Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A8 4.2 -95 CML vaihtolaatikon toimimattomuus

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    A8 4.2 -95 CML vaihtolaatikon toimimattomuus

    Toimivana myyty 4-lovinen laatikko vaihdettu pakkivikaisen tilalle kaikkien kotimaisten ja jenkkien nettiohjeiden mukaan. Turbiinikin naksahti nätisti kolmesti paikalleen. Laatikon suodatin ja tiivisteet vaihdettu. Keltaista VAG Motonet öljyä meni n. 3L sitten alkoi valua yli. Käynnistyksen jälkeen meni lisää vain n. 1.5L eikä käyttäminen eri vaihteilla 30sek useaan kertaan imaissut enempää. Moottori seis, täyttötulppa kiinni ja nosturi alas. Yritys ajaa pois nosturilta eteenpäin ei liikauttanut autoa milliäkään. Sama pakilla. Kierroksia n. 3000, ei tulosta. Sitten kokeilua kaikki pyörät vapaana ilmassa. Sama tulos, ei pyöri pyörät ei. Ilmeisesti laatikko on kaikissa vaihdekepin asennoissa vapaalla. Sekö on syynä ettei öljyäkään imaissut sen enempää? Vaihdevipu liikkuu ja naksuu vaihteiston kyljessä normaalisti ja johdot on laitettu kiinni. Selkeästi vääränlainen toiminta liittyy vaihdekeppiin, sillä sitä pystyy liikuttamaan kaikkiin asentoihin ja myös Tiptronicilla oli jalka jarrulla tai ei ja olipa virta tai moottori päällä tai pysähdyksissä ilman virtaa. Onko hyviä ideoita? Sähkövika vai mekaaninen? Vai onko tullut ostettua kokonaan toimimaton loota (ajettu n. 200tkm)?

  • #2
    Tähän vielä lisäisin että mittariston näyttö seuraa kyllä vaihdevivun siirtoja.
    Katsoin Vag-comilla ettei vikailmoituksiakaan tule. Tosiaan momentinmuunnin loksahti kolmasti paikalleen ja tuntui pysyvän paikallaan nätisti. Jos vika on elektroninen, miksei vikailmoituksia tule? Kehittelin teorian: jos laatikko on maannut vuosia käyttämättömänä suht tyhjänä, voiko laatikon sisäiset sähkömagneettisesti liikkuvat/ohjattavat osat olla jumissa? En tosiaan ole lootaekspertti mutta vaikuttaa erittäin omituiselta koko juttu. Edes mitään sen erikoisempia ääniä ei kuulu vaihteistosta jotka viittaisi väärään asennukseen. Vapaana ilmassa olevat pyörät pyörii kun käsin niitä pyörittää.

    Suhteellisen paljon harmittaa, työtä on tehty ton eteen, henkisesti että fyysisesti.

    Comment


    • #3
      Minua ihmetyttää miten tuota öljyä meni noin vähän. Valutitko turbiinin tyhjäksi? Tai niin tyhjäksi kuin se kumossa tulee. Kun itse tein tuon saman loota jumpan vähän aikaa sitten, niin sain menemään 8L öljyä.

      Moottori seis, täyttötulppa kiinni ja nosturi alas.
      Eikös sinulla tullu kiire sulkea tulpaa, kun sammutit moottorin ensin ja sitten vasta kiinnitit tulpan. Minulla on sellainen ymmärrys, että moottorin pitää käydä, kun öljyn pintaa haetaan. Silloin kun moottori sammutetaan, niin kierto lakkaa. Öljy valuu öljypohjaan kierrosta. Silloin öljyn pinta on varmasti yli täyttörajan.

      Comment


        #4
        No ei tullut kiire kun toinen istui ohjaamossa ja toinen täytteli alhaalla. Nyt tärkeä kysymys: kaadetaanko turbiiniin erikseen öljyä ennen paikalleen laittoa vai laitetaanko se tyhjennettynä paikoilleen. Oma kuvitelmani oli että se imaisee täytön yhteydessä tarpeellisen määrän vaihteistoöljyä. Tästä asiasta ei näkynyt erillistä ohjetta, joten tyydyimme toteamaan, että turbiinin sisällä oli öljyä ja laitoimme sen sellaisenaan paikoilleen.

        Comment


        • #5
          Minä en ainakaan erikseen täyttänyt turbiinia. Valuttelin sen takia turbiinin tyhjäksi, että saan mahdollisimman suuren määrän vaihdettua uutta öljyä kiertoon. Jos turbiini oli jo täynnä, niin se selittää sitten tuon pienen öljymäärän.

          Comment


            #6
            Kyllä se voi olla vain öljyn vähyyttä.
            Mä vaihdatin aikanaan samanmoiseen öljyt ja se ei lähtenyt liikkeelle kuin reiluilla kierroksilla. Luisti niin perhanasti ja siellä oli 0.5l liian vähän öljyä vaihdon tehneen korjaamon mukaan.

            Comment


            • #7
              Minäkin aikoinaan täyttelin laatikon moottorin käydessä, jolloin sai öljyä maksimi määrän sisään. Toisaalta... Laatikko toimi kyllä ihan normaalisti ennen öljynvaihtoakin vaikka vanhaa ölppää oli varmaan litra vähemmän.

              Comment

              Working...
              X