Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

AAN pudottaa ahtopaineet ja nykii

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    AAN pudottaa ahtopaineet ja nykii

    Auto on C4 S6 AAN-moottorilla. Auto oli kansiremontissa ja toimi hyvin n. 40 km mutta yht'äkkiä moottoritiellä alkoi nykimään ja bensankulutus nousi taivaisiin (mittarin mukaan). Olen asiaa yrittänyt tutkia mutta en ole löytänyt vuotoja mistään enkä irtonaisia letkujakaan. Ehkä en ole osannut hakea oikeista paikoista? Tasaisella kaasulla pienellä vauhdilla toimii hyvin eikä nyi mutta kun antaa reilusti kaasua niin mittarin mukaan 1.6 ahdolla paineet yht'äkkiä häviää kokonaan suhinalla.

    Vikakoodi tähän liittyen on:
    00544 Maximum Boost Pressure Exceeded
    27-10 - Implausible Signal - Intermittent

    #2
    Putsasin sen by pass-venttiilin ja se oli täynnä jotain öljymöhnää. Putsauksen jälkeen meno parani mutta täydellä kaasulla ei edelleenkään voi mennä koska ahtopaineet nousee taivaisiin ja suhisee ulos. Eli onko tuo venttiili nyt sitten finaalissa vai missä se vika luuraa?

    Comment


      #3
      Onko orkkis bypassi? Tee paine testi, käsikopelolla ei vuotoja tahdo havaita.

      Comment


      • #4
        Oisko passin letkut kytketty väärin, jolloin ei rajoita ahtoja oikein? 1,6 bar kuulostaa kovalta ja suhina taas siltä, että ahtovuoto on jossain.

        Comment


          #5
          Alkuperäinen kirjoittaja VilleP Näytä viesti
          Onko orkkis bypassi? Tee paine testi, käsikopelolla ei vuotoja tahdo havaita.
          Yritin ruiskia vuotospraytä letkuihin mutta en havainnut missään vuotoja. Vai miten se painetesti pitäisi turbon osalta tehdä?

          Comment


            #6
            Alkuperäinen kirjoittaja Ugemi Näytä viesti
            Oisko passin letkut kytketty väärin, jolloin ei rajoita ahtoja oikein? 1,6 bar kuulostaa kovalta ja suhina taas siltä, että ahtovuoto on jossain.
            Niin kuulostaa kovalta ja sen takia kai "ylimmääräiset paineet" päästääkin ulos? Miten sen voi väärin kytkeä? Siinähän on kolmelle letkulle paikka. Mihin ne letkut pitäisi mennä niin voin tarkistaa. Onhan ne voineet huollossa laittaa ne väärin. Löysin jo yhden irtonaisen letkun, jonka laitoin kiinni siitä sen turbon persuksessa olevan paksun letkun alta.

            Comment


              #7
              Käyt jostain LVI liikkeestä sopivan kokoisen viemäritulpan ja siihen päähän moottoripyörän renkaan venttiilin. Tämän jälkeen otat ilmansuodatinkotelolta lähtevän letkun irti, ja liität tuon edellä mainitun hökötyksen siihen. Sitten eikun painetta putkiin ja kuuntelemaan mistä falskaa.

              Pässin kunnon voit tarkistaa puhaltamalla jompaankumpaan isoon reikään.

              Comment


                #8
                Lisäksi kannattaa tulpata testiä tehdessä kannen etureunasta lähtevä huohotinletku.

                N75 ehjä ja sen letkut kunnossa?

                Comment


                • #9
                  Lisäys Villen ohjeeseen, pässiin puhallettaessa ei saisi pystyä puhaltamaan läpi :)
                  Tuo vuotosprayhan ei juuri kerro mitään, kun paikallaan ollessa et saa painetta systeemiin, jolloin vuotoakaan ei ilmene.

                  Comment


                    #10
                    N75 taitaa toimia kun sivussa olevasta putkesta puhaltaa niin ilma tulee pienestä reiästä ja kun puhaltaa pienen reiän vastakkaisella puolella olevssta putkesta niin ei pysty puhaltamaan läpi.

                    Vuotojakaan en löytänyt Villen kuvaamalla tavalla testattuna.

                    Comment


                      #11
                      Jotenkin tuntuu, että ahtopaineet karkaa helposti isoihin lukemiin. Ihan pienelläkin kaasulla yli yhden lukema mittarissa. Eli onko tuo sitten se vika itseasiassa eikä vuotoa olekaan missään? Bensan kulutus mittarin mukaan tuossa 18 l/100 km.

                      Comment


                      • #12
                        Meneekös hukkaportille letkua lainkaan? Kuulostaa edellen siltä, ettei ole mitään ahtopaineen ohjausta käytössä. Hukkis siis törröttää siinä pakosarjan päällä, ahtimen ja kannen välissä pystyssä. Sen "kanteen" ei kuulukaan mennä mitään, mutta alempaan kohtaan pitäisi olla banjolla kiinni paineletku.

                        Comment


                          #13
                          On siinä letku kiinni.

                          Comment


                            #14
                            N75 taitaa toimia kun sivussa olevasta putkesta puhaltaa niin ilma tulee pienestä reiästä ja kun puhaltaa pienen reiän vastakkaisella puolella olevssta putkesta niin ei pysty puhaltamaan läpi.
                            Tarkoitat varmaan bypassia? N75 on ahtopaineen säätö solenoidi johon menee kolme pientä letkua ja yksi sähköliitin. Tuon toimivuus olisi hyvä tarkastaa myös.

                            Comment


                              #15
                              Jep by-passia tarkoitin. Mitenkäs tuon solenoidin toimivuuden voi tarkistaa? Sähköä joihinkin napoihin?

                              Comment


                                #16
                                Kato että letkut ehjät ja kiinni. Liittimen eheys ja kontakti myöskin. Napoihin voipi antaa 12v(vai oliko liikaa?), soledoidin pitäs naksua. Sisälle voipi ruiskia jotain rasvan poistajaa, tahtoo öljy jumittaa kyseistä kapistusta.

                                Jos tuota ei ole koskaan vaihdettu niin helpoin on kun ostat uuden, niin ei tarvii arpoo. Toimii uudella joka tapauksessa paremmin.

                                Comment


                                  #17
                                  Ahtopaineen säätö solenoidikin oli ihan kunnossa. Itse vikakin tuli sitten löydettyä, kun vielä kävin turboon liittyviä liitoksia läpi. Aikaisemmin jo löysin irtonaisena sen pienen letkun turbolta ahtopaineen säätimelle. Nyt huomasin että myös se isoletku turbon alla oli vaan huulilla, muka kiinni. Oli vaan vaikea huomata tuota ennenkuin kaikki oli purettu edestä pois. Nyt lähtee taas kuin tikka pöntöstä. Tosi hienoa huoltoa oli, kun letkut oli irti!

                                  No tulihan tarkastettua letkut ja liitokset ja putsattua by-pass jne. Käyhän tää harjoituksena, kun pitäis vaihtaa tohon pakosarja, joka on halki ja rempata toi turbokin samassa yhteydessä.

                                  Comment

                                  Working...
                                  X