Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Tuontiauto ja Suomen talvi

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Tuontiauto ja Suomen talvi

    Tuli tuossa hommattua A4 1.8T -01 Saksasta, asun tällä hetkellä etelä-Ruotsissa Göteborgin lähistöllä. Täällä ei nuo pakkaset kauheasti ole haitaksi, mutta ajattelin kuitenkin Suomessa käynnin yhteydessä laitattaa auton "talvikuntoon". Samassa vois teetättää normaalihuollon. Vuoden päästä olisi tarkoitus palata Suomeen ja auto olisi hyvä olla siihen mennessä "talvikelpoinen".

    Mitä suosittelette tarkastamaan/vaihtamaan huollossa ennen Suomen talveen siirtymistä? Lokilämmitin, öljyt, suodattimet, jäähdytinnesteet ja termostaatti tulivat ensimmäisenä itselleni mieleen.

    Kiitokset jo etukäteen.

  • #2
    Ei tarvitse termostaattia vaihtaa, jos se pelittää. Lokilämmitin on hyvä asentaa ja samalla vaihtaa jäähdytysnesteet ja. Ei muuta kun normaalit huoltotoimenpiteet ( lokilämmittimen lisäksi) Saksantuonti on varustettu "talvivarustein" pl lokilämmitintä ja istuinlämmittimiä ( on joissakin)

    Comment


      #3
      Akku on kanssa kovilla Suomen talvessa, kun kaikki mahdolliset lämmittimet ynnä valot on yhtäaikaa päällä koko ajan.

      Jos on paljon lyhyttä ajoa pakkasilla, niin heikkokuntoinen akku sanoo sopimukset irti, yleensä vielä sunnuntaina, illalla, ja jossain jumalan selän takana, mittarissa -35C...

      Eli akun ja akun napojen / kaapelikenkien kunto kannattaa tarkistaa.

      Comment


      • #4
        Samoin pitää tarkistaa onko ilmasuodattimenkotelo mallia "suomi". Suomi mallissa imuilma lämmitetään pakosarjan avulla ja kotelossa on varareikä jos imuputki tukkeentuu lumesta.

        Comment


        • #5
          Tuontiauto ja Suomen talvi

          Ok, kiitos informaatiosta. Pitää tarkastaa heti päivän päätteksi akku ja ilmansuodattimen kotelo. Penkinlämmittimet löytyy. Mielummin sitä istahtaa -35 asteen pakkasella lämpimälle kuin kylmälle nahkajakkaralle.

          Comment


            #6
            Eikös se Audin perus talvitarkastus ole se, että nostetaan auto ylös ja tarkistetaan, että myös takapyörille menevät vetoakselit? ;)

            Comment


            • #7
              jos tuut pohjoiseen niin nastakumit/lämpöhaalarit ja etelässä menee kai kitkat/shortsit?

              Comment


                #8
                Vetoakselihuomio oli paras, itseltä kyllä puuttuvat mutta olen pärjäillyt

                Comment


                • #9
                  Multaki ne puuttuu ja kyllä ottaa kaaliin. Mulla oli edellisessä ajoneuvossa (huom ei voi kutsua automerkiksi) eli ford scorpios neliveto. Ja kyllä oli luksusta vedellä menemään talvella pitkin katuja ja lehmäpolkuja, ihan niinku olis ajanu kesälaitumella keskellä talvea :) Ässänelkku neljällä vetoakselilla olis seuraava pirssi, tai sit sama ku nyt (90) paitsi kuattro ja 20v, nam.

                  Comment


                    #10
                    Poikkeaa ehkä hieman alkuperäisestä aiheesta, mutta onhan se niin että ne pyörät jotka eivät vedä jarruttavat. Olen ajellut 4 vuotta 4x4 autolla ja talvella ko. vetotapa on ehdoton, mutta nykyinen elektroniikka ESP (ajovakauden hallinta), ABS ja sutimisenesto antaa kyllä kuljettajan virheitä aikapaljon anteeksi.

                    Comment


                    • #11
                      Oli suunnitelmissa laitattaa toi lokilämmitin joulukuussa Suomen reissulla. Tuli mieleen, että onko noissa alkuperäisjäähdytysnesteissä(punaiset) minkäänsortin jäänestoa? Onko tarvis nyt ruveta vaihtelemaan jäähdytysnesteitä, kun kuitenkin lämppärin laiton yhteydessä ne olis järkevin vaihtaa?

                      ...tosin ei näillä korkeuksilla pakkasta montaa astetta varmaan ole ennen joulua.

                      Comment


                        #12
                        No pakkasnestettä se punanenkin on..

                        Comment


                        • #13
                          Ja vaihdossa sitten vain punaista tilalle:)

                          Comment


                          • #14
                            Aiheeseen liittyvää kysymystä tuli mieleen eli minkähänlainen rojekti olis laittaa AEC-moottoriin lohkolämppäri.Hinta lähinnä kiinnostaa...Viime talvi meni tosin ilman eikä tuo startatessa pahemmin nikotellut.Itsellä tosin aina sydän särkyi ku pakkasta oli 30.Espanjasta on tullu toi mun auto eli ei oo varmaan pakkasilla ajeltu.Termostaatti oli finaalissa ja kun ulkona oli 25 pakkasta niin moottorinlämmöt keikkui 55-asteen paikkeilla.Kesällä jakohihnanvaihdon yhteydessä tuokin ominaisuus sitten korjaantui.Tota imuilmahommaa mä en oo älynnyt edes katsoa.

                            Comment


                              #15
                              AEC on tuo 4.2? Sama homma kuin muissakin V8:ssa. Letkuun vaan saa.

                              Comment


                              • #16
                                V8 koneet: PT, AEC, AHC ja ABH asennetaan oikean puoleiseen kanteen menevään vesiletkuun ja AEW, ABZ ja AJZ asennetaan vasemman puoleiseen kanteen menevään vesiletkuun. Vain letkulämmitintä on saatavilla. Varaosahallista saa hintaan n. 210 eskoa pirtin seinästä sisätilan rasiaan, letkulämmitin elementin tilaavat maahantuojalta (seuraavana aamuna noudettavissa rahaa vastaan), muut kilkkeet löytyy hyllystä. Iltapäivän homma kokemuksesta riippuen (helppo kuin mikä). Juurikin parin topic:n päästä löytyy ABZ:n asennus ohjeet (käy myös muihinkin V8:hin), juuri viime viikonloppuna tuli asenneltua ABH koneeseen.

                                Comment


                                • #17
                                  Kiitoksia tiedoista!Ei auta muu kuin alkaa askartelemaan...

                                  Comment


                                  • #18
                                    Kannattaisi myös katsoa nestetilavuus etukäteen jotta glykoolia ei sitten tarvitse lähteä erikseen hakemaan :D

                                    Comment

                                    Working...
                                    X