Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Poikittain asennetun moottorin jakohihnan vaihto

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Poikittain asennetun moottorin jakohihnan vaihto

    Vaihtovälistä jne on läpinää jonkin verran, mutta itse vaihtotyöstä melko nihkeästi. Lueskelin tuossa käsiini etsiytyneitä ohjeita, jotka herättivät kummastusta. En ole vielä purkanut mitää, enkä siten tarkastellut asiaa sen enempää. Kysynpä ensin, josko tätä olisi joku muukin joskus pähkäillyt.

    Ensinnäkin ohje sisältää vaiheita, jonka tarpellisuudesta en ole ollenkaan varma.

    Apulaitehihna pitää luonnollisesti nyppästä pois edestä, eikä tämä toimenpide vaadi kovin isoja ponnisteluja. Kiristäjää hieman löysälle päin kampeamalla pitäisi hihna saada pois välistä.

    Seuraavaksi tarjottiin rivi erikoistyökaluja, kuten moottorin roikotin, johon ripustetaan paisaria ja erinäisiä muita edestä irrotettavia nikaleita. Tuskin pakollinen. Moottoria voinee keventää tunkillakin ja roikotuksen hoitaa jollain muulla tapaa.

    Merkit tuli kääntää kohdalleen ja hammashihnan kiristäjää kammeta jollain lukitsimella, jotta hihnan saa pois. Tuota lukitsinta tuskin tarvii, koska kiristäjä vaihtuu samalla.

    Neuvoipa tuo aukomaan moottorin kannakkeenkin ja poistamaan tukikumin. Tämä lienee pakollinen, jotta uuden hihnan saa pujotettua paikoilleen? Tarkoittaa vaan ilmeisesti muutaman pultin uusintaa, mikä ei sinällään ole paha. Olisi toki kiva tietää edeltä käsin, mitkä on ihan pakko aukoa ja vaihtaa.

    Dampperin tuo käski myös irroittaa, mikä tarkoittaisi samalla taas pulttien uusintaa. Ilmeisesti dampperin irrotus on pakollinen, jos alemman ja keskimmäisen suojan haluaa irrottaa, mutta onko tuo pakollista? Alarattaan vaihto tuskin on vielä tarpeen, vai onko? Samoin ihmettelen, onko nokka-akselin hihnapyörän irroitus todellakin tarpeen?

    Termari näyttäisi olevan sopivasti sivussa, eli vaihto ei ole välttämätön samassa yhteydessä. Toisaalta, kun vedet joutuu joka tapauksessa ottamaan ulos vesipumpun vaihdon takia, ei tuo parin kympin osasta säästäminen taida olla kovin varsin viisautta.

    Tuo rattaiden irrottelu vaatii jo kaiken maailman lukitsimien hommaamista, mikä taas nostaa kustannuksia. Hommaan, jota ei välttämättä tarvitse tehdä ainakaan viiteen vuoteen, ei välttämättä kiinnostaisi hommata erikseen työkaluja.

    Perään voisi vielä kasata listan tarvittavista varaosista numeroineen, josko tuo helpottaisi muitakin asian kanssa askartelevia. Itselleni kyseessä on käyttöauto, joten homma pitäisi saada pulkkaan laakista. Tämä edellyttää osien hallussa oloa ennen remontin alkua.

    #2
    Ei niitä kaikkia pultteja tarvii uusia vaikka niin käsketäänkin.

    Koneen kanatuspalkki on kyllä hyvä olla tuohon hommaan joskaan ei tietysti pakollinen.

    Comment


    • #3
      Sisälokasuojan joutuu tai se ainakan kannattaa irrottaa 90% tapauksista. Jakohihnan vaihdon yhteydessä on mielestäni helpompi purkaa reilusti tavaraa pois edestä kuin yrittää nyhrätä uutta hihnaa paikoilleen ja katsella merkkejä kaiken romun takaa.

      Erikoistyökaluista oikeastaan lukitustyökalut ovat olennaiset, mutta kannattaa ottaa selvää ovatko ne oikeasti erikoistyökaluja vai vain esimerkiksi eri kokosia tappeja.

      Uusittavista ruuveista olennaisimmat ovat astekiristyksellä olevat, eli yleensä kampuran hihnapyörän ruuvit. Itse olen tykännyt laittaa kaikkiin ruuveihin kemiallisen lukitteen vaikka sitä ei ohjeissa välttämättä mainita.

      Comment


        #4
        Golfiin (2.0tdi) laitoin juuri Saksasta tulemaan SKF:n jakopään sarjan vesipumpulla. Sisältää ~kaiken, mm. näytti sisältävän myös useita uusia pultteja. Alle 250e kaikkineen. En uskalla vielä suositella, ennen kuin olen asentanut, mutta lupaavan kattavalta paketilta vaikutti.

        Comment


        • #5
          Vaikea ja ahdas paikka vaihtaa hihna, kiristinkin itselläni oli niin tiukka että oli tosi vaikee kyl saada hihna paikalleen. Erikoistyökaluja en tarvinnut.

          Comment


          • #6
            Suosittelen roikottamista ennemmin, kuin tunkilla nostamista. Gti golfiin kesällä tehtiin ja moottorinkannake olisi ainakin siinä tapauksessa ollut helpompi ottaa pois ja laittaa takaisin, jos kone olisi liikkunut sivusuunnassa.

            Comment


              #7
              Kyselykierros parilla pajalla tuotti hihnan vaihdolle hinnaksi ~500 €. Volkkarilla ei sisällä edes apulaitehihnaa. Siihen vielä haldex-öljyt päälle ja hinta on 600...650€. Tepolta osat alle 300€, joten kai sitä pitää päivän verran harrastaa.

              Kuningaspultin saa varmaan löysättyä ja kirrattua pyörät maassa, eli lukitsin ei lie pakollinen? Toki, jos jollain on hallussaan moinen ja haluaa sitä lainata, otan avun vastaan kiitoksella.

              Comment


                #8
                Miksi kuningaspultti pitäisi avata? Siivapyörä on kiinni neljällä kuusiokololla.

                Comment


                  #9
                  Kah. Vitoskoneessa kuningaspultti piti koko paketin paikallaan, eli dampperin saa irti vain kunkkupultin avauksella. Jostain syystä oletin, että rakenne on sama. Tässähän on siis ollut kehitystä.

                  Tuota koneen liikkumista sivuttain jäin ihmettelemään. Eikö siellä voimansiirto tökkää vastaan, vai onko varoja kuinka paljon?

                  Comment


                    #10
                    Useempi kymmenen senttiä kun oikein riuhtoo :)

                    Comment


                      #11
                      Jostain syystä oletin, että rakenne on sama. Tässähän on siis ollut kehitystä.
                      Taitaa olla sama konstruktio 60-luvulta lähtien, arvelisin.

                      Comment

                      Working...
                      X