Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6 vesipumppu /termari sökö vai mikä vialla, lämmöt tappiin.?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A6 vesipumppu /termari sökö vai mikä vialla, lämmöt tappiin.?

    Tervehdys.

    Vinkkejä kaivattaisiin. Auto on vapari 2.0 A6 vm.2003 , 158tkm ajettu ja tänään hieman reippaamman ramppikiihdytyksen jälkeen tauluun ilmestyi punainen lämmöstä varoittava valo ja vilkaisu mittariin kertoi että lämmöt täysin tapissa. Nopea vilkaisu taustapeiliin, ei höyryä takana, eli ei vuoto kyseessä, auto seuraavaan ramppiin (1.5km) parkkiin ja tiukkaa tapitusta konehuoneeseen. Ei kiehumista paisarissa, ei kuplia, ainoastaan normi naksumista pakosarjan tienoilta. Syylärin sekä paisarin ohuempi letku olivat kuitenkin niin kuumia, että kättä ei voinut täyttä sekuntia pitää kummassakaan kiinni. Nyt en enää muista voiko normaalilämpöisenä käyvän koneen letkuista ottaa ja pitää hetken kiinni, muistaakseni voi, korjatkaa jos muistan väärin. Tämän jälkeen odottelin virrat päällä n.5min ja lämmöt alkoi mittarin mukaan hieman laskea, ja yhtäkkiä neula laski normilämpötilaan noin 5sekunnissa, lähdin ajamaan ja pääsin n.300m ja taas sama ralli, lämmöt pikavauhtia tappiin. Auto seis ja sama toistui, mittari alkoi minuuttien aikana hiljalleen tippua ja taas n. 4min kulttua laski 5sekunnissa näyttämään normaalia...tämä sama toistui koko matkan kotiin, 300m ja stop 300m ja stop, nilkutin tällä tavoin kotiin n.4km. Flekti mielestäni kävi silloin tällöin, mutta ei mielestäni missään nimessä kokoaikaa, parkissakaan, jotenkin tuntuu että flektivika ei kuitenkaan näin radikaalia oiretta tuo.

    Edit: Nestettä ei ole karannut ja on siis myös tarpeeksi.

    Varsinkin tuo lopussa tapahtuva viisarin nopea lasku normilämpötilaan ihmetyttää, tuskin se vesi kuitenkaan jäähtyy itsestään 5-sekunnissa 120c->90c.

    Meinasin jos nilkuttaen pääsisi marmorille ja comilla näkisi ehkä "oikean# lämpötilan, vai onkohan tuohon muuta konstia.

    Mikähän mahtaisi viisaampien mielestä olla kyseessä, vesipumppu, termari, tukos ym..?

    Jakohihna on kirjan mukaan vaihettu 130tkm, mutta pumpusta ei tietoa.

    Kiitokset ajatuksista jo etukäteen.
    Viimeksi muokannut Keytron; 24.8.2011, 22:26.

  • #2
    Anturivika mahdollisesti. Vagcomilla selviää varmasti lisää. Marmorille en työntäis autoa mistään hinnasta. Kokemusta on ja jokaisella kerralla jäänyt hampaankoloon muutakin kuin suuri numerosarja laskun alakulmassa.
    Kysele palstalaisilta vagcom-apua.

    Comment


    • #3
      Eikös nuo lämpötilat näe myös ilmastointilaitteesta? Täältäkin löytyy tarvittavat näppäinyhdistelmät ja kanavat joilla pitäisi homma onnistua (laiskuuttani en niitä nyt tähän linkkaa, haulla löytyy varmasti suht helposti).

      Comment


      • #4
        Yritin itsekin kahlata kaikki mahdolliset koodiluettelot lävitse, mutta tuntuu että näihin A6:iin - koodit ovat melko vaikeasti löydettävissä, kun tuo lista ainakaan ei toimi joka toimii TT:ssä, eikä myöskään A4-listat pelitä.

        Jokatapauksessa nyt on auto pajalla, ja diagnoosi..se s.......tanan vesipumppu sieltä oli mennyt, vesi ei kiertänyt. Ylävesiletkun pintalämpö n.90c, alavesiletkun n.40c, ja testerin mukaan konenn lämmöt n.115c kun hetken käytettiin.

        Kirjan mukaan vaihettu jakopään kilkkeet n.130tkm kohdalla, mutta ilmeisesti ei vaihdettu muutaman kympin pumppua, että korpee. Nyt laitatan samalla sitten jakopäänkin romut kerraallaan uusiksi kun keula puretaan.

        Tämmöistä tällä kertaa, ei lähdettykään Kreikkaan..ei.

        Kiitokset vastanneille!

        Comment


        • #5
          no.. toivottavasti ei muita tuhoja. Audi-kansit todella arkoja ylikuumentumisille, en tunne tuota kahden litran vaparia, mutta luulisin että yhtä herkkä kun ABK.
          Saitko tietoa mitä siinä meni, fillari, laakeri vai siivet??

          Comment


          • #6
            Jep, toivotaan että muuta ei kärsinyt, ei kyllä pitäisi, niin varovasti rullailin eilen kotiin vian ilmettyä. Kone käynnissä ja kiihdytys n.10sek ja kone seis vapaalla rullaten pysähdyksiin ja samalla tavalla kotiin asti välillä jäähdytellen pidempään, matka yhteensä n.4km. Ei mekatsu ainakaan tähän mennessä ole raportoinut pahvi/kansivauriosta, tosin en tiedä miten sellaiset oireet ilmeneekään.

            Mutta itse vaurio oli siipipyörässä, pakeliittiromussa, se oli mennyt halkaisijan suuntaisesti täysin halki, eli kahdessa osassa oli tullut ulos kun tuhoja katsomassa kävin.

            Konehan on ymmärtääkseni sama ahtamaton 2.0 kuin passatissakin, koodia en nyt muista tuolle.

            Comment

            Working...