Tilanne tämä: Noi kuukausi sitten sitten C4 Audini sadevesipoisto (kaukalossa tuulilasin ja moottoritilan välissä) oli mennyt tukkoon ja sadevettä valunut kiitettäviä määriä tuuletuskanavia pitkin matkustamoon. Muistakaa tsekata poisto säännöllisesti! Luonnollisesti matot märkinä, mutta vesi sekoittanut myös sähkölaitteita (boxit pelkääjän jalkatilassa). Moottori kävi huonosti, savutti, kiekkamittari pimeänä yms. muuta mukavaa. Ei auttanut kun hinauttaa paikalliseen merkkiliikkeeseen, jossa sovittiin samalla tehtäväksi isompi huolto (öljyt, tulpat, suodattimet) sekä myös automaattivaihteiston öljyt.
Huollossa sisätilat + elektroniikka kuivattiin ja puhdistettiin eikä vesivahingosta tuntunut aiheutuneen sen suurempaa haittaa.
Nyt itse asia: Huollon jälkeen automaatti vaihtaa entistä pehmeämmin, mutta jostain ihmeen syystä vaihto kakkoselta kolmoselle aiheuttaa kierrosten nousun (n. 1500 rpm) ja ylimääräisen tuumaustauon. Veto tavallaan katkeaa hetkeksi ja kierrokset pomppaavat ennenkuin vaihde kytkeytyy. Ja jottei asia olisi turhan yksinkertainen, vika ei ilmene jatkuvasti vaan liittyy tavalla tai toisella kiihdytyksen laatuun. Käytin autoa tämän takia uudestaan liikkeessä, jonka testerin mukaan moottorissa ja laatikossa alles ok.
Kysymyksiä: Mistä voi olla kyse? Öljynvaihdosta vai automaatin elektroniikassa (jota ei kuulemma voi sen tarkemmin tutkia/säätää)? Mitä vaurioita kyseinen satunnainen vika voi aiheuttaa? Kellään muulla kokemuksia vastaavasta?
Että silleen..
Huollossa sisätilat + elektroniikka kuivattiin ja puhdistettiin eikä vesivahingosta tuntunut aiheutuneen sen suurempaa haittaa.
Nyt itse asia: Huollon jälkeen automaatti vaihtaa entistä pehmeämmin, mutta jostain ihmeen syystä vaihto kakkoselta kolmoselle aiheuttaa kierrosten nousun (n. 1500 rpm) ja ylimääräisen tuumaustauon. Veto tavallaan katkeaa hetkeksi ja kierrokset pomppaavat ennenkuin vaihde kytkeytyy. Ja jottei asia olisi turhan yksinkertainen, vika ei ilmene jatkuvasti vaan liittyy tavalla tai toisella kiihdytyksen laatuun. Käytin autoa tämän takia uudestaan liikkeessä, jonka testerin mukaan moottorissa ja laatikossa alles ok.
Kysymyksiä: Mistä voi olla kyse? Öljynvaihdosta vai automaatin elektroniikassa (jota ei kuulemma voi sen tarkemmin tutkia/säätää)? Mitä vaurioita kyseinen satunnainen vika voi aiheuttaa? Kellään muulla kokemuksia vastaavasta?
Että silleen..
Comment