Vaihtovälistä jne on läpinää jonkin verran, mutta itse vaihtotyöstä melko nihkeästi. Lueskelin tuossa käsiini etsiytyneitä ohjeita, jotka herättivät kummastusta. En ole vielä purkanut mitää, enkä siten tarkastellut asiaa sen enempää. Kysynpä ensin, josko tätä olisi joku muukin joskus pähkäillyt.
Ensinnäkin ohje sisältää vaiheita, jonka tarpellisuudesta en ole ollenkaan varma.
Apulaitehihna pitää luonnollisesti nyppästä pois edestä, eikä tämä toimenpide vaadi kovin isoja ponnisteluja. Kiristäjää hieman löysälle päin kampeamalla pitäisi hihna saada pois välistä.
Seuraavaksi tarjottiin rivi erikoistyökaluja, kuten moottorin roikotin, johon ripustetaan paisaria ja erinäisiä muita edestä irrotettavia nikaleita. Tuskin pakollinen. Moottoria voinee keventää tunkillakin ja roikotuksen hoitaa jollain muulla tapaa.
Merkit tuli kääntää kohdalleen ja hammashihnan kiristäjää kammeta jollain lukitsimella, jotta hihnan saa pois. Tuota lukitsinta tuskin tarvii, koska kiristäjä vaihtuu samalla.
Neuvoipa tuo aukomaan moottorin kannakkeenkin ja poistamaan tukikumin. Tämä lienee pakollinen, jotta uuden hihnan saa pujotettua paikoilleen? Tarkoittaa vaan ilmeisesti muutaman pultin uusintaa, mikä ei sinällään ole paha. Olisi toki kiva tietää edeltä käsin, mitkä on ihan pakko aukoa ja vaihtaa.
Dampperin tuo käski myös irroittaa, mikä tarkoittaisi samalla taas pulttien uusintaa. Ilmeisesti dampperin irrotus on pakollinen, jos alemman ja keskimmäisen suojan haluaa irrottaa, mutta onko tuo pakollista? Alarattaan vaihto tuskin on vielä tarpeen, vai onko? Samoin ihmettelen, onko nokka-akselin hihnapyörän irroitus todellakin tarpeen?
Termari näyttäisi olevan sopivasti sivussa, eli vaihto ei ole välttämätön samassa yhteydessä. Toisaalta, kun vedet joutuu joka tapauksessa ottamaan ulos vesipumpun vaihdon takia, ei tuo parin kympin osasta säästäminen taida olla kovin varsin viisautta.
Tuo rattaiden irrottelu vaatii jo kaiken maailman lukitsimien hommaamista, mikä taas nostaa kustannuksia. Hommaan, jota ei välttämättä tarvitse tehdä ainakaan viiteen vuoteen, ei välttämättä kiinnostaisi hommata erikseen työkaluja.
Perään voisi vielä kasata listan tarvittavista varaosista numeroineen, josko tuo helpottaisi muitakin asian kanssa askartelevia. Itselleni kyseessä on käyttöauto, joten homma pitäisi saada pulkkaan laakista. Tämä edellyttää osien hallussa oloa ennen remontin alkua.
Ensinnäkin ohje sisältää vaiheita, jonka tarpellisuudesta en ole ollenkaan varma.
Apulaitehihna pitää luonnollisesti nyppästä pois edestä, eikä tämä toimenpide vaadi kovin isoja ponnisteluja. Kiristäjää hieman löysälle päin kampeamalla pitäisi hihna saada pois välistä.
Seuraavaksi tarjottiin rivi erikoistyökaluja, kuten moottorin roikotin, johon ripustetaan paisaria ja erinäisiä muita edestä irrotettavia nikaleita. Tuskin pakollinen. Moottoria voinee keventää tunkillakin ja roikotuksen hoitaa jollain muulla tapaa.
Merkit tuli kääntää kohdalleen ja hammashihnan kiristäjää kammeta jollain lukitsimella, jotta hihnan saa pois. Tuota lukitsinta tuskin tarvii, koska kiristäjä vaihtuu samalla.
Neuvoipa tuo aukomaan moottorin kannakkeenkin ja poistamaan tukikumin. Tämä lienee pakollinen, jotta uuden hihnan saa pujotettua paikoilleen? Tarkoittaa vaan ilmeisesti muutaman pultin uusintaa, mikä ei sinällään ole paha. Olisi toki kiva tietää edeltä käsin, mitkä on ihan pakko aukoa ja vaihtaa.
Dampperin tuo käski myös irroittaa, mikä tarkoittaisi samalla taas pulttien uusintaa. Ilmeisesti dampperin irrotus on pakollinen, jos alemman ja keskimmäisen suojan haluaa irrottaa, mutta onko tuo pakollista? Alarattaan vaihto tuskin on vielä tarpeen, vai onko? Samoin ihmettelen, onko nokka-akselin hihnapyörän irroitus todellakin tarpeen?
Termari näyttäisi olevan sopivasti sivussa, eli vaihto ei ole välttämätön samassa yhteydessä. Toisaalta, kun vedet joutuu joka tapauksessa ottamaan ulos vesipumpun vaihdon takia, ei tuo parin kympin osasta säästäminen taida olla kovin varsin viisautta.
Tuo rattaiden irrottelu vaatii jo kaiken maailman lukitsimien hommaamista, mikä taas nostaa kustannuksia. Hommaan, jota ei välttämättä tarvitse tehdä ainakaan viiteen vuoteen, ei välttämättä kiinnostaisi hommata erikseen työkaluja.
Perään voisi vielä kasata listan tarvittavista varaosista numeroineen, josko tuo helpottaisi muitakin asian kanssa askartelevia. Itselleni kyseessä on käyttöauto, joten homma pitäisi saada pulkkaan laakista. Tämä edellyttää osien hallussa oloa ennen remontin alkua.
Comment