Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

AAN moottorin paino?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • AAN moottorin paino?

    Mitähän painaa tuommoinen Urs4 aan moottori ilman apulaitteita, 10 kilon tarkkuudella?
    Kiinnostaisi myös tietää muitakin mittoja eli koneen pituus kannentakapäädystä jakopäänkopan etupintaan ja moottorin kokonaiskorkeus?

    On tuossa eräs pitkäaikainen harrasteauto projekti menossa taas eteenpäin ja siihen tuommoista järkimoottoria mielin.

  • #2
    Oisko tästä apua?http://www.sjmautotechnik.com/troubl...rm.html#weight

    Comment


    • #3
      Juu, tuon samaisen itsekkin löysin.
      Koneen vaihto operaatio tyssäs siihen että alakerran tai kannen antamaa alkuperäistä tehoa pienempää lukemaa ei ake hyväksy, kun omaan projektiini olis teho pitänyt pudottaa alemmalle sataluvulle eli ei onnistu vaikka ahdot olis pudottanut aken vaatimalle minimitasolle puoleen kiloon.

      Comment


        #4
        Öö, tuota minkäslainen aihio sulla on? Omani muutoskatsastin omavalmistemoottorina siten, että tehot todistettiin dynolapulla.

        E: niin tarkennettakoon vielä sen verran, että kaikki palikat ovat kyllä AAN moottorista, mutta koska kone on "itse eri moottoreiden osista kasaamani moottori" niin teho määritellään sillä dynolapulla eikä millään muulla. Trafilla ei ole asiaan nokan koputtamista, tai ei ainakaan kuukausi sitten vielä ollut. Jos joku inssi sulle näin väittää, niin kannattaa etsiä toinen inssi.
        Viimeksi muokannut Mr.Crossfire; 9.9.2011, 18:30.

        Comment


          #5
          10VT on edellisellä satasella, mutta ne alkaa olla myös niin vanhoja, ettei ihan joka vehkeen nokalle voi heittää. Tämä olettaen, että ollaan vähäpäästöistä väsäämässä.

          Tieto aihiosta helpottaisi.

          Comment


          • #6
            Juuri tuota katsastuskonttorilta utelinkin että menisikö omavalmiste moottorina dynolapulla, ei kuulemma onnistu kun on tullut ohjeistus että mistä kansi tai alakerta on, kumpi osa noista tehokkaammasta alkujaan niin se on vähimmäisteho joka hyväksytään, dynolapusta välittämättä.
            Eipä tosin tullut kun yhdeltä konttorilta kysyttyä kun tuolla toiminut nuo asiat yleensä näppärästi.
            Pahin asiahan on että joku konttori antaa siunauksen moottorivaihdolle, rakennan kuukausia autoa ja lopulta ajan konttorille niin käännyttäävät ovelta sanoen, stop, ei onnistu! Noinkin nimittäin kerran tekivät eräässä toisessa jutussa..
            Tulisi erääseen -77 italialaiseen jonka maksimitehot sais olla muistaakseni noin 160hv, koneen tilavuus max. 2,49L
            Viimeksi muokannut VMika; 9.9.2011, 21:58.

            Comment


            • #7
              Mihin lakiin tuollaiset puolen kilon ahdot ja omavalmistemoottorin minimitehot mahtaa perustua?

              Comment


              • #8
                ?
                Jos rakennetaan turbomoottori joka ei ole tehdas kokoonpano eli vaatii penkitystodistuksen konttorille, katsastuskonttorit ei hyväksy alle n.0,5 barin maximi ahdoilla ajettuja dynolappuja, aken määräys katsastuskonttoreille.
                Omassa projektissani tuo max rajateho tulee mallisarjan tehokkaimman tehosta + 20%.
                Viimeksi muokannut VMika; 9.9.2011, 22:54.

                Comment


                  #9
                  Hmm, kuulostaa aika tiukalta tulkinnalta. Jos nyt todellakin on niin, että ohjeistukset ovat noin kovin tiukentuneet, niin silloin voit käyttää projektissasi NM-moottorin kantta/lohkoa. Se on 160hv 2.0l 20v vitoskone. Luonnollisesti olet porannut tuon, jolloin se on 2.2l.

                  Comment


                    #10
                    Ellei asiat ole taas ihan lähiaikoina muuttuneet niin tuo aketrafin puolen baarin sääntö on nettilegentojen mukaan annettu jo vähintään viisi vuotta sitten ja siltikään se ei ole tavoittanut vielä kaikkia konttoreita... Joten kannattaa vaihtaa konttoria ja trafiltahan löytyy palvelevaa puhelinta, jos jotain jää epäselväksi.

                    Comment


                    • #11
                      Tuota vähän yritinkin metsästää että onko vaparia 20v 5-sylinteristä, hyvä tietää tuo NM-moottori, se varmaan peruskoneena sama eli voi rakentaa AAN palikoilla lähes vastaavaksi.
                      Tuo puolenbaarin sääntö ollut jo pitempään, toki se hölmöltäkin vaikuttas jos otteessa lukis max ahdot 0,1bar.
                      Tuo oli tosiaan uusi yllätys että esim.koneen kannen tietojen perusteella tulee vähimmäisteho vaikkakin aan koneeseen ahtais todistetusti vain vaaditun 0,5bar.

                      En tiedä kannattaako tästä uudesta säännöstä huudella koska voihan tämän tästä foorumilta joku katsuri bongata!
                      Viimeksi muokannut VMika; 10.9.2011, 11:34.

                      Comment


                        #12
                        Mulle sanoi inssi vaan että hän ei sitten hyväksy dynolappua joka on kokonaisuudessaan alipaineen puolella. Omassa lapussa kyllä seisoo kait 0,5 tai 0,6 maksimit, että ei sinänsä ongelmaa.

                        Jokuhan saattais tehdä niin, että pyyhkäsis AAN-moottorista koodin pois, toisaalta se on kyllä kokoonpantuna aika ikävässä paikassa tarkistaa muutenkin.

                        Comment


                        • #13
                          Lähinnä siihen viittasin, ettei taida Trafilla olla minkäänlaista lakia noissa ohjeistuksissaan takana.

                          Jos teen vaparin jossa rs2:n hattu, niin minimiteho joka siitä hyväksytään on 315hp? Vai päteekö tämä vain turboissa?

                          Ei tuo paineasiakaan ole ongelma, painehan tulee virtausvastuksesta. Sopiva kuristinlevy vaan vaikkapa imusarjan ja kannen väliin, kovasti on painetta, mutta ikävän vähän tulee tehoa...
                          Viimeksi muokannut ExPReS; 11.9.2011, 11:16. Perustelu: Harvemmin imusarjasta ilma suoraan lohkoon menee...

                          Comment


                          • #14
                            Itsekkin monesti sitä miettinyt, että miksi se paine pitää tiputtaa luonottomalle tasolle? Samalla vaivallahan sitä tosiaan ajais kuristimella, eikä herättäis huomiota. Kursintimen voi vielä rakentaa niin, että se on helppo poistaa radalla ajaessa :)

                            Tietty kuristin varmaan rasittaa ahdinta enemmän? Mutta ei kai kovin moni "kadulla" montaa kilometriä vuodessa ajele, suurin osa kilsoista tulee kuitenkin siellä radalla.

                            Comment


                            • #15
                              Kävin tänään toisella katsastuskonttorilla eikä siellä oltu kuultukaan tuosta minimitehosta eli kun vaihtaa esim. pakosarjan niin silloin omavalmiste moottori ja penkitystodistuksella mennään.

                              Edelleen tuo AAN moottorin pituus kannen takareunasta jakopääkopan etureunaan kiinnostaisi, kuten myös koneen korkeudesta jotain tietoja?

                              Comment


                              • #16
                                Jos ei kukaan ehdi ennen, niin voin ottaa mittoja kun menen viikonloppuna tallille.

                                Comment


                                  #17
                                  Noin 54 cm. jakopään kopasta kytkinkopan kiinnityspintaan.

                                  Comment


                                    #18
                                    Itse sain kannen takaa mitaten n. 58-59cm.

                                    Comment


                                      #19
                                      Tarvinneekohan mennä illalla mittaamaan irtolohkosta noita kanssa :)

                                      Jakopäänkotelot tietty kasvattaa, mutta ulommaisin osahan on kampiakselin pää (+siivapyörä) jos sovitella ahtaaseen tilaan sovittaa tarvii.

                                      Edit: Pelkän lohkon pituus on 47,5
                                      Viimeksi muokannut jta; 15.9.2011, 19:34. Perustelu: lohkon pituus

                                      Comment


                                      • #20
                                        Koneen pituus tiedon tarve tyydytetty, kiitoksia mittamiehille!
                                        Sitten lisää mittanauhamiehiltä tietoa, pitäis tietää tuo koneen korkeus, eli tarve tietää kampiakseli linjasta venakannen päälle korkeus?
                                        Tuosta tiedosta pystyn hahmottamaan kuinka matalaksi koneen saa etupalkin eli n.3 sylinterin kohdalta kun muokatun öljypohjan vetää melkein kiinni kampiakseliin.

                                        Comment


                                          #21
                                          nuin 220mm
                                          /edit: on vain lohkon korkeus pitäs ottaa silmät kouraan enneku kommentoi
                                          Viimeksi muokannut AnLe; 15.9.2011, 22:52. Perustelu: Väärä tieto

                                          Comment


                                          • #22
                                            Koko koneen korkeus noin 620mm. Kampuran pultista öljypohjan alaosaan noin 190mm, eli siis noin 430mm kampurasta venakopan päälle. Tämä siis AAN venakopalla, 3b:n venakoppa on hieman matalampi.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Alkuperäinen kirjoittaja VMika Näytä viesti
                                              Tuota vähän yritinkin metsästää että onko vaparia 20v 5-sylinteristä, hyvä tietää tuo NM-moottori, se varmaan peruskoneena sama eli voi rakentaa AAN palikoilla lähes vastaavaksi.
                                              7A-moottori (2.3E) on viisisylinterinen vapaastihengittävä 20-venttiilinen moottori. Mitoiltaan ja perusosiltaan se vastaa lähes 1:1 AAN-turbomoottoria. Perusmoottoreissa on pieniä eroja mm. apulaitteiden kiinnityksessä ja vesikierrossa. Toki moottorin hengityspuoli on sitten aivan erilainen, 7A imusarjan kulkiessa venttiilikopan yli moottorin "pakopuolelle".

                                              Jos oikein kierosti haluaisi asian tehdä, niin rakentaisi sopivasti valmistellun "7A" moottorin, jolle hakisi leiman ja sitten ruuvais turbosarjat kiinni leimojen välissä.. :P

                                              Comment


                                                #24
                                                7a ei tässä tapauksessa ole oikea vastaus, kun aihion tehoraja on 160hv. Sen sijaan NM menee speksiin kuten aiemmin mainitsin.

                                                Comment

                                                Working...
                                                X