Otsikko kertoo ongelman. Moottori lämpenee normaalia nopeammin eli jo muutaman kilometrin matkalla. Ongelma ilmeni kun näyttöön pamahti ylikuumenemis varoitus ja mittari osoitti jonnekkin 120 asteen hujakoille. Moottorijarrutin 80 vauhista melkein pysähdyksiin ja lämmöt viisarin mukaan palasi normaaliksi.
Havaintoja, toivon että selviäisin termostaatin vaihdolla, mutta vesipumpulta tämä rupeaa tuntumaan:
-Ylävesiletku kuumenee, alavesiletku pysyy kylmänä.
-Sisälle ei tule lämmintä laisinkaan, sisäpuhallin kyllä reagoi normaalisti moottorin lämmönnousuun puhaltimien tehon kasvatuksella.
-Vag-comilla olen seuraillut ja lämmöt nousevat tasaisesti 100 asteen hujakoille tyhjäkäynnilläkin. (näissä on ilmeisesti 100 asteen termostaatti motonetin katalogin mukaan.)
-Jäähytysneste on normaalin vaaleanpunaista, öljy normaalin öljyistä.
-Kun nappaan eeberin päälle moottorilämmön ollessa normaalit 90-100 asteiset, sisälle tulee samantien kuuma hönkä ja moottorilämmöt laskevat odotetusti kymmenisen astetta.(eberin sähköpumppu laittaa nesteet kiertoon)
Kysymyksiä:
-en ole löytänyt mitään piirrosta audin jäähdytysjärjestelmän toiminnasta
-jos termostaatti on juminut kiinni, voiko havaintojen mukainen tilanne tapahtua mitenkään, vai onko vika selvästi vesipumpussa (ajettu 170tkm remmi+(pumppu toivottavasti myös) vaihdettu 120tkm kohdalla)
-vesipumppu löytynee moottorin alaosasta alavesiletkun päästä lohkosta, se pumppaa veden lohkoon ja vesi poistuu vain termostaatin kautta lohkosta pois?
-mikä sähköanturi audin termostaatista löytyy? (kuva)
http://www.worldimpex.com/assets/partimages/043720.jpg
Havaintoja, toivon että selviäisin termostaatin vaihdolla, mutta vesipumpulta tämä rupeaa tuntumaan:
-Ylävesiletku kuumenee, alavesiletku pysyy kylmänä.
-Sisälle ei tule lämmintä laisinkaan, sisäpuhallin kyllä reagoi normaalisti moottorin lämmönnousuun puhaltimien tehon kasvatuksella.
-Vag-comilla olen seuraillut ja lämmöt nousevat tasaisesti 100 asteen hujakoille tyhjäkäynnilläkin. (näissä on ilmeisesti 100 asteen termostaatti motonetin katalogin mukaan.)
-Jäähytysneste on normaalin vaaleanpunaista, öljy normaalin öljyistä.
-Kun nappaan eeberin päälle moottorilämmön ollessa normaalit 90-100 asteiset, sisälle tulee samantien kuuma hönkä ja moottorilämmöt laskevat odotetusti kymmenisen astetta.(eberin sähköpumppu laittaa nesteet kiertoon)
Kysymyksiä:
-en ole löytänyt mitään piirrosta audin jäähdytysjärjestelmän toiminnasta
-jos termostaatti on juminut kiinni, voiko havaintojen mukainen tilanne tapahtua mitenkään, vai onko vika selvästi vesipumpussa (ajettu 170tkm remmi+(pumppu toivottavasti myös) vaihdettu 120tkm kohdalla)
-vesipumppu löytynee moottorin alaosasta alavesiletkun päästä lohkosta, se pumppaa veden lohkoon ja vesi poistuu vain termostaatin kautta lohkosta pois?
-mikä sähköanturi audin termostaatista löytyy? (kuva)
http://www.worldimpex.com/assets/partimages/043720.jpg
Comment