Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Urs4 päästö ongelma.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Urs4 päästö ongelma.

    Eli kävin katsastusta varten kokeileen päästöt ja mites kävikään tyhjäkäynnillä liian suuret arvot :( jotain 160 oli se palamattoman arvo hc-pitoisuus tyhjäkäynnillä ja kovilla kierroksilla alle 60.
    Korjaamolla arveli että katti olisi entinen mutta kysymys kuuluukin kun paikallaa on 3" viri/kisakatti että onko se paljon heikompi kuin vakio??
    Kaverilla olisi m3 bemarin tuplaputkistolla olevia katteja pari ja kävi mielessä että laittaisin semmosen sinne tilalle ja mittauksiin uudestaan?

  • #2
    Itellä s2 aby tasan sama ongelma. Ei ole vielä ongelma ratkennut. Tulpat, puolat, ilmansuodatin, maf, katti (2,5" kisakatti), alipaineletkut, ahtoletkut yms pientä nippeliä uusittu/tarkistettu.

    Comment


    • #3
      itellä on kyllä ainakin parivuotta vanha katti että oiskohan juuri katti joka menny huonoon kuntoon. Oletko kokeillu toisella katilla?

      Comment


      • #4
        Ohivuodot ja puristuspaineet kannattas Janin tarkistaa.

        Comment


        • #5
          Mullahan oli tuossa omassa projektissa sama ongelma. Vika oli tuon kaasuläppärungon tiivistyksessä, oli multa jäänyt pultit löysälle ja kuhan kiristin imusarjan, läppärungon yms. niin päästöt tipahti heti paljon sallitun rajan alapuolelle.

          Veikkaus siis täältäkin ohivuodolle.

          Comment


          • #6
            Joo kävin kattelemassa että oisko itellä imusarjassa ja siinä kaasuläpässä löysällä. No kaasuläpän pultteja oli 3 löysällä mutta ei nyt kuitenkaan irti asti ja imusarjassa oli ainakin ylemmät kiinni alempiin pitää olla joku perhanan pitkä avain että pääsee niitä vääntään. Löytäs varmaan vielä paremmin vuotokohdat starttipilotilla.

            Comment


            • #7
              Ohivuodoilla meinasin koneen vuotoja.

              Comment


              • #8
                Omasta puristukset mitattiin ja ne oli ihan ok. 5. pytyssä hitusen pienemmät kun muissa, mutta se taitaa olla aika normaalia.

                Comment


                • #9
                  Tuo kiristys saattaa jo hyvinkin riittää. Mulla meni nuo kaasuläpän pultit vain 3/4 kierrosta ja noinkin pieni kiristys auttoi...

                  Comment


                  • #10
                    Omasta puristukset mitattiin ja ne oli ihan ok. 5. pytyssä hitusen pienemmät kun muissa, mutta se taitaa olla aika normaalia
                    Juu sama oli mullakin.

                    Comment


                    • #11
                      Päästöistä meni Läpi.

                      Comment


                      • #12
                        Mikä oli vikana? Vai pitikö vaan huudattaa tarpeeks kauan?

                        Comment


                        • #13
                          Edellinen omistaja asentanu katin liian kauas eikä pääse kunnolla lämpiämään,niin joutuu huudattamaan kunnolla että saapi sen toimimaan.
                          Saattohan ne kaasuläpän pultitkin vaikuttaa kun kirittiin kaikki kunnolla imusarjasta lähtien.
                          Viimeksi muokannut tzuke89; 5.11.2011, 09:56.

                          Comment


                          • #14
                            Kyllähän tuo katin etäisyys pakosarjasta on 99% syy tyhjäkäynnin päästöihin valmistajan "vakio" tuotteissakin, varsinkin yheksänkymmentä luvun autoissa että joutuu huudattamaan katastuksessa. Meinaan vaan että kannattaa aina kokeilla ensin polkea katti(t) lämpöiseksi ennen kuin alkaa kovin suuria investointeja tekemään, yhden päästövammaisen auton olen aika halvalla kerran ostanut ja ei siinä mitään vikaa kylläkään ollut, mutta rahaa oli kyllä tuhrattu senkin edestä. Voisi olla hyvä laittaa asiasta faq puolellekin juttua?

                            Comment


                            • #15
                              Jos "hilkulla" niin e10 tai e85 sekoitus auttaa kummasti. Ei mikään poppakonsti.

                              Comment


                              • #16
                                Mitäs raati sanoo suuttimien karstaisuudesta/epätasaisen ruiskutuksen vaikutuksesta tuohon HC-arvoon tyhjäkäynnillä? HC pyörii siinä 160-200 ja kierroksilla putoaa alle 50.

                                Comment


                                • #17
                                  Kannattaa tarkastella ensin löytyykö imu- tai pakopuolelta vuotoja maffin ja lambdan väliltä. Alkuperäisen pakosarjan laippa on aika tyypillinen vuotokohde näissä vitoskokeissa, vanhan sarja laippa voi olla useita millejä kiero.

                                  Katit toimii kemian reaktioillaan eikä lämmöllä, jos koneelta ei tule oikeanlaista tavaraa ulos niin reaktiot ei käynnisty oli siellä lämpöä miten paljon tahansa. Polkemisella aikaansaatu lämpö vaikuttaa ensin aivan jonnekin muualle kuin suoraan kattien toimintaan, katit lähtee sitten toiminaan oikein kun pakokaasun koostumus tulee kartalle. Varsinkin vakiokateilla se polkeamisesta tuleva apu viittaa suoraan jonnekin muuhun vikaan kuin katteihin. Jos siis kennot on ehjät. Halvat tarvikeviriviri katit on sitten vielä oma maailmansa, niissä on selkeästi huonompi puhdistusteho ja hyvin toimiakseen vaativat vielä tarkemmin kohdallaan olevan pakokaasujen sisällön.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Kyllä se sitä lämpöä vaatii sinne kaveriksi, että alkaa homma pelaamaan kunnolla.

                                    Muunnosreaktioiden tapahtuminen edellyttää myös riittävän lämpötilan, vähintään 250 °C. Paras puhdistusteho ja pisin toimintaikä saavutetaan lämpötila-alueella 400...800 °C.
                                    http://www.autotieto.net/pakokaasutk...in_rakenne.htm

                                    Comment


                                    • #19
                                      Jep, samasta syystä uusissa autoissa ensimmäiset katit on heti turboahtimen ulostulossa kiinni.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Kyllä se siis sen kynnyslämpötilan vaatii, mutta sen jälkeen kun reaktio lähtee käyntiin niin se puhdistusreaktio itsessään tuottaa sitä tarvittavaa lämpöä. Ja se 250°C syntyy putkistoon aika pienellä kuormituksella, ei siihen mitään putki punaisena huudatusta tarvita. Vakioputkilla ja -kateilla säädöissä oleva ja vuodoton S2:kin tuottaa kylmäkäynnistyksen jälkeen muutamassa minuutissa sen verran lämpöä kateille, että puhdistus lähtee käyntiin. Tyhjäkäynti ei aivan näin vanhoissa vehkeissä riitä, mutta parin tuhannen kierroksen tienoille suht lyhyt polkaisu tai ajokuormitus niin katit pelaa.

                                        Esimerkkinä omasta ässästä ongelmat päästöjen kanssa alkoi 200tkm kohdilla juuri korkeilla HC-arvoilla tyhjäkäynnillä. Useampana vuonna katsatus meni läpi polkemisella ja tuurilla. Olin jo vaihtamassa katit uusin, kunnes kansirempan ja pakosarjan oikomisien yms ehjäämisien jälkeen mittasin päästöt. Kylmäkäynnistyksen jälkeen lipuminen kolmea neljääkymppiä kilometrin päähän testerille, letkut kiinni, tyhjäkäynnillä HC:t reilusti yli sadan, äänekästä kiroilua, kierrokset 2000 tienoille, hetken päästä HC:t lähes nollille, taas kiroilua, takas tyhjäkäynnille ja mitä fiddua, tyhjäkäyntipäästöt myös nollilla ja myös pysyivät nollilla. Ilman mitään polkemista. Sen jälkeen kun orkkisputkisto vaihtui horompaan ja edullisen pään metallikennoiseen kattiin niin sitten onkin kikkailua jo tarvittu. Vaikka on vaihdettu moottorikin uuteen muitten osien mukana maffin ja katin väliltä.

                                        Uusissa autoissa on pakko olla esikatit suurinpiirtein pakoventtiileissa kiinni sen takia että puhdistusreaktio pitää saada käyntiin heti kylmäkäynnistyksessä, armonaikaa putkiston lämmitykseen ei ole.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Mitäs raati sanoo suuttimien karstaisuudesta/epätasaisen ruiskutuksen vaikutuksesta tuohon HC-arvoon tyhjäkäynnillä? HC pyörii siinä 160-200 ja kierroksilla putoaa alle 50.
                                          Kyllähän tuollakin on varmasti vaikutusta asiaan, mutta lukemat itsessään todella yleisiä "viileän katin lukemia". Ainakin itsellä nuo lukemat tulleet vastaan todella usein, viimeksi noin viikko sitten ja silloinkin kattien lämmittämisellä putosi tyhjäkäynti HC 78.saan. En tässä nyt yritäkään puollustella että auto olisi priima kunnossa jos ei tyhjä käynnin HC asetu, lähinnä vain sitä että häiriö on todella yleinen vaikka autossa ei mitään sen ihmeellisempää häiriötä olisikaan. Eli kyllähän autoa voi korjata ja huoltaa jotta arvot muuttuisivat paremmiksi mutta hyöty voi olla melko marginaalista koska päästöihin useasti päästään ilmankin remonttia, mutta eihän auto toki huonommaksi muutu jos sitä kunnostaa.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Monesti ongelmana noihin korkeisiin hc-arvoihin liittyen on pakoputkenpään valtava koko tai v-mainen muoto.
                                            Toi pipetti, joka sinne työnnetään, saa liikaa ilmaa, eikä mittaa todellista arvoa.
                                            Kokeilkaapa seuraavan kerran, mitatessanne saasteita, tuketa pakarinpää rätillä tai tms. laitteella, ei kuitenkaan niin että peli sammuu.
                                            Väittäisin, että 90%:ssa on pierut kohdallaan!
                                            Noin yleisohjeena (mun mielestä) olis, että jos sulla on auto 90-luvun puolelta, niin kannattais ottaa päästölappu ennen konttorilla käyntiä.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Off topick:
                                              Tekeekö noilla kisakateilla mitään? Niinkuin päästöjen kannalta. Riitääkö esim S2 coupeen yksi kisakatti noiden 2 normaalin tilalle?

                                              Tarvike katit joutuu vaihtamaan jokavuosi jos haluaa päästöistä läpi eli sellasille ei tarvetta.

                                              Comment


                                                #24
                                                Kokeilkaapa seuraavan kerran, mitatessanne saasteita, tuketa pakarinpää rätillä tai tms. laitteella, ei kuitenkaan niin että peli sammuu
                                                Valveutunut katsuri osaa tuon, ja jopa 2003 aakkosessa kerran jouduttiin tekemään noin. Tosin silloin oli katti jo puoliksi sulanut ja sisältö siirtynyt putkistossa pidemmälle.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Kyllä urssi meni ns. keraamisella kisakatilla läpi katsastuksesta. Liika rikastus vaan poltti katin, nyt on sisukset irrallaan ja hyllyssä. Tilalle ostin kaksi iipein halvinta metallista kattia, toinen varalle ja toinen pitäisi heppailla alle tässä syksyn pimeinä iltoina.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Kyllä itellä ainakin on kisakatti paikallaan ja meni päästöistä läpi,että ei se ainakaan minun mielestä huono vaihtoehto ole. Katin toiminnasta nyt vaikuttaa olevan monia mielipiteitä,mutta omasta mielestä mahdollisimman lähelle turboa kun sen asentaa niin toimii parhaiten. Itsellä oli asennettu liian kauas ja en saanu kunnolla lämpenemään vaan piti huudattaa että päästöt meni kohalleen ja katti alko "toimimaan".

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Tota omaa on koitettu polkea ja lämmitellä ihan tarpeeksi. 15km 100km/h lasissa kierrokset 4-5 tonnissa ni luulisi lämpeävän, mutta ei. Kyllä siellä jotain konkreettista vikaa on.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Lambdan iästä tietoa ?

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Se näköjään unohtuikin tosta aiemmin kirjotetusta vaihdettujen osien listasta. Eli lambda uusittu myös.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Se näköjään unohtuikin tosta aiemmin kirjotetusta vaihdettujen osien listasta. Eli lambda uusittu myös
                                                            Ja on orginaali, eli sellainen joka sinne kuuluu?

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X