Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6 -95 ABC jakopääremontti

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A6 -95 ABC jakopääremontti

    Nyt olisi aika tehdä jakopääremppa kun ei ole mitään huoltohistoriaa...

    Kysymys kuuluu että tarvitaanko jotain erikoistyökaluja vai pystyykö normisatsilla tekemään? Olen ennen monta kertaa tehnyt vastaavaa remppaa mm. näihin 5-pyttysiin ja niihin tarvitaan se kampiakselin lukitustyökalu, ei muuta.

    Kyseinen potilas on tietenkin automaatti joten joku tappi ilmeisesti työnnetään 'vauhtipyörään', sen verran olen löytänyt infoa, sitten varmaan täytyy lukita nokka-akseleiden rattaat (nokka-akseli ei pysy 'nollassa' koska kolme syl. per kansi). Sen voi varmaan itse tehdä lattaraudasta, ajattelin. Onko kokemuksia/ideoita niin pistäkää tänne kiitos!

    Vielä sellainen juttu häiritsee että kylmänä potilas rohisee aikalailla, rohina katoaa kun kone lämpenee. Pitkän ruuvimeisselin ja kumiletkun avulla paikallistin äänen jotenkin. Se kuuluu imusarjan alta jostain.

    Luulin ensin että nämä kuuluisat öljynpaineventtiilit olisi mennyt mutta enää en ole niin varma koska kun kansia ja sitä luukkua (siinä imusarjan alla) kuuntelee niin ihan pientä normitikitystä vaan kuuluu.
    Olisi vaan kiva tehdä tällekin asialle jotain samalla jos vaan tietäisi missä vika.

    En ainakaan nopealla haulla löytänyt infoa mutta kai se on parempi vaihtaa vesipumppu samalla, näin olen ainakin ennen tehnyt. Termostaattikin on jämähtänyt auki-asentoon...

    Minkäänlaista manuaalia ei ole tähän autoon että kaikki neuvot otetaan vastaan ja jos ylimääräinen huoltomanuska löytyy niin saa (ja pitää;) tarjota.

  • #2
    Yläkulolukko ja nokkien lukitustyökalu. Tästä ABC:n jakorempasta on kyllä täällä palstalla ihan ohjeita ja työkalut saa ebaysta tai mahd. lainaan clubilaiselta jos löytyy. 30v koneen nokkalukko on erilainen kuin 12v koneen.

    Periaatteessa nokka lukko on sellainen mikä pitää nokissa olevat reiät vaakasuorassa toisiinsa nähden. Nokkien rataspyörät tulee löysätä ja kiristää kohdilleen, kun uusi hihna tulee paikalleen. Näin jako on aivan kohdillaan, eikä melkein.

    Todennäköisesti rohona tulee imusarjan pohjasta mikä on muovia ja sen sisempi osa on irronnut ja kolisee. Siihen on korjaussarja. Vaatii imusarjan irroituksen (mikä vaatii suuttimet irti + uudet o-renkaat niihin). Toki voi olla nuo venttiilit tai sitten ihan hydraalinostimet, mutta ääni kai kuuluisi muualta.

    Comment


      #3
      Kampiakselin lukituspultti VAG 3242 löytyy minulta ja saat lainaksi jos tarviit. En ole mistään löytänyt mainintaa etteikö tuo sopisi automaattivaihteiseenkin. Itse en tuota työkalua käyttänyt kun ei oikein napannut lähteä könyämään sinne pakosarjan alle. Tein tuon jakopäärempan täysin ilman erikoistyökaluja. Käsittääkseni myös 5/95 on muuttunut jakopään rakenne - kiristinrulla, ohjainrulla ja vesipumppu ovat erilaiset (eivätkä sovi ristiin, lohko on erilainen) Jos imusarja on rikki minulla on ehjä ylimääräisenä....
      Vanhempaan lohkoon minulla on vain paikoillaan käytetty tarvikevesipumppukin...

      Comment


      • #4
        Kampiakselin lukituspultti VAG 3242 löytyy minulta ja saat lainaksi jos tarviit.
        Benkku: hieno homma! Mun olis pitänyt soittaa sulle jo aikaisemmin mutta en ole ehtinyt. Liikaa projekteja ja liian vähän aikaa ;) Olis taas vähän c4 varaosia mitä pitäis saada jostain...

        Soittelen huomenna jos sopii, olen koko päivän Karjaalla.
        PS. vanteet muuten toimii erittäin hyvin ja satulat hapotettu ja maalattu ja odottaa vaan asennusta.

        jounii: mun täytyy yrittää löytää nuo threadit, en heti löytänyt pikaisilla hauilla.

        Se minua ihmetyttää että rohina katoaa kun kone lämpenee, meinaan jos olis tuo imusarja. Ja nostajat voidaan melkein sulkea pois, olen vaihtanut nostajat jokaiseen mun satkuun (5-syl) ja ääni on tässä koneessa ihan erilainen. Sitäpaitsi kuuntelin mun ruuvari-stetoskoopilla ja ne tikittää siinä ihan hiljaa ja normaalisti mun mielestä. Enemmän tikitystä tulee jo suuttimista.

        Noh, jos ei muuta niin purkamallahan se selviää, ehkä... ;)

        Comment


        • #5
          Tulipa tässä mieleen kun aamulla peruutin pihalle ja kuuntelin taas sitä ihmeellistä räminää että voikohan se sittenkin tulla pakosarjasta, -putkesta tai katista se meteli... En siinä vaiheessa päässyt auton alle mutta kun kumartuu alas auton viereen niin se kuuluu aika voimakkaana, esim. eturenkaan takaa.

          Täytyisi joku ilta jättää auto valmiiksi pukeille ja aamulla sitten paikallistaa tarkemmin. Letkulla kun kuuntelin imusarjan alta niin sehän toimii vähän kuin tunneli ja pakosarjan äänet varmaan kuuluu hyvin läpi.

          Noh, ajattelin kuitenkin tilata ne öp-venat ja tiivisteet ennenkuin aloitan sitä jakopääremppaa niin sekin on samalla tehty sitten.

          Nämä kai kysymyksessä:

          Tällaiset osat kun ostaa niin pitäs loppua naksuttelu:

          078103363P paineventtiili 20,80
          078103483L venttiilikopan kannen tiiviste 12,00
          078103175D check valve 29,00
          078103771 valley Pan gasket 7,00

          Hinnat ovat Tepon kautta tilattuna ja ensimmäisiä kolmea tarvitsee 2 kpl. Ensimmäinen venttiili tulee kanteen ja tuo toinen lohkoon imusarjan alle.
          Viimeksi muokannut Miku; 7.10.2011, 09:52. Perustelu: Numerot...

          Comment


          • #6
            Jakohihna, rullat, vesipumppu, termostaatti ja moniurahihna + kiristinrulla vaihdettu onnistuneesti ilman ongelmia. En jaksanut tässä vaiheessa tilata niitä öljynpaineventtiilejä, siitä tullee seuraava projekti.

            Kiitti Benkku siitä lukituspultista, en kuitenkaan käyttänyt sitä eikä muitakaan erikoistyökaluja. Oli sen verran helppo homma.

            Rohina kuuluu melko varmasti imusarjan pohjasta, joten vaihtoon menee samalla kun vaihdan ne venttiilit.
            Kai sitten täytyy vaihtaa ruiskusuuttimien o-renkaat samalla mutta siitä rempasta sitten uusi aihe, ehkä...
            Viimeksi muokannut Miku; 14.10.2011, 09:08. Perustelu: pätkii...

            Comment


            • #7
              Toivottavasti jakokohdillaan, jos ilman nokkien lukitusta ja pyörien löysäämistä selvisit.

              Comment


              • #8
                Ainakin 'tuntuu' olevan... Onko tässä nyt jotain mitä en ymmärrä, siis miksi pitäisi avata hihnarattaiden pultit?

                Mittasin vanhan ja uuden hihnan ennen asennusta (millilleen samanmittaiset), siirsin merkit vanhasta uuteen ja kaikki meni heittämällä paikoilleen.

                Vanha hihna ei ollut loppuunkulunut vaan vaihdoin sen varmuuden vuoksi kun ei ole mitään huoltohistoriaa. Hampaat vanhassa ja uudessa ihan samannäköiset ja mittaiset. Uusi hihna hieman notkeampi, ehkä.

                Comment


                • #9
                  Lukitustyökalu sitä varten, että nuo pyörät saa auki ja ne on sitten hihnan hampaiden kanssa kiristettynä kohdillaan. Eli nokat pysyy paikallaan (eikä esim. venttiilien jousen paina eri asentoon) ja pyörät asettuu sitten siihen mihin asettuu hihnan kanssa. Nyt voi kiristessä käydä niin, että nokat ei juuri siinä missä pitää, kun hihna vääntää. Kampiakselinlukko taas pitää sen siinä kohti missä sen pitää olla nokkien kanssa, sen ratas pysyy paikallaan asennettaessa. Vielä rautalangasta, eli moottori on lukittuna "nollatilassa" ja hihna sitten asetellaan siihen ja nokkien pyörät käännetään hihnalle ja kiristykselle sopivaksi.

                  Näin ole itse ymmärtänyt tämän, en ole hommaa koskaan tehnyt.

                  Comment


                  • #10
                    Alkaa pikkuhiljaa mennä jakeluun meikäläisellä, luulisin...

                    Tarkennuksena vielä, nämä 'laipat', missä reikä molemmin puolin lukitustyökalua varten, pitävät nokka-akselit kohdallaan ja pultteja avaamalla rattaat liikkuvat sitten akselissa niin että sopii hammastuksen kanssa? (oliko tää nyt ihan älytön ajatus...?) Eli onko nokka-akselin ja rattaan välissä kiila vai ei?

                    En ole muistaakseni v-koneeseen ennen vaihtanut hihnaa joten kaikki uutta mulle.

                    Comment


                    • #11
                      Paljonko on kiristysmomentti nokka-akselin hihnapyörän pultilla? Abc-moottori

                      Comment


                      • #12
                        ELSA sanoo 30Nm + 180 astetta tuon kiinnityspultin kiristykselle. Vanhaa pulttia voi käyttää, ei ole mainintaa, että pitäisi uusia joka kerta.

                        Sen rattaan kiinnityksestä en tiedä miten se on. Kai se on kartio? Joku joka tuon on oikeasti irrottanu voi kertoa :) Ainakin irroitus virallisesti on vetäjällä sen verran että pyörii muttei kallistu. Laippa taitaa olla nokka-akselin päässä neliskanttisella reiällä.

                        http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...ight=abc+hihna

                        Googlailulla: http://tipetu.blogspot.com/

                        http://www.audiworld.com/tech/eng103.shtml (aika hyvät ohjeet kuvilla)

                        http://www.12v.org/engine/index.php
                        Viimeksi muokannut jounii; 14.10.2011, 21:26.

                        Comment


                        • #13
                          Kiitos jounii hyvistä linkeistä ja vinkeistä, täytyy yrittää rakentaa tommonen lukitustyökalu lattaraudasta niin että sitten kun teen sen öp-venarempan niin samalla kokeilen säätää nokkia. Tietenkin jos jollain on sellainen täällä lähistöllä niin voisin lainata/vuokrata.

                          Tänään teen vähän pidemmän koeajolenkin niin kai sitä huomaa jos pannu tuntuu vetävän huonommin tai sitten paremmin. Ainakin käynnistyy paremmin ku ennen :)

                          Comment


                          • #14
                            ELSA sanoo 30Nm + 180 astetta tuon kiinnityspultin kiristykselle. Vanhaa pulttia voi käyttää, ei ole mainintaa, että pitäisi uusia joka kerta.
                            Mites arvon herrat ovat tähän suhtautuneet? Itselläni tuon 30 Nm jälkeen alkaa pultin kestävyys arveluttaa jo viimeistään varttikierroksen kohdalla...

                            En ole koskaan hirvinnyt vetää puolta kierrosta päälle. Miten muut?

                            Comment


                            • #15
                              Suoriltaan jos pultteja kiristelee (näin yleisesti) niin kerralla ei tiukkaan välttämättä saa. Hetken tauko, kun kitkan lämmittämä pultti taas kutistuu niin kiristyy lisää. Kuulemani mukaan jossain autoissa kansipultteja kiristellään pariinkin otteeseen ja pidetään taukoja välissä.

                              Comment


                              • #16
                                Yhden hihnan 12-venttiiliseen vaihtaneena. Löysäsin nokkapyörät ja asensin hihnan oikeaan tiukkuuteen ja sitten nokat kohdalleen (ei kiiloja->kartio). Lopuksi pultit kiinni. Ei siihen erikoistyökaluja tarvita, no ehkä ulosvetäjä nokkapyörille.

                                Comment


                                • #17
                                  Suoriltaan jos pultteja kiristelee (näin yleisesti) niin kerralla ei tiukkaan välttämättä saa. Hetken tauko, kun kitkan lämmittämä pultti taas kutistuu niin kiristyy lisää. Kuulemani mukaan jossain autoissa kansipultteja kiristellään pariinkin otteeseen ja pidetään taukoja välissä.
                                  En usko, että lähellekään selittää sitä, että 30Nm jälkeen kestää vääntää vielä puoli kerrosta, vaikka jäähdyttäisi asteen välein.

                                  Kysynpä edelleen, että onko kukaan oikeasti vetänyt sen puoli kierrosta?

                                  Comment


                                  • #18
                                    ...itse itsellleni vastaten: Hain marmorilta uudet pultit tuohon taannoiseen remppaan. Momenttiavaimella varovasti 30Nm ja siitä kiristelemään. Vaikka hiukka hirvittikin, puoli kierrosta sain vedetyksi päälle.

                                    Marmorin kaveri suositteli, että vaihda pultit joka kerta kun teet nokkarempan, enkä ihmettele....

                                    Eivät muuten maksaneet pultit kuin 2,10 erkkiä kipale. Yllättävää :-)

                                    Comment


                                      #19
                                      Nostellaas vanhaa aihetta ja korjataan tuo nokkapyörän kiristys momentti, oikea momentti siis on 70nm, ei mitään asteita päälle. Tai näin ainakin Autodata ja Bosch sanoo. Tuo 30nm ja 180 astetta kuullostaa aika rajulle tommoselle pultille.

                                      Comment

                                      Working...
                                      X