Alkuperäinen kirjoittaja Varaani
Näytä viesti
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
A4 B5q voimansiirron jurina. Ideat jo vähissä.
Collapse
X
-
Ei ihan aiheeseen sopiva, mutta en jaksanut uutta aihetta näin pienen kysymyksen takia tehdä.
Onko kaikissa nelikko audeissa (b5) samanlainen kardaani/kardaanin kannatin laakeri. Itsellä audissa tuo kannatin laakerin kumi aikas väljä jo.
http://www.ebay.de/itm/Kardanwelle-M...item1e8170ee5a
Sopiiko tuo laakeri 1.8t turbo Quattroon ?
Comment
-
Eikö kytkin ylhäällä ja vaihde vapaalla pitäis laatikon olla pyörimättä? Eli vetarien pitäisi olla liikkumatta, siksi tuota kahinaa ihmettelin. Pitää nyt kyllä koittaa saada keula tuosta ylös ja pyöritellä pyöriä, niin varmaan siten sais vetarien kunnon selville.
Miten noita mahdollisia eri vikakohtia (vetarit, laatikko, torsen) saisi parhaiten diagnosoitua?
E: myöskään käynnissä ollessa vaihde silmässä ei eturenkaat/akselit pyöri lainkaan.
Comment
-
Eli laatikkoon viittaisi? Pitää varmaan alkaa metsästämään uutta laatikkoa. Mistä näen helpoiten, mikä laatikko tuossa nyt on? Katsoin noita Jassin vanhoja viestejä tähän liittyen, niin vaikka kaikkea muuta tähän on aikaisemmin vaihdettu (myös torsenia hiplattu), niin laatikkoa ei ole vaihdettu/tarkemmin tutkittu, vaikka siitä on vähän kyselty.
Pihalla lojuu -98 2.8q A6, millä todennäköisyydellä sen laatikko kävisi tähän A4:een?
Comment
-
Tutkailin vähän ELSAsta noiden eroja, kaikki välitykset on samat, ainoa ero on vetoakselien laipoissa. EFC:ssä tripod nivelet sisäpäässä, kun taas DJR:ssä ne tavalliset.
En tiedä käykö ne A6:n nivelet A4:n akseleihin, tai käykö peräti koko kepit A4:een. Jos käy niin silloinhan pärjäisit omilla osilla :)Attached Files
Comment
-
Oireiden perusteella voisi olla vikaa etuperässä tai keskitasauspyörästössä. Vaihteistovioissahan ei yleensä mene joku vaihde päälle tai koko keppi on jumissa. Jos etuperässä vikaa, niin sen vissiin pystyisi korjaamaan ilman laatikon irroitusta. Autostetoskooppia suosittelen noiden rahinoiden paikallistamiseen - voit kuunnella pyöränlaakerit ja laatikon laakerit sekä takaperän poskilaakerit siinä samalla. Jos kuulostaa siltä, että siellä on hiekkaa, niin silloin on jotain vaihtokunnossa. Jos ehjät, niin ei kuulu kuin suhinaa, jos sitäkään.
Comment
-
Pystyy etuperän purkamaan paikallaan. Vetarit sisäpuolelta irti, vetolaipat irti (pultilla tai ihan vaan vetäsemällä), vasemmalta puolelta perää "kansi" irti ja voila tasauspyörästö putoaa syliin.
E: Nuista kutosen ja nelosen vetareista, koko keppi ei varmaan käy, pituudet muuttuu, mutta nivelten pitäs käyvä nelosen kepeille.
Comment
-
Oisko jotain linkkiä, vaihdelaatikko for dummies ;) vaikka tässä pikkuhiljaa on kertynyt tietämystä asioista, on vaihdelaatikko melko tuntematon rakenteeltaan. Tuo Tommin mainitsema hiekka -ääni kuuluu, joten voisi olettaa vian olevan semmoinen, ettei laatikkoa tarvisi kokonaan vaihtaa, mikä olisi ehkä tallin lattialla könyten vielä tehtävissä.
Missähän hintaluokissa pyöritään, jos esim. tasauspyörästö menisi vaihtoon?
Comment
-
Omaan coupeen vaihtelin tasauspyörästön laakerit kun huutelivat niin: Suhteellisen hankala säätää laakerit oikeelle tiukkuuelle, varsinkaan jos ei ole shimmejä suoraan.
Vaihdolla ääni huomattavasti väheni muttei kokonaan loppunut. Laatikko alas ja purkuun, siellähän oli kaikki laakerit rikki.
Sulla todennäköisesti sama kun huudellu jo kaks vuotta ja varmaan monia kilometrejä niin aika varmasti on särkeny koko laatikon laakerit. Jollei jo koko sivuakselia tai tasauspyörästöö kun voima ei välity ollenkaan.
Comment
-
Tuo pätkä kyllä vähän auttaa ymmärtämään miten tuo pelittää :)
Samalla kyllä arveluttaa, miten paljon tuosta laipan aukosta saa tehtyä, jos vahinkoa on enemmänkin... Jos tuohon laatikon vaihtoon kykenisi itse (siellä lattialla könyten), niin tuo EFC laatikon vaihto vetarimuutoksineen olisi kyllä oiva vaihtoehto.
Comment
-
Tulipa muuten mieleen tuosta aikaisemmin mainitusta kahinasta, että olenko mahtanut omalla toiminnalla tehdä autoa hinatessa lisävahinkoa? Eli kun koko episodi alkoi tielle jäämisestä, niin silloin autosta ei mitään ylimääräisiä kahinoita kuulunut. Siitä auto hinattiin kotiin (moottori käynnissä). Kahina kuului ensimmäisen kerran vasta pari päivää seistyään kun kokeilin saanko autoa yhtään liikutettua omin voimin. Joku laakeri tykännyt huonoa hinauksesta (liian kovalla vauhdilla)?
Comment
-
Ja osoittaako se laatikkovikaan, että rengasta pyörittäessä toinen puoli ei pyöri lainkaan (millään vaihteella, jos sillä on väliä)?
Tuohon autoonhan oli minua edellisen omistajan toimesta vaihdettu (hänen sanojensa mukaan, oppi nopeasti olemaan vastaamatta puhelimeen) käytetty laatikko Kotkassa venäläispoikien ylläpitämässä pajassa. Joko puhui palturia tai myi laatikkoviallisena tietäen ongelmasta. Koeajamatta kun ostin, mikä on toki aina järkevää ;)
Onneksi tuohon löytyy saksan ebaysta varmaan useita lootia, aikoinaan muistelen katselleeni niitä varasuunnitelmana ja hintaluokka oli 400-600€. Vetareita en epäilisi koska niihinhän on lähes kaikkiin vaihdettu ainakin sisäpäät, olisiko joihinkin ulkopäätkin. Ei jaksa muistaa...
Comment
-
Olinkin unohtanut osittain tuon laatikkohomman. Jotain semmosta taisit mainita, että varmuutta laatikon tyypistä ei ole, kun mitään tunnisteita siitä ette tainneet löytää? JOS se on vaihdettu, niin eiköhän se kuitenkin joku välityksiltään oikea ole ollut. Vähän ehkä kuitenkin vaikuttaa pieneltä kusetukselta ja laatikko on ollut alun alkaen vikainen...
Nyt tässä on pieni mietintätauko asian suhteen. Auto on otettu pois liikenteestä ja katsotaan jos tälle jotain saisi tehtyä. Laatikko menee kokonaisena vaihtoon melko suurella todennäköisyydellä. Joko DJR/vastaava tai tuo EFC.
Comment
-
http://www.ebay.de/itm/Audi-A4-8D-A6...item53f95b6821
Tuosta DJR 450€
DJR----DAJ
DJS---DAJ/CKH
DWM---DAJ
Tuossa laatikko/peräkombinaatiot joilla tuota mallia on tehtaalta lähtenyt. Jos sulla on siellä tuo DAJ-perä niin sen perusteella menisi nuo pari muutakin lootaa. Vetarien sopivuudesta en tiedä.
Torseniin sun autossa on vaihdettu se iso ja pienempi laakeri, joten ota se ainakin vanhasta talteen ;)
Comment
-
Päivitetään tämän tilannetta sen verran, että vanha laatikko on nyt irroitettu ja eipä ollut DJR, vaan semmoinen kuin CPR! Perän koodi pitää vielä varmistaa, mutta semmonen kutina on, että tähän on ranetettu täysin sopimaton laatikko ihan mutu tuntumalla. Vanhassa laatikossa lukee, että -96 2.8 A6:sta olisi kotoisin, joten kai on vaan katottu että moottorin tilavuus ja laatikon fyysinen koko sama, onhan sen toimittava...
En tiedä mitä eroa noiden välityksissä on, mutta nähtävästi juuri sen verran, että on toiminut, mutta kaikenlaisten jurinoiden ja tärräysten kera. Siellä on rattaat huutaneet niveaa...
Comment
Comment