Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi 200 jäähdyttäjänpuhallin ihmettelyä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi 200 jäähdyttäjänpuhallin ihmettelyä

    Kyseessä on ensimmäinen Audi ja myös ensimmäinen bensaturbo joten en tiedä onko tämä ihan ominaisuus vai ei.

    Kyseessä on Audi 200 tq 3B-moottorilla. Ongelma/ominaisuus on se, että jäähdyttäjänpuhallin lähtee päälle jo ennen kuin lämpömittari on 90. Puhallin käy lyhyitä vajaa 10s pyrähdyksiä. Mittasin IR-mittarilla ylävesiletkusta ja lämpötila vastasi aika hyvin mittariston lukemaa. Ilmastointi ei ole päällä. Aiemmissa autoissa olen tottunut siihen, että puhallin lähtee päälle vasta 100asteen tietämillä ellei vähän ylikin.

    Puhaltimessa ilmeisesti pitäisi olla useampi nopeus, mutta tuntuisi että se lähtee aika suurella nopeudella päälle, kun tyhjäkäynnillä koneen kierrokset laskee selkeesti puhaltimen startatessa.

    Mietin, että mikähän tuossa pitäisi olla termostaatin lämpötila? Nyt kone tuntuu jäävän alle 90 asteen käyntilämpöön.

    Lueskelin myös foorumilta, että tuossa ilmeisesti pitäisi olla jokin jälkijäähdytyssysteemi. Viestit oli kuitenkin sen verran vanhoja, että linkit kuviin oli jo vanhentuneet eivätkä toimineet. Ilmeisesti siellä on kaksi vesipumppua ja toista käytetään jälkijäähdytykseen? Kuulostaa nimittäin siltä, että ajon jälkeen kun sammuttaa moottorin, että se keittäisi kannessa.

  • #2
    Jälkijäähyn pakko-ohjaus

    Paikallistin Audistani (2.2t 3B) jälkijäähyn pumpun. Onko joku miettinyt/toteuttanut sen pakko-ohjausta? Onko sille jotain estettä laittaa se pyörimään vaikka vajaa 5min ajon jälkeen? En tiedä riittääkö pelkästään tuo vai pitäisikö ohjata puhallinta myös.

    Ajatus lähti siitä, kun vaikuttaisi, että kovin herkästi (ellei aina?) sammutuksen jälkeen kannessa porisee joten epäilen, että nesteet siellä kiehuu.

    Autoon on vasta tehty kansiremppa rikkoutuneen syylärin takia, joka sit taisi polttaa kansipahvin. Tällä hetkellä ei kerää painetta paisuntasäiliöön eikä siellä kupli kansi auki.

    Comment


    • #3
      Yksi ketju riittänee samalle aiheelle. FAQ-osion kauttakin löytyy luettavaa: http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...d.php?t=105278

      Se pumppu ei sitten ole siellä moottorin jäähdyttämistä varten.

      Comment


      • #4
        Enpäs muistanut, että tuossa aiemmassa postissakin olin jälkijäähdytystä käsitellyt.

        Tuon linkin linkin olenkin jo lukenut. On vaan niin vanha, että esim. kytkentään viittaava linkki on jo kadonnut bittiavaruuteen.

        Mitähän varten se pumppu sitten on ellei moottorin jäähdyttämistä varten? Minä käsitin että koko jälkijäähdytys on juurikin _moottoria_ varten, ettei sammuttamisen jälkeen nouse lämpötila kannessa liikaa. Ja kun se on kytketty varsinaisen systeemin rinnalle, niin varsinaista jäähdytystä varten siellä lienee oma pumppu.

        No kuitenkin, tuon sivun perusteella voitaneen oletta, että termostaatti aukeaa liian aikasin ja puhallin on liian innokas.

        Comment


        • #5
          1 nopeus kuuluu lähteä jossain 90-100 välillä, 2-nopeus vasta 100 jälkeen. Ja tätäkään ei voi tarkasti katsoa mittaristosta, koska myös flektille on oma anturinsa.

          Comment


          • #6
            Lämpötilaa tarkastelin IR-mittarilla suoraan ylävesiletkusta. Se näytti alle 90astetta, kun tuuletin lähti päälle. Ja sillä tuntui olevan vain yksi nopeus eli täysillä. En tosin tiedä onko tuulettimelle tehty jotain omia kytkentöjä tekniikanvaihdossa.

            Comment

            Working...
            X