Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Uskaltaako ostaa käytettyä autoa, jossa ei ole moottorinlämmintä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Uskaltaako ostaa käytettyä autoa, jossa ei ole moottorinlämmintä

    Otsikon kysymys askarruttaa. Kyseessä on yli 200 tkm ajettu bensakoneella varustettu suomi-auto (A4 B6 2.0), jossa ei ole koskaan ollut lämmitintä. Auto ollut ympärivuotisessa aktiivisessa käytössä, joten käynnisteltyhän sitä on myös tulipalopakkasilla.

    Millaista haittaa tästä on moottorille? Uskaltaako tällaisen laitteen ostaa verrattuna lämmitimellä varustettuun? Mikäli muutoin on pidetty hyvin ja huollot tehty ajallaan.

  • #2
    En minä ainakaan jättäisi tommosen takia autoa ostamatta jos se ois muuten hyvä. Olisi siihen joku lämmittimen jo hommannut jos sitä olis jokapäivä paukkupakkasilta käynnistelty.

    Comment


      #3
      Enemmän olisin huolissani siitä, millaisia öljyjä on käytetty - ja kuinka usein vaihdettu. Erityisesti, kun kerran moottoriöljyjä notkistavaa lämmitintä ei ole pakkaskelillä käytetty. Täysillä longlife-väleillä ajettu kura ja kylmäkäynnistys -25C pakkasella ei kuitenkaan ole voitelun kannalta optimiyhdistelmä. Lisäksi se, onko autoa revitelty kylmänä on ihan hyvä tieto, mutta sitä tuskin myyjältä kuulet.

      Yli 200tkm ja luokkaa 10v vanhan auton kanssa saat joka tapauksessa varautua siihen että korjattavaa tulee. Itse en pitäisi lämmittimen käyttämättömyyttä show stopperina, varsinkaan jos öljyjä vaihdeltu ahkerasti - mutta tietysti sen olisi hyvä näkyä hinnassa.

      (Joskus muistan karkeasti yleistetyn että kylmä kone -20C lämmöissä (vs. lämpöinen) vastaa noin 500km ajoa kulutusta niille osille, jotka eivät tule kunnolla voidelluiksi kylmänä. Jos nyt ajatellaan että koko talven kylmäkäynnistykset vastaisivat vaikkapa 30pv paukkupakkasia niin että joka päivä ajetaan 1 reissu, niin tuolla laskutavalla tulisi 30*2*500km/v*10v=300000km.)

      Comment


      • #4
        Niin ei kait se Simo Suomalainen semmosta lohkaria turhaan sinne ois asentanu, on vaan jättänyt sen autonsa sinne työpaikan tolpattomalle parkkipaikalle autonsa sen n.seitsemän vuotta ?

        Oisko tilanne ostajan kannalta parempi jos Simo olisi sen sinne asentanut ?

        Comment


        • #5
          Mennään nyt olettamuksella, että vertailukohtana olevan, noin muutoin vastaavankuntoisen, lämmittimellä varustetun auton omistaja on sitä lämmitintä myös käyttänyt :)

          Hurjalta kuulostaa tuo 500 km nyrkkisääntö.

          Comment


          • #6
            Jos kotona on lämmin talli ja työpaikalla vaikkapa lämmin parkkihalli, niin ei kai tuo sen enempää ole rasittunut kuin muutkaan.

            Comment


            • #7
              Turha sitä on ressata, jos se on kunnossa niin se on kunnossa, jos ei niin ei. Pakko taas tähän väliin mainita omasta 514tkm ajetusta käyttöautostani, joka ei vie yhtään öljyä ja tehoa oli ennen virityksiä mitattaessa tallella 10% vakiota enemmän.

              Comment


              • #8
                Noo, mun mielestä samoin tein voisi kysyä "Uskaltaako ostaa käytettyä auto..."

                Siis olishan se tavallaan parempi että autossa olisi lohkolämppäri, mutta kyllä autossa on noita muuttuvia tekijöitä "parit" kappaleet, joten lohkolämppärin puuttuminen on aikalailla mitätön tekijä autossa.

                Comment


                • #9
                  Eipä mulla ole ollu lohkista missään muussa ku 80 aadissa. Hyvinpä nuo muutkin on toiminut ja lähteny tulipalo pakkasilla käyntiin ilman sahaamista. Öljyt vaihdellu kohtuu usein ja antanu koneen herätä hyvin ennen ku lähtenä baanalla (yleensä auto käyntii ja rööki paussi ennen liikkeelle lähtöä) Toisaalta tiedä sitten millaisia nämä "uudemmat" audit koneiltaan on,luulis et yhtä hyviä. Hyvin nuo vanhat kaasari ja V6 koneet on kestäny. kaikissa ollu päälle 300tkm mittarissa. En antaisi sen häiritä onko lohkista vai ei jos kaiken puolin muuten hyvä. Voihan sen lohkiksen aina jälki asentaa.

                  Comment


                  • #10
                    Alkuperäinen kirjoittaja lapa Näytä viesti
                    Hurjalta kuulostaa tuo 500 km nyrkkisääntö.
                    On se totta, mutta ainoa juju on että tuo "tutkimus" on 1970-luvulta :)

                    Comment


                    • #11
                      Öljyt vaihdellu kohtuu usein ja antanu koneen herätä hyvin ennen ku lähtenä baanalla (yleensä auto käyntii ja rööki paussi ennen liikkeelle lähtöä)
                      Moottori lämpenee nopeammin käyntilämpöiseksi kun sillä lähdetään heti ajamaan. Tyhjäkäynti pihassa kuluttaa sitä enemmän koska se käy pidemmän aikaa kylmänä. Tietysti motarille ei pidä lähteä heti nilkka suorana.

                      Comment


                      • #12
                        Alkuperäinen kirjoittaja Crash_ Näytä viesti
                        Eipä mulla ole ollu lohkista missään muussa ku 80 aadissa. Hyvinpä nuo muutkin on toiminut ja lähteny tulipalo pakkasilla käyntiin ilman sahaamista. Öljyt vaihdellu kohtuu usein ja antanu koneen herätä hyvin ennen ku lähtenä baanalla (yleensä auto käyntii ja rööki paussi ennen liikkeelle lähtöä) Toisaalta tiedä sitten millaisia nämä "uudemmat" audit koneiltaan on,luulis et yhtä hyviä. Hyvin nuo vanhat kaasari ja V6 koneet on kestäny. kaikissa ollu päälle 300tkm mittarissa. En antaisi sen häiritä onko lohkista vai ei jos kaiken puolin muuten hyvä. Voihan sen lohkiksen aina jälki asentaa.
                        Uudemmat koneet ovat ainakin tehokaampia, mekaanisesta hyvyydestä sitten voidaankin olla jo montaa eri mieltä, taitaa ne säästöprojektit vaan painaa laatua alas vai mitä voidaan sanoa jos osaan 2.0 TFSI 155 kw-koneita on vaihdettu männät jo varsin aikaseen (alta 10 000 km ajettuna) koska alkuperäiset ovat olleet liian 'hotot' (ja öljyä on mennyt sitten jo litrakaupalla / 10 000 km).

                        Comment


                        • #13
                          Ja ei se takaa, että kone olisi paremmassa kunnossa vaikka sitä olisi lämmitelty sähköllä, koska toiset polkee kylmää konetta vähemmän kuin lämmintä.
                          Yritän sanoa, että polkimen käytölläkin on jotain tekemistä, kuten on ajojen pituudella ja tiheydellä.

                          Toisaalta voidaan miettiä paljonko se lohkolämppäri tai letkulämppäri lämmitää niitä öljyjä siellä öljypohjassa?

                          Comment


                          • #14
                            Tuskin kovin paljoa, mutta kyllä ne lämpenee nopeammin kun lähtevät kiertoon kun lohko on lämpimämpi.

                            Comment


                            • #15
                              No..summa summarum kokonaisuus ratkaisee.
                              Oma C5 ostin vaikka ei ollut lohkolämppäriä, mutta tiesin että oli "talliauto" eikä kovin paljon talvisin ajettu.
                              Heti oston jälkeen marmorille lohkol. + sisähaara asennukseen. Edelliseen (B4) teetin sen homman AD-huollossa ja työnjälki oli aika järkyttävää.
                              Niin kuin metsässä sanoi käytetyn auton osto sisältää AINA enemmän tai vahemmän riskejä.
                              Ostospäätös on sinun, lapa :) !!

                              Comment


                              • #16
                                Se että autossa on lohkolämmitin ja sisäpistoke ei merkkaa mitään. Ite sain just Leasing auton johon aina tulee nämä kaks härpäkettä. Kuitenkaan firman pihassa tai kotipihassa ei ole mahdollisuutta tolppaan eli 3 vuoden kuluttua on myynnissä Polo jossa on lohkolämmitin ja sitä on käytetty tasan nollakertaa...

                                Sääliks käy kuka ostaa.

                                Comment


                                • #17
                                  Pakko taas tähän väliin mainita omasta 514tkm ajetusta käyttöautostani, joka ei vie yhtään öljyä
                                  Mullon sitten varmaan kasikympistä jääny joku huolto väliin, kun litran joutuu lisäilemäään vaihtovälillä.
                                  No toisaalta ajettu vasta 410000 km, jotta kunhan tämä "sisäänajo" loppuu, niin toivottavasti kulutuskin pienenee;)) (alkaa nuo osaset sopeutua)

                                  Comment


                                  • #18
                                    Semi-OT:

                                    Jos edelliset autoni omistajat ovat olleet tarkkoja automiehiä, ovat he käyttäneet tdi-moottorissa suositusten mukaisesti aina täyssynteettisiä öljyjä. Lisäksi kyseinen moottori pyörii matka-ajossa reilusti alle 2000 kierrosta minuutissa, joten kyseisen kilometrimäärän aikana mäntä hierustaa sylinteriseinää useamman kerran vähemmän kuin esimerkiksi 2l bensamoottorissa.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Oma auto tuli Ruotsista ilman lohkolämmitintä, eikä yhtään jännittänyt.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Itselläni on passat 2.0tdi saksasta haettu,vaemo ajannut 2-viimetalvea ilman lohkaria ja e mitään ongelmaa sillä tulee 65tkm vuoteen. Miksi laittaisin lohkaria kun kotona on talli ja työpaikalla sillä ei ole pistoketta.

                                        Edellisellä passatilla 3bg 1.9tdi 96kw meidän aikana ajettiin yli 200tkm ilman lohkaria ja myydessä oli 367tkm mittarissa,katsastin ennen myyntiä ja päästöt olivat todella hyvät.

                                        Ei lohkari tee autoa paremmaksi,paljon on sellaisia autoja missä on lohkari mutta 200tkm mennessä sitä ei ole käytetty kuin pari kertaa.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Jep, tiedän ihmisiä jotka ei edes käytä lohkolämmitintä, vaikka sellainen löytyy.

                                          Omassa Audissa ei myöskään ole lohkolämmintintä, mutta talvella kovilla pakkasilla on mukana kaksi avainta: toisella auto käyntiin ja toisella saa ovet lukkoon.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Silti ihmetyttää useissa autonmyynti-ilmoituksessa maininta "lähtenyt aina -30 pakkasillakin käyntiin sujuvasti ilman lämmitystä". Antaa toki uskottavaa kuvaa tekniikan luotettavuudesta, mutta ei niin positiivista autonpitoa. Josko nyt ei mennä edes siihen "ajettu 200tkm ilman mitään ongelmia, ei ole tarvinnut yhtään korjata" meininkiin.

                                            Comment


                                              #23
                                              Ite oon sen verran tarkka omasta autosta, että en ostas ikinä autoa jossa ei ole moottorinlämmitintä käytetty.

                                              Comment


                                              • #24
                                                meidän taloudessa emännän auto kun ei edes lähde yli 15 asteen pakkasesta käymään ilman lämmitystä joten siihen tottuneen itsekkin olisi yksi kriteeri lohkolämmitin/ webasto tai eeberi

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Ja lapa pisti ostoilmoituksen palstalle, joten voi sanoa että USKALSIKIN ostaa sen auton ilman lohkolämppäriä.
                                                  Vai mitensemeni lapa??? >:) !!

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Meijän aadi ei jostain syystä tykkää lohkolämmityksestä, lähtee paljon huonommin käyntiin kun kylmänä. viimetalven pakkasilla lämmitettynä sekoitti kaasuläpän ja ei kun seppään ja 80 euroo kiitos. Kolmannella kerralla en kehannu enää viedä sepälle ja kas vain, parin päivän päästä se korjasi ihtensä eikä oo temppuilut kun en oo laittanu piuhan päähän. Mistähän moinen käytös mahtaa johtua?

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Onko lohko- vai letkulämmitin?? menee kyllä OT:ksi enivei.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Piti käydä ihan kahtomassa, letkussahan tuo on.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Alkuperäinen kirjoittaja kassuliini Näytä viesti
                                                          Piti käydä ihan kahtomassa, letkussahan tuo on.
                                                          Calixin vai Defan järjestelmä?

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Defa lukee töpselin läpässä

                                                            Comment

                                                            Working...