Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi A6 C5 2.4 V6 -00 Multitronic Vika?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi A6 C5 2.4 V6 -00 Multitronic Vika?

    Alotetaan sillä että tästä tulee nyt meikäläisen ensimmäinen threadi ja toivottavasti löydän täältä jotain apua ja ammattilaisten neuvoja.

    Elikkäs kyseinen audi oirelee seuraavasti:

    Lähtee käyntiin kun auto on kylmä
    Ja lähtee käyntiin myös kun auto on kuuma, mutta ku lämmöt on siltä väliltä niin ei lähde käyntiin. En sit tiedä siitä että johtuuko noi lämmöt moottorista vai laatikon öljyistä. Vai mistä se johtuu.

    Oon tehny seuraavia havaintoja kun auto on siinä "tilassa" että se lähtee käyntiin niin mittaristossa oleva näyttö näyttää aina joka pykälässä valkosen laatikon. Mutta kun auto on siinä "tilassa" että se ei lähde käyntiin niin valkonen laatikko näkyy vain R ja D asenossa. Vaikka keppi olisikin P asennossa ei sitä valkosta laatikkoa näy. Eli jokin jossain luulee että vaihde on päällä vaikka keppi olisikin P asennossa.

    Auto on käytetty vikamittaukses ja viaks on ilmenny multitronicin ohjuri, mutta ite mietin että jonku eston se lyö päälle ku ei anna auton käynnistyä. Voiskohan tota jollain tapaa ohittaa jotenki.

    Ja vielä että kun auto lähtee käyntiin niin sitten sillä voi kyllä ajaa siihen asti kun sen sitten sammuuttaa, sit pitää taas oottaa että auto jäähtyy.
    Vielä ei oo tullu kokeiltua jos auton laittaa lohkolämppäriin ja antaa lämmetä että lähteekö se silloin käyntiin.

    Oon lukenu kaikki multitronic threadit mitä vaan löysin täältä mutta ei oikeen apua löytyny niist.

    Nyt jos jollain on jotain kokemusta tai mahdollisesti jotain ideoita mitä kannattais kokeilla niin tänne vaan.

    Kiitos jo etukäteen.
    454456459

    #2
    Laatikko on ilmoittanut ohjainlaitteen olevan viallinen ja siitä on hyvä lähteä. Laatikko todella voi estää auton käynnistämisen jos ajoaluetunnistin ei tiedä missä asennossa vaihdekeppi on ja tätä turvaominaisuutta on aika vaikea, jos kohta mahdoton, ohittaa.

    Comment


      #3
      Hyvä arvaus on, että vaihteiston ohjainlaite on viallinen ja se uusimalla/korjaamalla vika korjaantuu.

      Comment


      • #4
        Laatikon ohjaimia korjatessa, yhtenä eteen tulleena vikana on ollut juurikin tämä että laatikko ei tiedä mikä vaihde on päällä.

        Eli vika voi juurikin johtua ohjainlaitteesta...

        Comment


        • #5
          Onko ohjurissa sitten joku lämpötila anturi vai tunnistaako ohjuri lämmt jostain muualta. Ihmetyttää tuo että miten auton lämpö voi vaikuttaa. :O

          Comment


          • #6
            Lämpötilan vaihtelu vain vaikuttaa ohjaimen toimintaan tuomalla esiin vian, ei sielllä sen kummempaa tunnistinta lämpötilalle ole, joka vaikuttaisi auton toimintaan.

            Comment


            • #7
              Kyllähän siellä lämpötiloja mitataan vähintäänkin öljystä. Öljynvaihtokin tehdään niin että oikea öljypinta määräytyy tietyssä lämpötilassa, jota seurataan VAG-COM : lla.

              Ja ennenkuin öljy on toimintalämmöissä niin vaikuttanee myös laatikon ohjaukseen.

              Comment


              • #8
                Ok. No vissiin joutaa lähettää sitten toi ohjuri sercapille. 400€ maksais korjaus. ja sitten kokeilla että mites se auto sit käyttäytyy.

                Kiitos avusta.

                Comment


                • #9
                  Alkuperäinen kirjoittaja jannekk Näytä viesti
                  Laatikko on ilmoittanut ohjainlaitteen olevan viallinen ja siitä on hyvä lähteä. Laatikko todella voi estää auton käynnistämisen jos ajoaluetunnistin ei tiedä missä asennossa vaihdekeppi on ja tätä turvaominaisuutta on aika vaikea, jos kohta mahdoton, ohittaa.
                  Ei tuota mahdotonta ole ohittaa. Vaihteiston älyboksi ohjaa relettä mikä liittyy käynnistykseen. Poistaa releen pelistä niin käynnistyy. Tosin käynnistyy sitte ihan missä tikun asennossa vaan, myös D ja R asennoissa. Kai tuossa releessä on jujuna, että ei pääsis käymään niin, että käynnistäessä auto lähtis liikkeelle (siis jos nyt joku sattuu tuollaista muussa tikun asennossa käynnistämään kuin P). Onhan tuo 5v toiminut ohituksella. Ajoon tuo rele ei vaikuta. Juurikin tuon älyboksin vaihtaminen vaihteiston päähän on hinnakasta hommaa. Olikos tuossa vanhan 1-tien varressa RAM-auto (Röyhkiö tjsp.). Se älyboksi maksoi marmorilla 1350e (keväällä 2008) ja Münchenin vastaavalta tiskiltä ~800e. Vaihto olis ollut nopea ja ihan kohtuuhintainen. Uuden sopeutuksen tarvii jos tuon vaihtaa. Noh, menin halvemmalla ja otin releen pois pelistä.

                  Alkaa tässä tuntua, että otsikon mukaisesta autosta (vm2001, 255tkm) alkaa multi laukeamaan jollain tavalla. Tiedä vielä miten, mutta oireina on pieni jatkuva nylpytys kun ajaa. Voisi luulla, että tiessä on jotain epätasaisuutta, mutta olen parillakin muulla autolla samaa matkaa ajanut ja eivät ne nylpytä samalla tavalla. Tänään sitten tuli uusia yllätyksiä. Moottoritiellä D-asennossa vakkarilla rohkeeta 100km/h niin yht´äkkiä kierrokset hyppää jonnekin 6000 tietämille. no vakkari pois ja kaasun hölläys niin rauhoittui. Nopeus putosi jonkin verran mutta edelleen mentiin eteenpäin ihan maantienopeutta. Seurasin tilannetta ja vaikutti ok. No vakkari taas päälle. Homma uusiutui ja toimin samoin. Ajelin vähän pidemmän matkaa ilman vakkaria ja kun ei mitään oireita ollut niin laitoin taas uudelleen päälle ja nyt pääsin perille. Mikähän tuon yllättävän luistamisen syy oli? Onko kytkin loppu, luistaako ketju ja laipat vai katosiko öljynpaineet vaihteistosta? Kojetaulussa ei pala mitään erikoista ja vaihteiston D on "umpilaatikossa" eli käyttöoppaan mukaan vaihteisto toimii normaalisti. Eikös ne pelkät "reunukset" kirjaimen ympärillä tarkoita, että ollaan jossain safe moodissa ja voi nilkuttaa marmorille?

                  Comment


                  • #10
                    A4 multissa vastaavanlainen pulma

                    Mikä on tämä rele, jonka poistamalla auto starttaa missä kepin asennossa tahansa ja mitä muita toimintoja tähän releeseen kuuluu?

                    Comment


                    • #11
                      En nyt muista mikä rele mutta kytkentäkaavion mukaan sillä ei ollut muuta toimintoa kuin tämä saako käynnistää vai ei. Sisältökin oli sellainen. Aikanaan ongelmana oli sellainen, että lämpimänä ei osannut tulkita onko vaihde P/N. D/R asennossa näytti valitun asennon symbolin. Rele esti käynnistämisen. Otin sen pois pelistä ja päästiin eteenpäin. 2014 loppukesästä multitronicin ohjainyksikön korjaus kun ajaminen alkoi olla hyvin hankalaa. Pitkään on toiminut ja vaihdekepin asento on autolla tiedossa.

                      Nykyiset ongelmat liittyy tuohon nypytykseen. <2000 kierroksen tuntuu selvästi ja mitä hitaampaa ja pienemmillä kierroksilla niin melkein pahin. Jos manuaalivaihdolla pitää kierrokset >2000 niin ei nypytä oikeastaan yhtään. Onkohan tuossa ohjainyksikön korjaus romahtamassa vai oikeasti jotain mekaanista vikaa? 300tkm on tasan täynnä. Mahtaako tuota mekaanista kulumista muuten saada selväksi kuin irrottamalla laatikko?

                      Mukava laatikko mutta nämä viat on tuskaisia. Nykyään maksaa tuo ohjainyksikkö ihan saksan tiskilläkin 1500e luokkaa. Jostain ne konsernin kiisselihuijausrahat ja sakot on saatava.

                      Comment

                      Working...
                      X