Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Gates Racing -jakohihna?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #31
    Voihan sitä vaihtovälin pituutta empiirisesti testakin, kunhan muistaa tarkistaa hihnan kunnon riittävän usein. Muun liittyvän oheissälän kunnon tarkistus voikin olla haasteellisempaa (laakeroinnit jne.), ilman vaihdon vaatimaa työn määrää.

    Ei tuo mikään turhake ole, muttei myöskään mikään autuaaksi tekevä asia. Okkimin mainitsemaan (ja vähän tuotteen nimenkin osoittamaan) käyttöön varmaan oikein soiva kama.

    Tästä muuten tupsahti mieleen, millaisia vaihtovälejä olette pitäneet virkeämmässä iskussa olevien koneiden kanssa? Siinä voi vakiohihna olla aika rouheassa kuosissa jo hyvissä ajoin ennen valmistajan ilmoittamaa vaihtoväliä, kun annostellaan tuplamäärä vääntöä toistuvasti ja usein.

    Comment


      #32
      Jos venttiilikoneiston kilkkeet on vakiot ja pyöriviä ei muutenkaan ole merkittävästi kevennetty, näkisin että hihnan ei pitäisi rasittua merkittävästi enempää kun vakion. Jos on jäykempää venajousta ja jyrkempää nokkaa, tarvii venttiilikoneiston pyörittely lisää voimaa ja näinollen rasittaa hihnaakin enemmän. Toisaalta jos moottorissa on pyöriviä komponentteja kevennetty, on hihnaan kohdistuvat nopeuden muutokset suurempia joten se aiheuttaa enemmän venytystä kun vakiokoneessa.

      Comment


        #33
        Itse pidän noita hiporemmejä audin kyseessä ollen varsin turhina. Reilu 15 vuotta tullut näitä merkkejä harrastettua enkä muista kertaakaan kuulleeni että olisi bensakoneesta mennyt hammashihnaa rikki, edes tukevasti pitkäksi vedetyllä vaihtovälillä. Muutama on mennyt alapyörän särkymisen seurauksena.

        Comment


          #34
          Itse tiedän ainakin kaksi biturboa josta on katkennut hihna. Syytä en tiedä miksi. Todennäköisyys että katkeaminen osuisi omalle kohdalle, on melko varmasti aika pieni, mutta sen sattuessa ei paljoa naurata.

          Jos nyt tuollainen racing-hihna on halvempi kuin marmorilta ostettu alkuperäinen, niin miksipä ei sellaista laittaisi? Tarvikkeen hintaa erikseen ostettuna en tiedä.

          RS4:ssä muistaakseni on 60 tkm vaihtoväli hihnalle, mutta siinä ei ole sen kummempia keveämpiä vauhtipyöriä taikka kireitä nokkia kuin ässässäkään. Mikä lie sitten syy tuolle lyhyemmälle vaihtovälille?

          Comment


            #35
            Onko toinen niistä mun hihna?
            Lopullinen syy ei tosiaan selvinnut. Katkeamiskohdan molemmin puolin oli hankausjälki, ihankuin olis jääny kiinni jumahtaneeseen hihnapyörään, mutta mikään hihnapyörä ei kuitenkaan ollu jumissa.
            Viimeksi muokannut amalin; 24.10.2011, 12:18.

            Comment


              #36
              Juu toinen on se.

              Comment


              • #37
                Mää oon kyl teppon kanssa samoilla linjoilla. Jos/Kun puhutaan viispyttysestä?

                Kukaan koskaan miettiny miks 5syl remmi on kaposempi ku esim nelipyttysen, vaikka vag vanha 16v?

                Comment


                  #38
                  todennäköisesti sen takia että tasasylinterisessä on venttiilejä avattavana tuplamäärä vs 5cyl samaan aikaan

                  Comment


                    #39
                    Kyllä se taitaa kuitenkin niin olla, että kaikissa yli 2-sylinterisissä avataan enemmän kuin yhden sylinterin venttiileitä yhtäaikaa. Nelipyttyisessä avaamistapahtumat on jaettu 180 asteen välien (nokalla 90 astetta), viispytyssä 144 asteen niinkuin tiedämme. Ajoituksista ja muista riippuen ovat vähän enemmän tai vähemmän päällekäin, mutta noin niinkun karkeasti.

                    Mitä tuohon jakohihnan kestävyyteen tulee. niin kutosessa on tuplamäärä nokka-akseleita ja varmaan tuplasti pidempi remmi. Sitä en tiedä miten se kokonaisuutena vaikuttaa, mutta todennäköisesti hihna rasittuu kuitenkin enemmän.

                    Comment


                    • #40
                      Kyllä Audeistakin hihnat hajoaa... myös bensakoneisista. Itselläni meni hihna 62tkm kohdalla edellisestä B7:sta (Sport edition 162kW). Eli hihna kesti puolet luvatusta vaihtovälistä. Olen myös tietoinen että useammasta on jäänyt auto merkkihuoltoon hihnan takia, kun ovat tarkastuksessa kiinnittäneet hihnan kuntoon huomiota. Eli ei ole tavatonta 60-80tkm ajetussa autossakaan.

                      Comment


                        #41
                        Joko on Gates Racing HiPo remmeistä käyttökokemuksia vaggineissa?

                        Comment


                        • #42
                          Mulla on kestäny biturbossa hyvin jo monta tuhatta kilsaa(<5).. :D Katotaan parin vuoden päästä taas, kun saa enempi metrejä alle.

                          Comment


                            #43
                            Mistä muuten hommasit sen?

                            Comment


                            • #44
                              Jenkki Ebaysta ostin. Tässä taitaa olla sama kitti.

                              Comment


                              • #45
                                Gates Racing blue jakohihna vinkuu

                                Nyt on päästy vähän tutkiin lisää tuota tehostinta ja vinkunaa. Tehostimen lekuista löyty toinen vuoto, jonka paikkauksen jälkeen ei vuotanut, kun muutaman päivän tuolla taas ajelin. Ääntä se vähän viä pitää ja varmaan vaihdan vielä pumpun.

                                Mutta nyt on isompana ongelmana tuo aiemmin kuvattu vinkuna kylmänä. Purin keulaa sen verran, että otin apulaitehihnan irti, käynnistin koneen ja totesin, että edelleen vinkuu --> ääni siis tulee jostain jakopään osista. JES!
                                Tässä on video äänestä. Onko jollain arvausta mikä tuollaista ääntä vois pitää? En millään jaksais ottaa taas tota hihnaa pois ja muita vehkeitä..
                                [ame="http://www.youtube.com/watch?v=rc2Fdmr4okI&feature=g-upl"]http://www.youtube.com/watch?v=rc2Fdmr4okI&feature=g-upl[/ame]

                                Hihnana on sininen Gates Racing hihna, voiskohan tuo alkaa pitää ääntä vaikka ekat muutama tuhat km oli hiljaa? Vai onko se joku rullista tai vesipumppu? Kaikki noi on uusia kyllä. Tai siis 6tkm sit tehdyn hihnarempan jäljiltä.

                                Comment


                                  #46
                                  Eipä tuosta osaa kyllä sanoa. Joku rulla kitisee. Minkä merkkiset osat?

                                  Aika ikävä homma, ei kait tuolla kauaa noinkaan uskalla ajaa.

                                  Comment


                                  • #47
                                    INA ja NTN "OEM" osia pitäis olla.
                                    078109479E - Timing Belt Hydraulic Tensioner OEM NTN
                                    078109243R - OEM NTN Timing Belt Tensioner Roller
                                    078109244H - OEM INA Timing Belt Idler Roller
                                    078109487A - OEM NTN Timing Belt Tensioner Lever

                                    Joku noista kait se on joo.. Ei oikein viitsis ajaa tosiaan, yleensä jotain hajoo ku tarpeeks kauan ääntelee ja tuolla ei oikein paranis mitään hajota..

                                    Comment


                                    • #48
                                      Mulla on alkanut pitämään tismalleen samanlaista ääntä pari minuuttia kylmänä
                                      ennenkuin lämpee. Vaihdettu viime talvena jakohilut ja hihnana myös sama Gatesin sininen.
                                      OEM osilla kasattu myös.Itse epäillyt kovasti hihnaa...
                                      Viimeksi muokannut Mikko P; 12.10.2012, 12:16.

                                      Comment


                                      • #49
                                        Paljonkohan sulla on tullut kilometrejä tuolla uudella hihnalla? Et varmaan oo mitään vielä availlut? Häviääkö ääni sulla, jos tyhjäkäyntiä käyttää sen pari minuuttia/vedet lämpimäks vai vaatiiko ajoo? Mulla vaatii ainakin ajoa, tyhjäkäynnillä ei hävinny ääni vaikka käytti vedet lämpimäks = >5min.

                                        Saan varmaan huomenna lukitustyökalut ja yritän ehtiä viikonlopun aikana tuota tutkimaan. Jos ei muuta ihmeellistä löydy niin vaihdan vaikka vanhan hihnan takaisin ja koitetaan vinkuuko sillä. Jos ei niin uus tavallinen hihna tilaukseen. Ja Gatesille kyselyä mistä vinkuna johtuu ja onko se ns. ominaisuus vai vika..

                                        Comment


                                        • #50
                                          Pari tuhatta. Mulla häviää ääni kun käyttää pari minuuttia tyhjäkäyntiä eli ei vaadi ajoa. En oo avannut mitään ainoastaan paljon kovia vetoja takana joten ei se ainakaan heti hajoa. Pistäpä tietoa tulemaan kun saat selvitettyä. Kiva tietää onko hihnasta ja jos on mitä Gates vastaa siihen.

                                          Comment


                                          • #51
                                            Voipi olla, että sullakin ääni pahenee ajan myötä eikä katoa niin nopeasti. Ei se mullakaan niin paha heti varmaan ollut. Toista tuhatta se ehti mulla vinkuakin ennen kuin tuli muuta vikaa ja auto "jäi huoltoon".. Laittelen päivitystä, kun saan jotain aikaan.

                                            Comment


                                            • #52
                                              Varsin mahdolista joo.Mielenkiintoinen yhteensattuma kyllä , että molemmilla on noi siniset hihnat...

                                              Comment


                                                #53
                                                Hyvä että joku muu kuin minä tekee beta-testausta ;)

                                                Kertokaahan sitten kun äänilähde löytyy.

                                                Comment


                                                • #54
                                                  No niin, vähän viivästy hommat kun Posti panttas työkaluja viikonlopun yli ja eilen illalla vasta sain ne.
                                                  Nyt sit otettiin loputkin auki keulalta ja katteltiin jotain hankausjälkiä tai muuta ihmeellistä. Ei löytyny mitään hälyttävää. Otettiin sit Racing hihna pois ja laitettiin vanha OEM hihna paikoilleen. Käytettiin autoo noin puoli minuuttia eikä kuulunu minkäänlaista vikinää! Ihan 100% varmaks en viä sano, että se hihna on syyllinen, kun joskus aiemminkin, kun auto oli seisonut muutaman päivän niin ei vikissyt heti alussa, mutta alkoi kuitenkin kohta. Ja nyt ei ollut muovisuojat ym paikoillaan. Aika varmaan kuitenkin pidän hihnaa syyllisenä.

                                                  Tilaan huomenna uuden hihnan ja laitan keulan nippuun sillä, sitten sen näkee varmasti. Laitan Gatesille kyselyä josko niille on tullut samanlaista palautetta noista hihnoista..

                                                  Comment


                                                  • #55
                                                    Sitä minäkin vähän aavistelin kun ääni kuuluu tasaisesti molemmilta puolilta.
                                                    Oliko hihna ulkoisesti ok? Ärsyttävä ominaisuus kylläkin jos ei muuta haittaa ole.

                                                    Comment


                                                    • #56
                                                      Ei hihnassa sinänsä mitään jälkiä tms kulumista näkynyt. Juu en minä ainakaan viitsi käyttöautossa tuollaista vikinää kuunnella aina, kun kylmänä käynnistää vaikkei mitään vahinkoa aiheuttaisikaan. Naapuritkin alkais varmaan valittaa jossain kohtaa. Vaikka ei ne varmaan muutenkaan tykkää aamuisin kuunnella, kun toi rummuttaa pari minuuttia 1300rpm katoksessa.. ;)

                                                      Comment


                                                      • #57
                                                        Nyt on auto taas ajossa. Eipä kuulunut enää minkäänlaista vikinää hihnasta tai sieltä alueelta. Ohjaustehostimen pumppu(toinen käytetty) taas pitää ääntä edelleen, mutta pitäköön nyt hetken aikaa. Jos sit jonkin ajan päästä taas jaksaa tuota purkaa ja ostaa ihan uuden pumpun.

                                                        Mutta hihna-case on mun osalta selvä. En tiedä mistä ääni tuli, mutta Gates Racing hihna sen aiheutti.

                                                        Comment


                                                        • #58
                                                          Itsellä oli aikoinaan se muovisuoja hangannut siihen kiristin pyörään, oli tasaisen hyrrän sorvannut irti suojasta ja siitä lähti melko mukavat saundit. Lämmetessään se muovi jousti ja ääntä ei lähtenyt.

                                                          Comment


                                                          • #59
                                                            Osu arvaus oikeaan. Lähetäpäs kyselyä sinne niin nähdään mitä vastaavat.

                                                            Comment


                                                            • #60
                                                              Itsellä oli aikoinaan se muovisuoja hangannut siihen kiristin pyörään, oli tasaisen hyrrän sorvannut irti suojasta ja siitä lähti melko mukavat saundit. Lämmetessään se muovi jousti ja ääntä ei lähtenyt.
                                                              Muovit kyllä katottiin ensimmäisenä, mutta ei ollu jälkiä.

                                                              Osu arvaus oikeaan. Lähetäpäs kyselyä sinne niin nähdään mitä vastaavat.
                                                              Laitoin postia jo toissailtana, mutta eipä ole kuulunut mitään. Kait se on niin iso talo, et menee muutama päivä että löytää oikeelle kaverille mun palaute.. ;)

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X