Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Öljykorkin alla harmaata töhnää, A4 1.8t

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Öljykorkin alla harmaata töhnää, A4 1.8t

    Autolla ajettu nyt kaksi viikkoa pelkästään lyhyttä kaupunkiajoa päivittäin. Öljyt vaihdettu viikko sitten. Aamulla kun katsoin nesteet ja öljyt huomasin öljykorkin alla vaalean harmaata töhnää. Autossa en mitään muuta oiretta ole havainnut, kuin satunnaisen tyhjäkäyntihäiriön, eli pudottaa yllättäen kierrokset alas, mutta nousevat heti ylös. Nesteet eivät ole kadonneet, eikä ole heitellyt lämpöjä. Kun lämmöt eivät ole nousseet tappiin, tulee pakoputkesta vähän valkoista savua, mutta tämä loppuu lämpöjen noustessa. Öljytikussa ei näy mitään valkeaa töhnää. Autossa vanhempi 1.8t 5V kone, ja auton vuosimalli -96.

    Miten pystyisin varmistamaan, että vuotaako kannentiiviste, vai kannattaako tuota vikaa edes epäillä, vai voiko töhnän muodostumisen syynä olla tuo lyhyt ajo. Täytyy nyt kysyä asiaa täältä Audi eksperteiltä. :)

  • #2
    Nestettä siellä varmaankin on jos on kermaisen nälköistä. En usko että pelkkä pätkäajo moista tekee. Mistä on tullut siihen en osaa vastata. Onko jäähdytinneste oikean väristä? Tuo pätkiminen voi olla jostain muustakin (maf tms. anturivika) johtuvaa...

    Comment


    • #3
      Pätkäajo ja viileät kelit saavat öljyn sekaan kondensiovettä, tai pikemminkin kosteutta, joka sitten juurikin näkyy töhnänä öljykorkissa. Jos nesteet pysyvät oikean värisinä, eivätkä katoa tai lisäänny niin tuskinpa on huolta.

      Ajahan vain pidempi pyrähdys ja huomaat, että töhnä häviää korkista. Tyhjäkäyntivian selvittelyn voisi aloittaa vikakoodien luvusta.

      Comment


      • #4
        Ja putkesta tuleva valkoinen savu on melko varmasti vain putkiston kondenssivesien höyrystymistä.
        Sen kyllä melko varmasti huomaa nesteen katoamisestai tai pakokaasun hajusta, jos se pakkasnestettä "polttais"

        Mönjää en ole näistä diisseleistä kattellut oikein koskaan, mutta bensavehkeissä tota on ollut melkein kaikissa jossain vaiheessa.

        Comment


        • #5
          Itsekin epäilen vahvasti, että töhnä olisi pätkäajon aiheuttamaa. Nyt viikon ajan olen ajanut autolla pelkästään lyhyttä ajoa, n. 2-5km kerrallaan ja sitten sammutus. Kelit ovat kyllä muuttuneet juuri kylmemmiksi ja kosteammiksi. Ja tosiaan ölytikussa ei näy minkäänlaista töhnää, ja nesteen väri ei ole muuttunut, eikä pakokaasu haise nesteelle. Ajon jälkeen pakoputken pää on ainakin "kuiva".

          Kyseinen töhnä on sellaista vaaleanharmaata, aika "ohuen" tuntuista. Kun ottaa öljykorkin pois, niin se korkin alla oleva metallinen reunusosa tuntuu ainakin hieman kostealta. Epäilen, että korkin tiiviste vuotaa hieman, ja kosteutta muodostuu ilman kylmenemisen vuoksi auton seisoessa parkissa, ja pääsisi jotenkin korkin alle. Olisiko mahdollista?

          Kaasuläppä näyttäisi ainakin olevan hieman likainen. Voisiko se olla syy tyhjäkäyntiongelmaan? Tyhjäkäyntiongelma ilmenee yleensä lämpimänä, ja aika harvoin. Kun kierrokset tippuvat alas pieneksi hetkeksi, ja nousevat taas ylös, tulee pakoputkesta hieman vaaleaa savua.

          Kiitokset vastauksista!

          Auto on muuten todella hyvänoloinen ja lähes priimakunnossa. Olen ollut erittäin tyytyväinen, kun tuli laitettua Audi alle. Tehoakin tuntuu olevan mukavasti, n. 200hv. :)

          Comment


          • #6
            Sen verran täytyy vielä kyseäistä, että pystyykö vikakoodit lukemaan itse VAGcomilla, kun veljelläni sellainen on?

            Comment


            • #7
              VAG-COM:lla/VCDS:llä juurikin. Vikakoodien luku, nollaus ja uusi luku jonkin ajan&ajon kuluttua ja tarkistaa, tuliko koodeja takaisin. Kaasuläpän voi putsailla jos se on likainen ja käsittääkseni sen voi myös sopeuttaa VAG-COMilla. Mutta kannattaa tosiaan koodit lukaista aivan ensimmäisenä ennen kuin alkaa harkitsemaan muuta. Myös painetesti voisi olla paikallaan. Haulla löytyy tietoa molemmista operaatioista.

              Tuo öljykorkin kevyt töhnä on täysin normaalia, enkä ottaisi siitä stressiä. Kuten todettua, kansivian varmasti hoksaisi muista oireista.

              Comment


              • #8
                Tein autolla pidemmän lenkin ja kas kummaa, töhnä katosi. Eli taisi johtua vain tästä kelistä ja lyhyestä ajosta. :)

                Vikakoodit luettu VAG-comilla ja mitään ei näkynyt. Unohtui vielä mainita, että tuota tyhjäkäyntiongelmaa ilmenee vain kostealla kelillä. Eli menisikö kosteutta jonnekin? Mihin? Autossa ei ole pohjapanssaria.

                Comment


                • #9
                  Eli taisi johtua vain tästä kelistä ja lyhyestä ajosta. :)
                  Aivan varmasti.

                  Hieman enemmän ajetuille koneille varsinkin on hyvä sillointällöin, vaikka ei olisi muuten tarvetta, käydä heittämässä semmonen rivakka motarilenkki vaikka kerran viikossa.

                  Tekee hyvää myöskin akulle etc...

                  (itsellä sama "ongelma", kun työmatka vain 3 km ja varsinkin talviaikaan)

                  Comment

                  Working...
                  X