Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

B7 2.0TFSIQ BGB alipainepumpun öljyvuoto

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • B7 2.0TFSIQ BGB alipainepumpun öljyvuoto

    Audi A4 B7 2.0TFSI Quattro vm 2005. Ajettu noin 100tkm.
    Pitkittäinen BGB kone tiputtelee öljyä moottorin takaosasta oikealta vaihdelaatikon (?) päälle.

    Mistähän tuo tulee? Onko kyseessä nokkaketjun kiristäjän hajonneet stefat ja öljy valuu ylhäältä alaspäin, vai vuotaako joku kuvissa näkyvistä putkista. Mikä putki tuossa kuvassa näkyy?

    Kuva on otettu tunkemalla kamera yläkautta moottorin vierestä oikealta puolelta ilmanputsarin ja pakosarjan välistä koneen taakse. Tuonne ei silmällä suoraan näe mutta kamera näkee..




    Kuvia klikkaamalla aukeaa isommat kuvat.
    Viimeksi muokannut tkukkola; 29.1.2012, 11:16.

  • #2
    Missäs kohtaa tässä mallissa on öljynsuodatin.. omassa autossa se on koneen päällä ja aina kuin sen vaihtaa niin öljyä pääsee valumaan koneen taakse.

    Comment


    • #3
      Ahtoputkea kuvassa mielestäni ainakin näkyy.
      Ahtoputkien liitokset on yksi potentiaalinen märkimisen aiheuttaja.

      Comment


      • #4
        Öljynsuodatin on toisella puolella, ja siellä on ihan kuivat paikat.

        Ahto-/huohotinputken vuotoa itsekin epäilen. Tuo kuvassa näkyvä paksumpi putki on liitoksesta erityisen vuotaneen näköinen. Täytyy yrittää tunnustella onko se kunnolla kiinni. Osaako joku sanoa mikä on sen funktio eli mistä lähtee ja minne päättyy? Turbolle se ei ainakaan suoraan mene, ennemminkin lohkoon kiinni? Ja kiertää koneen takakautta toiselle puolelle jonnenkin. Hitto kun ei tuonne näe...

        Mutta toisaalta kuvien perusteella näyttäisi siltä että tuo "märkä" valuisi jostain ylhäältä.

        Comment


        • #5
          Audicenter paikallisti vuodon. Alipainepumpun 06D145100 tiiviste 06D145117 vuotaa. Hintaa tiivisteellä 10e luokkaa mutta eivät ehtineet sinä päivänä vaihtamaan.

          Ja olikin muuten melkoisen hankala irroitettava tuo pumppu pitkittäiskoneen venttilikopan takapäästä. Piti hakea hommaa varten T30 Torx sopivalla varrella ja 90 asteen kulmalla. Rintapellin ja pumpun välissä on 4-5 cm tilaa, ja yksi ruuveista on pumpun alapuolella.

          No nyt on kuitenkin o-rengas vaihdettu ja vuodot pesty. Saapa nähdä pysyykö kuivana.





          Viimeksi muokannut tkukkola; 29.1.2012, 11:16.

          Comment


          • #6
            Päivitetäämpä loppuratkaisu, jotta kenties joku muukin saa apua vastaavaan ongelmaan.

            Eli tiivisteen vaihto ei välttämättä auta. Merkkihuollossakin myönsivät että yleensä joudutaan vaihtamaan koko pumppu uudempaan versioon, jossa erilainen tiiviste.

            Uusi tiiviste vanhassa pumpussa ei minun tapauksessani pitänyt. Kokeilin sen jälkeen hakea tiivistekeskuksesta paksumman lämpöä ja öljyä kestävän o-renkaan, ja vaikka sen kanssa pumppu meni todella tiukasti paikalleen, vuoti silti.

            Ensimmäisissä 2.0TFSI koneissa on alipainenpumpun osanumeron kirjain E, ja uudemmissa F.
            F-mallin pumpussa O rengas tulee pumpun "kauluksen" juureen, eli eri kohtaan kuin E mallissa.

            Uusi pumppu marmorilla 250eur luokkaa. Itse bongasin uuden eBaysta noin 80eur.

            Uudella F-mallin pumpulla vuoto loppui heti.

            Vastaavia kokemuksia löytyy muutamilta ulkomaisilta keskustelufoorumeilta. Esim GTI golffissa samaa ongelmaa.

            Comment


            • #7
              Moikka, tutkailin tänään kunnolla konepellin alle, ja paikallistin saman paikan vuotavaksi. Autolla ajettu 104 000km. Elikkä siis pumpun tiivisteen vaihto ei auttanut?. Pitäisiköhän itsekkin kokeilla? muistatko pumpun varaosa numeroa?. Onko muuten kuinka akuutti juttu jos vähän falskaa?, meinasin vaan että uskanee autolla ajella? kunhan vaan öljytikkua katselee riittävän usein?

              Comment


              • #8
                Osanumero mainittu noissa aikaisemmissa viesteissä. Itselläni haitta oli vain kosmeettinen, eli öljytippoja jäi maahan auton ollessa parkissa, ja lievää öljyn hajua kulkeutui kabiiniin ilmastoinnin (ilman oton) kautta.

                Irroitus ja kiinnitys on ainakin ekalla kerralla melko v-mäinen homma. Laita avaimeen naru tai pitkä teippi jolla saat sen vedettyä takaisin kun tippuu moottorin taakse.

                Comment


                • #9
                  Aa katsos vaan, (voisi lukea tarkemmin) juu voipi olla että menee hakuun uusi pumppu, kun ei kiinnosta montaa kertaa ropaa kyseistä kohdetta. Huomasin vuodon juuri siitä kun vaihteiston päällä oli öljyä, ja alipainepumppu näyttää "kostealta".

                  Comment


                  • #10
                    Auton valmistajan ongelma suljetulla kampikammion huohotuksella

                    Minulla on sama ongelma että öljy on vaihteiston päällä lisäksi taita venttiilin koppaan tiiviste tihkua öljyä. Turbo koneessa sunnitela hyvin toimiva suljettu kampio kammion tuletus järjestelmä ei ole niin helppoa. Minulla on kuva että esm 2.0 TFSI kone missä hammashihna niin esimerkiksi on olut paljon ongelmia PVC järjestelmän kanssa eli esimerkiksi sen vara osa numero on vaihtunut monta kertaa. Tässä tullaan ajatus kulkuun että esimerkiksi PVC järjestelmä ei ole toiminut niin kun on suunniteltu jolloin alipaine pumppuun tiivistys ei ole toiminut ajattelut tavalla ja tähänkin on olut pakko tehdä muutoksia(alipaine pumppuun voitelu). Eli toinen suunnitellun vika aiheuta ongelmia toisessa laiteessa.

                    Valitettavasti tänä päivä syydetään uusia moottoreita jotka kylläkin testataan mutta aika useasti ilmenee että kun niitä myydään kaikkialle maailmaa niin niissä on ongelmia mitkä ei tule vastaan testi laboratoreissa tai kenttäkokeissa. Tässä vielä ajatuksia osien vara osa numeroista. Kun osalla on vara osa numero ja se vaihdetaan niin syy on että alihankkija on vaihtunut tai osassa suunnitteluvirhe. Tämä on yksinkertaistu näkemys osalle voi olla useampi alihankkijoita jolloin numerot vaihteelle siksi että auto tehdas tiettä missä autossa on käytetty mitäkin lisäksi eri markina alueelle voidaan käyttää erilaisia osia. Myös voi olla että on suunniteltu korvaava osan joka on halvempi valmistaa jolloin numero vaihtuu.

                    Mutta voin myös sanoa että kun numero vaihtuu niin on mahdollista että on huomattu ett osassa on suunnittelu virhe ja minuun mielestäni alkaa olla kysymys takuuasioista. Ongelman että toiset autoilija savutavat takuu ajan noin 1-3vuodessa kun taas toiset siinä mene esimerkiksi 5-7vuotta että vika ilmenee. Kun mennään ajassa taaksepäin niin näitä ongelmia ei olut koska ilma /öljy seos päästettiin vapaasti ilmaan. Olen itse ensimmäisen kerran johtunut pohtimaan näitä asioita kun yritin antaa lisää aika loppuun ajetussa koneessa missä näitä kampikammion kaasuja muodostuin niin paljon että vaihdoin männänrenkaat uusin joka antoi pienen hetken lisää aikaa. Aikaisemmin oli vaihdettu toinen venttiilikansi.

                    Olen itse leikkinyt kauan Audien kanssa ja joskus miettinyt että eikö saksalainen osa tehdä kunnon tiiviste ratkaisua joskus kulin eräältä kaikkia merkkejä huoltavalta yritykseltä että onneksi on saksalaisia autoja niin heillä on töittä. Jäin miettimään tätä asia ja ainoa puolustus mitä keksin oli että todennäköisesti Nissan Micralla ei ajeta 4000000 km 10 vuodessa kun taas jollakin Saksalaisella 2. 0 dieselillä saatetaan aja se 7 vuodessa. Tätä vahvisti erän tuttavan perheen auto Toyota Yaris joka muistaakseni 10 vuotta vanha ja mittarissa on noin 900000 km. Lopuksi kysymys minne johtaa kampikammion kaasut joissa sata ola öljypisaroita kun imusarjassa on turbon ylipaine vaikkapa 0,9 baaria tai viritetyssä koneessa 1,2 baaria?
                    Viimeksi muokannut okkim; 17.5.2013, 17:25. Perustelu: Älä rivitä itse, vaan anna softan hoitaa se. Lisätty kappalejaot.

                    Comment


                    • #11
                      Kun olin kirjoittanut niin yhtäkkiä jäin miettimään että monissa Autoissa saatetaan lisättä viritys
                      sarjoja millä halutaan nosta tehoa voisiko tässä esimerkiksi olla syy miksi alipainepumppu alkaa
                      päästä öljyt läpi? Itse ajelen vapaasti hengittävälle koneella jossa on sykloni öljynerotin
                      kampi kammion tuletus järjestelmässä. En sinänsä itse pidä tästä sinä on likaa liikkuvia osia että pystyisi
                      tarkistamaa että kaikki ok. Tämä järjestelmä pohjautuu esimerkiksi saman ajatus maailmaan jos muistan
                      oikein niin kuin pölyilyimuriin Dyser(sykloni ei ole mikään uusi keksintö) . Jos muistan autoni oikein niin sinä kolme kpl sykloni ja ripuen kampikaasujen tulevasta kaasumäärästä ; niin siellä on mäntä joka päästä ensimmäisen syklonin( Sykloni toimii ainosta pienellä alueella tehokkaasti” virtausnopeus”) jos virtausmäärä” paine” nouse niin mäntä liukuu 2 eli seuraava sykloni kohdalle ja aukeaa ,tässä autossa on kolme sykloni lisäksi sinä on ohitus venttiili isommalla määrälle tai jos on ongelmia. Eli kampikammion huohotus järjestelmä toiminta ei ole yksinkertaista muistelen erästä automerkkiä missä yleisin syy hinauksella talvella että öljyt tuli pihalle.(eli ongelmia kampi kammio tuletukselle)
                      Kaasuissa saata olla vettä / vesi höyryjä joista saata aiheutuu ongelmia kun on pakasta esimerkiksi -30 astetta.) Itse ajattelen asioita niin että vika on paikastalistava siten korjataan asia mutta sammalla on mietittävä mikä aiheutti ongelman( ennen kuin korjaa) koska jokin osan rikkoutuminen ja vaihtaminen ei välttämättä ratkaise että asia ei voisi uusiutua. Olen itse aina ihmettelyt Lääkärien toimintaa heiltä ei vaadita mitään takuita huolloista / korjauksista mutta auton korjaajalta vaaditaan sataprosenttista ongelman ratkaisukykyä .Mutta täytyy puolustaa lääkäreitä heillä on miljonaa kertaa vaikempi laite mille ei löydy korjausopasta.

                      Comment


                      • #12
                        A4 B7 2.0TFSI vuotaa öljyä pakosarjan päälle

                        Ainakin venakopan tiiviste näyttää märältä. Onko paha rasti vaihtaa "ensikertalaisena"? Onko näissä muuta "ominaisuutta", joka aiheuttaisi pientä öljyvuotoa pakosarjalle ja pahan hajun sisälle?

                        Alustaa ja jarruja on tullut jumpattua kyllä, mutta ei ole tähän mennessä tarvinnut koskaan moottorin tiivisteitä vaihtaa edellisistä autoista.

                        Comment

                        Working...
                        X