Alkuperäinen kirjoittaja william
Näytä viesti
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
A4 B7 2.0 TFSI ruiskupumppu sökönä?
Collapse
X
-
Tuli tänään vaihdettua ennakoivasti tuo nokan seuraajakuppi tai mikä lie onkaan. Autolla ajettu 226tkm ja kyllähän se oli jo reilusti kulunut pinnaltaan ruvelle. Saattaa olla vähän hiljaisempi käynniltään nyt vaikka en pitänyt aiemminkaan mitenkään poikkeuksellisen äänekkäänä tuota pumpun aluetta. 1h meni aikaa ja ~50e maksoi kuppi + uusi tiiviste pumpun kaulale eli suosittelen lämpimästi toimenpidettä, mikäli epäilystä kuluneisuudelle on.
Comment
-
P0089 koodia halusi näyttää allekirjoittaneenkin BGB- koneinen tfsi. Vcds käteen ja koodinlukuun, tuloksena seuraavaa:
Koodi:------------------------------------------------------------------------------- Address 01: Engine Labels: 06F-907-115-AXX.lbl Control Module Part Number: 8E0 910 115 J HW: 8E0 907 115 C Component and/or Version: 2.0l R4/4V TFSI 0080 Software Coding: 010C0003180F0120 Work Shop Code: WSC 00191 264 15243 VCID: 2867C76F9B68CE5EF37-807D 6 Faults Found: 000808 - Knock Sensor 1 (G61) P0328 - 001 - Signal too High - Intermittent Freeze Frame: Fault Status: 00100001 Fault Priority: 0 Fault Frequency: 3 Reset counter: 255 Mileage: 144473 km Time Indication: 0 Freeze Frame: RPM: 2353 /min Load: 51.4 % Speed: 106.0 km/h Temperature: 98.0°C Temperature: 20.0°C Absolute Pres.: 990.0 mbar Voltage: 13.970 V 008801 - Boost Pressure Control Valve (N249) P2261 - 008 - Mechanical Malfunction - Intermittent Freeze Frame: Fault Status: 00101000 Fault Priority: 0 Fault Frequency: 3 Reset counter: 255 Mileage: 144590 km Time Indication: 0 Freeze Frame: RPM: 1622 /min Load: 10.6 % Speed: 69.0 km/h Temperature: 94.0°C Temperature: 21.0°C Absolute Pres.: 1000.0 mbar Voltage: 13.970 V 001056 - Catalyst System; Bank 1 P0420 - 002 - Efficiency Below Threshold Freeze Frame: Fault Status: 01100010 Fault Priority: 0 Fault Frequency: 1 Reset counter: 255 Mileage: 144640 km Time Indication: 0 Freeze Frame: RPM: 2318 /min Load: 27.8 % Speed: 104.0 km/h Temperature: 96.0°C Temperature: 15.0°C Absolute Pres.: 990.0 mbar Voltage: 14.224 V 000819 - Knock Sensor 2 (G66) P0333 - 001 - Signal too High - Intermittent Freeze Frame: Fault Status: 00100001 Fault Priority: 0 Fault Frequency: 5 Reset counter: 255 Mileage: 144643 km Time Indication: 0 Freeze Frame: RPM: 2250 /min Load: 65.1 % Speed: 101.0 km/h Temperature: 96.0°C Temperature: 18.0°C Absolute Pres.: 990.0 mbar Voltage: 14.097 V 000665 - Boost Pressure Regulation P0299 - 002 - Control Range Not Reached Freeze Frame: Fault Status: 01100010 Fault Priority: 0 Fault Frequency: 4 Reset counter: 255 Mileage: 144955 km Time Indication: 0 Freeze Frame: RPM: 2910 /min Load: 59.2 % Speed: 108.0 km/h Temperature: 96.0°C Temperature: 20.0°C Absolute Pres.: 990.0 mbar Voltage: 13.970 V 012555 - Low Pressure Fuel regulation P310B - 004 - Fuel Pressure Outside Specification - Intermittent Freeze Frame: Fault Status: 00100100 Fault Priority: 0 Fault Frequency: 5 Reset counter: 255 Mileage: 145939 km Time Indication: 0 Freeze Frame: RPM: 822 /min Load: 21.6 % Speed: 0.0 km/h Temperature: 37.0°C Temperature: 18.0°C Absolute Pres.: 990.0 mbar Voltage: 14.224 V Readiness: 0000 0001
Ross-techin wiki kertoo että 55% ja alle on normaalia joutokäynnillä, suurempi arvo juoruaa ongelmista. Ilmeisesti joko bensansuodatin on tukkeutumassa tai sitten matalapainepumppu alkaa olla ikänsä päässä.
Onko jotain muita kohteita mitkä olisi hyvä tarkastaa samalla kuin tuota pumppua / suodatinta vaihtelee?
N249 on vastottain vaihdettu, täytyy tarkistaa ettei asennuksessa tai itse osassa ole mitään silmämääräisesti pielessä.
Liitteenä ruutukaappaukset measuring blokkien arvoista, jos niistä joku osaa päätellä jotain muuta kuin minä.
Comment
-
A4 2.0TFSI -12 Korkeapainepumppu
Elikkäs konehuoneessa rupes bensa haisemaan ja syyksi paljastui korkeapainepumpun päällä oleva oisko paineanturi(menee 2 piuhaa) juuresta kierteenvälistä tihutti bensaa.Eikä tunnu kiristyvän vaikka yritin.Kyselin Länsi-autosta ja sanoivat että vaihtavat koko pumpun(reilu 400eur)maksaa.Onkohan anturin juuressa O rengas jonka vaihtamalla selviäisi ettei tarvitse koko pumppua uusia?
Comment
-
Polttoainepumppu A4 B8
Terve,
Tarvitsisin vähän apua.
Oireet alkoi sillä et auto sammui joku kerta ajossa, minusta vaikutti siltä, ettei saanut polttoainetta. Siis vaihdoin polttoainepumpun.
Nyt vaihdon jälkeen ei lähde olleenkaan käyntiin. Tällaisia vikakoodeja tuli VCDS:llä:
"4732 - Fuel Pump
P3045 00 [039] - Electronics Defective
Not Confirmed - Tested Since Memory Clear
Freeze Frame:
Fault Status: 00000001
Fault Priority: 2
Fault Frequency: 12
Mileage: 105849 km
Date: 2017.03.10
Time: 19:06:31
Engine speed: 0.00 /min
Normed load value: 0.0 %
Vehicle speed: 0 km/h
Coolant temperature: -1 °C
Intake air temperature: 0 °C
Ambient air pressure: 1010 mbar
Voltage terminal 30: 11.614 V
Unlearning counter according OBD: 40
Ethanol content in fuel: 63.7 %
Long term ethanol content in fuel: 0.08655
Fuel content due to degassing of engine oil: 0.00 %
Cold start valve: activation duration: 0.00 ms
Cold start valve: mileage at last purge: 104998 km
Cold start valve: date at last purge: 7
4735 - Fuel Pump
P3044 00 [040] - Short Circuit
Intermittent - Confirmed - Tested Since Memory Clear
Freeze Frame:
Fault Status: 00000001
Fault Priority: 2
Fault Frequency: 9
Mileage: 105815 km
Date: 2017.03.01
Time: 20:06:23
Engine speed: 2053.00 /min
Normed load value: 39.2 %
Vehicle speed: 30 km/h
Coolant temperature: 72 °C
Intake air temperature: 22 °C
Ambient air pressure: 990 mbar
Voltage terminal 30: 13.994 V
Unlearning counter according OBD: 40
Ethanol content in fuel: 63.7 %
Long term ethanol content in fuel: 0.08655
Fuel content due to degassing of engine oil: 0.00 %
Cold start valve: activation duration: 0.00 ms
Cold start valve: mileage at last purge: 104998 km
Cold start valve: date at last purge: 7
2838 - Fuel Rail/System Pressure
P0087 00 [096] - Too Low
Intermittent - Not Confirmed - Tested Since Memory Clear
Freeze Frame:
Fault Status: 00000001
Fault Priority: 2
Fault Frequency: 1
Mileage: 105826 km
Date: 2017.03.02
Time: 11:48:43
Engine speed: 965.00 /min
Normed load value: 66.7 %
Vehicle speed: 15 km/h
Coolant temperature: 44 °C
Intake air temperature: 16 °C
Ambient air pressure: 990 mbar
Voltage terminal 30: 13.876 V
Unlearning counter according OBD: 38
Ethanol content in fuel: 72.7 %
Long term ethanol content in fuel: 0.08893
Fuel content due to degassing of engine oil: 0.00 %
Cold start valve: activation duration: 0.00 ms
Cold start valve: mileage at last purge: 105635 km
Cold start valve: date at last purge: 51
"
Kattelin fuel pump sulakkeen, se oli ehjä ja yhteen pinniin tulee kyllä virtaa. Mutta pumpun liittimeen tankin päällä ei tule virta kun yrittää startata. Pumpun olen testannut auton ulkopuolella, pyörii kyllä. Mistä tällainen voisi johtua?
Minä luulen, että olen vaihtanut releen toiseen, en toisaalta ole varma oliko se pumpun relee. Lähin rele kuvassa jossa 404 koodi.
Vagcomin koodi viitaisi siihen et pitäisi jotain nollata? Ei kai?
Auto kyseessä A4 B8 2010 TFSI CFKA moottorikoodi.
Terv. Kenneth
Comment
-
Tällainen löytyi ulkomaan audifoorumilta:
I would suspect the J538, Fuel Pump Control Module is no good. It is located just above the lift pump (fuel pump in tank), 4 wires going to it. Generally under the rear bench seat, right side, but not 100% on your car.
If that module fails, then you will be lacking fuel from the tank up to the engine bay. And you would be correct, that can cause the P0087 fault code.
Comment
-
Käyttis oireili aamulla sammuen parin minuutin tyhjäkäynnin jälkeen. Lähti käyntiin muutamaksi sekunniksi tämän jälkeen, eikä sen jälkeen enää edes luvannut.
Sama vika taitaa olla tässäkin:
4732 - Fuel Pump
P3045 00 [101] - Electronics Defective
2838 - Fuel Rail/System Pressure
P0087 00 [101] - Too Low
Laitoin Pierburgin moduulin tilaukseen, kaitpa sekin asiansa ajaa.
Alla vielä ohjeet moduulin vaihtoon:
http://www.audizine.com/forum/showth...1#post12341756
Comment
-
Eli kiihdyttäessäni 5.vaihteella loivaan ylämäkeen autosta hävisi yhtäkkiä tehot kokonaan, mutta kaasun löysäämisen jälkeen tehot palasivat ja auto toimi taas ihan normaalisti. Myöskään moottorinvikavalo ei syttynyt palamaan.
Kotiin päästyäni luin autosta vikakoodit ja herjasi p0087 system/rail pressure too low vikakoodia.
Tänään kokeilin toistaa tuon samalla seuraten polttoaineen painetta. Kiihdyttäessä paine nousee pyynnin mukana normaalisti noin 100 baariin, kunnes tippuu 75 baariin ja paine pysyy kokoajan n. ~20 alle pyydetyn tuohon hyytymiseen saakka. Siirtopumpun paine tuolla välillä 3.9-6.5 baarin välillä.
-Auto siis audi a4 b7 2.0T fsi
-Pumppu lienee alkuperäinen (Hitachi)
-Cam follower vaihdettu keväällä, kuten polttoainesuodatin
Autoon laitettu viikko sitten erikoismoottorin softa. Vakiona ongelmaa ei ilmennyt eikä tuota vikakoodia ole ennen herjannut.
Onkohan tuo softan aiheuttama lisäpyynti paljastanut loppujaan vetelevän korkeapainepumpun vai voisiko vika olla muualla?
Tyhjäkäynnillä nuo pumppujen arvot pyörivät ihan normaaleissa tolerensseissa.
Alla siirtopumpun ja korkeapainepumpun paineet testin aikana.
Aika RPMLPFPhaluttu todellinen
0,000 1680 4,46 84,64 84,89
0,281 1680 4,48 86,58 85,64
0,541 1680 4,45 89,68 89,04
0,799 2120 4,39 93,34 93,28
1,066 2400 4,31 96,46 97,00
1,338 2640 4,24 98,39 96,20
1,597 2960 4,14 99,24 95,77
1,870 3120 4,06 100,21 95,96
2,113 3200 3,99 101,07 92,98
2,576 3240 3,94 102,28 86,29
2,962 3280 3,89 104,11 80,70
3,240 3280 4,23 105,01 79,87
3,482 3280 4,65 105,90 78,93
3,736 3320 4,99 106,71 77,21
3,987 3320 5,20 107,58 78,87
4,243 3320 5,35 108,37 78,67
4,482 3360 5,42 109,16 79,05
4,718 3360 5,46 109,94 78,98
4,961 3360 5,48 110,72 79,02
5,213 3360 5,49 111,57 80,84
5,485 3360 5,50 112,42 80,56
5,764 3360 5,53 113,35 80,74
6,017 3360 5,57 114,20 81,30
6,273 3280 5,61 115,01 86,32
6,524 3200 5,64 115,72 90,47
6,776 3200 5,67 116,49 94,23
7,034 3160 5,71 117,19 95,72
7,416 3080 5,73 117,91 97,04
7,907 3080 5,79 119,61 100,78
8,170 3120 5,80 120,35 102,76
8,419 3120 5,81 120,83 102,13
8,669 3160 5,81 119,70 102,87
8,992 3080 5,83 117,09 120,24
9,180 3160 6,00 117,31 120,37
9,449 3200 6,15 109,43 110,13
9,710 3120 6,26 105,90 104,27
9,965 2840 6,32 103,69 102,74
10,218 2640 6,36 102,23 103,98
10,474 2520 6,39 100,99 99,99
10,729 2520 6,41 104,26 106,34
10,991 2520 6,43 106,97 108,04
11,243 2560 6,46 105,73 105,09
11,847 2520 6,45 106,47 106,28
11,744 2520 6,46 103,50 102,70
12,013 2480 6,48 100,05 100,83
12,299 2440 6,50 98,81 97,48
12,865 2400 6,52 96,59 96,20
13,099 2400 6,54 95,71 95,46
13,345 2400 6,54 94,84 94,46
Comment
-
2.0 TFSI BWA ja P0087 Fuel Rail/System Pressure Too Low
Potilaana BWA moottorilla varusttu 2.0 TFSI Passat vuosimallia 2006. Ajattelin täällä nostaa aihetta pöydälle kun tuntuu nuo muut foorumit olevan niin kuolleita nykyään, kuitenkin sama moottori ja rakenne kuin ilmeisesti A4 jne käytössä?
Oireyhtymä ajossa on seuraavanlainen: kuormittaessa, esim moottoritielle kiihdyttäessä täyskaasulla lähtien vaikka vaihteella kolme, saattaa ilmetä yhtäkkinen puutuminen tuolla jossain 3500-4000rpm kohdilla. Tämä ei tapahdu joka kerta kuitenkaan, lisäksi moottoritienopeuksissa tuntuu kiihdyttäminen olevan vähän arpapeliä, välillä ei tapahdu mitään ja välillä tuntuu toimivan. Voi olla ihan että yksi veto ok, seuraava taas ei.
VCDS sanoo näinKoodi:000135 - Fuel Rail/System Pressure P0087 - 002 - Too Low - Intermittent - MIL ON Freeze Frame: Fault Status: 10100010 Fault Priority: 0 Fault Frequency: 22 Reset counter: 255 Mileage: 288259 km Time Indication: 0 Date: 2000.00.00 Time: 16:48:05 Freeze Frame: RPM: 2358 /min Load: 81.5 % Speed: 63.0 km/h Temperature: 74.0°C Temperature: 6.0°C Absolute Pres.: 990.0 mbar Voltage: 14.478 V
Oletin että tässä olisi ollut se sisäisellä paineensäätimellä oleva 3 lähtöinen polttoainesuodatin joita olen tottunut näkemään ja moisen varasinkin jo käsille. Auton alla tutkaillessa totesin ettei täällä mitään suodatinta ole ja selvisi että tässä mallissa on polttoaineen siirtopumpun yhteydessä siinä kansiosassa jonkunlainen suodatin.
Päästäänkin sitten jännän äärelle. Jotenkin en jaksa uskoa että vika tuossa tankin sisäisessa suodattimessa olisi, sehän toki vaihtuu uuteen väkisinkin jos pumpun uusii. Millaistahan painetta tuon siirtopumpun pitäisi linjaan muodostaa jos kokeilee t-haaralla painemittarilla, saati jos mittailee tuottoa (mittakannuun lorotellen tietty aika bensaa ja laskee siitä litroja tunnissa) niin millaisia määriä pitäisi siirtyä. Tankissa on polttoainetta kyllä lähemmäks puolillaaan ettei kyse ole ilman hörppimisestä. En haluaisi uutta osaa sokkona paiskoa kiinni vaan olla mielellään mahd varma
Vai pitäisikö konehuoneen päässä tutkia teidän mielestä vielä jotain muuta? Nokan profiili joka korkeapainepumpun paininkuppia käyttää näytti ihan hyvältä mitä lampulla katselin ja käsin moottoria vähän pyöritin samalla. Ja tosiaan kun kuppi oli onneksi vasta montulla, ei puhki/naarmuttanu. Ja kuten sanoin, mittadata VCDS kautta näytti noin ilman kuormitusta korkeapainepumpun toiminnan järkeväksi, esim paine nousi 110bar asti kun kierroksia antoi paikallaan. Enemmän jotenkin omaan mieleen viittaisi siihen että kuormituksessa ei saa kakkua riittävästi tankilta päin, eli siirtopumppu kyykkäilisi..?
Comment
-
Tutkin tätä pasuunaa vähän syvemmin ja alkaa olla nyt vähitellen (ehkä) korjattu - jos ei muuta yllättävää enää ilmene.
Otin korkeapainepumpun uudestaan irti ja paininkupin myös, pyörittelin käsin moottoria ympäri ja pyyhin hieman öljykalvoa nokkaprofiilista joka pumppua käyttää. Olihan se selvästi sitten kulunut. Hankin autoon uuden nokka-akselin sekä uutukaisen paininkupin.
Nokan vaihtamiseen tarvitsee jakopää purkaa auki (sekä hihna että ketju) koska molemmat nokkakepit ovat välikannen alla joka toimittaa myös nokkapukkien virkaa. Jakopäätä ajoitusmerkkeihin pyöritellessä huomasin että kun sain nokan merkin kohdalleen oli kampuran pää vasta tuloillaan. Otin ykköspytyn tulpan pois ja pitkällä puikolla tarkistin että kun kampura tulee merkkiinsä ollaan yläkuolokohdassa - näin tapahtui. Tässä kohtaa nokan merkki oli tasan kahden hampaan verran ohi eli kampuran heitto oli yhden jakohihnan hampaan verran. Pyörittelin eteenpäin nokan uudestaan merkkeihinsä, venakoppa pois ja työkalu nokkien väliin lukitsemaan ne toisiinsa nähden. Ketjukoppa takapäästä pois ja himmelit irti, ketjuun maalimerkit nokkakeppeihin nähden helpottamaan, tai ehkä enemmänkin tuomaan mielenrauhaa asennukseen, tämä toinen merkki toki piti sitten siirtää uuteen nokkaan.
Oli se vanha nokka aika surkean näköinen verrattuna uuteen, "nostoa" jäi korkeapainepumpulta puuttumaan reippaasti ja muutenkin oli aika muotopuoleksi kulunut. Sainkin tuon koottua muuten valmiiksi, pitää päivällä laitella jakopäänkopat ja venakoppa takaisin kiinni. Pääsee koeajolle jolla uskoisin näiden löytyneiden ongelmien korjaamisen jälkeen olevan hieman eroa entiseen. Mittaan koekäyttöjen jälkeen vielä puristukset varmuuden varalta kun ei tuo hihnapuolen jako ollut jiirissä purkuvaiheessa.
Jos se puoli ilmenee olevan kunnossa ja koeajolla auto toimii niin väittäisin tämän ongelman olevan selvitetty, ilmoittelen huomenna miten kävi..
Comment
-
Miltä nokkapukit ja nokat näytti? Omassa oli nokkapukeissa miehekkäät urat, liekö ollut joskus sihti tukossaViimeksi muokannut AkseliPorakorpi; 8.3.2019, 13:12.
Comment
-
Lopputulema tähän omaan projektiin (muutamat edelliset viestit) on että auto tuli kuntoon.
Suurin vika paineiden puuttumiseen oli kulunut nokkaprofiili korkeapainepumpulle. Paininkuppi oli myös reippaasti "lommolla" muttei puhki, tämä säästi pumpunvaihdolta. Uusi nokka, paininkuppi sekä myös nokkien välinen ketjusarja tuli laitettua tiivisteineen ja uusine pultteineen.
"Perusjaon" hampaalla pielessä olo kampiakselin päässä saattoi myös tehdä jotain kiusaa mutta tuli se nyt kohdistettua kohdalleen, en usko että se oli hypännyt, enemmänkin että edellinen pakettia auki käyttänyt on sählännyt maalimerkkiensä kanssa - hyvähän niitä ehkä on tehdä mutta jos ne laittaa lähtökohtaisesti pieleen niin ei se lopputulema hirveän hyvä ole.
Koeajolla korkeapainepumpun painekäppyrä seurasi suhteessa aika tarkkaan itseasiassa kierroslukua, näemmä terveet paineet on jo pienillä kierroksilla siellä sadan luokassa. Ja kuormittaessa nousee sinne 110bar lukemiin jo aika pienelläkin kuormalla. Lisäksi kulku ja toiminta muutenkin loogista, ketjunvaihto poisti tietynlaisen räpinän mitä moottori piti ennen.
Comment
-
Audi A4 2.0 TFSI 2005 vikakoodi P0089
Auto kulkee ja liikkuu moitteettomasti mutta välillä syttyy moottorin häiriövalo ja herjaa vikakoodia P0089, moottori ei kolise eikä kilise. Silloin tällöin joutuu konetta pyörittämään vähän enemmän että käynnistyy ja silloin syttyy häiriövalo, onkohan joku suodatin tukossa ?
Comment
-
Samaa vikaa täällä eli p2293 ja p0087 autona a4 b7 2.0t fsi. Korkeapainepumpulta romahtaa paineet täysvedossa alle 40bar. Matalapainepumppu käy n. 4barissa, tyhjäkäynnillä 5bar. Jakopää+ketju juuri tehty, nokanseuraaja näytti ok, polttoaine suodatin juuri vaihdettu.
Mistähän lähtisi etsimään vikaa?
Comment
-
Ei viitsisi huvikseen vaihtaa osia ja katsoa mikä korjaa.. osakaasulla kuitenkin paineet pysyy 100-120bar. Voisiko kenties olla Fuel pressure relief valve? yli 122 barin kun menee niin häviää paineet.
Comment
-
Noniin jatkoa vielä, eli vika päällä edelleen. Ja vaihdettuja osia jo aikalailla, Korkeapainepumppu, matalapainepumppu, korkeapaine anturi, pa-suodatin, fuel pressure relief valve. Ja vikakoodeina edelleen p0087, p2293, p310b. Autohan on softattu kesäkuussa, mutta toimi syyskuuhun asti hienosti ja jakorempan+nokkaketjun vaihdon yhteydessä vika tullut esiin.Viimeksi muokannut Unseatedhail; 11.11.2019, 11:01.
Comment
-
Edelleen aikalailla samoja lukemia, korkeapaine seuraa pyyntejä 122baarin, ahtojen noustessa korkeapaine romahtaa edelleen n. 30-40baariin. Jos osakaasulla vetää ilman että ahdot nousee hirveesti niin pystyy kierrättää rajottimelle asti. Matalapaine pumpun duty cycle tippui pumpun vaihdolla 63%-> ~50%.
Comment
-
http://wiki.ross-tech.com/wiki/index..._Fuel_Pressure
Railipaineet ja tankkipumpun paineet lokiin, että tuleeko tankista ylipäänsä tarpeeks tavaraa 120+bar paineisiin.
Sitten vois olla että sen FPRV:n aukeamispaine on väärä softaan nähden, vakio pitäis googlen ekan osuman mukaan aueta 130 bar.
Comment
-
Itsellä ei ole vagcomia joten delphin ds150llä lukenu logia ajossa, matalapaineita en ole pumpun vaihdon jälkeen seurannut. Mutta ennen vaihtoa, matalapaineet kävi alimmillaan 4.1barissa. fprv on vaihdettu originaaliin audicenteriltä, ja 1-2 vaihteella korkeapaineeksi saa 128bar, isommilla vaihteilla n. 122bar. Voiko jakopää/nokkaketju aiheuttaa vastaavaa? Kun tosiaan rempan yhteydessä vika tuli esille. Vaihtamatta polttoainepuolelta vielä pumpun ohjainyksikkö, suuttimet ja matalapaine anturi.
Comment
-
Ei näköjään päivääkään ilman jotain ongelmaa. Eli kun itselle nämä suoraruikkarit ovat suht uusi tuttavuus, niin kysytään kokeneemmilta ennenkuin aletaan summanmutikassa vaihtamaan osaa.
Potilas siis Audi A3 2.0 TFSI / AXX-koneella
Ongelmana kyseinen vikakoodi, P1063 - 002 Fuel pressure regulation: control range not reached.
Tuollaisen pukkasi kaupasta lähtiessä. Valoista lähdin liikkeelle ja tuntui kuin olisi meinannut tukehtua. Samoin vaihdossa 1 -> 2 tuntui jälleen samalta, ja yllätys tuli kun 3 vaihteella lähdin kiihdyttämään. Eipä nousseet kierrokset yli 3000 rpm, eli limp mode päällä. Onneksi oli läppäri ja kaapeli autossa, niin tien sivussa katsoin koodit ja tuollaista herjasi. Nollasin, ja lähdin liikkeelle testaillen. Ei mennyt enää limp modeen, mutta yli 2500 rpm alueella hyvin laiskanpuoleista kulkua, ja sama koodi löytyy joka kerta.
Ajelin rauhakseltaan kotiin, katsellen samalla livedataa measuring blockseista. Kanavalla 230 jossa näkyy paineen pyynti ja toteutunut kiskossa, toteutunut seurasi kevyellä ajolla pyyntiä melko tarkasti. Näkyvämpi juttu olikin kuormituksella. Kaasua antaessa ja ahtojen noustessa pyynti oli ~110 bar luokkaa, toteutunut laski välittömästi sinne ~35 bar hujakoille kunnes kaasusta päästi jolloin paine nousi ~ 50 bar seuduille (tyhjäkäynti). Tankkipumpun duty cycle näytti tyhjäkäynnillä ~50 - 55 %, ahdoille noustessa/kuormituksessa käytiin yli 60 % lukemissa.
Ross-Techin vinkkejä kun lueskelee, niin voisiko tuon tankkipumpun olettaa olevan ehtoopuolella tuolla 60% duty cyclellä, ja vaikuttaisiko se kiskopaineisiin muka noin rajusti?
Korkeapainepumpun päällä olevan anturin kehä (paineensäädin?) on osittain halki. Ollut tosin niin kauan kuin minulla tuo auto on ollut.
Viimeisen 2 tkm aikana vaihdettua osaa jos näistä apua on:
- Korkeapainepumppu (vähemmän ajettu käytetty)
- Cam follower
- Bensansuodatin
- MAF
- Ilmansuodatin
Kiitos sille joka minulle selventää näiden sielunelämää.
EDIT 18.7.2020:
Tiedä sitten mikä lopulta vian aiheutti, mutta taas pelaa. LPFP:n käyttöaste edelleen korkea (tyhjäkäynnilläkin reilu 50%), mutta paineiden toteutunut jaksaa seurata pyyntiä hienosti. Eli korkeapainepumppu tuli irroiteltua, purettua alkutekijöihinsä ja ultraäänipesurin kautta IPA:lla osat pyyhkäistäväksi ja purkkipaineilmalla kuivattavaksi. Kasaus uudelleen ja paikalleen takaisin. Kahden tunnin rääkkäämisen jälkeen lämpimällä kelillä logeissa ei mitään omituista. Samalla tuli päiviteltyä korkeapainepumpun matalapainepuolen banjoliitos myöhäisempien mallien letkuliitokseksi. Tämä jos jotakuta kiinnostaa, niin osat poikittaiseen koneeseen päivityksen tekemiseksi tulivat kustantamaan marmorilta 127 €.Viimeksi muokannut JKaunisto; 18.7.2020, 12:45.
Comment
-
Tässä nyt tulee vanhan toistoa, mutta pojan autossa (A4 B7 2,0TFSi 200hp 2006) on ollut ongelma, että täydellä vedolla alkaa 4000rpm paikkeilla vetoon tulla pumppaavaa aaltoilua, johon tänään löydettiin syy VCDS:llä loggaamalla. Näyttää siltä, että rail-paineet sakkailee täydellä vedolla. Pyynti ja saanti seuraavat toisiansa tarkasti ja virheettömästi jonnekin 3000-4000rpm paikkeille, jonka jälkeen toteuma alkaa sakkaamaan aivan yhtäkkiä. Ongelma esiintyy siis täyskaasukiihdytyksessä. Saattaa sakkaamisen jälkeen nousta takaisin pyynteihin (jos vähän löysää kaasua), mutta sitten taas polkaistessa sakkaa kunnes auto menee vikatilaan, ja antaa vikakoodin "Fuel/Rail system pressure - too low" P0087. Auto on ohjelmoitu Turbotecillä ja penkissä mitattu siellä 260hp.
Unohtui tosin tarkistaa matala-painepuolen paineet, kun ei osunut kyseinen parametri äkkiseltän silmään. Viittaako tuo nyt kuitenkin korkeapainepumpun suuntaan? Säädelläänkö näissä kiskon painetta pumpun päällä olevalla regulaattorilla vai onko kiskossa erillinen pressure relief valve, joka pitäisi päivittää tiukemmaksi? Mistä kannattaisi aloittaa? Koneen koodi on BWE.
Comment
Comment