Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 B7 2.0 TFSI ruiskupumppu sökönä?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A4 B7 2.0 TFSI ruiskupumppu sökönä?

    Dodii!

    Tuossa lähdettiin oikein koko perheen voimin kohti mummolaa, niin päätti motarin rampilla kiihdyttäessä ruveta meno pätkimään. Oire vaikutti siis polttoaineen loppumisen tapaiselta ja vauhti tippui hetkessä 120->40km/h.
    Seuraavalle poistumisrampille parkkiin ja auto käy nätisti tyhjäkäyntiä ja paikallaan vapaalla kiertää hienosti? Uusi liikkeellelähtö ja heti, kun tarttis vähänkin voimaa, niin tuntuu kuin bensa loppuis. Vikakoodikin sitten ilmeni, mutta vain yksi: "P0089 Fuel pressure regulator1 performance".

    Nilkutin autolla ~40km/h kotiin ja läksin toisella autolla Laakkoselle hakemaan uuden polttoaineen suodattimen ja pienpaineanturin, joka löytyy ruiskupumpun kyljestä. Vanhan suodattimen irroitin ja sieltä levähti verstaan lattialle kasa mustaa paskaa!? Revin penkin irti ja avasin tarkistusluukun tankkiin -kaikki vaikutti täysin puhtaalta siellä..

    Uusi suodatin paikalleen ja vuorostaan irti polttoaineen syöttö juuri ennen ruiskupumppua -> tästä syöttö tyhjään limsapulloon ja virrat päälle. Ja kas vain vieläkin tuli pieniä määriä mustia hiutaleita. Renkkasin virtoja päälle ja pois 1,5l limsapullon verran ja linjat vaikutti putsaantuneen.

    Letkut takaisin, vikakoodit nollaten ja auto käyntiin. Pelittää, mutta vain ilman vetoa eli vika ei poistunut. Meinasin ruiskupumpun leväyttää pöydälle, mutta yksi banjonetti päätti olla avautumatta ja jäi pumppu paikalleen.

    Onko kenelläkään vastaavaa kokemusta? Ulkomaisia aiheita kyllä löytyy paljonkin, ja jossain jopa puhuttiin kyseisen pumpun ensimmäisen revision ongelmasta ja että Audi vaihtaisi niitä takuuna??

    Tänään sitten piti nöyrtyä ja nilkuttaa auto Laakkoselle tarkistettavaksi :(

    Pumppu maksanee "vain" 350€, mutta työlasku varmasti tulee koettelemaan peräaukkoa. Jos ei nyt jollain ihme ilveellä satu menemään takuuseen(mitä kyllä epäilen, jos pumppu on avattaessa täynnä paskaa)

    No eipä se mithään.. tulipahan siinä auton seisoessa vaihdettua jarrulevyt, korjattua vuotava takapissapojan letku, revittyä umpioista keltaiset kuvut ja tummennettua umpioiden ylimääräiset romit ja vietyä maskin kehys teipattavaksi ja peilien kuoret maalattavaksi.. Jos ny jotain positiivista yrittää tästä hakea ;)

    http://db.tt/m7j7lZy
    http://db.tt/B40UEHT
    http://db.tt/a1tMfLE
    http://db.tt/D3rjAo1
    http://db.tt/NwGqEzY
    http://db.tt/jDwzN72
    http://db.tt/FSliJ4A
    Viimeksi muokannut jt.syrja; 22.8.2011, 23:29. Perustelu: lisätty kuvia

    #2
    Oliskohan tuossa pumpun nokan seuraaja sökönä? Se kuluu ilmeisesti puhki, ja sitten rikkoo nokan jne, josta tulee tosi kallis remontti.

    http://www.golfmkv.net/blog/archives/6#
    http://www.audi-sport.net/vb/audi-s4...placement.html

    Comment


    • #3
      Samoja juttuja miettinyt itsekin ja jätinkin huollolle viestin tarkistaa kyseisen vian varalta...

      Comment


      • #4
        Auto seissyt nyt viikon Laakkosen pihassa, mutta vihdoin pääsi tänään työn alle.

        Hyvin nopeasti olivat todenneet vian olevan tankin sisällä olevassa korkeapainepumpussa?! Tähän totesin ettei kai autossa moista ole, vaan että tankissa on siirtopumppu/matalapainepumppu ja konehuoneesta löytyy korkeapainepumppu, kaveri meni hetkeksi hiljaiseksi, mutta meinasi silti, että vaihtavat tankin sisälle uuden korkeapainepumpun hintaan ~800€...

        Pyysin puolen tunnin aikalisän..

        Soitin kohta perään ja varmistin, että puhutaan samasta autosta, johon kaveri totesi, että oli vaan hetkellisesti kujalla ja että mekaanikko oli koko ajan tarkoittanut matalapainepumppua, ja että hintakin olisi vain ~700 töineen!
        No ei siinä mitään, vaihtavat nyt sitten matalapainepumpun ja toivotaan, että korjaantuu. Nokan seuraajasta ja korkeapainepumpusta yleensäkään ei tuntunut olevan mitään hajua, mutta sen verran "tiesi" ettei kovin yleinen vika kuulemma olisi? Tiedä näistä sitten?

        Kummastuttaa vain kun itse testasin, että polttoainetta tuli juuri ennen korkeapainepumppua irroitetusta letkusta noin 1,5litraa 10 sekunnissa - luulis riittävän? Vai tuleeko sitä irroitetusta letkusta jotenkin helpommin ilman vastapainetta?

        Ahdistaa tommonen 700€, kun se tankin sisäinen pumppu tosiaan oli jo ittellä irti ja vaikutti ehjältä. Mitähän semmonen varaosana olis maksanu?

        Comment


        • #5
          Noniin!

          Ny ne soitti ettei se vika ollukkaan tankin siirtopumpussa ja laittoivat vanhan takaisin...

          Ryhtyvät seuraavaksi tutkimaan korkeapainepumppua.

          Eipähän ne maallikkoa voi uskoa, kun sanoin vian olevan korkeapainepumpussa!

          Comment


          • #6
            Onko tähän päivitystä?

            Comment


            • #7
              Auton sain Laakkoselta takaisin ja pelittää normaalisti taas :)

              Tosiaan autoa jättäessä sanoin korkeapainepumpun olevan tod. näk. sökö ja nokan seuraaja pitää samalla tarkistaa. Kyllähän ne sen pumpun sitten viimein vaihtoi ja helppo hommahan se on, mutta se nokan seuraaja piti tilata ruotsista ja tästä syystä venyi vielä muutamalla päivällä. Parin kympin osa eikä voineet tilata valmiiksi hyllyyn vaikka jo aikaisemminkin kävin sitä kysymässä, kun pumpun meinasin ostaa..

              Lasku:
              diagnoosi n.200€
              pumpun vaihtotyö n.80€
              pumppu osineen n.400€
              pumpun sopeutus eli yksi tulppa ja banjonettiliitinkö? n.130€ ?!?
              pikkuhiluja ym. n.40€

              yht. tasan 850€

              Vaihtotyön osalta lasku on aika pieni, mutta diagnoosista maksaminen, kun viet auton huoltoon ja kerrot samalla oikean diagnoosin... Lisäksi sopeutustyö oikeasti ei voi olla 130€ arvoinen, kun katsoo mitä siinä on eroa vanhaan eli pumpun kannen ylimääräisen haaran päähän tulppa ja yhden liittimen vaihto banjonetiksi?...

              Eli itse vaihtamalla olisi päässyt alle 500€, mutta jälkiviisaus onkin helppoa..


              Lisäys: Niin ja siis nokka-akseli oli kunnossa ja nokan seuraajassakin vain pientä kulumaa, mutta vaihdettiin nyt varmuuden vuoksi, kun kerran auki oli.

              Comment


              • #8
                Eikö tuo pumppu olisi takuunseen mennyt jos vanhan mallisessa on havaittu vikoja? Mikä mahtoi olla syynä ettei takuuseen mennyt?

                Comment


                • #9
                  Kiinnostas kanssa, että mikä on pumpun sopeutus.

                  Comment


                  • #10
                    En tiedä takuusta sen enempää kuin, että kyseiselle vialle ei ollut kampanjaa eikä muutakaan takuuta oikeuttavaa tietoa Laakkosen tietokannassa. Sopeutuksesta en ihan täysin varma ole, mutta varaosatiskillä pumppua hypistellessä katsoin, että mielestäni uudessa pumpussa on yksi haara enemmän kannessa ja tankilta tulevan letkun liitin oli erinäköinen. Ja tosiaan uuden pumpun ylimääräisessä haarassa on musta tulppa ja yksi pumppuun tulevan polttoaineletkun liitin on ilmeisesti vaihdettu sellaiseksi, että vanha letku käy..

                    Comment


                    • #11
                      Se ylimääräinen haara on ulkoisen painemittarin paikka/paineenvapautusventtiili, joten sillä ei ole merkiystä auton toiminnalle.

                      Ja joo, alkusarjan pumpuissa paluulinjan liitin on erilainen kuin uudessa, mutta käyvät pumppuihin ristiin, joten sulla on uudessa pumpussa nyt kiinni vanhassa pumpussa kiinni olleet liittimet.

                      Jos niiden siirtämisestä maksatetaan 130e niin kyseessä on räikeä päivänvalossa tehty persraiskaus.

                      Comment


                      • #12
                        Tätä mää vähän ajattelinkin, mutta jälkiviisaus on niin helppoa. Ja onhan se nyt selvä, että kun tekevät turhaa työtä omaa tyhmyyttään, niin yrittävät siirtää kulua muille riveille ja vedättää tyhmää!

                        Comment


                          #13
                          Olisi ollut ensimmäinen mistä kuullu, että olisi mennyt tankin pumppu rikki, enemmän kuullut noista korkeapainepumpuista näiden 2.0tfsi koneiden kanssa. Niistäkin suurin osa ollut näitä kauhu skenaariota joissa olisi voitu päästä halvalla jos asiakas olisi kuunnellut moottoriaan silloin tällöin ja olisi pärjätty vain tällä seuraajan vaihdolla joka maksaa vain tuon muutaman kympin, tuo osa joka vaihdetaan.
                          Veljellä on rs ocu jossa tuo bwa 2.0tfsi kone on myös, niin on aikomuksena nyt talvella irroittaa korkeapainepumppu ja uusia seuraaja ennakoivasti ennen kuin tulee kallis remppa ja menee nokat ja pumppu uusiksi. Olen nähty myös A4 jossa oli mennyt koko kone soseeksi kun oli vain ajettu vaikka korkeapainepumpun seuraaja oli kulunut kokonaan pois :D

                          Suosittelen erittäin lämpimästi ihmisiä vaihtaamaan öljynvaihto välin siihen vähintään 15tkm vaikka käyttäisit LL-öljyä. Se on paras tapa välttyä tällaisilta turhilta kulumisilta.

                          Niin juu unohtui viellä että 2.0tfsi koneen ei pidä kuulostaa dieseliltä tippaakaan jos näin niin kannattaa tarkistaa nokat ja korkeapainepumpun seuraajan kunto. Jos saisi muutaman tällä pelastettua kalliilta remontilta.
                          Viimeksi muokannut okkim; 15.9.2011, 06:13. Perustelu: Älä tee heti uutta viestiä perään, vaan editoi vanhaa.

                          Comment


                          • #14
                            Nokkia on kahta eri revisiota A ja B noissa FSI koneissa. B on kestävempi jonka tunnistaa tuosta seuraimmen patista joka on kaksi osainen. A versiossa yhtenäinen joka on pehmeämpää ainetta. Itsellä on tuo em. A versio ja kulumaa ei ole tipan vertaa kupissa saati nokan patissa. ajettu +100thkm.
                            Ja tuohon Dieselmäiseen käyntiäänen tuskin vaikuttaa tuon kuluminen. Jos kylmällä koneella käy siistimmin kuin lämpimänä niin 90% varmuudella nokkien välinen ketju ja kiristin sen aiheuttaa.

                            Niin ja tuota kupin ja nokan ennenaikaista kulumista aiheuttaa muuten korkeapainepumpun karan vuotaminen bensaa, joka sitten rikkoo tuon voitelu kalvon ->kupin ja "nokkapatin" välissä.
                            Viimeksi muokannut Nieminen; 18.9.2011, 14:57.

                            Comment


                              #15
                              Vastaava ongelma oli duunikaverin A3 1.8TFSI:ssä (moottorikoodi BYT). Mittarissa kilsoja 67tkm, käyttöönotto 5/2007. Kilsat pitää paikkaansa sillä auton historia on koko ajalta tiedossa.

                              Laskua tuli 899 euroa AC Espoossa.

                              Vianetsintä 154,60 euroa. Vianetsintää tehtiin seuraavasti:
                              08851 P2293 Polttonestepaineen säätöventtiili N276 mekaaninen vika
                              - polttonesteen yhteispaine joutokäynnillä 7bar (min 40bar)
                              - paine ei nouse kierroksilla (40 - 150 bar)
                              - tarkastettu pa paineanturin G247 virransaanti --> OK
                              - tarkastettu N276 virransaanti --> OK
                              - N276 pitää naksuvaa ääntä
                              - Polttonesteen korkeapainepumppu viallinen, uusittava

                              Vaihdetut osat:
                              06H127025P PUMPPU 328€
                              06E127065D ADAPTERI 21,20€
                              06J127501M PUTKI 71,20 €
                              06J127065B LIITIN 20,40 €

                              Lisäksi vaihtotyö 189,26 euroa, OBD-valmiuskoodin luonti/järjestelmätestaus 95,00 euroa.

                              Comment


                              • #16
                                A4 ja korkeapaine pumppu...

                                Eli tällaista tällä kertaa.

                                Toissa aamuna paremman puoliskon lähtiessä liikenteeseen tapahtui seuraavaa. Ei meinannut lähteä käyntiin laisinkaan, sitten kun starttasi, tuntui että olisi ollut joku pytty pelistä pois. Käynti tasaantui kuitenkin hetken kuluttua. Ensin syttyi EPC valo ja hieman myöhemmin moottorin häiriövalo. Ja ne vähäisetkin tehot aivan kateissa ajossa.

                                Sama ongelma eilen, hyvä kun käyntiin lähti ja oireet täysin samat. Eikun paikalliseen merkkihuoltoon ja pukille.

                                Tänään hain auton pois. Korkeapainepumppu oli kuulemma sökö. Vika koodeja oli vaikka millä mitalla mm. N75:seen viittaavaa ym. Poltti vielä sulakkeita samalla. Lopulta nollaamisien jälkeen asentaja oli saanut paikallistettua vian korkeapainepumppuun.

                                Hintaa kaikkineen tuli 669 euroa. Jotain pientä alennusta seassa.

                                Viisaammat kertovat varmaan olisiko samalla pitänyt tarkastaa muutakin? Autolla ajettu 89 tkm.

                                Comment


                                  #17
                                  Ainakaan tuo duunikaverin auto ei ole oireillut mitenkään pumpun vaihdon jälkeen eli tuli sillä kuntoon. Se tosin ei polttanut sulakkeita eikä mulla ole tietoa vikakoodeista. Jatka ajamista ja jos kaikki toimii niin sitten vaan hymyä naamalle. :)

                                  Comment


                                  • #18
                                    Tämä sama ongelma uusiutui taas eilen. Eli "P0089 fuel pressure regulator1 performance". Onneksi oli vain pari kilometriä matkaa hallille ja tyhjäkäynnillä valutellen tuo kyllä liikkuu kunhan maltaa olla käyttämättä kaasua. Se tavanomainenhan sieltä paljastui. Eli roskaa/tahnaa korkeapainepumpun tankilta tulevan banjonettiliitimen alla olevassa sihdissä:
                                    http://dl.dropbox.com/u/2444147/Audi/IMG_1710.JPG

                                    Irroitin tankilta tulevan letkun ja pumppasin virrat on/off useamman kerran ja letkusta tuli taas tällaista:
                                    http://dl.dropbox.com/u/2444147/Audi/IMG_1702.JPG

                                    Lähempää se näytti tältä:
                                    http://dl.dropbox.com/u/2444147/Audi/IMG_1704.JPG

                                    Ja sormilla menee pieneksi muruksi/tahnaksi:
                                    http://dl.dropbox.com/u/2444147/Audi/IMG_1706.JPG


                                    Kenelläkään mitään ideaa mistä tämmöistä kamaa voi irrota? Irroitin ja vaihdoin myös polttoainesuodattimen eikä sieltä tullut mitään epäpuhtauksia. Huuhtelin linjat vielä paineilmalla.

                                    Ruiskupumpun irti käyttäminen käy jo melkein rutiinilla, kun työkalut on kunnossa, mutta kivaa ei ole, kun tien päälle puolivuosittain tämän takia jättää... Tällä kertaa lisäsin yleismallisen suodattimen vielä tankilta tulevaan letkuun juuri ennen ruiskupumppua, ja katsotaan nyt alkaako siihen kertymään sakkaa. Epäilen kyllä ettei tuota tavaraa jatkuvasti letkussa liiku, vaan että sitä on täytynyt eilen jostain irrota??

                                    Comment


                                      #19
                                      Tällä kertaa lisäsin yleismallisen suodattimen vielä tankilta tulevaan letkuun juuri ennen ruiskupumppua
                                      Millaset paineet tuola on? Aattelin ku suodatin vähä ikääntyy ettei vain ratkee ja bensat lennä mäkeen.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Alkuperäinen kirjoittaja horch Näytä viesti
                                        Millaset paineet tuola on? Aattelin ku suodatin vähä ikääntyy ettei vain ratkee ja bensat lennä mäkeen.
                                        Hyvä kysymys? Ei vaikuttanut mitenkään mahdottomalta paine, kun pulloon lorottelin, mutta täytyy varmaan harkita jotain tukevampaa metallisuodatinta?

                                        Comment


                                          #21
                                          Metallinen olis vähä turvallisempi. Nyt ois varmaan hyvä panna tankkiin jotain forten tai muun valmistajan puhdistusainetta. Jäis mahdollisesti irtoava paska tuohon tarvikesuodattimeen.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Alkuperäinen kirjoittaja horch Näytä viesti
                                            Metallinen olis vähä turvallisempi. Nyt ois varmaan hyvä panna tankkiin jotain forten tai muun valmistajan puhdistusainetta. Jäis mahdollisesti irtoava paska tuohon tarvikesuodattimeen.
                                            Hyvä idea! Täytyykin huuhdella vielä myrkyillä ja vaihtaa sit suodatin tukevampaan.

                                            Mutta mistä tuo musta mäski pääsee letkuun varsinaisen suodattimen ja moottorin välille?

                                            Comment


                                            • #23
                                              Matalapaineliittimen alla on yleensä 5.5bar, jos viritetty, niin kuormalla vähän vähemmän. Tässä tapauksessa siis ymmärsin, että tuo musta mokko kertyy siihen pienempään liitokseen, joka sun autossa lienee banjotyyppinen, ja uudemmissa on letkukaralla?

                                              Jos tuo linja menee kokonaan tukkoon, niin bensansuodattimen varo aukeaa 6.3 bar:ssa. Sitä ennen kuitenkin ecu on vetänyt tankkipumpun jo melkein seis, koska FSI vekottimissa matalapaine(kin) on takaisinkytketty, ja täten siis valvottu paineanturilla. TSI koneissa matalapainepuolella ei ole anturia, eli sitä ajetaan open loopissa, jolloin paine nousee varoille saakka useinkin.

                                              Korkeapaineliittimen alla sitten on se 5-120 bar kuormituksesta riippuen.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Juu tuota "mokkoa" kasaantuu juurikin ruiskupumpun matalapainepuolen banjoliittimen alla olevaan sihtiin.

                                                En arvannutkaan, että tuossa matalapainepuolellakin on noin paljon painetta. Tankin siirtopumppuko tuon paineen siis ylläpitää?

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Onko raadilla käsitystä kuinka alas siirtopumpun paine laskee kiihdytyksessä miedosti viritetyllä (240hp 350Nm) versiolla?

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Pitäs pysyä pyydetyssä.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Sitä vähän arvelinkin. Paine-ero on koko ajan yli kilon (MVB 103-1), kuten pumpun PWM-ohjauskin 90%. Kiihdytyksessä siirtopumpun paine romahtaa 2,6bar(abs):iin ja meno on sen mukaista. Tähän mennessä on vaihdettu siirtopumppu (G6), matalapaineanturi (G410) ja bensasuodatin/painevaropaketti. Mitähän seuraavaksi voisi kokeilla? Siirtopumpun ohjain ja putket/letkut on vielä vaihtamatta.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Oma kulkine kyllä kuulostaa dieseliltä jonkin verran...kylmänä ei yhtään,mutta kun kierrokset laskee niin sitten alkaa kuulostamaan. Ääni on dieselmäinen ainoastaan tyhjäkäynnillä, ei kierroksilla. Heti kun kierrokset nousee niin pieni nakutus häviää. Empä tiedä pitääkö asiaan alkaa perehtymään? Öljyt vaihtuu 10tkm välein...

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Ihan normaalia (T)FSI-moottorin ääntelyä. Ei tarvitse huolestua.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Itsekkin mietin, pitäisikö nokanseuraaja vaihtaa varmuudeksi...

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X