Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6 quattro metallinen kolina kiihdyttäessä?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A6 quattro metallinen kolina kiihdyttäessä?

    Eli auto on c4 korinen a6 quattro 2.6 koneella ja manuaali askilla.
    Mittarissa 240tkm.

    1. ja 2. vaihteella täydellä kaasulla kiihdyttäessä pitää jostain takapenkkien/ takajalkatilan suunnalta metallista kolinaa.
    Kolina yltyy vauhdin kasvaessa, mutta häviää kun painaa kytkimen pohjaan/ lopettaa kiihdyttämisen/ kiihdyttää esim. ½kaasulla.
    Kolinaa ei kuulu isommilla vaihteilla kiihdyttäessä, eikä tasakaasulla ajettaessa. Kolinaa ei kuulu joka kerralla kun kiihdyttää.

    Joku laahaava/ metallihelinä kuuluu moottorijarrutuksella tai vapaalla rullattaessa, mutta en tiedä onko se vika vai quattron ominaisuus.

    Auton alla tuli tänään ryömittyä, ja ainakin tukilaakeri näytti päällisin puolin ehjältä. Samalla tuli tsekattua ettei pakoputki/ mikään lämpöpelti pääse hakkaamaan kardaania vasten ajossa. Kaikki pakoputken, moottorin, ja laatikon tukikumit olivat ehjiä myöskin.


    Vastaavanlaisen äänen saa aikaiseksi kuin jos esim. naputat ruuvimeisselillä tms metalliesineellä kardaania.




    Ehdotuksia, vinkkejä?

    #2
    Ei nelivedon ominaisuuksiin kuulu minkäänlaiset sivu-äänet.

    Tarkista alkuun taka-akseliston puslat, eivät ole C4q:ssa kesto-iältään ikuiset.

    Comment


      #3
      Veikataan että kardaanin nivelet kuivat/kuluneet.

      Comment


        #4
        Kokeile ajaa ilman takapenkin istuin osaa niin on paljon helpompi paikallistaa perän/kardaanin ääniä.

        Annan kanssa ääneni kuiville/kuluneille kardaanin nivelille.

        Comment


          #5
          Ei kardaanin nivelet itsestään kuivu ellei rasvat karkaa jostain, ja mikäli ovat karanneet näkyy taatusti lähiympäristöstä.

          Comment


            #6
            Kyllä se rasva osaa kovettua. Vetonivelissä se menee aivan mustaksi mönjäksi, mutta jostain syystä kardaaneissa olen pari kertaa nähnyt ihan "kuivettunutta" rasvaa. Se on siellä niin erillään, ettei kovin hyvin voitele.

            Comment


            • #7
              Taka-akseliston puslissa ei mainittavaa väljää, kardaanin ympäristö ja koko pohja ihan kuiva.

              Tukilaakeriin suihkutin crc:tä, ja koitin taivutella lämpöpeltejä vähän kardaanista poispäin niin hävis kaikki äänet joksikin aikaa, mutta nyt illalla kun kävin autolla ajamassa niiin tulivat taas takaisin. Sekin vaikuttaa, onko kyydissä 1 ihminen vai auto täynnä, tuntuu pitävän aina vaan herkemmin tuota kolinaa jos on auto täynnä ihmisiä.


              Jos kardaanin irroittaa niin mielellään vaihtaa sitten kaiken kuluvan mitä samalla saa vaihdettua.
              Eli...?
              -tukilaakeri
              -kardaanin päätyihin nivelet? (ford scorpion vetonivelet käy?)
              -mitä muuta?




              Vielä senverran, että onko mielestänne 240tkm ajetun auton vikoja nuo?
              Viimeksi muokannut frst; 3.11.2011, 23:22.

              Comment


                #8
                Käsijarruvaijerit kannattaa vaihtaa kun kardaani on irti.

                Comment


                • #9
                  Noniin, tänään tuli tutustuttua tuolla perkeleen pakkasessa audin voimansiirtoon.

                  Tuli vaihdettua tukilaakeri, ja kardaanin päätynivelet.
                  Nivelet tuli ford scorpionista vm1995, ne kävivät suojakumeineen ihan suoraan. Tukilaakeri tuli e34 535i bmw:stä, jonka modasin audin tukilaakerihässäkän omiin raameihin.

                  Ykskään kardaanin pultti ei lähtenny ilman kaasupilliä auki.

                  Vanhassa tukilaakerissa oli kumi aika löysä, ja laakerissa oli selvästi välystä. Vanhoista nivelistä etummainen oli vielä suht ok kunnossa, mutta takimmaisesta oli jo rasvat karanneet aikoja sitten, ja laakerin kuulissa ja pesissä oli selvää kulumaa.

                  Kardaanin tukilaakerin asensin samaan asentoon kuin se alunperin olikin, enkä linjannut kardaania sen kummemmin. Ei täristä yhtään.
                  Käsijarruvaijerit oli sen näköiset että ne on aika äskettäin uusittu niin en jaksannu enää niitä alkaa vaihtelemaan.

                  Kaikki kitinät ja kolinat ja räminät hävisi niin kiihdytyksessä, mutka-ajossa kuin moottorijarrutuksellakin!!! Onnistunut remontti siis! :)

                  Comment

                  Working...
                  X