Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

KV-koneen ohjauspaineen säädin -kyssäri

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • KV-koneen ohjauspaineen säädin -kyssäri

    Eli keissi on seuraava: Motti päätti taas kerran alkaa käydä tyhjäkäyntiä ainoastaan 500 rpm, ja käynti kuullosti imuvuotomaisen röpöttävältä. Vian syyksi paikallistui "warm up -valve"(eli siis ohjauspaineen säädin) joka piti omituista suhinaa. Alipaineletku joka tohon imusarjasta yhdistyy ei vuoda, vaan suhina kuuluu mötikän "sisältä". Alipaineletkun ku tulppasin ni tyhjäkäynti on taas normaali röpeltämätön n.800 rpm ja auto tuntuu käyvän muutenki normaalisti.

    Eli sit se kyssäri: Uskaltaako tolla ajella se alipaineletku tulpattuna hetken aikaa, ja käykö tota palikkaa korjata jotenki, vai meneekö uuden ostamiseksi?

    Mikäli nyt olen oikein ton toiminnan ymmärtäny ni se alipainejutska jotenki muuttaa paineita kuorman muuttuessa, persdynolla eroa ei kyl huomannu ku letku tulpattuna kokeilin.

  • #2
    Alkuperäinen kirjoittaja Kenda Näytä viesti
    Uskaltaako tolla ajella se alipaineletku tulpattuna hetken aikaa.
    Kyllä.

    Alkuperäinen kirjoittaja Kenda Näytä viesti
    ...ja käykö tota palikkaa korjata jotenki.
    Ei.

    Alkuperäinen kirjoittaja Kenda Näytä viesti
    ...vai meneekö uuden ostamiseksi?
    Ei.

    Kaikissa K-Jeteissä ei edes ole sitä alipainekalvoa. Esim. vapaasti hengittävän Volvon K-Jetistä ei taida alipainekalvoa löytyä.
    Meillä on neljästä Audista kolmessa kalvo puhki ja letku tulpattu. Seossäätö kannattaa tarkistaa jossain kohti. Meniköhän se nyt vähän rikkaammalle, kun kalvo on pois pelistä. Ainakin se ohjauspaineensäädin nyt luulee, että kaasuläpät on auki. Olikos se nyt sitten ohjauspainetta vai mitä painetta, jonka suhdetta imusarjan alipaineeseen pidetään tuon kalvon avulla samana. Eli kun kaasuläpät avataan, imusarjassa alipaine laskee, niin ohjauspaine(?) nousee samassa suhteessa.

    Comment


    • #3
      Uutta osaa et saa Suomesta kovin halvalla. Lähtöhinta Laakkoselta kysyttynä oli muutama vuosi sitten yli 500e kun omaani tarvitsin.

      Ostin sitten ehjän käytetyn. Niitäkin jopa löytyy.

      Comment


      • #4
        Et tarvitse uutta osaa välttämättä kuten aiemmin todettiin. Seos tosiaan rikastuu ja ohjauspaine laskee ja määränjakajan mäntä pääsee helpommin nousemaan, hoitaa myös "kiihdytyspumpun" roolia, kun alipaine imusarjassa häviää kun läpät aukeaa niin seos rikastuu-kiihdytysrikastus.
        Joku jetronic-säätäjä voi korjata ohjauspaineen oikeaksi ilman alipainetta, tällöin kylmäkäynnistysominaisuudet säilyvät, nykyisellään saattaa kylmäkäynnistyksessä saada liikaa ja käynti on ontuvaa aluksi.

        Comment


        • #5
          Eli kun kaasuläpät avataan, imusarjassa alipaine laskee, niin ohjauspaine(?) nousee samassa suhteessa.
          Ei, vaan tarkotus on alentaa ohjauspainetta kun kaasuläppä on täysin auki jollonka vessanpytynkansi pääsee nouseen ylemmäs ja tällä tavalla rikastaan seosta. Kun taas ajetaan pintakaasulla ja imusarjassa on suuri alipaine ni alipaine vetää kalvon kiinni kuristaen bensan virtausta säätimes jollonka ohjauspaine nousee, olettaen siis että moottori on täysin lämmennyt.

          Comment


          • #6
            Ok. Jäänyt vain mieleen, että muutos tapahtuu samassa suhteessa alipaineeseen. Kysymysmerkki olikin siitä syystä, kun en enää muistanut, mikä nousi ja mikä laski. Sen huomasin kyllä jo kirjoittaessa, että joku siinä tökkäsi. Siitä syystä kysymysmerkkikin. No, onneksi korjasitte virheen. :)

            Ja täsmennetään se "ei" uuden osan hankkimisesta, niin tarkoitin juuri osan suolaista hintaa uutena. Aivan posketon hinta sellaisesta pienestä palikasta, joka jo näin varhain antautuu.

            Comment


            • #7
              Omaan lötköön aikoinaan mettästin kans just kyseistä säädintä. Ei tahtonu löytyä ehjää. Lopuks sit ostin koko moottorin varaosiks.

              Kulutus on jonkin verran korkeempi ku ajelee se letku irti ja tulpattuna koska paine ei sillon pääse nouseen oikeeseen arvoon.

              Comment


              • #8
                Mutta mikä on lopputulos, kun kalvon pettäessä ja seoksen rikastuessa säädetäänkin määränjakajasta joutokäynti-Co taas kohdilleen. Tai K-Jetissä vaikutushan on koko kierrosalueella, mutta kuinka paljon käytännässä yläkierroksilla, en tiedä.
                Niin paljonko se kulutus sitten käytännössä nousee, jos kone on kuitenkin säädetty ohjearvoihinsa joutokäynnillä.
                Aika pienellä tuo oma ainakin tuntuu letku tulpattuna menevän. KE-Jetillinen 2.3 kyllä vielä pienemmällä. Mutta molemmilla pääsee mittarin mukaan seitsemällä alkaviin kulutuslukemiin. -Jossitellen jopa kuudella alkaviin.

                Comment


                  #9
                  Tasakaasuajon kulutus varmasti kasvaa, koska seosta ei laihenneta. Periaatteessa sen voi avata ja ehkä jopa patentoida uuden kalvon sinne. Sitten pitää vain säätää ohjauspaine kohdilleen uudelleen.

                  Comment

                  Working...
                  X