Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

typ89 80 vetonivelen purku

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • typ89 80 vetonivelen purku

    Elikkäs tällaista asiaa, ulompi vetonivel pashana, alla kuvia havainnollistamaan asiaa.

    http://makkeli.kuvat.fi/kuvat/Audi%2080%20vetonivel/

    Pulmana on miten irroittaa vetoakselin päästä tuo kuudella hahlolla oleva mötikkä.

    Autohan on siis Audi 80, 1.6 vm-90..

    #2
    Ulosvetäjällä, siellä on sisällä jousirengas joka pitää sitä mötikkää paikoillaan.

    Comment


    • #3
      Pitäs lähtee kyllä ihan vasaralla napauttamalla. Jos ei lähde eikä ole ulosvetäjää, niin rälläkällä viilto.

      Comment


      • #4
        Yhden neuvon sain myös, että pihteillä kiinni akselista, painaa pihtejä koneeseen päin ja vasaralla naputtaa ulospäin ettei sisempi nivel mene rikki tässä urakassa.. pitääpäs huomenna kokeilla valoisaan aikaan kun auto sattuu olemaan parkkipaikalla taivasalla =D Tai sitten suosiolla mittailla, että minkäkokoiselle ulosvetäjälle on tarvetta ettei vahingossakaan säre mitään..

        Comment


          #5
          Voihan se lähteä naputtelemallakin, kunhan saat pidettyä akselista vastaan jottei lähde sisäpäästä irti.

          Comment


            #6
            Jos mahdollista niin anna sille pillillä tai jollain toholla lämpöä.

            Comment


            • #7
              no niin nyt on ulompi vetonivel purettu ja uus paikallaan, loppujen lopuks melko kivuttomasti meni (kiitos ulosvetäjän)..

              seuraavana olis raidetangon irrotus ja vaihto vänkärin puolelta.. antakaas neuvoja miten raidetangon pään saa helpoiten irti renkaan puolelta? ja pitääkö jotain purkaa edestä jotta saa raidetangon irti keskeltä (ottaa ohjaukseen kiinni)...?

              Comment


              • #8
                Ulosvetäjällä saa sen pään irti. Eiköhän se sisäpää ole irroitettavissa ilma purkamisia kunhan sen vaan saa sopivaan kohtaan.

                Comment


                • #9
                  elikkäs käännellä rattia ja löytää sopiva kohta jossa on tilaa jotta saa tangon sisäpään irti? molemmat raidetangothan on sisäpäästä kiinni samassa lattaraudassa jossa kaksi pulttia hitsattu kiinni molemmille tangoille.. Vai pitääkö pää saada ensin irti jotta saa tilaa sisäpäähän?

                  Comment


                    #10
                    Ulkopää tosiaan siihen tarkoitetulla ulosvetäjällä, löytyy autotarvikeliikkeistä 10-20e hintaan. Sisäpäät lähtee parhaiten siten, että apparin puolen rengas irti, auto pukille ja ohjaus tappiin oikealle. Sitten akku pois, akun alta se alumiininen lätkä pois ja sieltä aukosta sekä pyöränkotelon aukosta pääsee operoimaan raidetangon sisäpäät pois. Jos on oikein kiinnitetty, niin muistaakseni eivät tule muuten kuin irrottamalla se peltihäkkyrä hammastangosta. Ruuveissa jotka kiinnittävät peltihäkkyrän, on mutterit alapuolella, mutta hammastangossa on itsessään myös kierre. Eli kun mutterit on otettu alapuolelta pois, pitää ruuvit vielä irrottaa ruuvaamalla yläkautta.

                    Comment


                    • #11
                      Ulkopää tosiaan siihen tarkoitetulla ulosvetäjällä, löytyy autotarvikeliikkeistä 10-20e hintaan.
                      Tai tavallisella 2-jalkaisella ulosvetäjällä.

                      Comment


                      • #12
                        No niin, nyt on saatu purettua. Ei saanu ulosvetäjällä pois, mutta lekalla muutama isku tukisilmukkaan niin raidetangon pää pomppas irti =D

                        Sisäpään irrotusta varten otin tosiaan renkaan irti apparin puolelta ja pukkien päälle, ratti käännettiin tappiin asti ja sitte tosiaan se peltihäkkyrä irti jotta sai sisäpään irti (mahtu yllättävän hyvin ilman akun irrotusta).

                        Mielenkiinnolla ootan uuden raidetangon kiinnilaittoa kun pitää tosiaan se peltihäkkyrä laittaa takas kiinni pulteilla ja muttereilla että miten tilaa riittää siihen =D

                        Comment


                        • #13
                          No niin, taas paukahti vetonivel vänkärin puolelta, voisko vika olla mahdollisesti siinä että vetoakseli kiero jonka takia särki saman vetonivelen minkä aiemminkin? Vai olisiko samassa rytäkässä mennyt sisempi vetonivel niin huonoon kuntoon että särki ulomman? Tai sitten asentajassa vika =D Alla pikkasen tarinaa minkä johdosta alunperin tämä vika on lähtenyt liikkeelle.

                          Auto sai melko pahan iskun pohjaan syksyllä ajossa (joltakin tippunut kuormasta kattopellin palanen tielle jonka päältä pimeässä ajoin 100km/h, ei vaan yksinkertasesti nähny sitä tiellä :/ ), pellin palanen kolahti pahasti pohjaan ja tämän jälkeen tuntui tärinänä ajossa ja vetonivel sanoi sopimuksen irti parkkiin päästyä... Tämän johdosta uusin ulomman vetonivelen vänkärin puolelle sekä raidetangon.

                          Nyt on joka tapauksessa romikselta hommattu käytetty vetoakseli jossa molemmissa päissä kunnossa olevat nivelet. Ei muuta kuin vaseliinit ja uudet suojakumit noihin niveliin ja lyödä paikalleen aja toivotaan että oli siinä.

                          Vika/korjausehdotuksia otetaan vastaan mitä kannattais huomioida vielä tuon lisäksi jottei käy taas vähän ajan päästä sama homma =D
                          Viimeksi muokannut Makkke; 29.2.2012, 10:44. Perustelu: laajennettu asiaa..

                          Comment


                          • #14
                            Apua kaivattais, on niin huono tuo muisti ettei muista millä tavalla sain ulosvetäjällä pois viimeksi, akseli oli kylläkin sisäpäässä tuolloin kiinni, nyt on irrallinen akseli kyseessä =D

                            Mikä on helpoin/yksinkertaisin tapa irroittaa ulompi vetonivel irrallisesta vetoakselista? Yritin ulosvetäjällä vetää pois, ei onnistunu ja yritin lyödä niveleen mutta ei, ehdotuksia otetaan vastaan..

                            Comment


                            • #15
                              Napapultilla. Eli kierrät tarpeeksi syvälle pultin, niin nivel irtoaa.

                              Vai onko kyse tuosta 80 nivelestä ? Kyllä se napakalla iskulla lähtee kummastakin.

                              Comment


                              • #16
                                kyllä, kyse nimenomaan tuosta 80 nivelestä, lähteekö siitä myös napapulttia kiertämällä? jos ei sillä niin pitää kokeilla jos sen sais iskemällä irti, pitää vaan ruuvipenkkiin laittaa kiinni..

                                Comment


                                • #17
                                  Kyllä lähtee.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Laakerin kasaus

                                    Kyseessä siis Audi 80, 1.8 s -87. Hei, miten olette saanut vetonivelen laakerin kasattua paikalleen? Itselläni on nyt palasina ja vetonivel autossa kiinni. Koetin tuota laakeripesän uloimmaista kehää saada takaisin paikalleen, eikä se mene kuin yhdessä asennossa laakeripesään. Siinä asennossa ei sitten kuitenkaan nuo laakerikuulien pesät osu renkaassa olevien aukkojen kohdalle enkä ainakaan vielä ole yrittänyt sitä väkipakolla runnoa. Monta tuntia olen tuon kanssa jo ährännyt, nyt vaihtoehtona joko koettaa voimalla laittaa tai sitten yrittää purkaa nivel pois autosta. Onko tuo siis oikeasti vain yhdessä asennossa paikalleen laitettavissa, vai onkohan tuossa vain vanhuuden oireita? Tässä kuva havainnollistamassa asiaa: http://wonderer.kuvat.fi/kuvat/Kadon...A4/laakeri.jpg

                                    Jarrusatulan purin pois, mutta lähteekö tuo nivel irti ihan avaamalla tuo pyörännavan pultti ja lyömällä nivel sisään? Kun ei löydy räjäytyskuvaa tuosta...
                                    Vaihtoehtona tietenkin uuden nivelen osto myös.
                                    Viimeksi muokannut wonderer; 13.7.2012, 15:27.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Itse itselleni vastaten... Laakeripesä sökönä ja uusi nivel nyt paikoillaan. Irtosi siis tosi helposti keskimutterin löysäämällä. Nyt koetan saada sitä akselille kiinni. Alapallonivel irti. Muutoin ripustukset kiinni. Muutettu, kun olin tyhmä :( Edit, tietenkin nivel ensin boorille ja sitten vasta pyörän napaan....
                                      Viimeksi muokannut wonderer; 14.7.2012, 14:29.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Helpostihan tuo meni paikoilleen, vielä piti vähän säätää kulmauksia ja tuli siis tehtyä tuo vetonivelen vaihto, jarruletkun uusiminen ja alapallonivelen vaihto.

                                        Comment


                                        • #21
                                          B4:n vetonivel paukahti kokonaan ja vetoakseli pyörii tyhjää. Pitkään tuo nivel kestikin. Kannattaako alkaa etsimään kokonaista ehjää vetoakselia, eli onkohan sieltä akselin päästä boorit menneet vai selviäisinkö pelkällä vetonivelen vaihdolla?

                                          Comment


                                          • #22
                                            Nivelestä ne yleensä menee. Mutta purkaahan se pitää joka tapauksessa nii katsomalla selviää.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Ulomman vetonivelen kuulapesä oli halki ja osat irrallaan suojakumin sisällä.
                                              Lähti hyvin vanha nivel ilman alapallon irroitusta ja samoiten uuden nivelen sai ujutettua paikoilleen.

                                              Comment

                                              Working...
                                              X