Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Multitronicin "vaihteen" kytkeytyminen.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #61
    Laatikon mekaniikka kyllä kestää kunhan öljynvaihtohuollot on tehty huolto-ohjelman mukaan. Viallinen MAF on yksi asia, joka saa laatikon käyttäytymään kulmikkaasti, sekin kannattaa tarkistaa ja jopa vaihtaa jos alkaa olla satoja tuhansia ajettu eikä sitä koskaan ole vaihdettu.

    Comment


    • #62
      Moro,


      Pakko kysyä vähän viisaammilta, kun tälläinen auto on nyt liittynyt perheeseen.


      Auto: 125kw 1,8 litranen B8 8K facelifti aanelkku multilla. Mittarissa 110tkm. Vuosimallia 15


      Vikaselostusta:

      Ajoittain esim valoista lähdettäessä nytkähtää eteenpäin, tapahtuu myös lämpimällä koneella. Nykimistä tapahtuu aika-ajoin myös vauhdin hiljentyessä (jalka pois kaasulta, auto rullaa), tai kevyesti jarrutettaessa.

      Peruutettaessa (varsinkin perä kohti ylämäkeen) kerää kierroksia ja kytkin irtoaa töksähtäen, joskus joutuu käymään jarrulla ja uudestaan kaasua, et kytkin irtoaa hallitummin.

      Vaihdelaatikon ohjelmistopäivitys tehty huollon yhteydessä.

      Tilanne parantui osittain peruuttamisen osalta, tasamaalla kytkin irtoaa peruutettaessa hallitummin, myös liikkeellelähdöt varsinkin autoholdia käytettäessä parani.

      Nyt nytkähtely jälleen lisääntynyt liikkeellelähdöissä sekä jarrutettaessa, mäkilähdöissä kierrokset veivaa 1000-2000 välillä tasakaasulla, auto myös sammunut mäkilähdössä taskaasulla.


      Mitä olen nyt lueskellut näitä keskusteluita, niin oma katseeni kääntyisi tässä kohtaa kytkimen suuntaan, mutta mitä mieltä olette ?

      Comment


      • #63
        Ensimmäinen multitronic talossa ja vaihteiden kytkeytyminen askarruttaa. Eli kun R vaihteen kytkee päälle on n. sekunnin viive jonka jälkeen vaihde nappaa päälle ja auto lähtee liikkeelle. Jos esim. keula on alamäkeen ja lähtee pakilla niin auto ehtii valua 10cm ennenkuin pakki on päällä. Onko tämä normaalia käytöstä vai onko tuossa joku vika? Eteenpäin mentäessä tätä viivettä ei ole. B8 2.0 TDI -14

        Comment


          #64
          Melko normaalia toimintaa ja sitä on helppo hallita pitämällä jarrupoljiinta painettuna niin kauan, että pakki kytkeytyy.

          Comment


          • #65
            Sillä tavalla tullut tehtyäkin, mutta mietitytti vain onko joku vikana. Hyvä jos normaalia

            Comment


              #66
              Peruutuksen kytkin toimii hydrauliikalla, joten siinä on aina pieni viive ennen kuin kytkin on kiinni ja sama koskee myös eteenpäin ajon kytkintä. Kun vaihdevalitsin on D-asennossa ja jarru painettuna, niin kytkin on kyllä kiinni, mutta siellä ei vielä tässä vaiheessa ole ihan täydet paineet. Jos lähtee eteenpäin rivakasti, niin sen saattaa huomata että auto vähän nykäisee kun kytkin menee täysin kiinni hetki liikkelle lähdön jälkeen. Liikkellelähtö on siis paljon pehmeämpi kuin esim. momentinmuunninautomaateissa.

              Comment


              • #67
                Onko normaalia kun kytkeen D:n päälle ja jalka jarrulla alkaa laatikosta kuulua semmoista "sirinää"?? Voimakkaampi ääni D:llä kuin R:llä.

                Comment


                • #68
                  Mitä mielipiteitä tai tietoa on Audin multitronic laatikon kestävyydestä tai tyyppivioista yleensä. Minulla A6 2.0 Tfsi, multitronic. Alkanut viimeaikoina kiihdyttäessä aina säännöllisin väliajoin aivan kuin luistaisi sekunnin ajan moottorin kierrokset hypähtää hetkellisesti n.50 kierrosta. Sellaisia pieniä nytkähdyksiä muutaman sekunnin välein. Sehän on ns. variaattorilaatikko joka vetää kiihdyttäessä koko ajan tasaisesti. Niin minunkin auto ennen mutta nyt siihen on tullut ne pienet nytkähdykset. Sen olen pannut merkille että kylmänä nytkii selvemmin mutta sitte kun laatikko lämpenee niin nytkäykset häipyy melkein kokonaan. Oljyt ole vaihtanut aina 60 000 km. välein ja nykyisillä öljyillä on nyt ajettu 48 000 km. Laatikolla on ajettu n. 180 000 km. Auton vuosimalli on 2007

                  Comment


                  • #69
                    Vaihda öljyt ja murehditaan sitten lisää :)

                    Nimimerkillä pian 330tkm ja multi senkun kestää vaikka muut välillä ympäriltä antautuukin :D

                    Comment


                    • #70
                      Niin kyllä ajattelinkin ekaks vaihtaa öljyt ja toivoa parasta jos vaikka oire sillä häipyis. Jos ei niin sitte pitää varmaan jo hieman huolestua että mistä vian löytää ja montako donaa palaa euroja?

                      Comment


                      • #71
                        AUDI A6 (4F2, C6) 2.0 TFSI 2007 170hv

                        Pienen (alle puoli metriä) nokkakolarin jälkeen keula on korjattu kuntoon & kaikki toimii PAITSI kick-down/multitronic.

                        Kun kaasun polkaisee pohjaan, vaihde menee ihan oikein pienemmälle ja auto lähtee kiihtymään mutta vaihde jää pienelle, kone huutaa täysillä kierroksilla eikä vaihde vaihdu ennen kuin kaasua hellittää. Käsin vaihtaen homma kyllä toimii, vaihteet toimivat normaalisti. Öljyä on laatikossa & adaptointi onnistui helposti, mutta vaihde vaan ei vaihdu.

                        Samantyyppinen vika löytyi https://www.briskoda.net/forums/topi...fting-gear-up/ mutta sielläkään ei ole ratkaisua.

                        Viimeksi muokannut Killeri; 19.10.2020, 16:31. Perustelu: Ei allekirjoituksia, kiitos!

                        Comment


                          #72
                          Entä jos laittaa kepin D-asentoon, toimiiko silloin?

                          Comment


                          • #73
                            Vika löytyi, N75 (osa 7.00470.07.0) -venttiilin yksi letkunkiinnike oli murtunut poikki joten turbon alipainesäätö ei toiminut. Osan olisi saanut kyllä parillakympillä mutta hankala paikka --> korjaamo korjasi --> toimii paremmin kuin ikinä.

                            Ei kyllä liity mitenkään multitornicin vaihteen kytkeytymiseen mutta aiemmassa postauksessani on vikakuvaus.

                            Comment


                              #74
                              Jos N75 ei toimi, ei tule myöskään ahtopainetta vaaditulla tavalla ja se vaikuttaa, usko tai älä, multitronicin toimintaan.

                              Comment


                              • #75
                                Onko kellään ollut vastaavaa ongelmaa kuin itsellä eli tämä A4 2.5 V6 TDI-03 AUT. Kun laittaa D:n päälle niin laatikko?
                                miettii hetken ennen kuin "päättää" kytkeä vedon päälle? Jos kuulostaa tutulta niin onko löytynyt syytä tai keinoa päästä
                                eroon tuosta??

                                Comment


                                • #76
                                  Omassa pakki oli välittömästi päällä mutta eteenpäin ei lähtenyt heti. "Kolautti" ykköselle jos antoi liikaa kaasua. Laatikon sopeutus asianmukaisilla laitteilla auttoi vaivaan.

                                  Comment


                                  • #77
                                    Moi! mitähän mahdat tarkoittaa tällä koko lauseellasi: Laatikon sopeutus asianmukaisilla laitteilla auttoi vaivaan? Tarkotatko vikakoodien ulosottamista vai mahdollista laatikon huuhtelua ja sekä suodattimen että myös laatikon öljyjen vaihtoa?

                                    Comment


                                    • #78
                                      Sopeutusajo, eli ns vanhalle koiralle opetetaan uusia temppuja. Tarvitset vcds:n näihin hommiin.
                                      https://www.audiclub.fi/audifinns/fo...kimen-sopeutus


                                      Alla ohjeet multitronicin sopeutusajoon (adaptation) Rosstechin sivuilta :
                                      Adaptation

                                      Special Procedures

                                      Defined Test Drive


                                      Prerequisites:
                                      • Ignition ON and Engine ON.
                                      • No Fault Codes stored.
                                      • Transmission Oil Temperature must be between 60 °C and 90 °C.
                                        • If the procedure does not succeed in the first try, make sure the temperature is above 80 °C.
                                      • All driving and braking has to be done in partial load, avoid full throttle/braking!
                                      • Normally the adaptation needs to be carried out when:
                                        • Transmission Control Module has been recoded
                                        • Input Shaft has been replaced
                                        • Hydraulic Unit has been replaced
                                        • Transmission Control Module has been replaced
                                        • Transmission has been replaced


                                      [Select]
                                      [02 - Transmission]
                                      [Adaptation - 10]
                                      Channel 00
                                      [Read]
                                      [Save]
                                      [Done, Go Back]
                                      [Measuring Blocks - 08]
                                      Block 010 (in 1st Row)
                                      Block 011 (in 2nd Row)
                                      [Go!]
                                      Check fields 2, specification is ADP OK.
                                      • Move the selector lever in position D and drive with partial load 20 m / 70 ft forward, then brake to standstill.
                                      • Hold the brake for 10 seconds.
                                      • Move the selector lever in position R and drive with partial load 20 m / 70 ft reverse, then brake to standstill.
                                      • Hold the brake for 10 seconds.

                                      The procedure needs to be repeated at least 5 times and can be repeated up to 10 times until the measuring values show ADP OK.
                                      [Done, Go Back]
                                      [Close Controller, Go Back - 06]
                                      Viimeksi muokannut vV8m5; 12.8.2021, 01:21. Perustelu: Poistettu väärä tiptronicohje ja lisätty Rosstechin ohjeet

                                      Comment


                                        #79
                                        KVESI haulla:
                                        https://www.audiclub.fi/audifinns/fo...to#post1483334
                                        https://www.audiclub.fi/audifinns/fo...kimen-sopeutus

                                        Comment


                                        • #80
                                          Laatikko vetää kaasun tiputtaessa aika kovaa eteenpäin jonkin aikaa (20km/h), sitten hetken päästä menee normaali tilaan, yleensä jalka pois kaasulta noin. 8km/h. Tuntuu myös jarruttaessa esim: valohin että tahtoo olla kovempi veto päällä, ei tiputa vaihdetta pienemmäksi. Josku myös kaasun päästäessä,kun liukuu valoihin latikko tiputtaa aivan liian pienen vaihteen josta seuraa pienin nykäisy. Toki tuo tapahtuu aina yleensä vain ajoon lähtiessä, voiko tuo viimeisin johtua että laatikko on vielä niinsanotusti kylmä? Onko normaalia multitronicille vai alkaako ikä painaan. Mittarissa 242tkm. Kellään mitään vinkkiä tai ideaa tähän? Auto on A4 B8 vm-08
                                          Viimeksi muokannut Killeri; 5.11.2021, 14:58. Perustelu: Auton tiedot lisätty viestiin.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X