Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

1.8T ylikuumenee mutta sisälle tulee kylmää, vesipumppu? termostaatti?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 1.8T ylikuumenee mutta sisälle tulee kylmää, vesipumppu? termostaatti?

    Otsikko kertoo ongelman. Moottori lämpenee normaalia nopeammin eli jo muutaman kilometrin matkalla. Ongelma ilmeni kun näyttöön pamahti ylikuumenemis varoitus ja mittari osoitti jonnekkin 120 asteen hujakoille. Moottorijarrutin 80 vauhista melkein pysähdyksiin ja lämmöt viisarin mukaan palasi normaaliksi.

    Havaintoja, toivon että selviäisin termostaatin vaihdolla, mutta vesipumpulta tämä rupeaa tuntumaan:
    -Ylävesiletku kuumenee, alavesiletku pysyy kylmänä.
    -Sisälle ei tule lämmintä laisinkaan, sisäpuhallin kyllä reagoi normaalisti moottorin lämmönnousuun puhaltimien tehon kasvatuksella.
    -Vag-comilla olen seuraillut ja lämmöt nousevat tasaisesti 100 asteen hujakoille tyhjäkäynnilläkin. (näissä on ilmeisesti 100 asteen termostaatti motonetin katalogin mukaan.)
    -Jäähytysneste on normaalin vaaleanpunaista, öljy normaalin öljyistä.
    -Kun nappaan eeberin päälle moottorilämmön ollessa normaalit 90-100 asteiset, sisälle tulee samantien kuuma hönkä ja moottorilämmöt laskevat odotetusti kymmenisen astetta.(eberin sähköpumppu laittaa nesteet kiertoon)

    Kysymyksiä:
    -en ole löytänyt mitään piirrosta audin jäähdytysjärjestelmän toiminnasta
    -jos termostaatti on juminut kiinni, voiko havaintojen mukainen tilanne tapahtua mitenkään, vai onko vika selvästi vesipumpussa (ajettu 170tkm remmi+(pumppu toivottavasti myös) vaihdettu 120tkm kohdalla)
    -vesipumppu löytynee moottorin alaosasta alavesiletkun päästä lohkosta, se pumppaa veden lohkoon ja vesi poistuu vain termostaatin kautta lohkosta pois?
    -mikä sähköanturi audin termostaatista löytyy? (kuva)
    http://www.worldimpex.com/assets/partimages/043720.jpg

  • #2
    Vaikuttaisi aika vahvasti vesipumpulta jossa ei siivet enää pyöri akselin mukana.

    Termostaatissa ei tietääkseni ole anturia vaan sähkölämmitys(?!), ilmeisesti moottorinohjaus voi sillä säätää termostaattia aukeamaan enemmän/nopeammin kuin normaalisti. Tästä jää vikakoodi jos ei toimi.
    Viimeksi muokannut jtyynela; 18.10.2011, 08:47. Perustelu: Lisätty selvitys termostaatista

    Comment


    • #3
      Vikakoodeja ei ole. Jakopääremontti vesipumppuineen se varmaan nyt odottaa, mutta voiko tuota pumpun toimintaa todeta mitenkään? (viimeisiä tekohengityksiä lompakolle)

      Mitäkautta se sisälämmittimen kenno ottaa nesteensä? Ylävesiletkulta? Lohkosta? Entä minne neste palautuu?

      Comment


      • #4
        Kun pumpun ottaa irti, on rikkinäisen pumpun muovipyörä selvästi halki ja pyörii akselillaan.

        Vesi menee kannen takaa kennolle ja palaa kai ylävesiputkeen.

        Comment


        • #5
          Ei nyt varsinaisesti ylikuumene mutta huomasin tänään että maantiellä lämpömittari näytti viisarin verran yli 90 astetta. Tähän asti näyttänyt aina tiukasti tasan 90 astetta. Viikko sitten vaihdettu alkuperäinen termostaatti ja J-plugi. Lämmintä kyllä tuli sisälle niin kuin kuuluukin. Tunnin verran sitten auto seisoi ja kun matkaa lähti jatkamaan niin taas nökötti viisari koko matkan tasan 90 asteessa. Vikakoodeja ei ollut. Jokin hetkellinen sähkövika vai voiko vesipumppu ilmoittaa tuolla tavalla että alkaa luistaa akselilla?

          Comment


          • #6
            Voihan siellä olla mittariston lämpöanturi hajalla. VCDS:llä vertaa moottorin ja mittariston lämpöarvoja, niin näkee onko anturi sökö.

            Comment


            • #7
              Olikos tuo moottorin ja mittariston lämpötieto samalla anturilla (G62)? BEX kyseessä siis.

              Comment


              • #8
                Samassa "mötikässä" kaksi erillistä piiriä sisällä eli mittaristo saa eri tiedon kuin moottorin ohjaus ja voivat olla toisistaan riippumatta hajalla.
                G2 lämpömittarin anturi ja G62 Eculle

                Comment


                • #9
                  B5 teki myös joskus mulla samaa. Mittaristo sai vain virheellistä tietoa.

                  Comment


                  • #10
                    Puolan pojilta tilasin uuden anturin näin aluksi vaikka tänään on pelannut ihan normaalisti. Ainakin väittivät että 17€ hintainen on originelli kun sähköpostilla kysyin, saas nähdä :D

                    Comment

                    Working...
                    X