Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 2.8 aah käyntiongelmia

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    A4 2.8 aah käyntiongelmia

    Ei oikein tämmöistä tapausta tullut haulla vielä vastaan, eli potilas a4 2.8 moottorilla ei tykkää oikein kylmänä käydä ollenkaan kunnolla, lämmetessään paranee mutta rötää ja röpöttää silti varsinkin reilulla kaasulla. Lämpöisenä lähtee ihan ok käyntiin. Kone on parikin kertaa sammunut kun lyö kaasun nopeasti pohjaan ja kylmänä joutuu pumppaamaan kaasua jotta saa käyntiin. Kulkee muutenkin vähän vaivalloisesti ja tuntuisi kuluttavan aika reilusti sekä tupsauttelee putkessa kun löysää kaasua. Vaihdettua:

    -maf
    -tulpat ja johdot
    -alipaineletkuja läjä
    -kaasuläpälle tuleva imuputki tiivistetty
    -kaikki suodattimet
    -toinen täysin pimeänä oleva lambda
    -moottorin lämpöanturi

    Mistäs haetaan vikaa seuraavaksi, toisen lambdan kun irroittaa käynti huononee mutta voikos lambda olla osittain rikki, toimii jotenkin muttei kunnolla? Onkos tuossa koneessa jotain muita antureita jotka kannattaa tarkistaa, entäpäs puola/puolat?

  • #2
    Onko pakoputki tukossa?

    Puola on yksi mötikkä ja lambdat olen ymmärtänyt, että alkuperäiset melkein järkevin laittaa, jos niitä vaihtaa. Ja vastaavaa oli toisessa ketjussa ja polttiaineen syöttöä kannattaa selvitellä kanssa.

    Comment


      #3
      Putki oli ajatus tarkistaa, sekä katit myös. Tuohon käynnistymiseen vielä sen verran että välillä on lähtenyt nätisti käyntiin yön seisottuaankin. Ja välillä taas kuten nyt niin joutuu kihnuttamaan ja pumppaamaan kaasua. Lambdan vaihdoin NGK/NTK merkkiseen joka käy suoraan auton johtosarjaan. Kaippa tuo on ihan yhtä pätevä kun boschin tekele. Tilasin toiseenkin puoleen konetta lambdan niin katsotaan mitä sanoo, eiköhän nuo ole aika vaihtaa joka tapauksessa..

      Comment


        #4
        Toinen lambda vaihdettu, vanha väännetty ihan solmuun (?) ,vastaa kaasuun paljon paremmin mutta silti ei oikein pelaa vielä. 2-4000 kierroksen kohdilla pahin puutuminen, isoilla kierroksilla toimii paremmin. Pakoputkessa ei tukoksia ollut eikä vikakoodeja vieläkään. Bensaa tuntuu saavan, liikaakin.

        Imusarjan päällä on joku palikka josta lähtee pari alipaineletkua ja liitin, ei vaikuta käyntiin millään tavalla kun irroittaa liittimen, normaalia? Ohjaa jotain imusarjan läppää. Ideoita mistä lähdetään sitten hutkimaan?

        Comment


          #5
          Kattelin tuossa vikakoodeja taas vaihteeksi ja heitti kampuran asentoanturilta koodia kun otin auton liikennekäyttöön seisonnan jälkeen:

          16706 - Engine Speed Sensor (G28): No Signal
          P0322 - 35-10 - - - Intermittent

          moottori oli sammuksissa kyseisellä hetkellä, olin lukevinani että tuo koodi tulee aina kun moottori ei ole käynnissä. Mutta jäipäs mietityttään mistä johtuu koska ei ole koskaan aiemmin tullut tuota vaikka olen tsekkaillut vikakoodeja moottori käynnissä ja ei käynnissä? Oiskos siellä sitten vaan anturi kuitenkin sökö, voisi selittää tuota huonoa käynnistymistä ja nykimistä ja käykös tähän jostain muusta koneesta anturi?

          Comment


          • #6
            Ihtellä olisi kans vähän saman tyyppisiä ongelmia omassa profiilin kuvaamassa autossa... Kylmänä röpöttää aika reilusti, mutta lämpimänä taas ei normaali-ajossa kunnolla edes huomaa, mutta kun hivuttaa petaalia lähemmäs pohjaa niin meinaa vähän röpöttää. Kertaakaan ei oo kyllä meinannu sammua.. Mutta kone käy mielestäni tyhjäkäynnillä aika huonosti V6-koneeksi. Hieman "säklättää".

            Mitenkä tuo lämpötila-anturi ja aktiivihiilisäiliön magneettiventtiili vaikuttaa tuohon käyntiin?

            Comment


              #7
              Lämpöanturi vaikuttaa minusta niin että jos ei pelaa niin ecuboksilla silloin jotkut oletus lämpöarvot kylmällä ja lämpöisellä koneella? Joku voi varmistaa kun en muista. Kannattaa se vaihdella, maksaa muutaman kympin ja helpossa paikassa. Mulla toi kävi helkkarin rikkaalla kun oli lämpöanturi sökö ja tulpathan siitä tykkäs oikein kunnolla. Minkäs verran sulla on Pelittäjä tyhjäkäyntikierroksia?

              Nollasin vikakoodit eilen ja kävin ajamassa ja tuntu pelaavan ekaa kertaa niinkun pitää. Veti nätisti tyhjäkäynniltä rajottimelle eikä puutunut kaasu pohjassa. Käynnistyvyyskin parani tosin ei ekalla lähde vieläkään kylmänä. Laitan silti sen uuden kampiakselin anturin ja jos ei nyt ala pelittään niin katsellaan bensapumppua sitten, kuulemma sitäkin häikkää ollut näissä 2.6/2.8 koneissa.
              Viimeksi muokannut Jakke_; 8.9.2011, 18:29.

              Comment


              • #8
                Kierroksia lämpimällä koneella 750-800 ja kylmänä siinä 1200 kieppeillä.

                Rupesin myös miettiin , että minkä verran maksais jos tarkistuttais nuo sylinterit, että ruutaako joku suutin liikaa polttoainetta johonki sylinteriin..

                Comment


                  #9
                  Noniin, vähän vikakoodeja lisää.

                  3 Faults Found:
                  16505 - Throttle Position Sensor (G69): Implausible Signal
                  P0121 - 35-10 - - - Intermittent
                  16558 - Fuel Trim: System Too Lean: Bank 2
                  P0174 - 35-00 - -
                  16555 - Fuel Trim: System Too Lean: Bank 1
                  P0171 - 35-00 - -

                  Onkos ideoita tuohon ekaan koodiin? Tai lähinnä mitenkä rikkinäinen anturi oireilee.

                  Toiset koodit meinaa nyt että siis käy liian laihalla. Se voikin olla mahdollista koska bensaa tuntuu menevän reilusti. Ross-wikin perusteella joku imuvuoto, suuttimen vuoto taikka bensapumppu. Minkäslainen bensapumppu tähän malliin käy, ilmeisesti joissain nelipyttysissä on sama pumppu, mistä kannattaa hankkia? Voisi sen vaihtaa joka tapauksessa, onhan tuolla nykyisellä 15 vuotta ajettu jo.
                  Viimeksi muokannut Jakke_; 12.9.2011, 21:21.

                  Comment


                    #10
                    Bensapumppuhan siellä sitten oli kaiken takana. Vauhtipyörän anturi oli myös aika törkynen joten senkin putsaus auttoi. Edellinen omistaja huonolla menestyksellä koittanut vaihtaa pumppua, oli tiputtanut sen kehikostaan ja ne pienet kumiset tatit siitä muovihäkkyrästä kaikki pumpun sihdin ympärille. Motonetin Boschin osa (1.6-2.4 koneisiin) kävi paikoilleen heittämällä ja kaikki edellä mainitut vaivat on tiessään.

                    Comment


                      #11
                      No nyt pomppas tännekin tuo vikakoodi 16558/P0174 - System Too Lean, Bank 2

                      Autona siis A4 B5 tuolla AAH-koneella. Tyhjäkäynti on tasaista mutta liian alhaalla, täristää hieman koko kierrosalueella ja auto tuntuu melko laiskalta. Keskikulutus noussu suunnilleen litran. Muuta vikakoodia ei anna, joten pitäiskö olettaa että bensapumppu on tullu tiensä päähän vai kannattaako tutkia muita syitä ensin? Aika pitkä lista löytyy tuolta ross-techin sivuilta tuohon vikakoodiin liittyen:

                      Fuel system
                      Excessive fuel pressure
                      Leaking or contaminated fuel injectors
                      Leaking fuel pressure regulator
                      Low fuel pressure or running out of fuel
                      Vapor recovery system
                      Air leaks after the MAF
                      Vacuum leaks
                      Improper seated engine oil dipstick
                      Stuck EGR valve
                      Oil overfill
                      Cam timing
                      Cylinder compression
                      Exhaust leaks before or near HO2Ss.

                      EDIT:

                      Vein auton pajalle kun ei nää kelit suosi "parkkipaikkaremppaa". Puristukset ainakin 2. sylinteristä hukassa, käyn huomenna auton pois ja tiistaina käytän toisessa paikassa missä tekeevät ohivuotomittauksen ja sillä pitäis selvitä enempi että mitä tuhoja siellä mahdollisesti on. Nyt oikein toivoo että vika olis ollu vaikka bensapumpussa tai sytytyksessä, noh, elämä on :)
                      Viimeksi muokannut Nenola; 22.12.2011, 20:59. Perustelu: uutta tietoa

                      Comment


                      • #12
                        AAH mätämuna ja tehot hukassa

                        Tätä on jo aiemmin kyselty, mutta mikä aiheuttaa rikin/ mädän kananmunan hajun? Tuo oma aah kulkine lemuilee kun sitä polkee kunnon kierroksille ja onpa vikana tehon puutettakin.

                        Lambdat (Walker) ja katit (ecocat) vaihdettu kesällä 2010, mutta nuo ovat sen jälkeen kokeneet yhden konerikon... Lambdojen pitäisi kuitenkin olla vielä ok,lambdat näyttää katsastuksessa 1.02, kuskinpuol. pakosarja vuotaa-> happiarvo nousee. Ja katitkin ovat metallikennoiset joiden pitäisi kestää (eivät kilise/rohise).

                        Itse olen pohtinut syyksi tehottomuuteen ja välillä häiritsevään kaasuun vastaamattomuuteen MAFia? Voiko viallinen maf aiheuttaa myös hajuhaittaa (rikki)? Paljonko lie hintaa AAH koneen Mafilla?

                        ISv sekä kaasuläppä odottavat puhdistusta, hajuhaitta tuntuisi olevan pahimmillaa kun autoa kierrättää kunnolla ja silloin myös tyhjäkäynnit häipyvät kokonaan. Mitenkäs EGR-venan osuus vaikuttaa?
                        Kovilla pakkasilla koneessa oli kaasuun vastaavuus hyvä ja pakokaasut tuoksahtavat oikeilta kattiautoon kuuluvilta. Ei tarvinnut paljoa kaasupoljinta koskea niin liikkuu iloisesti. Lämpimämmillä keleillä (nyt-5ast) taas alkaa haista pakokaasut ja kaasuun vastaavuus huononee.

                        Vapaavirtaussuodatin tuohon on päkerrelty ja ei siinä asennuksessa pitäisi olla vikaa, mutta ei se noin pahasti tehoa hukkaa.
                        Persdyno kertoo pahimmillaan n.40hv+ puutteesta, kesälämpimällä myös tehot tiessään. Parhaimmillaan eli toimiessaan tuntuu paremmalta kuin edellinen vakio urS4:jäni, vaikka ei pitäisi tällöinkään turhan rikkaalla käydä. Hakuammuntana en halua MAFia alkaa vaihtamaan, joten missä vika/syy?

                        Edit. Moderaattori saa siirtää parempaa ketjuun /omaan aiheeseen jos menee ohi käsittelevästä aiheesta. Vastauksia kuitenkin tarviis.

                        Comment


                          #13
                          Hajuista en tiedä muutakun että mun autossa kuljettaja haisee välillä aika pahalle :) mutta uusi maf maksoi heinäkuussa 179e ulkomuistista heitettynä. Tampereen Hata-autosähköstä alkuperänen Hitachi ja toimii. Vuos vai peräti kaks tuli vielä takuuta päälle.

                          Mitäs koodit sanoo, entäs se kuuluisa lämpöanturi?
                          Viimeksi muokannut Jakke_; 14.2.2012, 08:46.

                          Comment


                          • #14
                            Vikakoodit ei anna mitään eli ei tietokoneaivolle asti kantaudu valitukset. En tuon lämpöanturin vaikutusta edes ajatellutkaan, kun kerta vain muutaman kympin osa niin vaihdan sen pikapuoliin. Ja tuon jälkeen menee maf vaihtoon,kuitenkin siedettävissä rajoissa hinnat. Jos nämä ei auta niin on hommattava alkup. Bosch lambdat. Poissulkea ei voi bensapumppuakaan koska jo kohta 300tkm ajettu eikä tietoa onko pumppua uusittu. Vaikka ongelmat ei pumppuvikaan viittaa.

                            Lämpöanturi eli siis kuuluisa multivika-anturi,löytynee marmorilta tällä nimellä vai tarvitseeko osanum.?

                            Comment


                              #15
                              Se anturi maksoi jotain reilu 50e täällä kuopion laakkosella, löytyi kyllä ihan ilman osanumeroita. Se on sitten se musta anturi näihin vanhempiin, kun uudemmat moottorit ovat sillä vihreällä. Pitääkö bensapumppu muuten ääntä kun kääntää virrat päälle? Siis että ihan etupenkille asti kuuluu.

                              Eikös sitä maffia tai sen toimintaa pysty tutkimaan esim. vagcomilla jopa näissäkin. Joku viisaampi varmaan tietää, itse en päässyt omasta autosta sitä vanhaa tutkimaan koskaan.

                              Comment


                              • #16
                                Kiitokset neuvoista jo etukäteen. Pumppu pitää kuuluvan surinan kyllä heti virrat kytkettyä. Eikös MAFia voi kokeilla ottamalla liitin irti samoin kuin lambdoja? Lambdojen kohdalta löytyisi syyllinen näin jos ei käynti muutu johdot kun irrotettu.

                                Comment


                                • #17
                                  Marmorilta tarjottiin joko 2 tai4 napaista lämpöanturia täytynee tarkistaa. tuossa selvittelin ongelmaa ja ehkei vika olisikaan lämpöanturissa koska ei nyt saatujen tietojen mukaan vaikuttaisi käyntiin vaan lämpömittarin ja ilmastoinnin touhuun. Vika mahtaisi olla siis MAFissa. Marmori tarjosi tähänkin kahta vaihtoehtoa: vm93 vanhempaan 290e ja vm93 uudempaan 350e. Miten osa on muuttunut tuossa ja vanhemman MAF ei siis taida sopia? Täytynee kysellä muualta halvemmalla, kovalta tuntui hinta.

                                  Comment


                                    #18
                                    C4 kopassa on kolme lämpöanturia kutosen kaverina, jos clima löytyy.

                                    Kansien välisessä putkessa on Eculle 2-napainen ja mittarille se nelinapainen, ilmastoinnille sitten vielä se kolmas joka löytyy lämppärin kennon letkusta.

                                    Aivan varmasti vaikuttaa käyntiin, jos ECU näkee lämmöt päin sitä itseään.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Tuo F76 on nykyään kolminapainen eli sähkömekaaninen versio on korvattu täysin sähköisellä . Vanhan paikalle voi laittaa suoraan uuden. Eculle menevä lämpötila-anturi on G62.

                                      Maffi on vanhoissa malleissa varustettu CO-säädöllä, uusissa säätö tehdään Ecun ohjelmalla lambdoja seuraten.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Eculle tiedot antava lämpöanturi vaihdettu, ei muutosta. Lämpömittari toimii miten sattuu, siihen auttaisi varmaan tuon toisen anturin vaihto. Nyt alkoi epäilyttää tuo pakosarja-vuoto kun niin raakasti röpöttää kuiteski ja ennen lambdaa siis niin vaikuttaa suoraan lambdan korjausarvoon. Taitaa käyä aika rikkaalla kokoajan tuon takia ja kylmänä roksottaa kateissa. En usko että alle 2v laatukatit olisi rikki, mutta taitaa poltella bensaa vielä putkessa.

                                        Comment


                                        • #21
                                          12v.org Näkyy nuo lämpötila-anturit. Mittaristolle ja eculle.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Terve. Tähän samaan ketjuun kysyisin omasta a4 2.8:sta pari kyssäriä. Varsinkin kylmänä kun lähtee ajamaan ja kierrättää rauhassa ykkös vaihteella ja kytkin pohjaan ja kakkoselle niin kierrokset ei kerkeä laskeen ollenkaan. Pysyy melko kauan sielä 2000~, laskee kyllä jos vaihtaa hitaasti. Lämpimänä ei vastaavaa ongelmaa ole, ainakaan yhtä pahaa. Röpöttää myös kylmänä melko paljon, mutta tässä kyllä putkikin vuotaa, että varmaan sen takia. Ja miten tämmösen v6 kuuluisi reagoida kaasuun koska ei ole koskaan vastaavaa ollu? Siinä 4000-5000rpm alkaa vasta herään ja kivat mörinät kuulumaan. Matalilla kierroksilla melko eloton. Hyvin kyllä vääntää silti.

                                            Vikakoodeja koitettiin lukea mutta jostakin syystä heitti että ei pysty lukea, luultavammin vaan vikakoodinlukija paskana.

                                            Comment


                                              #23
                                              Lainaanpas tätä aihetta. Eli kyseessä -93 coupe 2.8l koneella (ilmeisesti AAH). selvittelin huonoa käyntiä ja huomasin että maffin johdon välissä oli joku säätöpotikka jonka nappasin pois välistä, ja ongelmana on nyt että miten tuon kytken takaisin kun auton johtosarjassa löytyy 6 johtoa ja maffin päästä vain kolme eikä johtojen väritkään oikeen täsmää. Maffin päässä siis vihreä, ru/mu, vi/mu johdot. Auton johtosarjassa vihreä, musta, ruskea, keltainen, valkoinen sekä irrallaan tuleva mu/si.

                                              Luulisi että nuo johdot jatkuisi samanlaisina moottorinohjaukselle asti joten onko tuo oikea johtonippu laisinkaan? Jospa joku fiksumpi osaisi auttaa asiassa.
                                              Attached Files

                                              Comment


                                              • #24
                                                Alkuperäinen kirjoittaja Jehku Näytä viesti
                                                Lainaanpas tätä aihetta. Eli kyseessä -93 coupe 2.8l koneella (ilmeisesti AAH). selvittelin huonoa käyntiä ja huomasin että maffin johdon välissä oli joku säätöpotikka jonka nappasin pois välistä, ja ongelmana on nyt että miten tuon kytken takaisin kun auton johtosarjassa löytyy 6 johtoa ja maffin päästä vain kolme eikä johtojen väritkään oikeen täsmää. Maffin päässä siis vihreä, ru/mu, vi/mu johdot. Auton johtosarjassa vihreä, musta, ruskea, keltainen, valkoinen sekä irrallaan tuleva mu/si.

                                                Luulisi että nuo johdot jatkuisi samanlaisina moottorinohjaukselle asti joten onko tuo oikea johtonippu laisinkaan? Jospa joku fiksumpi osaisi auttaa asiassa.
                                                Mitkään noista väreistä ei täysin täsmää omien Audi 100:n kytkentäkaavioihin, musta/sininen on varmaan +12V . Kuitenkin Maffi vaihtui juuri noihin aikoihin , vanhassa oli seoksen säätöpotikka ja uudessa ei. Uudessa Ecu korjaa lambdan avulla seoksen oikeaksi. Vanhassa Maffissa oli neljä sisääntuloa ,periaatteessa viisi johtoa, koska ruskea/punainen oli yhdistetty harmaaseen johtoon.
                                                Uudessa on kolme johtoa :
                                                musta/sininen +12V,
                                                vihreä signaali Ecuun ja
                                                kolmantena harmaa yhdessä ruskea/punaisen kanssa, jotka menevät maihin.
                                                Uudessa Maffin numeroina: 3 musta/sininen +12V, 1vihreä signaali Ecuun ja 2 harmaa ja ruskea/punainen maahan ja Ecuun.
                                                Viimeksi muokannut vepek; 26.2.2015, 22:24.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Eli siis kuuluisiko tuohon väliin joku seoksensäätöpotikka, vai onko se maffissa itsessään? Se ehkä selittäisi miksi tuo kaapeli muuttuu välissä erityyppiseen. Auto on käyttöönotettu ainakin 01/-93. Maffin liittimessä pin1 vihreä, pin2 ruskea/musta ja pin3 musta/vihreä.

                                                  Tuo paikoilla ollut potikka oli joku "viriviri" juttu joka liittynee imuputkessa olleeseen sähköropelliin :)

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Potikka on Maffissa itsessään, heti liittimen vieressä , alkuperäisesti massalla peitetty.
                                                    En osaa noista sun väreistä sanoa, mutta plussan ja miinuksen voi johdoista mitata.

                                                    Korjasin omaan edelliseen viestiin , kyseessä siis Maffiin merkityt numerot.

                                                    Comment

                                                    Working...
                                                    X