Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 ilmansuodattimen vaihtoväli

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    A4 ilmansuodattimen vaihtoväli

    Pläräilin tuossa aikani kuluksi emäntää töistä odotellessani tuota huoltokirjaa..

    Pisti sieltä silmään sellainen asia kuin ilmansuodattimen vaihtoväli joka siis huoltokirjan mukaan olisi peräti 90 000km!!!!

    Minusta tuo kuulostaa melkoisen pitkältä vaihtoväliltä..olkoon olosuhteet sitten ihan kuin optimaaliset tahansa.

    Joskus aikoinaan kun öljytkin vielä vaihdettiin "järkevissä" rajoissa 5-10t kilsan välein niin öljynvaihdon yhteydessä vaihdettiin ylennsä myös ilmansuodatin..ja vielä viimeisimmissä Audia edeltävissä autoissanikin ko suodattimen vaihtoväli oli max 30t kilsaa.

    Onkos kellään tietoa tai arvailuja siitä mihin perustuu tuo mielestäni varsin huima 90t kilsan vaihtoväli?

    Orkkissuodatin kun kuitenkin käsittääkseni on ihan normaali paperisuodatin..

  • #2
    Tuntuu kovalta km määrältä. Huoltokirjasi mukaan se taitaa koskea vain A4. Mikä tekee A4:n niin erikoiseksi ko asian kohdalta? Huomautuksia sarakkeessa lukee, että rasittavat jne ota huomioon ohjeet sivulta 6? Eli kannattaa vaihtaa useammin. Minä ainakin tekisin niin. Minulla on 30tkm ja uusimmissa 60 tkm pl A4= 90 tkm. Tuntuu tuo 60 tkm:äkin paljolta. Ps onko A4:ssa niin suuri suodatin, että se kestää ko km?

    Comment


      #3
      30tkm:ia itsekin ajattelin ehdottomaksi maksimiksi..ainakin sen perusteella että edellisessä autossa (MB) tuntui suodatin olevan jo reilun 15tkm:n jälkeen sen verran tukkoinen että suodattimen vaihto puhtaaseen tuntui jo ajossakin.
      Mersun suodatin tosin oli lähes puoltä pienempi..mitä tulee suodattimen sivu x sivu kokoon ( varsinaisen suodatinpinta-alan suhteen eri lienee kuitenkin pienempi)

      No,en tiedä..täytyypä joksu päivä ajankuluksi vaikka kaivella se suodatin sieltä konehuoneesta esiin ja katsoa minkälainen filtteri sieltä kotelosta oikein löytyy.
      Hiukanhan se on hankalammassa paikassa kuin useimmissa muissa autoissa..mutta siinähän sitä mukavasti aikaa näperrellessä sitten kuluu..

      Comment


      • #4
        Mistä sen tietää, jos audin insinöörit ovat kehitelleet niin hyvän suodattimen/moottorin siihen sopivaksi=A4:)

        Comment


          #5
          Joo..mistäs sitä tietää kuinka hieno paperifiltteri sieltä kotelosta löytyy..mutta yksi asia lienee varma..ja se on se että se paperifiltteri on A4-kokoa..

          Hah hah..olipas surkea puujalkavitsi :)

          Comment


            #6
            A2:ssa on varmaan sitte "auton eliniän" kestävä suodatin. :)
            A2 = 4 x A4 -> 360 tkm

            Comment


            • #7
              Iltoja.

              106tkm ajettu 2.0 tdi B7 v, 06; edellinen LL-huolto oli jotain 85tkm tms. Kattelin huoltomerkintöjä, niin tuo ilmanputsarin vaihtoväli tosiaan on 90tkm, eikä sitä vaihdettu tuossa 85tkm huollossa, eli merkintöjen vuoksi sitä ei ole vaihdettu vielä ollenkaan!

              Voisiko tukossa oleva ilmanputsari aiheuttaa sen että auton vääntö - ja teho - ovat alle 2200rpm huonommat kuin verrokki vakio 2.0 tdi vag:ssa; dynossa Motestilla verrattiin ainakin Golf, A4 ja Octavia RS:ään, vakioihin; vaikka tämä auto onkin lastutettu? Maksimit olivat siis 205hp mutta alavääntö ja -teho hyvin heikot. Ajossakin huomaa tuon "pompun" n.2200 rpm:ssä.

              Käyrää:

              http://svanttin.pp.fi/30072011086.jpg

              Vakiona 125 kW (170 hv) @ 4200 r/min 350 Nm @1750–2500 r/min .

              Comment


                #8
                Alkuperäinen kirjoittaja Zachaeus Näytä viesti
                Iltoja.

                106tkm ajettu 2.0 tdi B7 v, 06; edellinen LL-huolto oli jotain 85tkm tms. Kattelin huoltomerkintöjä, niin tuo ilmanputsarin vaihtoväli tosiaan on 90tkm, eikä sitä vaihdettu tuossa 85tkm huollossa, eli merkintöjen vuoksi sitä ei ole vaihdettu vielä ollenkaan!

                Voisiko tukossa oleva ilmanputsari aiheuttaa sen että auton vääntö - ja teho - ovat alle 2200rpm huonommat kuin verrokki vakio 2.0 tdi vag:ssa; dynossa Motestilla verrattiin ainakin Golf, A4 ja Octavia RS:ään, vakioihin; vaikka tämä auto onkin lastutettu? Maksimit olivat siis 205hp mutta alavääntö ja -teho hyvin heikot. Ajossakin huomaa tuon "pompun" n.2200 rpm:ssä.

                Käyrää:

                http://svanttin.pp.fi/30072011086.jpg

                Vakiona 125 kW (170 hv) @ 4200 r/min 350 Nm @1750–2500 r/min .
                Ehdottomasti kannattaa vaihtaa pikimmiten uusi filtteri sinne, muutenkin tuo 90tkm on aivan liian pitkä. kannattanee vaihdella esim. 60tkm välein kun puhutaan kuitenkin vain 25 euron hinnasta per kerta ja tuon vaihtaa itse 5 minuuttiin ja samalla imuroi sen putsarikotelon. Myös se etusihti kannattaa puhdistella kärpäsistä jne. 15tkm välein, sinne kertyy yllättävän paljon kamaa yhden kesän aikana.

                Comment


                  #9
                  Eipä tuo suodatin niin paljoa maksa etteikö sitä voisi pari kertaa vuodessa uusia, esim aina rengas jumpan yhteydessä. ERITTÄIN suositeltavaa kuitenkin vaihtaa kerran vuodessa.

                  Comment


                  • #10
                    Ite oon vaihtanut ilmasuodattimen joka toisen öljynvaihdon yhteydessä, elim noin parinkympin välein. En ymmärrä millä nahkahuosut on tuon 90tkm:n vaihtovälin laskeneet. Tuon parin kympin jälkeenkin alkaa ainakin omassa autossa olla suodatin sen näköinen, että vaihto on tosiaan tarpeen, vaikka se esisuodatin on kerännyt isoimmat roskat jo etulkäteen. Ei nuo suodattimet niin paljoa maksa, että niissä kannattaisi alkaa säästämään.

                    Comment


                    • #11
                      Noni, nyt on suodatin vaihdettu. Esisuodatin oli melkosen hiekkanen ja kärpästä täynnä, ja ilmansuodattimena oli jokin ilmeisesti pestävä virivirisuodatin...aika tukossahan se oli mut eipä tuota tiedä että onko lähes alusta lähtien ollut putsaamatta vai ei. Tavallinen paperisuodatin tilalle; tuloksena perstuntumalta että alavääntöä tuli vähän lisää mutta tuo "pomppu" on ihan samalla lailla tallella. Liekö johtuu ohjelmasta sitten. Vakio pitäs lähipäivinä saada tilalle....

                      Comment


                      • #12
                        joka toinen öljynvaihto, eli n.18-20tkm välein ite vaihdan.

                        Comment

                        Working...
                        X