään edellisten omistajien virityksiä.
      Ilmeisesti autossasi on KE-Jetronic. Siitä pitäisi ymmärtääkseni pystyä lukemaan vikakoodit. KE:ssä voisi myös moottorin lämpötila-anturilla olla suurikin vaikutus käyntiin.

      Antureiden vastusarvot, määränjakajassa olevan potenttiometrin ja ruiskun paineet tarkistaisin. Niin ja KK-suuttimen tiiviys.

      Comment


      • #4
        Kiitos selvennyksestä. Eräs tuttuni väitti että vikakoodeja ei pysty lukemaan tästä mallista, mutta polkimien vierestä löytyy nämä pistokkeen paikat:

        http://www.sjmautotechnik.com/troubl...c/1diagcon.jpg

        Pystyykö tuosta lukemaan vikakoodeja?

        Comment


          #5
          Ledillä voi vilkutella.

          Comment


          • #6
            Mites bensapumpun releen kautta? http://vagfan.dk/?p=71
            Minulle on jäänyt epäselväksi, että onko näissä joko tai, vai molemmat mahdollisuudet. Meidän 2.3:sta olen lukenut tuolta releeltä, eikä ole pistokkeet koskaan osuneet silmään. -En ole kyllä etsinytkään.

            Comment


              #7
              Nyt oikeastaan pitäisi osata neuvoa, aika pitkään tuli RT-moottorilla ajettua. Lämpötilaan tuo vahvasti viittaa ja niin, että kylmärikastus jäisi päälle. Kannen päässä takapäässä on lämpöaikakytkin ja joissakin malleissa lohkonkyljessä ohjauspainesäädin. Niistä varmaan pitäisi alottaa.

              Comment


                #8
                Jos lämpöaikakytkin jää päälle, tulvii kone hyvin pian oli se kylmä tai kuuma. Maksimissaan kytkee kylmänä ~5s suutinta auki. http://www.audiclub.fi/audifinns/att...1&d=1234204091

                Jos b-pumpun releen sulakepesä vain on kytketty, niin se on sama hoitaako valon vilkuttelun ratin alta vai sieltä. Samat johdot ne pitää kuitenkin yhdistää, teki sen hyppylangalla liittimistä tai sulakkeella releen päältä. Jos mittaristossa ei ole vikavaloa, luentevaa on toki tehdä kaikki ratin alta. Releen päälle kun ei sitä valoa voi laittaa.

                Comment


                • #9
                  No nyt käyntihäiriötä saatiin hieman parempaan suuntaan, kun vaihdettiin tulpanjohdotkin uusiin.

                  Kone jyrähti käyntiin ja kävi lähes normaalisti 3-4 min. Ajoin jopa pienen lenkin kylmällä koneella. Jonka jälkeen alkoi röpöttämään tukehtumaan ja kun lämmöt alkoi olla lähes normaalit, sammui siihen ja ei lähtenyt enää käyntiin. Kylmänä taas käy lähes normaalisti sen muutaman minuutin.

                  Kylmärikastusventtiilin johtojen poisotto ei vaikuta mitään mihinkään.

                  Eli mitä siinä nyt voi olla? Miten niitä imuvuotoja voi todeta, ja voiko imuvuodot aiheuttaa huonoa käyntiä vasta kun kone on kunnolla lämmin? Se kannen takapäässä oleva (ilmeisesti se on lämpöaikakytkin?) vaihdettiin toisesta Audista ja ei vaikuttanut mitenkään noihin oireisiin.

                  Onko kellään hyviä ehdotuksia mitä seuraavaksi kokeillaan?

                  Comment


                    #10
                    Ohjauspaineen säädin kaput, voisin veikata. Ei säädä seosta lämpenemisen mukaan.

                    Selviää mittaamalla.

                    Comment


                    • #11
                      Vois hyvinkin olla toi ohjauspaineen säädin kun googlettelin oireita niin täsmäävät.
                      Löytyykö keltään kuvaa tai selostusta missä kohtaa se ohjauspaineensäädin sijaitsee. Kun ei ole ihan tuttuja nämä Audin RT-koneet.

                      Comment


                      • #12
                        http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img2261259.jpg

                        Tuossa Audini konehuoneessa RT-moottori K-Jetronicilla. OP-säädin on öljytikun vieressä. Nuo määränjakajalta imusarjan yli menevät kaksi kudosletkua menevät OP-säätimelle.
                        Mutta jos sinulla on KE-Jetronic, niin OP-säädintä ei siinä mielestäni ole. -Ei ainakaan tuossa lohkon kyljessä.
                        Jos OP-säädin löytyy konehuoneesta, niin sitten siinä on K-Jetronic. RT-konetta olen nähnyt molemmilla vaihtoehdoilla. KE tietääkseni kuitenkin yleisempi.

                        Seuraavaksi voisit varmistaa, kumpi Jetronic siinä nyt on.

                        Comment


                        • #13
                          Mun RT Audi näyttäis olevan K Jetronic. Päättelin tästä: http://www.autowiki.fi/index.php/KE-Jetronic

                          eli mulla ei ole lambdaa, eli johtoja ei mene katalysaattorille.

                          Tänään aamulla käynnistin koneen kylmänä ja ensimmäiset 30sek - 1 min kone kävi lähes normaalisti tyhjäkäyntiä (vähäistä aaltoilua). Sitten annoin kaasua tasaisesti 2000 kierrosta ja tällöin kierrokset vaelsivat tasaisesti n. välillä 1900-2000 ylös ja alas. Kierroksia kone otti normaalisti tässä kohtaa.
                          Seuraavaksi kun kone alkoi lämmetä, käynti huononi kokoajan ja muuttui 3-4 min. kohdalla röpöttäväksi (tasainen vaeltelu jatkui edelleen).
                          5 min. kohdalla kone ei enää ottanut kierroksia kaasua painettaessa ja lopulta "tukehtumalla" sammui.

                          Ja tämän jälkeen nostin öljytikun ja taas näytti bensaa menneen öljyn sekaan... bensa haisi ja öljytikkussa oli neste lisääntynyt n. yhden viivojen välin. Miten tuokaan on noin isossa määrin mahdollista?

                          Alkaa hermot menee.. :)

                          Comment


                            #14
                            Koneeseen bensaa ei oikeastaan pääse kuin jonkin suuttimen kautta kone sammuksissa. Käynnissä päätyy enemmänkin pakoputkeen.

                            KK-suuttimesta on helppo aloittaa, niin sen voisi tarkastaa varmuudeksi. Ruuvaa irti ja katso, ettei bensapumpun kytkemällä päästä mitään lävitse.

                            Comment


                              #15
                              Kyllä se palamaton bensa menee varsin tehokkaasti myös öljypohjaan, jos esim. kipinä puuttuu tai itseasiassa liian rikas seoskin jo riittää tähän. Onko tarkastettu tuleeko kipinä, kun ei enää käynnisty ?

                              Comment


                              • #16
                                Tää on nyt asiantuntijan katsottavana. Ei kestänyt hermot enää itse etsiä vikaa. Laitan tänne tietoa missä vika oli, jos ennen paalausta se vika ehtii selvitä.
                                Toki joku nokkela korjaaja voi tän ostaakin pois multa.
                                Viimeksi muokannut Oodi; 15.11.2011, 19:37.

                                Comment

                                Working...
                                X