Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

S4 käy epätasaisesti

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • S4 käy epätasaisesti

    Alkoi tuossa pitkän ajolenkin päätteeksi S4 käymään tyhjäkäynnillä epätasaiseen sekä kaasulla kierroksia nostaenkin melko epätasaisesti, mutta ei anna vikakoodia Vag-comiin tai sytytä varotusvaloja. Täristää konetta normaalia enempi ja putkista pakokaasu tulee myös epätasaisesti, eli jonkinlaiselta syttymisongelmalta vaikuttaa... Tulin Tampereelta eli pitkää matkaa ajoin ja pihassa huomasin täristyksen. Lyhyttä ajoa ollut sitä ennen.

    Tuossahan on ollut heinäkuulta ne 2pykälää kylmemmät tulpat:F5DP0R. Voiko vaikuttaa?

    Ahdot nousee ylös 1,2 bar asti Ok ja tehoakin tuntuu olevan.

    Ainut mitä tuossa viikko sitten tein niin siirsin imuilman oton konehuoneen puolelle talveksi. +6 ol eilen koko matkan - vaikuttaako sytkävahvareihin?

    Maf on uusittu vuosi sitten. Ajo- ja lisävaloja kyllä asentelin ja kytkin niiden releet boksin alle ja boksia liikuttelin, kun vedin johtoja, mutta kaikki pitäis olla kunnol kii...

    Tossa kävin nyt kylmänä kännistelemäs ja lähti käyntiin ja kävi nätisti n. minutin ja sit lähti "täristämään"...

    Vag-Com näyttää Bank 2 lambdalle arvoa -24,0 vaikka toinen pyörii 4,0 lukemissa.

    Sytkävahvareita koitin ristiin - ei vaikutusta.

    MAF irroitus korjasi hiukka käyntiä, mutta silti tuon epätasaisuuden tunnisti, eli ei kai ole siitä.

    Mistäs lähden seuraavaksi etsimään vikaa?

  • #2
    Onko lambdoja ikinä vaihdettu?
    Joku vika mikä rajoittuu vain toiseen BANKiin.
    Eli tulpat, puolat, lambdat, ekana syyniin, jos ei rupee sieltä löytyy vikaa, niin pahimmassa tapauksessa jotain muuta mekaanista.

    Comment


    • #3
      .

      Uskaltaakos puolan johtoja nykästä käydessä irti ja tökätä takaisin?

      Lambdoja ei ole ainakaan viimeiseen 70tkm:iin vaihdettu.

      Comment


      • #4
        .

        mihis suuntaan tuo nyt sitten säätää tuo lambda, kun on miinuksella noinkin paljon - laihentaako? Mitkä on lambdan raja-arvot, eli onko tapissa?

        Lueskelin muita vastaavia, niin on tullut vikakoodia rikkaasta tai laihasta seoksesta, mutta miksi minulla ei tule?

        Voisikos lambdavikaan viitata, kuin kylmäkäynti toimii hyvin n.minutin. Eikös kylmäkäyntipiirin toiminnan jälkeen siirrä ohjauksen lambdoille?

        Comment


        • #5
          minulla ei kanssa antanu vikaakoodia tuossa S3:ssa mutta syyksi paljastui kuitenkin maffi, oireet oli samantapaiset jopa paljon pahemmat. Lambdan korjausarvoksi näytti vanhalla maffilla -25,0%

          Comment


          • #6
            tuossa S3:ssa mutta syyksi paljastui kuitenkin maffi
            S3:ssa ei ole V-kone. Tässä tapauksessa vain toisen puoli oireilee pahasti.

            Comment


            • #7
              Aivan ei olekkaan, tuota en tullut ajattelleeksi että vain toiselta puolelta lohkoa tulee tuo vika.

              Comment


              • #8
                -24 et käy paksulla ja lambda yrittää korjata sitä
                Moottorinvikalo syttyy kun raja ylittää -25 tai käy nopeasti sen yli.

                Lyökö mustaa savua ku antaa kunnolla kaasua ?
                Viimeksi muokannut Mani; 2.11.2011, 16:53.

                Comment


                • #9
                  Toisella puolella hengitysvaikeuksia tai suutin/suuttimia jumissa auki?

                  Tai peräti näiden yhdistelmä.

                  Comment


                  • #10
                    olisko 00 vuoden mallissa jo EGR ?
                    Vai tuliko ne vasta B6 koppaan ?

                    Comment


                    • #11
                      Alkuperäinen kirjoittaja gedu Näytä viesti
                      Toisella puolella hengitysvaikeuksia tai suutin/suuttimia jumissa auki?

                      Tai peräti näiden yhdistelmä.
                      kuskin puolen tain(kuutonen?) tulppa karstasempi kuin muut. Siellä sitten jotain?

                      Toinen tulppa ei vaikuttanu.

                      Lienee sitten puola tai suutin?

                      Milläs noita tutkitaan?

                      Comment


                      • #12
                        Puolien liittimiä voit irroittaa lennossa, sillä näkee toimiiko puola.

                        Suuttimet joutuu kyllä ottamaan irti ja testaamaan testerillä että suihkuttaa yhtä paljon. Tai no, voihan niitä pulloonkin ruutata, tarpeeksi pitkällä ajalla luulisi saavan riittävän tarkan mittauksen.

                        Comment


                        • #13
                          .

                          Kokeilin kuutosen puolan vaihtaa ristiin oikealle puolelle - ei vaikutusta.

                          Suuttimen johdon irroitus aiheutti vielä epätasaisempaa käyntiä, eli jollain lailla on pytty siis vielä pelissä...

                          Suuttimet lähti seuraavaksi syyniin - huomenna amiksen testipenkkiin, katsotaas mikä niissä on. Käämien vastukset ainakin kunnossa tasaista 14,5ohmia kaikki.

                          Suuttimien rei-istä katsottuna myös kaikki venttiilinpäälliset näytti kirkkailta - ei siis ainakaan imupuolella ongelmia...

                          Jos suuttimet kunnossa niin mitäs seuraavaksi tutkitaan? - vai eikö enää jää muuta vaihtoehtoa?
                          Viimeksi muokannut Sepe; 3.11.2011, 17:25. Perustelu: typo

                          Comment


                          • #14
                            Kokeillu vaihtaa tulppia toiseen malliin ?
                            Itellä ainakin toimi viritettyssä parhaiten ässän omat tulpat parhaiten, viileillä keleillä varsinkin.

                            Kauhu skenaariona venttiilijumissa.

                            Comment


                            • #15
                              Palataampa loogiseen vianselvitykseen!

                              Bank 2 lambdan arvo -24.0% kertoo, että lähinnä pakosarjaa oleva vasemman puolen lambda on viallinen. Toimivan lambdan arvon tulee pysyä +-10% rajoissa,vikakoodi tulee 25.0% ylityksestä,joka on myös raja-arvo säädölle, jotta auto olisi jossain määrin ajokelpoinen.

                              Miinus merkkinen lukema kertoo laihasta seoksesta eculle, joten kylmänä käy hyvin tämän vuoksi, koska vasen puoli käy rikkaalla ja tästä johtuu tulppien karstoittuminen.



                              Siis; jos lambdan mitattu jännite on suuri on seos rikas ja vastaavasti pieni jännite, niin seos on laiha.

                              Tämä prosentteina ilmaistuna on + % rikas ja - % laiha seos.

                              Tässä tapauksessa nimenomaan, jos kerran lambdan lukema on -24% pysyvästi, niin ecu rikastaa virheellisesti laihaa seosta, jolloin Bank 2 käy
                              rikkaalla viallisen lambdan vuoksi.

                              Lambdan toiminta infoista voi varmentaa halutessaan tuon jännite lukeman merkityksen säätöön.

                              Lainattu teksti:Jos anturi on viallinen, se ei lähetä signaalia ohjausyksikölle, ECU:lle. Jos signaalia ei tule, ECU voi olettaa sen tiedoksi, että kun signaalia ei tule, on parempi rikastaa moottoria niin paljon kuin mahdollista. Rikas käynti tekee moottorille vähemmän pahaa kuin laiha. Ja tästä syntyy kasvanut polttoaineen kulutus.

                              Itse vaihtaisin lambdan ensin, kunnes varmistaa tuon boksin liikuttelun!

                              Lause alotus tekstistä:
                              Ajo- ja lisävaloja kyllä asentelin ja kytkin niiden releet boksin alle ja boksia liikuttelin, kun vedin johtoja, mutta kaikki pitäis olla kunnol kii..
                              Viimeksi muokannut evakko; 4.11.2011, 00:28. Perustelu: Tarkennus

                              Comment


                              • #16
                                Niin siis tuo lambda-arvo (korjausarvo) kertoo sen, Mitä Mani tuolla aikaisemmin sanoi. Kyseinen puoli käy siis rikkaalla ja ecu vähentää 24 pinnaa bensaa sieltä yrittäen estää rikasta seosta.

                                Toki alle 10 pinnan on normaalia mutta ei sen ylitys tee lambdaa vialliseksi välttämättä, kertoo vaan ecun yrittävän laihentaa kaiken mitä voi.

                                Toki rikkinäinen lambda voi myös aiheuttaa tuon rikkaan seoksen ja tuon suuren korjausprosentin.

                                Comment


                                • #17
                                  Ecun voi nollata irroittamalla akun kenkä ~20min ajaksi. Jos haluaa vaikka kokeilla toimivuutta "puhtaalta" pöydältä.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Ei luulis et rikkinäinen lambda lähtee korjaamaan mitään ja varsinkaan noin rajusti.
                                    Mulla ei kyl pätkiny itellä kun mentiin tuon rajan lähettyvillä tai yli...bensa tykkäs välillä haista mut se kuuluu asiaan :D

                                    Eihän rikkinäinen EGT (pakolämpöanturi ) aiheuttais kyseistä ? Syöttäis kakkua jäähdyttämään, kun luulee et liian lämpimät oltavat autolla ?

                                    Ecun voi nollata irroittamalla akun kenkä ~20min ajaksi. Jos haluaa vaikka kokeilla toimivuutta "puhtaalta" pöydältä
                                    +1

                                    Comment


                                    • #19
                                      Ei EGT tee noilla kierroksilla vielä yhtään mitään. Se rikastaa vasta myöhemmin (jos tarvitsee).

                                      Comment


                                      • #20
                                        Suutinvika

                                        Juu - pointsit gedulle. Tuomio tuli, että se kutospytyn suutin falskasi reilusti sekä toinenkin suutin rajoilla...

                                        Tilasimpa kaksi uutta suutinta - menee vaan hetki ennen kuin saa.

                                        Palataampa tähän, kun saan vehkeet takaisin nippuun.

                                        Nyt herää vaan kysymys, että mitäs se prkleen etanoli vaikuttaa näissä suuttimissa? 98lla oon ajellu, mutta onhan siinäkin se 5%. Voihan nuo mennä vanhuuttaankin, mutta ei varmaan ainakaan käyttöikää pidennä. Tuolla ETKA:ssa oli nimittäin myös etanolibensalle omat mallinsa tarjolla.
                                        Viimeksi muokannut Sepe; 4.11.2011, 15:40. Perustelu: Lisäys

                                        Comment


                                        • #21
                                          .nyt lähtee järki.

                                          Saimpa suuttimet puhdistuksesta ja laittelin sitten vehkeet kasaan ja ajattelin, että en uusi niitä karstaisia tulppia, kun on vasta heinäkuussa vaihdettu. Auto käyntiin ja sama ongelma päällä - lambda-arvo vaeltaa sinne -25,0 hetken käytyään tyhjäkäyntiä. Kierroksilla sitten hypplee siellä n. 3-10 välillä.

                                          MUTTA ajattelin, että kaipaa vähän reilummin kierroksia, että lähtee tulppakin peliin ja reipas kiihdytys - laturin merkkivalo päälle kierroksilla ja aattelin, että nyt meni remmi - kierrokset alas ja valo sammui. No uudelleen koettamaan ja yli 4000r/min valo taas päälle ja volttimittari 15->11,5V kierrokset alas niin voltit nousi takaisin 15V...

                                          Hetki rauhallista pintakaasuajoa ja kokeilin uudestaan kierroksia ja sama homma voltit alas ja merkkivalo peliin - tällä kertaa se ei sammunutkaan... Valo paloi koko matkan kotiin asti.

                                          Akku on 2v. vanha Bosch S6 AGM akku ja navoissa on ollut c-teckin laturi kii talvisin aina lokilämppärin kanssa, joskin ei kesällä kuin muutamaan otteeseen, tänään kylläkin 2h ennen käynnistelyä ja muulloinkin muutamia tunteja, kun olen noiden suuttimien kanssa temunnut...

                                          Vikakoodit lukuun - ainoa vika oli ABS:n herja ECU:n antamasta väärästä load arvosta. ABS:n tai luistoneston vikavaloja ei palanut missään vaiheessa. Liekö sitten virran loppumisen syytä tai vastaavaa?

                                          Siis liittyyköhän nämä nyt toisiinsa vai onkohan tässä laitteessa kaikki nyt kerralla hajalla?

                                          Comment


                                            #22
                                            Kai teit kaasuläpän sopeutuksen suutinkeikan jälkeen.

                                            Sulla on varmaan laturin jännitteensäädin menossa (siis hiilet loppu). Mulla on kolmea eri mallia noita säätimiä jäänyt yli (a 30 eur) kun aikoinaan omaani niitä hankin erilaisia kun en tiennyt mikä malli siellä on ennen kuin purki.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Hiiliä itsekin veikkaisin.

                                              Varmaan ne tulpat kannattaisi vaihtaa kuitenkin jos ei ala muuten tokenemaan. Voihan sillä ajaa nytkin "tulpat kuumaksi" vaikkei kunnolla lataakaan, ei se virta heti lopu.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Alkuperäinen kirjoittaja ola Näytä viesti
                                                Kai teit kaasuläpän sopeutuksen suutinkeikan jälkeen.

                                                Sulla on varmaan laturin jännitteensäädin menossa (siis hiilet loppu). Mulla on kolmea eri mallia noita säätimiä jäänyt yli (a 30 eur) kun aikoinaan omaani niitä hankin erilaisia kun en tiennyt mikä malli siellä on ennen kuin purki.
                                                Eipä tullut tehtyä. Onko tarvetta, jos ei ole kaasuläppä ollut irti?

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Alkuperäinen kirjoittaja okkim Näytä viesti
                                                  Hiiliä itsekin veikkaisin.

                                                  Varmaan ne tulpat kannattaisi vaihtaa kuitenkin jos ei ala muuten tokenemaan. Voihan sillä ajaa nytkin "tulpat kuumaksi" vaikkei kunnolla lataakaan, ei se virta heti lopu.
                                                  Oliskos tuo nyt sitten perussyy tuo latauksen puute ja suuttimien heikkeneminen vaan pikkuvika, joka oireili vain, koska sytkävirta heikkeni? Olen siis huomannut vain karstaisen tulpan pytystä 6 ja sekin oli jollain lailla pelissä, koska suuttimen irtikytkentä heikenti käyntiä... Tämä ajatuksella, että vaatii suuremman virran sytyttämään karstainen tulppa - olenko hakoteillä?

                                                  Onko kylmemmillä tulpilla vaikutusta virrantarpeeseen?

                                                  Mutta, jos laturissa on vikaa niin eikös pitäisi hetken toimia akun voimin kunnolla, jos olis suuttimet ja tulpat kunnossa? Vai haukkaako Sytkävahvarit niin paljon virtoja, että tarvii laturin pelissä? Voiko latausta todeta, kuin mittariston volttimittarista? Voikos akku olla antautunut?

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Tarvii nollata vikakoodit ja sopeuttaa koska se nollaa myös opitut virheelliset korjaukset! Itse ottasin ehkä vielä akun navan irti 20min jotta kaikki mahdollinen nollautuu.

                                                    En lähde arpomaan miten vaikuttaa suuttimiin tms jos ei lataa. Kannattaa laittaa lataus kuntoon ennenkuin alkaa revittelemään.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      En oikein usko että laturin toiminta vaikuttaisi juurikaan sytytykseen.

                                                      Kyllä latauksen voi suunnilleen päätellä jännitemittarista, jos antaa samat jännitteet kuin normaalistikin, lataa ok. Tai sitten sen voi mitata pihtivirtamittarilla.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        ..

                                                        ... Kumpaa veikkaatte.

                                                        1.Autossa on kaksi vikaa päällekkäin ja aiemmin opittu ja huonot tulpat sotkee käynnin ja lisäksi laturi on epäkunnossa. Mikä on todennäköisyys, että kaksi vikaa päällä samaan aikaan?

                                                        2. jotain muuta mystistä.

                                                        Eli ostanko tulpat ja lataussäätimen/laturin, vai mittailenko vielä.

                                                        Meinasin illalla nollata ecun, vaikka en siihen käytännössä uskokaan, koska lambda arvo lähtee nollilta aina tappiin. Näyttää, että jotain on ainakin mittaavinaan. Mitkä muut arvot olisi hyvä tuolta tarkastaa?

                                                        Kannattaako tusata labdat vielä ristiin? Onko niiden viat toimii/ei toimi tyylisiä?

                                                        Voiko kaasuläpän sopeutuksen oikeellisuuden todeta jotenkin - kyllä se 0-100% tuntuu liikkuvan.
                                                        Viimeksi muokannut Sepe; 8.11.2011, 15:20.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Kannattaako tusata labdat vielä ristiin? Onko niiden viat toimii/ei toimi tyylisiä?
                                                          Kannattaa.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Veikkaus 1. ei ole mitenkään epätavallista.. ;)

                                                            Jos latausjännite on kierroksista riippuen 11,5-15V niin uskallan sanoa, että jännitteensäädin vetelee viimeisiä. Jos on käsipareja avuksi niin voit vielä mitata suoraan akulta jännitteen. Mulla lataus ensin hyytyi alle 12V kierroksista riippumatta ja loppujen lopuksi jännitteensäädin (ainakin) hajosi kokonaan ja latausjännite pomppasi yli 18V. Alijännite ei tosin sytyttänyt akun merkkivaloa mittaristossa toisin kuin ylijännite.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X