Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Satkun janoisuus

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #31
    Kalsi -> No en nyt sano että mitään "hyppäystä" siinä tulee, mut näyttäis et suhtees se nousee enemmän 80->100km/h kuin 120->ylösp. Outoja kuvitelmia....

    Hervast, kyllä se menee HELPOSTI alle 8litraan. Edellinen omistaja oli ajanu maantie ajoa ja sano päässeensä satkulla (nyk.minun autolla) alle 7litraan. Olisko ollu joku 6,8/100km:llä tai jotain...

    Comment


    • #32
      Sehän täs ihmetyttääkin että bensaa palaa noin paljo. Joka ainoan paikan oon kolunnu läpitte mitä mieleen on tullu.. Bensaputket ei vuoda, se on varmistettu. Mitenkä paljon päästöhin vaikuttaa se jos venttiilit ei oo enää tiiviit? Luulis sen näkyvän jo päästöissäkin..

      Comment


        #33
        Kierrosluvun suhde nopeuteen on toki samalla vaihteella aina vakio. Se mikä selittänee tuon oudon kuvitelman on nopeusmittarin virhe, joka on eri nopeuksissa erilainen. Omastani olen säätänyt mittarin näyttämään oikein nopeudessa 100 km/h. Kun ajan 80 km/h, on nopeus mittarin mukaan hieman yli 80. Sensijaan jos nostan nopeuden 120 km/h, nopeusmittari näyttää vielä suht oikein 120. Eli kierrosluvun muutos on suurempi, jos mittarin mukaan muutetaan 80 -> 100 kuin muutoksessa 100 -> 120.
        Ja kuten todettu, matkamittarin virhe on pienempi kuin nopeusmittarin, joten sen vaikutus kulutuslukemiin ole dramaattinen. Toki tarkka mies senkin ottaa huomioon, mutta tuskinpa tämän potilaan reippaat kulutuslukemat perustuvat sen tarkempaan matkamittariin kuin muillakaan? Jostain muusta nyt on kymysys.

        Comment


          #34
          Noni reilu vuosi ajettu autolla ja onnistuin löytämään ajotietokoneen reset-nappulan. Nyt saa joo nollattua sydeemit jos haluaa hieman tarkkailla kulutuksia ja keskinopeuksia.

          Comment


          • #35
            Oheisella myllyllä kaupungissa n.10-11 ja maantiellä alle 10 riippuen jalasta.
            Kiekkoja 120 km/h:ssa on tasan 3000rpm. Rengastus 195/65/15"
            On sen verran vääntöä ettei tarvi joka mutkassa kolmosta pienempää laittaa.
            Ajan muutenkin aikas rauhallisesti (lukuunottamatta karstojen poistoa)

            Comment


            • #36
              minä olen janoinen kesäkuumalla, kun ilmastointi huutaa mukana. seka-ajossa kulutus heiluu 11.5 litran tietämillä. matka-ajossa täytyy olla todella "varovainen" jos meinaa 10 lukuja hätyytellä. (teoriassa lähes mahdottomuus)
              talvella, kun pakkanen paukkuu kulutus on varmasti yli 15 litraa satkulla. tuo quattro ja tomaatti yhdistettynä painavaan farkkukoriin ottaa omansa.

              Comment


              • #37
                Bensa on nykyisin niin halpaa, että mitä kulutuksesta:) Toisaalta edellinen audini (100.2.0 E-87) vei maantiellä noin 8-9 l satkulla. RT (rannikkotykistö)moottori vie tietenkin enemmän kuin aikaisempi omani (KP-konepistooli) Nykyisen kulutus on: mitä tankkiin laittaa se palaa. Kulutus RT koneeksi tuntuu kuitenkin hieman suurelta maantieajossa. Pitäisi päästä reilusti alle 10l/100

                Comment


                  #38
                  Kerran olen päässyt alle 10L/100km, kun tein kaikkeni yli 500km matkalla niin sain lukemaksi 9.7L/100km, seka-ajossa on pyörinyt siinä 12-15L/100km. Pitäisi varmaan yrittää tehdä jotain tällekkin kulutukselle, tuntuu aika suurelta... Matkamittari pitää hyvin paikkansa, testattu GPS:llä.

                  Comment


                  • #39
                    Tuo Coupen kulutus kuulostaa aika kovalta. Itselläni oli 4 vuotta cq 20V. Kaupungissa, yli kolmenkympin helteessä, kun ilmastointi jauhoi taukoamatta, meni 13l/100.
                    Maantieajossa Suomen kesässä pääsi suuremmin nuukailematta yhdeksään ja talvipakkasillakin hieman toisellekympille meni. Silloin jaksoi vielä pitää tarkkaa kirjaa autoilun kuluista.
                    Auto painaa käyttökunnossa yli 1400 kg.

                    Comment


                      #40
                      Itselläni on myös Coupessa kohtalaisen kova kulutus. Viime syksystä kevääseen kulutus vaihteli 9,5 - 13 l/100 km. Ajosta maantietä noin 80 % ja loput kaupungissa. Kaverilla taannoin vastaavalla tekniikalla varustettu ysikymppinen(myös quattro) vei maantiellä talvella 7-8 l. Tarkoitus on tehdä jotain kulutukselle. Lambda-anturin ja ilmansuodattimen vaihto on ensimmäisenä mielessä, varsinkin kun auto ei käy kovin kauniisti tyhjäkäyntiä. Sytytystulpat ja bensasuodattimen vaihdoin viime talvena(siitä seuraava tankki menikin tuohon 9,5:een litraan). Kesäkulutuksia en ole tuolla mittaillut, koska auto oli seisonnassa prätkän takia.

                      Onko muita vinkkejä kulutuksen pienentämiseen? Omassani nuo välitykset tuntuvat kyllä aika lyhyiltä(2900 r/min 100 km/h).

                      Comment


                        #41
                        Jos tuntuu että auto kuluttaa liikaa ja ajelet huippu viritetyllä autolla tai ylipainoisella edustusautolla ehkä olisi aika vaihtaa autoa jos ei rahat riitä jatkuvaan tankkailuun. itse olen hyvin tyytyväinen oman autoni kulutukseen keskimäärin jos ajelee 100km/h menee gasolinea 6l/100km ja kaupungissa en ole vielä päässy yli 8l/100km kulutuksen eikä tuolla jää valoissa jalkoihin =)

                        Edellinen auto sentäs oli Fescort vm 82-83 1.3 joka sekin vei huippukunnossa 7.5l/100km maantiellä puhumattakaan kaupunki ajosta =)

                        Comment


                        • #42
                          Jos tuntuu että auto kuluttaa liikaa ja ajelet huippu viritetyllä autolla tai ylipainoisella edustusautolla ehkä olisi aika vaihtaa autoa jos ei rahat riitä jatkuvaan tankkailuun.
                          Ehkäpä tällä Threadilla alunperin ihmeteltiin kulutuslukemia ja haettiin apua kolleegoilta eikä valitettu bensan hinnasta! ,-))

                          Comment


                          • #43
                            Pääsin omalla satasellani noin 150-160km 9 litralla, ja maantieajoa siitä se 140km ainaki, niin laskennallisesti se tekis noin 6l sataselle. ja ihan sievää ajoa, ei ohittelua, vaan tasaista 90-110km/h. Tämä on varsinkin dramaattisesti vähemmän kuin entisellä autollani, Nissan Sunny 1,3 4-v -87, jolle ei edes maantiekulutusta tohtinut laskea.. :-D Tosin tuo nissani on kaupunki/kyläpyörittelyyn omiaan mutta auta armias jos audilla joudut kaupunkiin niin kulutuslukemat nousee niin että pyörre käy tankissa.. varsinkin kun sitä välillä innostuu vähän kiihdyttelemään reippaammin kun tuo viitoskone murisee niin mukavasti..

                            Onkos mulla muutes RT vai KU -moottori tuossa omassa? tietääkö sitä vuosimallista vai..? ja sekin ihmetyttää että pellin alla lukee jotain 74kw. eikös tuo 2.0 ruisku pitäs olla se 85kw eli 115hv?

                            Comment


                              #44
                              Oma satku vie maantielle noin 7l/100km, mutta välitykset ovatkin mallia "aavikko" eli satasen vauhdissa kierroksia noin 1800... :DDD Kaupungissa kostautuu kyllä pahasti, eli alle kympin ei meinaa päästä millään

                              Comment


                                #45
                                KU on 2,2 litrainen. KP taas on se vanhempi 2-litrainen vitonen, jonka uudempi versio tuo RT on. RT-taisi tulla satkuun faceliftin yhteydessä vuonna -88. RT:n tunnistaa hyvin siitä, että siinä on kannen päälle kääntyvä pitkä 2-osainen imusarja, kun KP:ssä on yksiosainen lyhyemmillä imuputkilla oleva malli. Saattaa kyllä olla, että alkusarjan RT:ssä oli myös samanlainen imusarja, kuin KP:ssä. Parhaiten tuon koneen tyypin tunnistaa sarjanumerosta, joka löytyy lohkon vasemmalta puolen.

                                Comment


                                • #46
                                  Onkos se KP-moottori ruisku vai kaasari? kun kaveri vilkas tuon minun auton pellin alle niin se meinas että tuo oliski kaasari.. vai onko se jonku sortin "ykspisteruutta"? mutta täytyypä käydä kurkkaamassa sinne pellin alle jos sieltä näkis että mikä tuo sitten on...

                                  Comment


                                  • #47
                                    Kyllä KP ruisku on, mekaaninen sellanen siis. -> http://ffp-motorsport.com/tuning/k-jetronic.php

                                    Comment


                                      #48
                                      Omalla RT-koneella varustettu samanmoinen peli vie matkassa <7,5L ja keskikulutus on kesällä aina <9L ja talvella <10L per 100km. Ennätys on 6.8L/100km matka-ajossa kun alla oli Michelin Energyt ja kesäinen lämmin ja kuiva päivä. Ajelin itsekseni Hangosta Jämsänkoskelle. Kulutuslukemat aina mitattu tripillä, sillä tuo ajotietokoneen keskikulutus heittää poikkeuksetta sen 1L/100km (eikä auta ne dippikytkimetkään).

                                      Eli jotain vikaa sinun koneessasi on. Ilmeisesti perusjutut eli ilmansuodatin jne. ovat ok?Ilmamäärämittarikaan ei luulisi tuollaista vikaa tekevän.

                                      Kaverin 3v vanha Seat, jossa kuuluisa 1.8T kone (joita on kaikissa konsernin autoissa) alkoi käyttäytymään samalla tapaa kun siihen vaihtoivat takuuseen sytytyspuolat (Bosch). Ennen sekin kulki pienellä ruoalla, mutta nyt vie 10L. Eli olisiko puolavika? En tiedä miten tuo jännite vaikuttaa kipinään ja sitä kautta palotapahtumaan. Viisaammat spekuloikoot.

                                      Comment


                                      • #49
                                        Kaikki perusjutut on kunnos. Itelläki on pieni epäilys tuosta sähköpuolesta mutta en oikein tiä mitä sieltä pitäs kattoa. Tulpat on suht. uudet NGK:n BUR6et:t. Boschilaiseen en oo koskaa oikein luottanu. On vain niin ihme et kone toimii tosi hienosti mutta bensaa palaa, aivan liikaa.

                                        Comment


                                        • #50
                                          Niin, se minun auton moottori olikin sitten WH-moottori eli kakslitranen sataheppanen kaasari.. ja 4+E -vaihteinen. varmaan sen takia vähäruokainen matka-ajossa?

                                          Comment


                                          • #51
                                            Vielä palatakseni aiheeseen. Oon vähä nuukuuttani käyttäny ysivitosta tuos moottoris ja nyt viikonloppuna piipahdin mökillä ja matkaa tuli ~240 km. Koitin ihan mielenkiinnosta laittaa ysikasia ja yhtäkkiä näyttäs et vei paljo vähemmän. Täälähän on keskusteltu juuri nuosta pensojen eroista. Ilmeisesti Autodata antaa väärää tietoa. Mulla oli ennemmin -88 ysikymppi PS-moottorilla johonka Autodata ilmoitti 98. Taas RT-moottoriin se sanoi 95. Moottorin ulkonäkö + muut asiat on PS:ssä melkein samat kuin RT:ssä. Mut takkiinhan tuos on tullu aika reilusti ku 95:ta on käyttäny. Pitää ny oikein seurata tuota kulutusta taas.

                                            Comment


                                              #52
                                              En tiedä onko RT-moottoreita säädetty eri oktaanisinille bensoille tehtaalta lähtiessä, mutta erikoiselta tuo tuntuisi. Itse kokeilin pari tankillista 98:lla eikä merkittävää eroa syntynyt, joten siirryin takaisin edullisempaan ysivitoseen. Omassani siis RT-moottori.

                                              Comment


                                                #53
                                                Ja minä taas olen todennut 95:en RT-koneen toiminnalle senverran epäedulliseksi, etten mitään kulutuslukemia ehtinyt mitata kun jo palasin 98:iin.

                                                Comment


                                                • #54
                                                  Omaan automaatti-satkuun (RT- kone) vaihdoin tulpat, kun emäntä valitti huonoa kiihtyvyyttä. Tulpat olivat hyvän näköiset, sen takia jäivät alunperin vaihtamatta auton hankinnan jälkeen. Siitä sitten onkin 10 tkm, kun niitä alunperin katselin, niin se aika kuluu... aika herkkä on tulppien kunnolle, satakaksseiska olisi moisilla kulkenut vielä iloisesti...

                                                  Kulku parani huomattavasti ja kun 600 km oli tankilla ajettu, näytti bensamittari reilua varttitankkia, kun ennen jo alkoi olla lähellä punarajaa. Kulutusta en mitannut tankkaamalla, kun taas on pajalla. Alkoi jakopään vaihdon jälkeen kai kampiakselin stefa vuotamaan.

                                                  Comment


                                                  • #55
                                                    On se niin helppoa katsoa tankatessa mitä bensaa kunkin Audi syö, jos ei muuten muista. Bensakorkin läpän sisäpuolella on tarra, jossa asia mainitaan. Samalla voi tarkistaa rengaspaineet oikeaksi:)

                                                    Comment


                                                      #56
                                                      2.0 RT ilman kattia, vm -90.
                                                      Matka-ajossa talvinopeuksilla n. 7l/100km, kesällä vajaa 8.
                                                      Kaupungilla vähän alle 10 litraa.

                                                      Autolla on ajettu n. 470 000 km, joten eiköhän moottorista ja vaihteistosta ole turhat kitkat hioutuneet jo pois.

                                                      Jarrujen peruskorjaus (mm. uudet satulat) pudotti keskikulutusta sellaiset 1,5 litraa sataselle!

                                                      Comment


                                                        #57
                                                        Mielenkiintoista nähdä talvikulutus kaupunki ajossa. Nyt kun on ollut yöllä kylmää, mutta ei niin kylmää jotta olis lohkoa viitsiny käyttää niin kulutus on tuossa muutama desi kympin ylitte. (Välillä raskas jalka) Luulisi lohkon tuovan kulutusta alas reilustikin(?) kun sitä tulee talvella käytettyä aina, kun johonkin lähtee.

                                                        Comment


                                                        • #58
                                                          Mä en todellakaan käsitä millä ihmeellä saatta RT:n viemään noin vähä :) Siis vikaahan mulla täytyy jossain olla mutta ku en todellakaan tiedä mistä sitä ettiä. Välillä oon miettiny puolaa / hall-anturia mut milläs niitä tarkistaa itte? Puolanhan ny tietysti saa mitattua mut kertooko se kaiken? Ohivuotoja en oo mitannu, enkä kyllä usko et sylinterit vuotas. Ainoo jos venttiilit falskais mut eikö sen pitäs jo näkyä päästöis? Öljyä ei kympin aikana mee yhtää.

                                                          Comment


                                                          • #59
                                                            Mulla RT vie tasan kympin, talvella jopa hieman yli. Ajosta suurin osa on Kehä I:sen päästä päähän ajamista tai Espoossa pyörimistä. Tosin melkein joka viikonloppu tulee ajeltua 100km suuntaansa mukavampiin maisemiin. Maantiellä pääsee hädin tuskin ysin pintaan. Pääasiallisena kuskina on vieläpä mun parempi puolisko, eli ei tuo auto mikään pihi ole.

                                                            Suuttimet ja ohjauspaineensäädin on vaihdettu keväällä. Tulpat ja johdot pari kuukautta sitten. Pyörijä ja virranjakajan kansi vaihdettiin vuosi sitten.

                                                            Taidetaan horchin kanssa olla kohtalotovereita, kun molemmilla soppaa palaa rutkasti. Ja taitoipa keväämmällä olla molemmilla ohjauspaineensäädin hakusessa samaan aikaan(?).

                                                            Comment


                                                              #60
                                                              Itselläni vaikutti kulutukseen litran verran Hall-anturin vaihto. Vanha anturi ilmeisesti "unohti" jonkin kipinän silloin tällöin jostain pytystä kunnes lopetti toimintansa kokonaan.
                                                              Samoin etu- ja takajarrujen täysremontti pudotti kulutusta n. 1,5 litraa.

                                                              Kesäkumit ovat ihan normaalit 185/65R15 eikä mitkään ankkaleveät läskit. Talvikumit 185/70R14.
                                                              Rengaspaineet tarkistan pari kertaa kuussa.

                                                              Kaikkein eniten vaikuttaa tietysti ajotapa. Kova kiihdyttely kyllä imaisee bensaa 1300 kiloisessa autossa.

                                                              Kaiken kaikkiaan olen saanut vuoden aikana, jonka auto on minulla ollut, korjauksilla kulutusta alas sellaiset 3 litraa satasella.
                                                              Säästöä tulee vuositasolla 20 000 km ajomäärällä n. 600 litraa bensaa, eli n. 1,2 e litrahinnalla sellaiset 700 euroa. Investointien takaisinmaksuajaksi tulee reilu vuosi.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X