Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

s2 jarrupoljin täristää

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • s2 jarrupoljin täristää

    jarrupoljin täristää kun sitä painaa kevyesti kovempaa painaessa tärinä lakkaa,jarrupaineakku on uusittu sekä tehostimen pumppu.Tärinä lakkaa kun jarrupoljinta painaa kovaa ja samalla kääntelee renkaita edes takas mutta kun polkimen painaa pohjaan ja nostaa hieman niin kuuluu suhinaa ja poljin alkaa taas täristä .Hyvistä ideoista jo etukäteen kiitos.
    Mika.

    #2
    Miullakin tärisee poljin kylmänä käynnistyksen jälkeen myös kesällä. Loppuu tosin nopeasti. Aina ollut tuon auton omistussuhteen ajan. Ominaisuusko? Takaiskuvena kakassa? Aiemminkin ollut juttua:http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...st%C3%A4%C3%A4
    Viimeksi muokannut RS2; 16.10.2011, 17:40.

    Comment


    • #3
      Itsellä täristi ainakin tuolla tavoin, kun oli toisen männän palautusjousi poikki. Pumpussa on myös takaiskut. Ne kannattaa putsata samalla, jos käy jousia tarkastamaan/vaihtamaan.

      Comment


        #4
        Mikäs siinä sitten oli vikana mika? Itsellä nyt aivan samat oireet ja "pommi" on vaihdettu jo eikä auttanut.

        Comment


          #5
          Jarrumäntä jumittaa?

          Comment


            #6
            Täällä myös sama vika UrS4:sessa. Poljin tärisee ja punainen kolmio vilkkuu. Vaihdettu jo bommi ja pumppu, ei vaikutusta. Seuraavaksi lähtee jarrupääsylinteri vaihtoon.
            Ovat vain niin s**tanan kalliita uutena, saiskohan niihin korjaus-sarjaa?

            Comment


            • #7
              Vika on tehostus puolella. Ei itse jarruhydrauliikassa.
              Onko pommi ja pumppu vaihdettu uuteen vai käytettyyn osaan ? Alkoiko heti osien vaihdon jälkeen ?

              Comment


                #8
                Nimimerkki Ugemilla oli sama ongelma, tuossa ylhäällä mainitussa viestiketjussa -> http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...&postcount=343

                Hänellä ongelma poistui pääsylinterin vaihdon jälkeen, joten ajattelin koittaa samaa.

                Comment


                • #9
                  Itselläni aikanaan auttoi pääsylkän vaihto. Sitä ennen vaihtui pommi, pumppu ja takajarrut, joista toinen jumitteli. Kaikki nuo käsittääkseni voivat asiaan vaikuttaa.

                  Olinpas hidas :D

                  Comment


                    #10
                    Mulle kävi muuten sama moka kuin sulle, unohdin ne saateri lukkopihdit sinne tehostinsäiliön letkuun kun vaihdoin bommia. Sama lauduttajanputken letku poksahti irti=) kyllä otti päähän..

                    Comment


                    • #11
                      Itselläni aikanaan auttoi pääsylkän vaihto.
                      Vaihdoitko samalla tehostimen ?

                      Comment


                        #12
                        Eikös hydraulipumppu hoida näissä tehostimen virkaa?? vai olenko ymmärtänyt jotain väärin..

                        Comment


                        • #13
                          Pumppu tekee paineen jarrutehostimelle.

                          Comment


                            #14
                            onko tämä jarrutehostin sitten integroitu pääsylinteriin, vai missä se sijaitsee? osanumeroa?

                            edit: Löysinkin sen jo ETKA'sta. Sijaitsee ilmeisesti kojalaudan puolella, pääsylkyn takana.

                            Comment


                            • #15
                              Erillisiä ovat ja sijaitsee ihan konehuoneen puolella.

                              Comment


                                #16
                                Niin erillisiähän ne näyttää olevan, pultattuna vaan kiinni toisiinsa. Tehostimen kiinnitysmutterit taitavat vaan olla kabiinin puolella. Onkohan kuinka vaikea homma vaihtaa tuo tehostin?

                                Pitääkin ruveta etsimään tuollaista käytettyä, uuden hinta näytti olevan yli 700€. Osanumero tehostimelle on muuten: 441612101B

                                Comment


                                • #17
                                  Onko oikeat öljyt järjestelmässä ? Voishan sitä kokeilla huuhdella vielä ennenkuin alkaa osia vaihtelemaan.

                                  Oliko pommi ja pumppu uusia vai käytettyjä ? Ei mitään vaikutusta tärinään edes hetkeksi ?

                                  Comment


                                    #18
                                    Järjestelmässä on uudet "vihreät kullat". Pumppu on kyllä käytetty, mutta vuodelta 2005 ja otettu irti toimivasta järjestelmästä. BOM'mi myös muutaman vuoden vanha ja purettu täysin toimivana (25 painallusta kestää).
                                    Ainostaan BOM'min vaihdolla oli merkitystä. Polkimeen tulevan pumpun painetykytys vaimeni merkittävästi, mutta tuntuu silti.
                                    Eli oireina on edelleen tykytys polkimessa ja vaimea ilmasuhina kojelaudan sisältä kun painaa poljinta pohjaan.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Kannattaa myös tarkistaa/puhdistaa pommille lähtevän paineletkun banjopultin sihti.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Voiskohan olla vastaava ongelma, kun mulla oli. Tehostimen toinen männäntiiviste vuoti ja laski paineen väärään väliin. Kuvan vasen tiiviste laski läpi.
                                        Attached Files

                                        Comment


                                        • #21
                                          Tärisyttikö tämä tiivisteen hajoaminen poljinta ?

                                          Comment


                                          • #22
                                            Minä siis vaihdoin koko paketin, mikä kerralla irti lähti, eli en erottanut tehostinta ja pääsylkkää. Sielläkin oletettavasti vuoti toinen tiiviste paineen väärälle puolen ja minunkin oireisiin kuului tuo suhina. Tärinään aina auttoi, kun piti poljinta käynnissä ollessa tarpeeksi pitkään pohjassa. Tämä palautti paineet ainakin hetkeksi.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Ei nyt suoranaisesti tärisyttänyt, mutta tuolta tarkempi selonteko oireesta jonka vuoto aiheutti ja jota tuli ihmeteltyä pitemmän aikaa:
                                              http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...ht=jarrupoljin

                                              Comment


                                              • #24
                                                Jarrutehostusjärjestelmähän on perin yksinkertainen, pumppu, painevaraaja ylipaineventtiilillä (pommi) ja tehostinsylinteri. Jos poljin täristää niin vika voi olla missä vaan noista kolmesta.

                                                1. Viallinen pumppu.
                                                -Pumpun yksisuuntaventtiili (takaisku) jumissa, pumppu pumppaa iskun verran jonka jälkeen imee sen takaisin.
                                                -Pumpun männässä ongelma, jousi poikki, kiinnileikkauma, yms.
                                                -Ohjaustehostimessa ongelmia, jarrupumppu ei saa öljyä jos ei ohjaustehostuspuoli tuplapumpussa toimi.
                                                2. Pommi.
                                                -Kalvo rikki ja se on täynnä öljyä.
                                                -Kalvo ehjä mutta kaikki typpi päässyt toiselta puolen pois, ihan kaikki. Tämän pitäisi varoittaa pikkuhiljaa etukäteen kun ei tapahdu hetkessä. Vähitellen alkaa jarruhälyvalo palamaan mittaristossa jos joutuu painelee jarrua liikenteessä enemmän.
                                                -Paineventtiili juminut auki asentoon. Pommissa on paineventtiili mikä määrittää järjestelmän paineen, kun paine saavutetaan niin se päästää ylimääräisen öljyn takaisin säiliöön.
                                                3. Tehostinsylinteri. Ohivuoto viallisen tiivisteen takia. Vuotaa koko ajan takaisin säiliöön, vaikka sen pitäisi olla suht tiivis kun polkimeen ei paineta. Pumpun tuotto on todella pieni, ei tarvitse iso vuoto olla että painetta ei järjestelmään kerry. Jos vuoto ei ole vielä massiivinen, niin voi olla tilanne että vikavalo pysyy poissa, mutta paine on silti niin pieni että pommi ei täyty.

                                                Miten sitten vikaa haetaan, perus autotallityökaluilla pystyy ihan kohtuullisesti.
                                                Tehostinsylinterin ohivuoto. Pumppaa kaikki mahdollinen paine pois jarruhydrauliikasta. Ota irti paluuletku tehostinsylinteriltä, tulppaa siitä lähtenyt letku ja laita uusi letku sylinteriin. Toinen irtoletkun pää läpinäkyvään pulloon ja moottori käyntiin. Mikäli öljyä tulee enemmän kuin tippoina niin alkaa olemaan ongelmia kun ei paineta jarrua.
                                                Pommin paineventtiilin vuoto. Pumppaa kaikki mahdollinen paine pois jarruhydrauliikasta. Ota irti paluuletku tehostinsylinteriltä, tulppaa siitä lähtenyt letku ja laita uusi letku pommiin. Toinen irtoletkun pää läpinäkyvään pulloon ja moottori käyntiin. Tyhjäkäynnillä pitäisi kestää helposti minuutti ennenkuin öljyä alkaa tulemaan. Mikäli sitä tulee heti niin silloin paineventtiili on rikki tai painevaraajan kalvo on rikki. Jos siinä kestää yli 10sekunttia niin silloin painevaraajan esitäyttö on ongelma.
                                                Pumpun vianhaku sitten vaatisi painemittaria, sitä varmasti harvemmalta löytyy. Sopiva asennuspaikka kyllä on kun ottaa alkuperäisen varoitusvalon painekytkimen irti. Mutta mikäli edelliset testit paljastavat että pommi eikä tehostinsylinteri vuoda öljyä läpi, silloin vika on pumpussa eikä sen diagnosointiin välttämättä tarvitse ryhtyä.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Lisätään viel tuohon vikaan että kylmänä ku lähtee ajeleen nii hetken aikaa ohjaustehostus ei toimi oikealle. Vasemmalle tehostaa niinku pitääkin voiko tuossa olla joku syy jarru vikaan? Kun kone ja muut lämpeee niii tehostus toimii normaalisti.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Olen piakkoin vaihtamassa tuota jarrutehostinta UrS4:seen ja tekisi mieli vaihtaa/korjata myös itse jarrupääsylinteri.
                                                    Siihen ei kuitenkaan taida saada korjaussarjaa, vaikka kuinka etsin netistä. Ilmeisesti uuden hankinta on ainut vaihtoehto, silläkin hintaa ATE-merkkisenä mukavat yli 200€.

                                                    Katselin, että jarrupääsylinterin halkaisija näissä on 25.4mm, joka on sama kuin vanhoissa Typ44 100/200:sissa. Niihin sais kyllä korjaussarjaa ja halvalla. Oliskohan sopivuus sinnepäinkään ja pystyykö tuota Urssin pääsylinteriä ylipäätänsä edes purkamaan?

                                                    Comment

                                                    Working...
                                                    X