Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

B4 ACE lämpöoikuttelua

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • B4 ACE lämpöoikuttelua

    Uhri Competition Quattro ACE-moottorilla (2.0 16v)

    Ongelmana ailahtelevasti toimiva lämpömittari, jonka vikaa en ole pystynyt tarkasti paikallistamaan.

    Oireena se että auto lämpeää hitaasti, koneen lämpömittarin mukaan, vaikka oikeasti koneen on oltava lämpimämpi kuin mitä mittari kertoo (öljynlämpötilastakin sen näkee) ja sitten kun lämpömittari herää, se menee välistä yli 90 reilustikin jolloin flektikin herää eloon ja alkaa jäähdyttää kunnolla. Välillä lämpömittari toimii taas ihan normaalisti ja lämmöt pysyy piirun alle 90:ssä (taitaa olla 87c termari, kesällä vaihdettu)

    Aluksi epäilin että vesipumppu olisi antamassa periksi mutta näyttää se toimivan silloin kun mittari on ajan tasalla - eli vika rajaantuu mittarin toimintaan. Kone kyllä jäähtyy/lämpenee ihan oikeisiin lämpötiloihin heti kun mittari "herää eloon".
    Imusarjan kupeessa oleva anturi on vaihdettu hiljattain (tästä tullee lämpötila mittarille?), ja liitin kontaktispraytakin ja liitinpinnat näyttivät ihan käyviltä.

    Vinkkejä?

    #2
    Mittaristovikoja noissa on. Ekana kannattaa putsata itse mittarin liitokset mittariston sisällä. Kontaktipinnat on muttereiden alla.
    Sekoileeko samaan aikaan bensamittari? Jos sekoilee, niin jänniteregulaattorin juottaminen tai vaihto.

    Comment


    • #3
      Mittaristossa voi toki olla ongelmaa myös, mutta kun flekti alkaa käydä _vasta_ kun mittari herää siihen että "lämmöt on korkealla" - eli taitaa jäähdytyksellä olla sama info kuin mittarilla.

      Comment


        #4
        Flektillä taitaa olla oma anturi. Muistaakseni.

        Comment


          #5
          Ettei vaan olisi ilmaa koneen jäähdytysjärjestelmässä ?Mulla teki samaa kun ei ollut ilmaantunut kunnolla. Ei sitä saanut ilmattua muutoin kuin kaatamalla erikseen lämmityslaitteen kennoille menevät letkut täyteen nestettä. Se on ongelmallinen ilmata kun lämmityslaitteen kennon letkut ovat ylempänä kuin paisuntasäiliö.
          Toinen mikä jotenkin liittyi mittariston toimintaan oli 5A sulake, en muista mitä se aiheutti mutta täysin hengettömäksi se lämpömittari ei mennyt kun toi sulake oli palanut.

          Comment


          • #6
            Kyllä tuon pitäisi olla kunnolla ilmattu - mutta ehkä sen voisi tarkistaa. Tosin testaan tuon 5A sulakkeen ensin niin saa ainakin rajattua sitä ongelmaa.

            Ei kellään sattuisi olemaan tietoa mitä varten tuo sulake on?

            Sen verran voisi lisätä että lämmintä rupee pukkaamaan ohjaamoon paljon nopeammin kuin mitä mittari antaisi ymmärtää.

            Comment


              #7
              Se mittariston entraus on helppo homma, joten suosittelen tekemään sen. Vaikkei oliskaan vikana, niin jossain vaiheessa muuten tulee. Ompahan pois suljettu kun ei juuri mitään maksa. Eli hienolla hiomapaperilla otat viisarikoneiston mutterien alta kontaktipintaa puhtaaks ja laitat mutterit takas.
              Pikkuveljen autossa oli ensin Regulaattorivika ja vuosi sen jälkeen vielä huono kontakti siinä viisarikoneiston kontaktissa.

              Comment


              • #8
                Tuossa omassa Compessa oli vikana että mittari meni yli 100c ja flektit lähti pyöriin, mutta kun avas paisuntasäiliön korkin niin ei kiehunu yli. Vesiletkuistakin tunti hyvin ettei ollu yli 100c jolloin ois ollu melkosen kovana letkut.. (miten lie naurattaa vähillä unilla)

                Mittaristoon tuli sitten vikaa trippi- ja matkamittariinkin (hammasratas sökönä) jolloin tilasin Ebaysta "uuden" sama varaosanumero piti olla vaan mittari olikin 260km/h!!! Ei ongelmia minkään toimintojen kanssa joten sillä mennään.

                Comment


                • #9
                  ¨
                  Nyt on mittaristo "huollettu", eli kontaktipinnat hiottu ja regulaattori vaihdettu.
                  Jakopäärempan yhteydessä termarikotelo, vesipumppu yms vaihdettu (marraskuu) ja järjestelmä kunnolla ilmattu. 5A sulake myös ehjä.

                  Ongelma on tällä hetkellä niin että mittarin mukaan lämmöt nousevat melko nopeasti tyhjäkäynnillä 90c ja vähän yli, n. 100c, jolloin nesteet säiliössä on vielä kylmänä ja letkut viileitä. Flektit eivät myöskään lähde pyörimään. Flektit kyllä toimivat (ilmastoinnin namiskalla lähtee heti pyörimään ja kaupunkiajossa heräilevät itsekseen)

                  Comment


                    #10
                    Multivika-anturi eli lämpötila-anturin vaihto lienee seuraava arvaus.
                    Termarikotelo vaihdettu..., mutta entäs termari?

                    Comment


                    • #11
                      multivika-anturi on vaihdettu heinäkuussa, samalla vaihdettiin termari.

                      Comment


                        #12
                        Siellä on kaksi anturia, toinen moottorin Eculle (2-nap.)ja toinen ilmastoinnille/mittaristolle, (4nap.) Ilmeisesti sen nelinapaisen vaihdoit ?

                        Mites on, kärsiikö paisuntasäiliön korkin jättää auki ja käyttää tyhjäkäynnillä niin kauan että flektit lähtee päälle ?Vai heittääkö nesteet pihalle ?Jos nesteet tulee pihalle niin siellä on vielä ilmaa.

                        Puhaltaako se niin kuumaa sisätiloihin että juuri kärsii kättä pitää suulakkeen edessä ?Erillisen mittarin mukaan mulla puhaltaa yli 60 asteista kun autonmittarin näyttämä on 90ast eli silloin kun termostaatin pitäisi olla auki.

                        Seuraavaksi menisin ostamaan sellaisen digitaalisen lämpömittarin 0-100c jonka anturin voi upottaa suoraan paisuntasäiliöön niin voi mitata sekä jäähdytysnesteen lämpötilan että sisäänpuhallettavan ilman lämpötilan ja verrata sitä auton oman mittarin näyttämään.

                        Saman ongelman kanssa tuli aikoinaan tapeltua saman auton kyseeessä ollessa, lisäksi mulla ei puhaltanut lämmintä kun lämmityslaitteen läpistä oli pehmustemateriaali murentunut pois.Telttapatjaa tilalle kontaktiliimalla.

                        vaihdoin
                        - 3x termostaatin kun ei uskonut kerrasta
                        - 4-nap. lämpötila-anturin
                        - 2- napaisen moottorin anturin
                        - flektin anturin
                        - lämmityslaitteen kennon
                        - mittasin puristuspaineet, ok.
                        - ilmasin useaan kertaan, raakaa nestettä meni 20l
                        - puhdistin mittariston kontaktipinnat
                        - vaihdoin palaneen 5A sulakkeen
                        - viimein vaihdoin sylinterinkannen joka kunnostettiin koneistamolla ja koeponnistettiin.

                        Mikään noista toimenpiteistä ei auttanut, puhalsi nesteet pihalle edelleen jos piti paisuntasäiliön korkkia auki riittävän kauan ja antoi lämmetä erillisellä mittarilla mitattuna normaalilämpöiseksi eli +90c.
                        Kaikkien noiden toimenpiteiden jälkeen vika oli siinä että jäähdytysjärjestelmä piti täyttää siten että otti lämmityslaitteen kennon letkun irti, laittoi peukalon kennosta tulevaan letkuliitäntään tukkeeksi ja täytti kädessä olevan letkua nesteellä niin kauan että se alkoi tulvia yli. Sen jälkeen letku äkkiä takaisin kiinni ja sama vielä toisen puolen kennon letkuliitännälle.Sinne meni vielä ainakin litra nestettä vaikka paisuntasäiliö oli täytetty tätä ennen.
                        Tämän jälkeen auto käyntiin lämmityslaite puhaltamaan kuuminta ja käyttö erillisen mittarin mukaan lämpimäksi paisuntasäiliön korkki auki. Kerran se vielä yskäisi nesteet pihalle, mutta samantien vaan uutta nestettä perään ja kappas, nesteet alkoi pysyä sisällä. Mittaristokin pelasi tämän jälkeen ihan normaalisti.

                        Tuli niin paljon osia vaihdettua että ihan heti ei kannata autosta luopua :-)
                        Aika paljon tuosta myös oppi tulevaisuutta varten kantapään kautta.

                        Comment


                        • #13
                          No nyt tuli dataa! Kiitos.

                          Eli se nelinapainen on juuri vaihdettu, ilmeisesti se kaksinapainen on juuri syylärin reunassa (=flektin anturi)?

                          Nesteet ei lämpiä tyhjäkäynnillä mihinkään, digitaalimittarilla näytti ~20c ja kuumaa tulee niin sisälle ihan normaalisti. Itse asiassa ei mene kauaakaan kun rupeaa lämmintä tulemaan, jokunen minuutti tyhjäkäynnillä. Tuota sisälle tulevaa ilmaa en tajunnut mitata, mutta tuskin ihan 60c lämpöistä oli.
                          Tässä vaiheessa auton lämpömittari näytti n. 100c, eikä flektit lähteneet päälle. Flektit toki toimivat, tiedä sitten onko tässä se flektinkin anturi tehny tepposet samalla.

                          Tähän siis tehty nyt marraskuun
                          - Vesipumppu
                          - termari
                          - ilmattu x2
                          - mittaristo puhdistettu
                          - 5A tarkistettu ehjäksi, mittarilla.

                          jota ennen termari heinäkuussa ja 4-napainen koneanturi heinäkuussa.

                          Comment


                            #14
                            Koodi:
                            ilmeisesti se kaksinapainen on juuri syylärin reunassa (=flektin anturi)?
                            Ei, vaan tarkoitan moottorin lämpötila-anturia joka ei kuitenkaan vaikuta mitenkään tähän ongelmaan.Lohkossa kiinni, rintapellin ja koneen rungon välissä.
                            Jos olisi mun auto niin laittaisin uudet nesteet sisään tuolla tavalla kuin selostin eli ensin paisuntasäiliö täyteen ja sen jälkeen tuo lämmityslaitteen letkujen kennokikkailu. Kone käyntiin tyhjäkäynnille ja puhallus kuumimmalle toiseksi nopeimmalle. Sen jälkeen mittailemaan digimittarilla miten nesteet lämpiää ja kuinka kuumaa puhaltaa sisälle.Termostaatti kun on auki niin paisuntasäiliöstä mitattuna neste pitäis olla yli 90c.Jos vielä sylkee pihalle niin uutta sekoitettua nestettä tilalle ja vielä käyttöä niin kauan että ei enään puhalla nesteitä pihalle..Jos toi ei auta niin sit puristuspaineiden mittaus.

                            Comment

                            Working...
                            X