Eli otsikon mukaisella laatikolla oleva A6 2.7bt tekee välillä sellaista, että esimerkiksi pienissä nopeuksissa himmaan ensin kaarteeseen, kierrokset valahtaa tyhjäkäynnille ja kun kaarteen jälkeen painan kaasua, niin kierrokset nousee ja n. 1500 rpm kohdalla laatikko yhtäkkiä ikäänkuin kytkee kytkinpommilla vedon päälle. Tuntuu ikävänä potkaisuna autossa, eikä kovin terveellisen oloista. Tämä siis toistuu silloin tällöin. Mikä voisi olla mahdollisesti vikana? Välillä auto taas toimii täysin moitteetta, tuskin edes huomaa milloin veto kytkeytyy kaarteen jälkeen kaasua pikkusen painettaessa.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Tiptronic potkaisee liikkeelle lähdettäessä, mikä avuksi?
Collapse
X
-
Öljyn määrä kannattaa tarkastaa, voisi hyvinkin johtua tästä.
Myös laatikon resetointi saattaa auttaa, viisaammat osaa kertoa tapahtuuko se tuossakin mallissa sytkävirta kytkemällä ja pitämällä kaasua pohjassa 30 sekkaa ja sitten startaten.
Tuo palauttaa askin asetukset perustilaan ja aloittaa opettelun uudestaan.
-
Itselläni oli samankaltainen ongelma B7 A4:n kanssa. Automaatti-ilmastoinnin kun kytkin eco-tilaan, rupesi nykimiset häviämään. Päivän tai kaksi ajeltuani ecolla, hävisi nykimiset, vaikka auto-asento on kytkettynä. Mitään havaintoa mistä moinen johtuu, ei ole, mutta hyvin on toiminut tähän päivään asti.
Comment
-
Sain selvitettyä tarkalleen tilanteen missä laatikko potkaisee aina vaihtaessa. Eli kun tulin n. 40km/h 3 vaihteella tiukkaan ylämäkeen, höllään pikkuhiljaa huippua kohden kaasua, silti säilyttäen vedon. Kolmoselta vaihtaa kakkoselle ihan pehmeästi, mutta juuri ennen mäen huippua vaihtaa kakkoselta ykköselle (vauhtia n. 10km/h) ja siinä 2->1 vaihdossa potkaisee niin että auto tömähtää, aivankuin vaihtaisi "raakana". Tämä toistui jokaisella kerralla. Auto vaihtaa kyllä kakkoselta ykköselle ilman tömäystä, jos autossa ei ole veto päällä, eli normaalissa moottorijarrutuksessa.
Comment
-
Sivuten samaa asiaa. Itsellä tekee samaa, hyppää varsinkin kovemmassa jarrutuksessa vapaalle ja kestää liian pitkään löytää oikea pykälä. Jos ei malta odottaa, saa aikamoisen rykäyksen aikaiseksi.
Öljyt vaihdettiin viikko sitten, määrä voi toki olla pielessä (teetätin pajalla).
Olivat todella mustat, ja silppua oli jonkin verran seassa.
Tässä mietityttää että pitäisikö etsiä peruskorjattua vaihtolaatikkoa (ei olisi oikein mieleen seisottaa autoa pitkään), peruskorjata laatikko (ks edellinen vaihtoehto), "huuhdella" öljyt vai vaihtaa tuo mainittu hydraulipukki(?)
Niin, itsellä siis askin koodina FAU, BAU-koneen jatkona (quattro).
Tuon pukin vaihtaminen voisi onnistua itseltäkin kunhan auton saa ylös, ei pitäisi olla mikään ameriikantemppu. Kysymys kuuluukin, mistä sitten löytää sen oikean pukin?
Comment
-
Ai käytänkö laatikon S vai D asentoa? Oon vasta hiljattain auton hankkinut ja käyttänyt ihan D:tä. Luin kuitenkin, että S olisi laatikolle keston kannalta parempi vaihtoehto. Hetken sitä S:än käyttöä kokeilin, mutta auto tuntuu kulkevan niin kovin suurilla kierroksilla. Se pitää jatkuvasti kierrokset 2500-3500rpm hujakoilla, paitsi vakkarin laittaessa heittää aina sopivaksi. Kannattaako se? Samalla joku vois pikaisesti kertoa, miten tiptronicin öljyt voi itte vaihtaa? Nosturi löytyy ja sähkösiä sekä käsinvempattavia öljypumppuja myös, jos niistä on hyötyä.
Comment
-
Eiköhän tuo öljynvaihto kantsis jättää korjaamon harteille. Ensinäki tuo tiptronicin litku ainaki Castrolina maksaa sen verran litralta ettei itte kannata alkaa sotkemaan. Vaihtohan tapahtuu propun kautta,vanhat öljyt pihalle,auto käyntiin ja noin reilu 9litr öljyä sisään. Auto sammuksiin ja vaihteistosta tulee ylimääräset ropun kautta pihalle,eli noin litra jos oikein tekee...Tästä vaihtorituaalista en ihan varma ole mutta seurasin kaverin auton työstöä eräällä pajalla ja mietiskelin että sama paja saa tehdä mehujen vaihon minunki Audiin. Varmasti sen kotikonsteinkin saa tehtyä mutta onko vaivan väärti ku alan osaajilla siihen menee siihen 20min max...Ja itse olen ajellut D:llä mutta ohitukset yms ripeät liikkeet S:ssää käytettynä. Autolla ajettu 150tkm "Suomi-auto" ja hyvin vaihtaa. Liekkö sitten nuo potkut eessäpäin mene ja tiä. Ja manuaalikin kertoo öljyjen laatikossa tulla vaihetuksi joka 30tkm välein ja tarkistaa joka 15tkm huollossa. Liekkö tuo tarkistus sen värin ja "ylimääräisten" hilujen vuoksi öljyn seassa...
Comment
-
Hmm, omassa A4:ssa (B7 3.0 TDIq, mittarissa 140tkm) samoja oireita, ruuhkassa kun matelee 10 - 40 km/h, vaihdot kakkosen ja kolmosen välillä "potkii", välillä aika voimakkaastikin. Kokeilin tänään tuota ilmastoinnin poiskytkentää ja sehän pehmensi kovasti laatikon käytöstä. Osaisiko joku viisaampi kertoa mistä tuo johtuu?
Öljyjä tuosta laatikosta ei liene koskaan vaihdettu.
Comment
Comment