Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Automaatti venkoilee

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Automaatti venkoilee

    Tilanne tämä: Noi kuukausi sitten sitten C4 Audini sadevesipoisto (kaukalossa tuulilasin ja moottoritilan välissä) oli mennyt tukkoon ja sadevettä valunut kiitettäviä määriä tuuletuskanavia pitkin matkustamoon. Muistakaa tsekata poisto säännöllisesti! Luonnollisesti matot märkinä, mutta vesi sekoittanut myös sähkölaitteita (boxit pelkääjän jalkatilassa). Moottori kävi huonosti, savutti, kiekkamittari pimeänä yms. muuta mukavaa. Ei auttanut kun hinauttaa paikalliseen merkkiliikkeeseen, jossa sovittiin samalla tehtäväksi isompi huolto (öljyt, tulpat, suodattimet) sekä myös automaattivaihteiston öljyt.

    Huollossa sisätilat + elektroniikka kuivattiin ja puhdistettiin eikä vesivahingosta tuntunut aiheutuneen sen suurempaa haittaa.

    Nyt itse asia: Huollon jälkeen automaatti vaihtaa entistä pehmeämmin, mutta jostain ihmeen syystä vaihto kakkoselta kolmoselle aiheuttaa kierrosten nousun (n. 1500 rpm) ja ylimääräisen tuumaustauon. Veto tavallaan katkeaa hetkeksi ja kierrokset pomppaavat ennenkuin vaihde kytkeytyy. Ja jottei asia olisi turhan yksinkertainen, vika ei ilmene jatkuvasti vaan liittyy tavalla tai toisella kiihdytyksen laatuun. Käytin autoa tämän takia uudestaan liikkeessä, jonka testerin mukaan moottorissa ja laatikossa alles ok.

    Kysymyksiä: Mistä voi olla kyse? Öljynvaihdosta vai automaatin elektroniikassa (jota ei kuulemma voi sen tarkemmin tutkia/säätää)? Mitä vaurioita kyseinen satunnainen vika voi aiheuttaa? Kellään muulla kokemuksia vastaavasta?

    Että silleen..

  • #2
    C4 Audini sadevesipoisto (kaukalossa tuulilasin ja moottoritilan välissä) oli mennyt tukkoon ja sadevettä valunut kiitettäviä määriä tuuletuskanavia pitkin matkustamoon. Muistakaa tsekata poisto säännöllisesti!
    Tämä on yksi kolmesta öljynvaihtohuoltoon kuuluvasta toimenpiteestä. Ettei olisi huoltojärjestelmä pettänyt.

    Kysymyksiä: Mistä voi olla kyse? Öljynvaihdosta vai automaatin elektroniikassa (jota ei kuulemma voi sen tarkemmin tutkia/säätää)? Mitä vaurioita kyseinen satunnainen vika voi aiheuttaa?
    Kuulostaa siltä, että joko vaihteiston kytkinpinnat ei pidä tai vaihtoajoituksissa on häikkää. Jos öljynvaihto on ainoa nyt tehty toimenpide ja ongelma tuli sen jälkeen, niin siitä etsimään syytä.

    Kytkinpinnat palaa ennen pitkää, jos niitä ylimäärin luistatetaan. Myös öljy vanhenee nopeammin. Kaikki riippuu tietysti rasituksen voimakkuudesta; täyskuormalla ei kannata kovin pitkään/usein kokeilla kestävyyttä.

    Muita mahdollisia vikapaikkoja on tietysti vielä laatikon ja moottorin ohjausboksien toiminta tai näiden välinen tiedonsiirto. Mutta epätodennäköisempää, jos testeritulkinta näytti vihreää valoa.

    Comment


    • #3
      Laatikon öljyjä voi joutua vaihtaa useammankin kerran. Mahtaa sullakin olla tuossa niin, ettei tule kerralla kuin kolmannes öljyistä pihalle.

      Comment


        #4
        Ajoitus liittynee elektroniikkaan? Huoltokaveri sanoi ilmeisesti juuri tähän viitaten, että laatikon asetukset on ne mitkä on eikä niitä voi sen kummemmin muuttaa (ohjelmoida?).

        Kokonaisuudessaan automaattilaatikko sen verran vieras paketti, että pakko kysyä vielä noista kytkinpinnoista. Ilmeisesti vaihdettavia? Millainen operaatio ts. onko mitään käsitystä hinnasta?

        Ja vielä tuohon toiseen vastaukseen liittyen: Voiko siis se ettei kaikki öljy ole tullut ulos aiheuttaa ko. oireita?

        Comment


        • #5
          Jos vanhat öljyt on ollu tosi huonot, niin eipä se uusi öljy auta paljoa jos sitä on vain osa siellä. Turbiinissa kun on iso osa öljyistä, ja sitä ei voi tyhjätä. Mulla toimi laatikko hyvin kunnes merkkiliike vaihtoi öljyt sinne. Rupes jumittelemaan jne. 3 kertaa piti vaihtaa uudet öljyt jotta rupesi taas pelaamaan melkein kuin ennen. Vaihtojen välillä tosin meni kuukausikin, että oikeen sekottuivat.

          Merkkiliikkeessä vaan kohtauttivat olkapäitä ja selittivät, että paskat on lähteny liikkeelle ja öljyjen vaihto saattaa auttaa. Tuontiautosta kun oli kyse niin käytös olis myös vastaavaa.
          Niin ja automaattiöljyissä on eroja. Varmaksi en mene sanomaan, mutta 2 eri öljyä kun sekottaa niin tuskin se siitä paremmaksi muuttuu. Nykyään kun on noita Dexron luokituksiakin ihan riittämiin.

          Comment


            #6
            Ok. Kuulostaa varsin järkeenkäyvältä syyltä. Jos olisi oikein fiksu ollut niin olis tiedustellut kuinka paljon tavaraa meni. Ehkä se on mainittu siinä pitkässä laskussa..
            Täytyy ajella iisisti ja vaihdatuttaa uudelleen jossain vaiheessa. Ja varmaan vielä samassa paikassa että edes suurin osa olisi samaa tavaraa.

            Comment


            • #7
              Saanko vielä kysyä paljonko maksoi koko automaatin öljynvaihtohuolto?

              Comment


              • #8
                Jaa mulla? Vastaan kuitenki. Siitä tais olla juttua jo jossain, mutta suodattimen kanssa merkkiliikkeessä 400 euroa (suodatin+työt+öljyt). plus sitten muualla vaihdatettuna omilla öljyillä jotain 200 euroa (sisälsi öljyt ja 3 kertaa vaihto).

                Comment


                • #9
                  Ajoitus liittynee elektroniikkaan? Huoltokaveri sanoi ilmeisesti juuri tähän viitaten, että laatikon asetukset on ne mitkä on eikä niitä voi sen kummemmin muuttaa (ohjelmoida?).
                  Ajoitus on koko toiminnan lopputulos. Siihen vaikuttaa niin elektroniikan, mekaniikan kuin hydrauliikankin toiminta. Ohjelmointia ei kannata/voi muuttaa vikojen paikkaamiseksi. Varsinainen vika on yleensä jossain enempi mekaanisella puolella.

                  Kokonaisuudessaan automaattilaatikko sen verran vieras paketti, että pakko kysyä vielä noista kytkinpinnoista. Ilmeisesti vaihdettavia? Millainen operaatio ts. onko mitään käsitystä hinnasta?
                  Pitäisi olla vaihdettavissa, mutta käsittääkseni tarvetta vaihdolle ei useimmissa malleissa pitäisi normaalikäytössä tulla laatikon elinaikana. Vauriotilanteet ja reilumpi virityskäyttö erikseen. Toisekseen näin isoihin huoltotoimiin ei kovin moni paikka tässä maassa taida uskaltaa lähteä.

                  Minä menisin vielä uudelleen öljyt vaihtaneeseen paikkaan, ja sanoisin että ei toimi oikein. Sähköpuoleltahan vikaa ei kannata ensiksi etsiä, jos se kerran on jo tarkistettu (Jea rait. Todennäköisesti vain vikakoodit on luettu sen isompia tarkistuksia tekemättä. Mutta kertoohan sekin jotain).

                  Comment


                  • #10
                    kaivettaan näinkin vanha topikki ylös, elikkä omistan a4 1.8t (aeb) ja vaihde laatikko on tyypiltään 5hp19. Muuten toimii hyvin mutta kakkos ja kolmos vaihteen välissä on ylimääräinen mietintä tauko, kierokset nousee ja sit vasta vaihde kytkeytyy kunnolla.

                    Laatikko oli rempassa jolloin vaihdettiin kaikki levyt ja kuluneet osat. Ei tullut miksikään, sitten tilattiin jenkeistä venttiili koneiston ehostamis tilpehöörit(jousia ja karoja), ja yllätys!! sama vika päällä.

                    Nyt epäilen että ecu olisi viallinen, koska pakko vaihteilla vaihtaa hyvin 2-3.

                    kaikki apu tervetulleita...

                    Comment


                    • #11
                      Täällä myös tekee tuota ns. pitkää vaihtoa 2 => 3. Tuota ilmenee selvimmin kun laatikko vaihtaa isommalle n. 50-60 nopeudessa. Ripeämmin kiihdyttäessä tuota ei ilmene. En ole antanut tuon häiritä kun ei tee joka kerta ja muuten pelaa ok. Laatikkoon on vaihdettu öljyt 20tkm sitten ja se on tyypiltään DMX.

                      Lauri, missä huollatit oman laatikkosi?

                      Comment


                      • #12
                        kaarinassa. formaalin autossa, alkaa olemaan konstit vähissä. No eihän sitä ole korjattu ku vast 6kk, ja auto on ollu omistuksessa vajaa vuoden.
                        Viimeksi muokannut late84; 22.12.2007, 22:19.

                        Comment


                        • #13
                          Toiselle korjaamolle kysymään mielipidettä.

                          Comment


                          • #14
                            Kuuluukohan tuon laatikon ecun pitää simmosta sähköstä sirinää, kun on pikkusenkin veto päällä? Olen soittanut monelle purku firmalle mutta juuri 8d0 927 156b ei ole löytynyt, ja muun numeroinen ei käy tähän laatikkoon.

                            Et voi olla vaikeaa...!!!

                            Comment


                            • #15
                              Kuulostaa etäisesti samalta kuin oman autoni oireilu, joten tungen samaan aiheeseen.

                              Auto on A4 1.9tdi, nelivaihteinen automaatti, vm. 98.
                              Tämänhetkinen ongelma siis kierrosten (välillä aika hillitön) nousu vaihdon yhteydessä, lähinnä kolmoselta neloselle vaihtaessa.
                              Vika alkoi alle pari viikkoa sitten, ja sopivissa nopeuksissa luistamista esiintyy jos ei nyt joka kerralla, niin ainakin joka kolmannella... Välillä kierrokset nousevat vaihdoissa yli 1500rpm (ja kovempaa polkiessa menisivät aivan tappiin kun luistaa kiihdytyksen lopussa).

                              Laatikko on buutattu ohjeen mukaan pari kertaa, koska ajaessa tuntui kierrosten "seilaamista" noin seitsemässä-kahdeksassakympissä (mikä on kai aika tavallinen vika, ja liittyy ymmärtääkseni turbiinilukkoon).
                              Normaalimoodissa (ensimmäisen buuttauksen jälkeen) tuo kierrosten seilaaminen tai humppaaminen paheni todella paljon, ja sen tunsi selvästi ajossa.
                              Noh, uusi buutti ja sen jälkeen sport-moodiin. Kierrosten vaeltelu loppui käytännössä kokonaan, mutta jonkin aikaa tämän jälkeen alkoi paheneva luistaminen vaihtaessa. Voi olla sport-asetuksen ominaisuus että tuntuu vaihtavan myöhemmin isommalle vaihteelle, mutta toisaalta, "pitkittynyttä" kolmoselta neloselle vaihtoa yleensä seuraa kierrosten ryntäys.

                              Laatikkoöljyjen vaihto ja kunnollinen huuhtelurumba on nyt heti seuraavana ohjelmassa, mutta mietin voiko sillä enää pelastaa noin takkuisesti toimivaa lootaa.

                              Ostettaessa auto pari kk sitten toimi todella hyvin, vaihtoi pehmeästi jne. Vieläkin osa vaihdoista menee ihan hyvin niin että tuskin huomaakaan, välillä kakkosen ja kolmosen kohdalla töksäyttää kovaa.
                              Jokin tehoboksi tuossa on edellisellä ajajalla ollut, uutta ei tod. laiteta ennen kuin vaihteisto on kunnossa.

                              Epämiellyttävän kalliita näyttävät olevan laatikkorempat, mutta koska auto on muuten hyvässä kunnossa, siihen kannattaa varmaan satsata. Ehkä vähemmän ajettu ja hyvin pidetty käytetty loota, jos sellaisen onnistuu löytämään? Uudella ajaisi ehkä toiset 250tkm.
                              Jollakulla kokemuksia vastaavasta, ja mistä vika löytyi?

                              Comment


                              • #16
                                Mitään vikakoodeja ei laatikon muistiin ole jäänyt?
                                Öljyjen ja suodattimen vaihto on halpa verrattuna laatikkoremppaan ja hyvinkin voi korjaantua tuolla.
                                Onko laatikko jostain öljyinen? Pieni vuotu vuosien varrella johtaa liian vähään määrään öljyä ja se myös voi aiheuttaa oireita.
                                Mulla tapahtuu Passatissa semmoista, että ylämäki ja kaarre (esim rampit) nii voi alkaa luistamaan laatikko. En ole vaihtanut vielä öljyjä kun muuten pelaa suht kivuttomasti. Toki tuota kierrosten humppaamista löytyy myös meikältä 80km/h tuntumassa. Tosin välillä se pitää, toisena päivänä ei.

                                Comment


                                • #17
                                  Joskus myös tiensä lopussa oleva maffi tekee laatikon toiminnasta epämääräsen. Se kannattaa tarkistaa, on aika halpa "laatikonkorjaus". En kuitenkaan näistä senvertaakaan tiiä että voisko se tuollaisia vaihdonaikaisia kierrosten karkaamisia korjata. Mutta ainaki yhestä laatikosta lievän "epämääräisyyden" uusi maffi poisti.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Kyllä mulle on myös kerrottu, että joitakin askeja on "korjattu" maffin vaihdolla.

                                    Comment


                                    • #19
                                      MAF on mitattu ja on ok.
                                      Koeajo vag-comin kanssa näytti että vaihtaessa luistaa reilusti, eniten 3->4.
                                      Vikakoodi löytyi:

                                      VAG-COM Version: Release 704.1
                                      Address 02: Auto Trans
                                      Control Module Part Number: 01N 927 733 CN
                                      Component and/or Version: AG4 Getriebe 01N 3815
                                      Software Coding: 00000
                                      Work Shop Code: WSC 00000
                                      1 Fault Found:
                                      01192 - Torque Converter Lock-Up Clutch
                                      04-10 - Mechanical Malfunction - Intermittent

                                      Pajalle, siis...
                                      Pitää katsoa ottaako auton myynyt liike jotakin kantaa tähän.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Peräkkäisiä öljynvaihtoja meinasit siis? Sillä se saattais pelastua ehkä vielä.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Juu, tuon kohdalla ei ole tietoa miten niitä öljyjä on vaihdeltu, siellähän voi olla vaikka mitä töhkää mikä pitäisi saada pois.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Noniin, auto meni jonkin aikaa sitten korjaamolle jossa alettiin vianetsintä. Öljynvaihtoa ei tehty sitä ennen.
                                            Alustavana tietona on että huohotinputken hattu on jossakin vaiheessa irronnut, ja vaihdelaatikkoon on mennyt vettä.
                                            Täysremontti tiedossa...

                                            Nyt pohditaan sitä missä vaiheessa vahinko olisi tapahtunut. Oireiluhan alkoi melko yht'äkkisesti, mutta tiedä sitten jos vettä oli jo aikaisemmin päässyt lootaan, ja vika ilmeni jonkin kriittisen rajan jälkeen. Korjaamolta saataneen jonkinlainen lausunto tästä.
                                            Kalliiksi tulee mutta onpahan sitten ehjä ja eho laatikko.

                                            Comment


                                            • #23
                                              "Alustavana tietona on että huohotinputken hattu on jossakin vaiheessa irronnut, ja vaihdelaatikkoon on mennyt vettä.
                                              Täysremontti tiedossa..."

                                              Tuntuu todella oudolta, mutta kaikki on mahdollista.

                                              Jos ymmärrän oikein niin ko hattu on sellaisessa paikassa johon ei esim pohjakosketus pääse käsiksi?

                                              Minun suurin pelkoni on: Jäähdyttimen kenno menee rikki ( ajettu yli 200 tkm ja vm 93) ja sen sisällä oleva automaattilootan jäähdytysnesteet menevät lootan öljyjen sekaan.

                                              Eli ( minulla) menee jäähdyttimeen automaatti lootan letkut. Jäähdyttäjän sisäskalujen mennessä rikki voi lootaan päästä jäähdytysnestettä= loota rikki.

                                              Vaihdan jäähdyttimen uuteen, kun saan sen Tepolta tilattua.
                                              Viimeksi muokannut Jorma Niemi; 2.6.2008, 13:54.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Itselläni ei ole kovin tarkkaa tietoa laatikon ja ko. putken rakenteesta, mutta pitää tutkia kun taas pääsee autoon käsiksi. Ellei olisi tähän hätään kuvia tai kaavioita jossakin? En vielä onnistunut löytämään.
                                                Pohjakosketuksesta sen ei pitäisi tosiaan kuitenkaan irrota, joten mystistä on miksi se hattu on pudonnut, ja ennen kaikkea milloin. Mietittiin sitä kuinka kauan vikaantumiseen menee jos laatikkoon pääsee vettä tuota kautta.
                                                No, ensi viikolla ollaan taas vähän viisaampia kun pirssin saa takaisin. (Alkaa olla jo vähän ikävä sitä kun vara-autona on ollut seiskanelikanttinen kolaroitu volvo! ;)

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Kannattaa laittaa erillinen jäähdytin automaatti laatikolle, on kuitenkin aika halpa toiminpide verrattuna täysremonttiin.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    mistä noita vag-comin kaapeleita ja ohjelmistoja saa tilattua??

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Nyt on hyvä kokeilla miten haku toimii, asiasta on melkoisesti juttua foorumilla.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        voi hertisileijaa .... automaattilaatikoita mihin ei tarttis vaihtaa öljyjä EI ole... sanovat mitä sanovat nämä huollon insinöörit mitä tahansa.
                                                        Kytkinpakat mitkä pidetään öljynpaineella kiinni eli vaihde on päällä, net luistavat kytkeytyessään ja pintamateriaalista riippumatta öljyn joukkoon lähtee ajanmyöten sitä "hilsettä" aina lisää. Öljy muuttuu ja likaantuu ja menettää voiteluominaisuuttaan elikkäs ei ole "ikuista" vaihteistoöljyä....Tämä käsitys on ikävä kyllä tuolta euroopan autonvalmistajilta lähtöisin, kun siellä on vallalla ajatusmaailma et autolla ajettu 100 tkm niin se on valmis paaliin. Vaihteisto kestää sen 100tkm ilman isompia koukutteluja ilman öljyvaihtoa.
                                                        Vaihteiston jäährytyksestä niin ainakin silloin oltava, jos meinaa koukun laittaa ja hinata siinä perässä jotain höyhentä painavampaa...
                                                        Ikäväkseni olen huomannu näiren "lasipalatsien" huoltoneuvojien tuijottavan vain opuksiinsa ja jättävän airon järjenkäytön "narikkaan"..
                                                        Pyyrän tuhannesti anteeksi, jos kirjoootukseni on joitain loukannut...

                                                        Vaihtaa öljyt ja suorattimet, net ovat kuitenkin halpoja viel vaihteiston korjaamiseen ;)).

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Laitampa tähän kohtuullisen vanhaan ketjuun nyt myös oman lusikkani, sillä ei viitsisi uutta ketjuakaan tehdä kun vanha ja hyvä on vielä olemassa :D

                                                          Elikäs mulla on tuommoinen A6 C4 2.5TDI -95 (suora 5) automaattilootalla, ja laatikossa on justiinkin tuota 2->3 vaihtaessa pidempi viive ja reippaanlaista luistoa koko kakkosella kiihdyttäessä ja kierrokset nousee kyllä sinne 4000 ja nopeus about 55-60 jos vaan kiihdyttää eikä yhtään löysää. Tuntuu että kierrokset nousee hyvin paljon rivakammin kun nopeus. Lämpimänä luistaa vähemmän. Millään muilla vaihteilla ei ilmene minkäänlaista luistamista kuin tuolla kakkosella. Vikakooditkin luin ja tuli seuraavia:

                                                          00522 Engine coolant sensor G62 open/short circuit to positive (oli liitin irronnut, korjaantui sillä)
                                                          00526 Brake light switch-F short circuit to earth (jossain väitettiin että tää olis normaalia..?)
                                                          00532 Supply voltage B+ (nollasin eikä tullut takaisin)

                                                          Joku väläytteli toisessa ketjussa että ois korjannut tämmöisen ongelman ahtopaineen säätöventtiilin puhdistuksella, mutta missähän mahtaa tässä mallissa tuo säätöventtiili sijaita?

                                                          Ja tosiaan tuo 00562 Brake light switch... tää tuli siis Transmission-puolelta koodeista. Muttaniin törmäsin johonkin brittifoorumiin jossa meinasivat että loota haistelee onko jarru painettuna käynnistettäessä ja jos ei niin antaa tuon vikakoodin että olis kuulemma audilta vähän liiottelua. Tiedä sitten siitä....

                                                          Niin ja öljyt on vaihdettu laatikkoon muutama kymmentätonnia sitten. Ajattelin kesällä vaihdattaa jos tämä ei nyt muuten selviä mitenkään. Auto on kyllä lastutettu jollakin piirillä, joten voihan se olla että sen on joku jo polkenut sileäksi ne kakkosen kytkinlevyt sieltä.... Ei tuo lastu nyt tosin niin tehokas kyllä ole mutta..

                                                          Comment

                                                          Working...
                                                          X